29 lutego 2012 08:32

Testy mikrofonów firm SE Electronics, Rode, AKG i Neumann w studiu nagraniowym Sphere Studios

[img:1]

W czwartek, dnia 24-ego listopada 2011 roku, grupa producentów, artystów, realizatorów i dziennikarzy z różnych zakątków Wielkiej Brytanii uczestniczyła w teście czterech największych marek mikrofonów pojemnościowych na świecie: SE Electronics, Rode, AKG i Neumann. Celem testu było wyzbycie się konsumenckich nawyków i przekonań wykreowanych przez dziesiątki lat marketingu oraz promocji i rzetelne porównanie mikrofonów biorąc pod uwagę wyłącznie ich brzmienie i jakość wykonania. Tak o całym przedsięwzięciu pisze jeden z ekspertów biorących udział w testach, Paul White:

Firma Sonic Distrubition zorganizowała niedawno test mikrofonów w studiu nagraniowym Sphere Studios w Londynie. By zagwarantować uczciwość i rzetelność testu, poproszono mnie i innych reprezentantów prasy muzycznej o obecność przy tym wydarzeniu. Dano mi również możliwość uczestniczenia we właściwych testach, bym mógł sam wyrobić sobie opinię na temat testowanych produktów.


Oto pełna lista uczestników testu: 

Producenci/realizatorzy: 

  1. Chris Porte
  2. Dean Ross
  3. Ofer Shabi (Soho Sonic Studios)
  4. Arie Van Der Poel, 
  5. Charlie Thomas
  6. Dave Bascombe. 

Media:

  1. Paul White (Sound on Sound)
  2. Zenon Schoepe (Resolution)
  3. Mike Hillier (Music Tech Magazine)
  4. Jules Standen (Gearslutz). 

Wykonawcy:

  1. Roachie (wokale męskie)
  2. Roxy Yarnold (wokale żeńskie)
  3. Chris Sheehan, 
  4. Ofer Shabi (gitara akustyczna).


Realizatorzy obsługujący:

  1. Francesco Cameli (główny realizator w Sphere Studios)
  2. Ronan Phelan (starszy asystent realizator).


Gitara akustyczna i partie obojga wokalistów zostały nagrane w Pro Tools bez użycia żadnych korektorów i procesorów sygnału. Następnie sygnały z czterech mikrofonów zostały wysłane do kanałów konsoli Neve 88R obecnej w studiu, tak aby każdy z przesłuchujących nagrania mógł dostosowywać i porównywać poszczególne sygnały wedle własnej woli. Realizator obsługujący system zmieniał kolejność poszczególnych kanałów tak, aby żaden z przesłuchujących nie wiedział, które mikrofony wpięte są do konkretnych kanałów konsoli, aż do momentu podliczenia głosów.

Z uwagi na fakt, że w najlepiej brzmiącym, optymalnym miejscu do rejestracji instrumentów (ang. sweet spot) może znajdować się tylko jeden mikrofon na raz, wykonawcy nagrywali swoje partie czterokrotnie. Każdy z mikrofonów wpięty był do tego samego przedwzmacniacza i przetwornika AD/DA: w tym przypadku był to Prism ADA8-XR, podczas gdy wykonawcy zadbali o spójność i jednolitość swoich partii. 

Każdy ze słuchaczy miał kilka minut na krytyczną analizę nagrań (odsłuchiwanych przez monitory Barefoot MicroMain MM27) z możliwością dowolnego przełączania między kanałami i regulacji głośności. Celem było sporządzenie notatek o brzmieniu nagrań i ocenę każdego z nich wedle uznania. 

Test przeprowadzono w znanym Sphere Studios w Londynie, z uczestnictwem reprezentantów brytyjskiej prasy muzycznej, artystów, realizatorów i producentów, pod czujnym okiem jednego z czołowych realizatorów studia Sphere: Franca Cameli'ego (znanego z współpracy z takimi wykonawcami jak chociażby Ronan Keating, Gary Moore, New Model Army, Nine Inch Nails, Tesseract, Rooster czy Nadine Coyle) oraz Ronana Phelana, głównego inżyniera-asystenta studia. Cztery wybrane mikrofony musiały stawić czoła męskim i żeńskim wokalom oraz gitarze akustycznej, zarejestrowanym podczas czterogodzinnej sesji. 

[img:3]

Franc Cameli dopilnował, by ustawienie każdego z mikrofonów było identyczne do poprzedniego. Za każdym razem został użyty ten sam sprzęt: profesjonalny statyw sE Stand 1, filtr Reflexion Filter Pro i metalowa osłonka (wyłącznie do nagrań wokali). Umieszczenie czterech mikrofonów jednocześnie w optymalnym miejscu w stosunku do źródła dźwięku jest niemożliwe, dlatego w celu uzyskania możliwie najwyższej spójności nagrań, każdy mikrofon został wpięty do tego samego przedwzmacniacza i przetwornika, modelu Prism ADA8-XR, i identycznie umiejscowiony. Muzycy zadbali o jednakowość wykonania swoich partii (musieli powtórzyć je czterokrotnie, za każdym razem przy użyciu innego mikrofonu) podczas gdy realizator wyrównał poziomy głośności poszczególnych ujęć; wszystko po to, by zniwelować naturalną tendencję ludzkiego ucha do faworyzowania dźwięków o nieznacznie wyższej głośności. Cały proces kontrolowany był przez uczestników testu by zagwarantować możliwie największą jednakowość nagrań i nie dopuścić do faworyzowania któregoś z użytych mikrofonów nad inne. Każda ze ścieżek została wówczas losowo przydzielona do czterech identycznych kanałów konsoli Neve 88R pod nieobecność uczestników - tylko realizatorzy wiedzieli który kanał odpowiadał nagraniom z poszczególnych mikrofonów. 


Odsłuchiwanie nagrań zostało podzielone na trzy etapy. Każdy z oceniających słuchał najpierw partii wokalu męskiego po czym sporządzał notatki i dokonywał oceny. Następnie realizator znowu zmieniał kolejność nagrań następnej grupy (wokale żeńskie), na wypadek faworyzowania któregoś z kanałów (mikrofonów) przez uczestników. Jeżeli więc, dajmy na to, czyimś faworytem w pierwszej części było nagranie znajdujące się na kanale pierwszym konsoli, nie mógł on przewidzieć czy na tym samym kanale będzie znajdywać się nagranie z tego samego mikrofonu podczas części drugiej. Ilość podjętych środków dbających o bezstronność i autentyczność testów zaimponowała zebranym; wszyscy zgodzili się, że nie może być tu mowy o przekłamaniu i faworyzowaniu. 

Po zakończeniu każdego z etapów odsłuchiwania nagrań, słuchający wpisywali swoje oceny i komentarze do wspólnej karty (nie mając jednak wglądu w oceny pozostałych). Dopiero wówczas realizator ujawniał który z kanałów odpowiadał nagraniom z poszczególnych mikrofonów. W ostatecznym rozrachunku mikrofon sE Electronics X1 uzyskał pierwsze miejsce w ocenie nagrań męskich i żeńskich wokali oraz drugie po AKG Perception P220 miejsce w przypadku gitary akustycznej, tym samym będąc zwycięzcą w kategorii "reprodukcja dźwięku". Miejsce trzecie zajął RODE NT1-A, czwarte natomiast Neumann TLM 102. SE X1 okazał się również pierwszy w kategorii jakości wykonania/produkcji i wyglądu, po nim Neumann, AKG i Rode.

[img:2]

Oto wyniki: 

Mikrofon pojemnościowy sE X1 pokonał produkty firm RODE, AKG i Neumann w nieobciążonym teście porównawczym przeprowadzonym w Sphere Studios w Londynie, tym samym udowadniając, że ręcznie produkowane mikrofony rzeczywiście reprezentują najlepszą jakość konstrukcji i wykonania... pomijając fakt, że sE X1 jest również najtańszym spośród tych wiodących na rynku produktów. 

 

Ogólny wynik:

  1. sE Electronics X1
  2. AKG Perception P220
  3. Neumann TLM 102
  4. RODE NT1-A

Oto komentarz Jamesa Ishmaev-Young’a z firmy sE Electronics:

W sE Electronics jesteśmy od dawna przekonani, że serce mikrofonu - kapsuła - nie jest tylko zbiorem produkowanych masowo komponentów elektronicznych, lecz instrumentem muzycznym. Dlatego też wierzymy, że każdy mikrofon powinien być wykonany ręcznie,  jak każdy prawdziwy instrument.


Jest to dużo bardziej kosztowne niż produkcja taśmowa, a zatem produkcja naszych mikrofonów z każdego przedziału cenowego jest bez wątpienia droższa niż konkurencji. I to jest nasz główny cel: tworzenie lepszych urządzeń za mniejsze pieniądze przez wkładanie tych pieniędzy w ich wykonanie, a nie wielkie kampanie promocyjne, tanie akcesoria i ładne opakowanie.


Tego typu rzetelne testy są doskonałym przykładem: obdzieramy tutaj produkt z opakowania, promocji i nabranych dzięki nim przyzwyczajeń i poglądów. Sam wynik jest szczerym świadectwem niczego innego jak jakości, jaką otrzymujesz kupując mikrofon firmy sE Electronics. 

- komentarz Jamesa Ishmaev-Young’a z firmy sE Electronics


Co jest takiego niezwykłego w firmie sE Electronics? James Ishmaev-Young odpowiada: 

[img:4:L] To proste. Produkujemy drożej i sprzedajemy taniej ponieważ po prostu zarabiamy mniej pieniędzy. Wierzymy, że to nasi klienci są naszą reklamą i że ich opinie uczynią kiedyś sE marką numer jeden nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale wszędzie indziej... Bo nieważne jest ile pieniędzy wydasz na promocję - jeżeli twoi klienci twierdzą, że Twój produkt jest najlepszy, on po prostu JEST najlepszy!

 
 
 

 

Mikrofony Pojemnościowe Instrumentalne

Gdzie kupić?

sE Electronics sE Electronics www.seelectronics.com

Dystrybucja w Polsce:

Audiostacja

tel.: +48 (22) 122 53 00
Godziny otwarcia:

Pon - Pt: 09:00 - 17:00

 

adres:
ul Kolejowa 93/95 05-092 Łomianki

Sklepy muzyczne > sE Electronics rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz