Jak wyprodukować dobry remiks - 56 niezbędnych wskazówek od czołowych producentów muzyki klubowej – wydanie I

16 października 2004, 12:37
Po wielu bezsennych nocach, spędzonych w klubach za mikserem i gramofonami, wielu didżejów prędzej czy później zaczyna zastanawiać się nad wyprodukowaniem swojego pierwszego kawałka, który mogliby zaprezentować w swoim secie. Nie wszystkim jednak wymyślanie i komponowanie wpadających w ucho melodii czy też rytmów z łatwością przychodzi już na samym początku pracy. Być może zamiast żmudnego komponowania i wymyślania aranżacji, które często mogą wymagać od nas dobrej znajomości podstaw teorii muzyki, warto zacząć od czegoś prostszego ??? Remiks - czyli alternatywna, zazwyczaj nacechowana określonym stylem wersja utworu, który już wcześniej został skomponowany i wyprodukowany - wydaje się być świetnym "przedszkolem" dla przyszłych kompozytorów i producentów. W poniższym artykule znajdziecie 56 wskazówek dotyczących sztuki remiksowania. Ciekawych, pomocnych, nieodzownych i nie zawsze poważnych rad udzielają czołowi producenci muzyki klubowej, którzy mają na koncie wiele absolutnych niszczycieli parkietów, wśród nich Timo Maas, Rui da Silva, współpracujący z Bjork Howie B czy mistrz brzmień garażowych MJ COLE. Mimo, że artykuł w zasadzie odwołuje się do brytyjskich realiów rynku muzycznego /u nas jeszcze mało kto zajmuje się komercyjnym produkowaniem remiksów/, warto myślę poznać co mają w tej sprawie do powiedzenia profesjonaliści. RUI DA SILVA 01 Zanim załadujesz swój sampler sprzętowy czy też programowy samplami, które nadadzą oryginałowi nowe brzmienie, zawsze postaraj się znaleźć tempo oraz tonację, w której napisano utwór, który zamierzasz zremiksować. Warto spędzić parę chwil na dopasowywaniu sampli, których tonacja odpowiada tonacji oryginalnego utworu, który zremiksujesz. Zastanów się nad tempem twojego remiksu - jeśli oryginał jest wolniejszy - użyj narzędzia timestretch aby przyspieszyć tempo oryginału nie podwyższając jednocześnie jego wysokości/tonacji. Funkcję timestretch znajdziesz w edytorze Logic lub Wavelab. Na Macintoshu możesz również użyć starszego programu Time Bandit. 02 Rozpocznij od rytmów i powoli dodawaj kolejne ścieżki wraz z samplami oryginału, który remiksujesz. Nie ograniczaj się jedynie do użycia wokalu z oryginalnego utworu - być może linia basu, pianina lub sekcji perkusyjnej również zabrzmi ciekawie. Eksperymentuj z overdubbingiem -nagrywaj ścieżkę na ścieżkę i obserwuj co się rodzi. 03 Bez względu na to jak skomplikowanego oprogramowania używasz - pamiętaj, że bardzo duży efekt daje czasem zwykła gumka - wymazywanie nadmiaru ścieżek może mieć piorunujący efekt - pamiętaj jednak o zapisywaniu wszystkiego /sampli, ustawień wtyczek, efektów/ do archiwum, w taki sposób, abyś mógł zawsze powrócić do punktu, w którym zacząłeś kasowanie nadmiaru materiału. 04 Jeśli produkujesz remiks - warto czasem zrobić klika wersji tego samego numeru: z wokalem, bez partii wokalu, wersję instrumentalną, wersję z wyciszonymi partiami seksji perkusyjnej, itp. Pamiętaj o podstawowych rzeczach, takich jak robienie kopii na płytach CD-R, szczególnie po wykonaniu wersji master twojego remiksu. 05 Pieniądze - warto pamiętać, że jeśli remiks zawiera twój autorski materiał, czyli melodie skomponowane przez ciebie lub sample/brzmienia stworzone przez ciebie, masz prawo domagać się zysków związanych z wykorzystaniem twojego dzieła przez osoby trzecie, o ile twoje imię /jako autora remiksu/ zamieszczone jest na wydawnictwie, które trafia na rynek. TIMO MAAS 06 Pamiętaj, że w wielu wypadkach nie ma jednego, sprawdzonego wzorca na zrobienie ciekawego remiksu. Do każdego utworu, który chcemy zremiksować, należy podchodzić z innej strony. 07 Gdy proszą mnie o zrobienie remiksu utworu z wokalem, zawsze zaczynam od nałożenia na ten wokal swoich, autorskich bitów; następnie obserwuję, czy całość zaczyna ciekawie brzmieć. W zasadzie moje podejście nie różni się zbytnio od podejścia wielu innych remikserów. Wyjątek stanowią barwy, do których przywiązuję dużą uwagę i nad którymi lubię pracować. Ciekawe barwy - jak wiemy - znaleźć praktycznie wszędzie. Ponadto, w studiu używam kompresorów Universal Audio Blackphase oraz Manley oraz korzystam z wielu innych analogowych efektów. Bardzo dużą uwagę przywiązuję do bitów i do tego jak brzmią same w sobie. 08 Jeśli bity mają ciekawą, pulsującą strukturę, bez obaw "pociągną" one za sobą pozostałe elementy remiksu. 09 Ważne jest aby zachowując charakter oryginalnego utworu jednocześnie dołożyć swoje, charakterystyczne dla siebie elementy, tworząc nową jakość remiksu. JACK DANGERS /Meat Beat Manifesto/ 10 Dobry cover lub remiks to taki, który często potrafi nas czymś zaskoczyć. Słuchając go, zwykle zastanawiasz się co będzie dalej. Przy produkcji swoich remiksów zawsze staram się trzymać tej zasady. 11 Jeśli remiks przeznaczony jest do ogrywania w klubach /a nie na przykład w stacji radiowej/, umieść na początku przynajmniej 32 dodatkowe takty oparte na samym bicie, tak, aby didżej miał czas i miejsce na wmiskowanie twojego kawałka w swój set. 12 Jeśli wypuszczasz swój remiks na winylu - zawsze staraj się przesłuchać kopię tłoczoną próbnie /test pressing/. Bardzo dużo bowiem może się zmienić podczas finałowego masteringu oraz wycinania i tłoczenia płyty winylowej. Jeśli masz okazję być obecny podczas procesu tworzenia płyty - poproś o kopię próbną /zwykle jest ona określana terminem "acetate" - płyta wycinana jest na kawałku tworzywa, i w zasadzie nie posiada pełnych właściwości płyty winylowej, przede wszystkim jeśli chodzi o trwałość i wierność dźwięku/. Z takim "dubplat'em" możesz testować swoje nagranie na różnych rodzajach systemów dźwiękowych. 13 Pamiętaj, że o twojej renomie decyduje z reguły to co zrobiłeś w ostatnim czasie. Innymi słowy: strona B singla, który ostatnio zremiksowałeś to twoja aktualna wizytówka. SIMEON BOWERING /kolektyw A1 PEOPLE/ 14 Kiedy otrzymujesz określone partie danego utworu do zremiksowania - wybierz jedynie te elementy, które ci się najbardziej podobają i które wg. ciebie najszybciej wpadają w ucho. Na samym początku nie warto się skupiać na wszystkich szczegółach danego utworu. 15 Dobrze przesłuchaj i wczuj się w klimat utworu, który dostałeś do zremiksowania. Zadaniem autora remiksu jest często własna interpretacja klimatu jaki niesie w sobie utwór oryginalny. Pamiętaj, że być może artysta, którego remiksujesz wysłucha prędzej czy później twoją produkcję i na pewno ucieszy się, kiedy usłyszy to co napisał i nagrał w swojej oryginalnej wersji materiału. 16 Staram się zbierać i archiwizować wszystkie linie rytmiczne, które zdażyło mi się wyprodukować w kilku ostatnich miesiącach. Robiąc coś nowego - zawsze wracam do moich starych pętli żeby sprawdzić, czy być może coś będzie świetnie pasować do remiksu, nad którym właśnie pracuję. 17 Jeśli działasz już na rynku od jakiegoś czasu - postaraj się zrozumieć dlaczego zwrócono się właśnie do ciebie abyś wykonał dany remiks. Na przykład, jeśli masz opinię dobrego producenta kawałków w stylu electro, takiego remiksu zapewne oczekuje od ciebie wytwórnia. Nie ma zatem sensu, abyś na siłę próbował robić coś, czego zwykle nie robisz (np.: remiks ambientowy). Chociaż z drugiej strony .... 18 ..... eksperymenty na pewno się opłacają. Pamiętaj o wielu świetnych wtyczkach, które są często najlepszym sprzymierzeńcem producenta remiksów. Wtyczki świetnie nadają się do na przykład do zmiany kontekstu oryginalnych partii głosowych, które nabierają nowy, ciekawy charakter, pozostając jednocześnie częścią oryginału, który otrzymałeś do zremiksowania. 19 Pamiętaj - remiksowanie to przede wszystkim świetna zabawa - i o to właśnie w tym wszystkim chodzi ! FILA BRAZILLIA /triphopowy kolektyw remiksujący m.in. dla: Radiohead, Busta Rhymes, Sneaker Pimps, Lamb, Freakpower, the Egg, Fluke, DJ FOod, UNKLE, Moloko The Orb oraz Simple Minds/ 20 Remiksowanie utworu, który od początku ci się nie podoba - co ciekawe - może być o wiele bardziej ekscytujące niż remiksowanie utworu swoich ulubionych wykonawców. Czasem bywa tak, że otrzymując swój ulubiony utwór, który masz zremiksować, siedzisz i zastanawiasz się: co ja tu jeszcze mogę w ogóle zrobić ?? W przypadku utworu, który ci się nie podoba - czasem od razu wpadają pomysły na przearanżowanie całego utworu. Kolejne wydanie wkrótce... źródło: FutureMusic
Anolis, czyli oświetlenie architektoniczne z sercem Robe
Więcej wiadomości