Jak wyprodukować dobry remiks - 56 niezbędnych wskazówek od czołowych producentów muzyki klubowej &#8211; wydanie II<br>

23 października 2004, 13:56
JUSTIN ROBERTSON /Lionrock/21 - Remikser często pracuje pod presją czasu - jeśli jakieś pomysły lub wstępne szkice nie zbyt ci się podobają lub po prostu "nie pracują" - porzuć je od razu i zacznij od początku z czymś nowym. 22 Ogólnie mówiąc, remiks powinien niejako być dopełnieniem utworu oryginalnego - jeśli jednak masz ochotę na eksperymentalne wycieczki, które w sposób drastyczny zmienią charakter oryginału - zrób to ! 23 Uważaj na zbyt częste używanie najnowszych /modnych/ technik i patentów w swojej produkcji - twój remiks szybko się zestarzeje i nikt go nie będzie grał. SIMON THORNTON /realizator dźwięku pracujący dla Fatboy Slim'a/ 24 W czasie produkcji remiksu, często pojawia się bardzo kusząca tendencja do wciskania jak największej ilości nowych elementów /"dodam jeszcze te loopy z bongosami, potem jakieś przeszkadzajki, potem dodatkowe bębny, itp./. Nie przesadzaj. Wycisz wokal oraz sekcje rytmiczną remiksu i przesłuchaj jeszcze raz co już masz zrobione i co jeszcze możesz dodać - może się okazać, że tak naprawdę już niczego nie musisz dodawać. 25 Wielu producentów często rezygnuje z oryginalnego układu tonacji, który pojawia się w utworze źródłowym, i nakłada własne aranżacje w nowej tonacji, zmienionej o kilka tonów w dół lub w górę /dobrym przykładem jest tu remiks utworu U2 "Discotheque" wykonany przez Davida Moralesa/. Dopilnuj aby nowa aranżacja "nie gryzła się" z elementami, które pozostawiłeś z oryginalnego utworu. Najlepiej zaprezentuj swoją produkcję osobie z wykształceniem muzycznym, która ci powie, czy nowy układ tonacyjny współgra z oryginalnymi partiami z utworu żródłowego. 26 Jeśli pracujesz nad remiksem, za który otrzymasz pieniądze, dobrze jest dorzucić wersję intrumentalną swojego remiksu. Wersje utworów "do radia" często montuje się w stacjach radiowych właśnie z wersji z partiami głosu oraz wersji instrumentalnej. Poza tym, zrobienie wersji instrumentalnej utworu nie zabierze ci dużo czasu i często ogranicza się jedynie do wycięcia partii wokalnych. HOWIE B /były producent Bjork/ 27 Na początku postaw sobie pytanie, czy remiks, nad którym pracujesz, będzie przeznaczony do klubów czy do słuchania w sypialni. Jeśli ma być to niszczyciel parkietów - moja produkcja musi sprawić, że będę przy niej skakał. Jeśli twój remiks nie jest w stanie cię zmusić do tańca - to prawdopodobnie nikt inny również nie będzie nim poruszony. 28 Jeśli w swojej produkcji zamierzasz wprowadzić wokal - zrób to gdzieś w pierwszych 40 sekundach swojego kawałka. MJ COLE /ojciec chrzestny brytyjskiego 2-step'u/ 29 Twój remiks ma brzmieć w taki sposób, aby artysta, którego remiksujesz, mógł być z tej produkcji dumny. TOM HARDING /producent związany z brytyjską sceną hard house/ 30 Zawsze podczas produkcji, pamiętaj o oryginalnym utworze, który remiksujesz. Nie wystarczy zrobić coś własnego i następnie dorzucić do tego charakterystyczną część oryginału, a potem nazwać to wszystko remiksem. 31 Staraj się używać dźwięków, które są lub będą charakterystyczne dla twojego stylu produkcji utworów /t.j. dźwięków, po których będzie można cię rozpoznać/. Moje "osobiste" barwy to z reguły sekcja perkusyjna oraz bas. 32 Przed zabraniem się do pracy - przemyśl realnie swój projekt - jeśli mamy delikatny utwór R & B - robienie z niego ciężkiej wersji techno nie ma większego sensu. 33 Bądź kreatywny i nie trzymaj się sztywno określonych, utartych formuł - jeśli używasz wszędzie tych samych patentów, twoje produkcje zaczną brzmieć "na jedno kopyto". CHRIS HAMPSHIRE /właściciel wytwórni Interflow Sounds/ 34 Postaraj się dostać od wytwórni jak najwięcej oryginalnych śladów oraz sampli utworu, który będziesz remiksował. Bardzo przydatne są pliki MIDI - szybko i łatwo możesz w nich zmieniać wysokość oraz brzmienie motywów czy riffów, które pojawiły się w wersji oryginalnej. 35 Zanim podpiszesz umowę na remiks - wyraźnie uzgodnij, jakie części oryginału dostaniesz od wytwórni. Jeśli niewiele - będziesz zmuszony wymyśleć kawałek na nowo, co na pewno podniesie koszt remiksu. 36 Postaraj się dowiedzieć, jakiego rodzaju /stylu/ remiksu oczekuje od ciebie zleceniodawca. Producenci z renomą zwykle mają wolną rękę. Ktoś kto dopiero zaczyna, prawdopodobnie poproszony zostanie o zrobienie czegoś, co przypominać będzie jego wcześniejsze produkcje. Pamiętaj, żeby nie było nieporozumień - w przeciwnym razie będziesz musiał napisać coś od nowa, lub twoja produkcja zostanie odrzucona. 37 Rada dla osób piszących remiksy na zamówienie: zawsze spisuj umowę, na której jasno wyszczególniony będzie termin realizacji produkcji oraz zapis o zabezpieczeniu na wypadek omyłkowego użycia sampli, do których nie masz praw autorskich. 38 Sprawy finansowe: domagaj się 50% zaliczki zanim zaczniesz pracować. 39 Upewnij się, że to, co zamierzasz zremiksować, przynajmniej choć trochę ci się podoba. Początkujący producenci remiksów często biorą każde zlecenie, niemniej jednak jeśli nie znosisz kawałka, który remiksujesz, wyjdzie to na wierzch w twojej produkcji. Słaby remiks z twoim nazwiskiem jest na pewno czymś gorszym niż nie zrobienie tego remiksu wcale. 40 Produkuj własne, autorskie rzeczy. Kiedy zaczniesz już je wypuszczać na rynku, zlecenia na remiksy zaczną wpływać same. Podrzucaj swoje "promosy" artystom, których chciałbyś remiksować. Ujawnij się ze swoimi produkcjami, tak aby inny wiedzieli, że istniejesz i że wypuszczasz swój materiał. 41 Czy warto robić remiksy z własnej inicjatywy i następnie liczyć na to, że być może ktoś się zdecyduje to wydać i zapłacić ci za twoją pracę ?? Trudno jedznoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Na pewno może to ci pomóc przebić się i zaprezentować szerszej publiczności lub klienteli. Z drugiej jednak strony, jeśli remiks nie zostanie zauważony, to może się okazać, że zmarnowałeś czas i energię, które mogłeś włożyć w produkcję i promocję własnej muzyki /co również prędzej czy później zaowocuje zleceniami na zrobienie remiksu/. Jeśli sądzisz, że remiks za friko może się opłacić - zabieraj się do roboty. Jeśli materiał jest dobry - ludzie zaczną pukać do twoich drzwi. ANDY PICKLES /wytwórnia Tidy Trax/ 42 Nie zapychaj swoich utworów; wyrzucenie paru elementów z remiksu może mieć lepszy skutek niż zapychanie go własnymi loopami w nieskończoność. Wiele osób nadmiernie rozbudowuje swoje utwory - staraj się, aby twój remiks był prosty i czytelny, a jednocześnie "skuteczny". DJ SPOONY / 1/3 garażowego tria Dreem Teem/ 43 Nie staraj się remiksować absolutnie wszystkiego co tylko wpadnie ci w ręce - starannie wybieraj to, nad czym będziesz pracował. Jeśli będziesz remiksował wszystko jak leci - istnieje szansa, że szybko "zarżniesz" swoje brzmienie lub że stracisz chęć i zapał do tego co robisz. ALAN BRANCH /wyprodukował remiksy dla: Death In Vegas, Depeche Mode, Lee 'Scratch' Perry, Dub Syndicate, Primal Scream, Eternal, The Cure, De La Soul, i innych/. 44 Program ACID pomoże ci się zdecydować na tempo twojego remiksu - możesz w nim dowoli rozciągać lub przyspieszać partie wokalu /funkcja timestretching/ i jednocześnie podkładać różne bity i obserwować, czy całość zaczyna ciekawie brzmieć. Do wykonania dobrej jakości "timestretchingu" z reguły używam oprogramów Wavelab lub Logic. 45 Pamiętaj, że funkcja timestretch w programie Wavelab może przetwarzać twoje sample w sposób "wsadowy" /czyli całe partie lub katalogi sampli na raz/. Wybierz te sample, które poddane zostaną procesowi timestretch, wystukaj tempo oryginalne oraz nowe, zadane przez ciebie tempo - komputer zrobi resztę za ciebie. 46 Charakter remiksu często zawiera się w linii basu. Bas decyduje o "smaku" oraz o pewnej motoryce czy polocie całego utworu. Bas to mocna podstawa kawałka - zadbaj o to by twój bas był dobrze zrobiony. 47 Po załadowaniu moich bitów i wszystkich innych dźwięków do samplera, koncentruję się na samym kawałku i rozkładam partie oryginału w oknie aranżacji w programie Logic. Obserwuję, czy potrzebna jest dalsza obróbka za pomocą wtyczek w Logicu, czy też potrzebne jest użycie jakiegoś innego rozwiązania sprzętowego. Próbuję wielu różnych rzeczy - od drastycznego złamania wokalu modulatorem pierścieniowym po nałożenie efektu fazy na partie pianina. 48 W dobrym remiksie, wszystkie jego elementy - a przede wszystkim wokale - powinny do siebie pasować i współgrać. Pamiętaj, że remiks musi dobrze "pracować" zarówno w klubie jak i w radiu. Odsłuchuj go na różnych systemach i zestawach stereo i sprawdzaj czy utwór brzmi jasno lub czy ma wystarczającego "kopa". JOEY NEGRO /producent remiksów klasycznych szlagierów disco artystów takich jak: Diana Ross, Lionel Richie, Artful Dodger, Sheena Easton, i inni. 49 Nie przemęczaj uszu. Jeśli pracujesz w studiu - nagraj kawałek na CDR i w domu porównaj go z twoimi poprzednimi utworami, z których jesteś zadowolony. ALEX JAMES 50 Jest całkiem możliwe, że nie będziesz chciał skorzystać z żadnej z części lub partii oryginalnego kawałka i będziesz próbował odtworzyć melodię samemu na jakimś instrumencie - szybko o tym zapomnij ! 51 Przed przystąpieniem do produkcji - załaduj wszystko do środowiska/samplera na którym pracujesz i odpowiednio opisz swoje próbki. Nawet jeśli nie zamierzasz skorzystać z wszystkiego - zachowaj to. Nigdy nie wiadomo, co tak naprawdę się przyda - być może będziesz chciał nagle użyć jakiegoś akordu lub riffu, który właśnie przed chwilą wyrzuciłeś. 52 Uważaj na upływający czas - eksperymenty i efekty zostaw sobie na koniec, kiedy twój remiks ma już jakiś kształt. 53 Jeśli masz słabość do efektu reverb i koniecznie chcesz go nałożyć na motyw przewodni remiksu - zdejmnij z niego trochę dolnych zakresów - efekty reverbu pozostanie, a cały miks nie straci na czystości i przejrzystości. 54 Jeśli chodzi o wypracowanie końcowe miksu - generalnie są dwa rodzaje dźwięków: tło dźwiękowe, stanowiące podbudowę utworu, oraz dźwięki "na wierzchu", których zadaniem jest przykuwanie uwagi słuchacza. Bawiąc się gałkami equalizera pamiętaj aby nagle na wierzchu nie pojawiły się te wszystkie, niespodziewanie "odstające" dźwięki. 55 Niektóre equalizery pozwolą ci kontrolować wybrane zakresy - szczególnie kontrola parametru Q w equalizerze pozwoli ci na mniej inwazyjne przycinanie lub podbijanie określonych zakresów bez naruszania innych. 56 Przy robieniu finałowego miksu, który i tak trafi do inżyniera dźwięku - trzymaj się z dala od kompresorów, efektów exciter, oraz graficznych korektorów dźwięku - zabawa z tymi efektami należy do inżyniera dźwięku. Jeśli mimo wszystko w dalszym ciągu chcesz sam poeksperymentować - nagraj jeden dodatkowy miks bez użycia efektów wspomnianych wcześniej, tak aby realizator miał wybór z jakim materiałem będzie pracować.
Księżyc na dwóch koncertach w Warszawie
Więcej wiadomości