KRZYSZTOF MISIAK - WORKSHOP: Melodia i harmonia na bazie płyty "5.1"

10 sierpnia 2017 / 02:57

Niedawno Krzysztof Misiak ucieszył nas informacją o wydaniu nowego albumu"5.1", a już przygotował dla Was kolejną niespodziankę. Poniżej znajdziecie warsztat gitarowy autorstwa Krzysztofa, który jest oparty właśnie o kompozycje z najnowszej płyty. Połamania strun!

Fragment frazy pochodzi z (początku) utworu "Dyskretny urok chłodnej elegancji". Zawartość dźwiękowa pierwszych trzech taktów to skala bluesowa w tonacji A (a, c, d, d#, e, g), którą kończy akord C#m7,b6 sugerujący (antycypujący) zmianę tonacji na durową. Po czym następuje fraza oparta na dźwiękach z akordów A (a, c#, e) i Eb (Eb, G, Bb) oddalonych od siebie o interwał trytonu (trzy całe tony), czyli klasyczny substytut trytonowy tychże akordów. Suspendowy koniec następuje dzięki akordowi Eb/F. Kolejny takt jest ukłonem w kierunku country, dwudźwięki (double stops) "opisują" zagrywkę bluesową, którą można zagrać na dominantowym-(septymowym) A. I znowu powiew w kierunku jazzu, bo kończy tę frazę akord G/A.

 

[img:1]

Dyskretny urok chłodnej elegancji

 

Pozwalam sobie zamieścić "kwit" do utworu "Cecha silnie pożądana", a w zasadzie jego główne części. Nazwijmy je zwrotką i refrenem. Stylistycznie określam ten utwór jako podswingowane reggae o triolowym feel'u.

System posiada cztery pięciolinie, z czego górna zawiera melodię tematów. Poniżej gitara akustyczna, niżej harmonia dla instr. klawiszowych (synth, pad, string) i najniżej linia basówki. Jak widać, w części zwrotkowej, jesteśmy w tonacji H moll (skala eolska - H, C#, D, E, F#, G, A), z wyjątkiem trzech akordów, których nie zbudujemy z podanej zawartości dźwięków. Są to F#7,#9 (ogrywamy go skalą alterowaną - F#, G, A, A#, C, D, E), C#7,9# (interpretujemy go skalą alterowaną - C#, D, E, E#, G, A, H) i C7,9,11# (skala lidyjska dominantowa - C, D, E, F#, G, A, Bb).

 

[img:2]

Cecha silnie pożądana - Cz. I

 

Ciekawostką jest, że harmonia realizowana na gitarze to w większości trzy dźwięki określające prymę, tryb (moll lub dur) i "kolor" (inne interwały). Takie potraktowanie akordów to mój ukłon w kierunku stylu gry Krzysztofa Ścierańskiego, który do realizacji harmonii wykorzystuje często struny E, D i G. Notabene Mistrz zagrał solówki w tym utworze. Klawisze grają pełne wersje tychże akordów. Refren (od 11 taktu) przenosi się lekko do tonacji E moll (bliżej doryckości), a gitara gra rozkładane akordy z użyciem m.in. pustych strun.

Ważne, że melodia refrenu nie zaczyna się "na raz", a ostatni akord C7,9,11# to substytut trytonowy (F#7 dominanty do H moll), który "płynnie wprowadza nas do części zwrotkowej. Życzę powodzenia w "rozgryzaniu" klasycznego zapisu nutowego (nie tabulatury), ale zapewne sprawniej to zrobicie po wysłuchaniu tejże kompozycji.

 

[img:3]

Cecha silnie pożądana - Cz. II

 

Odsłuch fragmentów utworów:

 

Pozostałe aktualności gitarowe

DR2-7 - metalowa nowość w katalogu Esoterik Guitars

DR2-7 - metalowa nowość w katalogu Esoterik Guitars

Wielbiciele współczesnej ekstremalnej muzyki gitarowej, nie mogą narzekać na złe traktowanie przez producentów instrumentów. Do tego zajadłego wyścigu...

Nux prezentuje SS-5 Solid Studio IR & Power Amp Simulator

Nux prezentuje SS-5 Solid Studio IR & Power Amp Simulator

W dobie miniaturyzacji i kompaktowych "wszystkomających" efektów podłogowych, zadziwić innowacyjnością to nie lada wyczyn. Dokonać tej trudnej sztuki...

NAMM Show 2018 - Ruszają największe targi muzyczne na świecie

NAMM Show 2018 - Ruszają największe targi muzyczne na świecie

Namm Show to największa impreza całej branży muzycznej po drugiej stronie globu, ale nie tylko. To wydarzenie ma również duży wpływ na tendencje sprzętowe na...

NAMM 2018: Nowości ze stajni Cort Guitars

NAMM 2018: Nowości ze stajni Cort Guitars

Firma Cort, jeden z czołowych producentów gitar na świecie, postanowiła uchylić rąbka tajemnicy, ujawniając, co zaprezentuje na tegorocznych targach NAMM,...

Niezwykle rozbudowany reverb dla wielbicieli przestrzeni

Niezwykle rozbudowany reverb dla wielbicieli przestrzeni

Jaki powinien być efekt typu reverb XXI wieku? Kompaktowy, wszechstronny, świetnie wykonany i zapewniający intuicyjną obsługę. Tym niemałym wymaganiom...

Nu Tube Screamer - rewolucyjne dziecko firm Ibanez i Korg

Nu Tube Screamer - rewolucyjne dziecko firm Ibanez i Korg

Zielone pudełko z napisem Ibanez Tube Screamer jest prawdopodobnie najczęściej używanym efektem gitarowym w historii. Efekt doczekał się wielu odsłon,...

zobacz więcej
mikrofon