TASCAM DR60-D - test rejestratora do DSLR

14 listopada 2013 Tagi: cyfrowy rejestrator audio dla DSLR, Linear PCM, mikser DSLR
Autor testu: krzysztof-kowalski-zdjecie Krzysztof Kowalski
Produkt: Tascam DR60-D
Cena: 1.500 zł
Dostarczył: Polsound sp. z o.o

TASCAM DR-60D to bardzo ciekawa propozycja dla wszystkich, którzy w zaawansowany sposób filmują lustrzankami. Rozwija on bowiem aparat fotograficzny o profesjonalny panel dźwiękowy. Kwestie techniczne, video prezentacje urządzenia odnajdziecie poniżej testu, ja natomiast chciałbym się skupić na kilku aspektach praktycznych urządzenia, czyli z punktu widzenia doświadczonego już operatora kamery.

TASCAM DR-60D ma niemal wszystko, co jest niezbędne do profesjonalnej rejestracji dźwięku, a nawet więcej. Niezła obudowa, ilość gniazd, intuicyjne i bogate menu, wreszcie jakość nagrywanego dźwięku oraz funkcja nagrywania dual są na pewno atutami Tascama.

Co ważne dane zapisywane są na stosunkowo niedrogich kartach SD/SDHC do 32GB pojemności, na których zarejestrujemy sygnał w rozdzielczości 96kHz/24-bit. Tascam DR60-D został wyposażony w HI-endowe niskoszumowe przedwzmacniacze,  wykonane w technologii HDDA i rzeczą nie bez znaczenia jest fakt, że TASCAM może również pracować samodzielnie jak typowy przenośny rejestrator. 

Zanim jednak zakupicie to urządzenie zachęcam do lektury testu. 

 

PLUSY "DODATNIE"

Obudowa urządzenia sprawia wrażenie bardzo zwartej i solidnej, mimo, że jest wykonana z tworzyw sztucznych. Wszelkie pokrętła i guziki działają precyzyjnie, a gniazda są wysokiej jakości. Sam design znacząco uatrakcyjnia też wygląd naszej kamery. 

W przejrzystym i prostym menu mamy do dyspozycji m.in.: wewnętrzny mikser do kontrolowania panoramy i poziomów, filtr, dekoder Mid-Side, delay,  limiter, auto record i inne. Możemy również wygenerować i dodać ton na początku i końcu ścieżki co ułatwi nam późniejszą synchronizację z obrazem. 

[img:1]

 

BEZPIECZEŃSTWO Z DUAL i PRE-RECORD

Funkcja dual to rodzaj bezpiecznika, który nie raz, zwłaszcza w czasie tzw. nagrań jednej szansy, może nam uratować życie. Dzięki niej możemy równocześnie zapisywać dwa pliki dźwiękowe, jeden tradycyjnie, a drugi, backupowy, z dedykowanym poziomem zapisu np. -6 dB w stosunku do pierwszego. 

Tascam DR60-D oferuje kilka trybów nagrywania, poza wspomnianym - podwójnym, opatentowanym przez Tascama (technologia SafetyTrack), mamy możliwość rejestracji 4-kanałowej. Jeżeli to za mało, możemy wykorzystać gniazdo CAMERA OUT do podłączenia z aparatem, na którym zarejestrujemy audio wysokiej jakości. 

Bardzo często, dla bezpieczeństwa, rejestruje się sygnał audio na dwóch niezależnych urządzeniach. Wyobraźmy sobie, że karta SD po sesji nagraniowej na Tascamie zostaje zgubiona, bądź niechcący sformatowana. Zawsze mamy do dyspozycji audio zarejestrowane na aparacie. Istotne jest to, że wyjście CAMERA OUT oraz Phones, mają niezależne potencjometry do ustawienia poziomu sygnału, dzięki czemu mamy kontrolę nad wyjściem audio. Kolejną sprawą jest synchronizacja. W szybkich projektach ważny jest czas, zatem rejestrując audio bezpośrednio na aparacie odpada nam ten obowiązek podczas montażu. Tascam DR60-D pełni wówczas funkcję profesjonalnego interfejsu audio.

DR60-D posiada również, kontrolowane potencjometrem, dodatkowe gniazdo LINE OUT. Można je wykorzystać jako kolejną wersję audio np. podłączając do dowolnego mobilnego rejestratora.  Możliwości konfiguracji wejść / wyjść audio mamy zatem naprawdę mnóstwo.


Kolejną, bardzo przydatną opcją urządzenia jest funkcja pre-record, dzięki której mamy pewność, że nie stracimy ważnego momentu. Działa ona w ten sposób, że zanim naciśniemy przycisk "Record" nasze urządzenie już rejestruje materiał z kilkusekundowym wyprzedzeniem. W wielu sytuacjach ta opcja może nam również ocalić nagranie. 

 

Wejścia i wyjścia 

[img:2] [img:3]

TASCAM DR-60D posiada dwa wejścia XLR/TRS, jedno wejście stereo 3.5mm Jack (3-4), zasilanie P48V / P24V, gniazda mini Jack 3.5mm (Camera In, Camera Out)  - do pobierania i wysyłania sygnału audio z i do aparatu oraz wyjście słuchawkowe i wyjście Line Out. 

Złącze 3,5mm jest oznaczone jako wejście mikrofonowe, jednak zagłębiając się w dokumentację, odnajdujemy ważną kwestię. Maksymalny poziom wejścia wynosi +10dBV, co oznacza, że możemy do Tascama DR60-D podłączyć także sygnał liniowy jak np. sygnał z miksera. Daje to potencjalnie możliwość podłączenia dwóch mikrofonów złączem XLR, zamieszczonych w Tascamie, oraz kolejnych mikrofonów podłączonych do miksera, wysłanych gniazdem 3,5 mm (kanał 3 i 4) do Tascama. Mamy zatem zarejestrowane 4 niezależne kanały. Ciekawe i użyteczne rozwiązanie dla niektórych aplikacji.  

 

Synchornizacja

Nie znalazłem w Tascamie DR60-D tak zwanego sygnału „1kHz” służącemu kalibracji poziomu zapisu dźwięku w kamerze. Jest to dość ważne, jeśli mamy w planie rejestrować odpowiedni dźwięk w aparacie, po to choćby, żeby szybko mieć zsynchronizowany obraz z dźwiękiem, lub też jako dźwięk pilota w celu późniejszej synchronizacji. Możemy jednak wygenerować, jak wspomniałem wcześniej w urządzeniu ton na początku i końcu ścieżki przyciskiem SLATE, co ułatwi nam późniejszą synchronizację z obrazem podczas montażu. 

 

Zasilanie

Trudno jest mi ocenić zużycie baterii w TASCAM DR-60D. Aby tchnąć w niego życie należy wpakować 4 baterie AA. Producent podaje, że przy rejestracji na 2 Ch, P48V, 16bit, 44.100Hz i bateriach alkalicznych, czas pracy wyniesie około 2,5 godz. Przy wielogodzinnych sesjach jest to wynik mało atrakcyjny, zatem trzeba się dodatkowo wyposażyć w zasilacz sieciowy PS-P515U, za pomocą którego zasilimy Tascama przez gniazdo mini USB 2.0. Szkoda, że nie jest dodawany w komplecie.

Przy zasilaniu bateryjnym dużym udogodnieniem jest sposób wymiany bateri. W wielu urządzeniach dostęp możliwy jest jedynie od spodu urządzenia, jednak to uniemożliwia szybką ich wymianę. Konstruktorzy Tascama zadbali o to, montując klapkę z boku i za ot PLUS.  

 

[img:4]

[img:5]

 

 

 

PLUSY "UJEMNE"

Rejestrator posiada kilka istotnych według mnie wad funkcjonalnych. Umieszczony obok gwintu ¼ cala w dolnej ściance Tascama otwór mający zapobiegać obracaniu się w osi kamery jest zbyt mały. Po skręceniu z aparatem, całość staje się niestabilna, co utrudnia płynną pracę zestawu na statywie. Wszystkie używane przeze mnie przystawki musiałem "wbijać” na siłę. Ponadto umieszczenie dość wysokiego urządzenia pod aparatem sprawia, że kamera, nawet ze średnim obiektywem, ma sporą, dość uciążliwą tendencję do opadania w dół do przodu. 

- Polecam zatem wykonanie większego otworu w obudowie Tascama, gdyż adapter, który był dostarczony z dwoma moimi systemami: Sachtler FSB 8 i Manfrotto 561BHDV-1 niestety nie pasował, przez co całość była niestabilna. Rozwiązaniem może być korzystanie z Tascama DR60-D jako zewnętrznego rejestratora, nie związanego na stałe z aparatem lub zamocowanie go na dodatkowym statywie. Tego typu rozwiązania są dość powszechnie stosowane.

[img:6]

[img:7]


[img:8:R]Moja druga uwaga dotyczy wyświetlacza sygnału audio. Należy bardzo uważnie przyglądać się wartościom prezentowanym na LCD. Skala dźwięku w decybelach na wyświetlaczu nie jest skalą bezwzględna, tzn. w zależności od stopnia „uczulenia” skali w menu np. -12dB wyświetlane jest w różnych jej miejscach, a właściwa wartość poziomu oznaczana jest na końcu skali. Manewrując poziomami audio czułem się nieco zdezorientowany.  

Brakuje mi też włączania się podświetlania panelu ciekłokrystalicznego od każdego naciśnięcia przycisku gain, a może nawet bardziej, też osobnego włącznika. Pracując w ciemności, co zdarza się nam jednak dość często, trzeba niestety „błądzić” po przyciskach. 

Kolejna kwestia to regulacja głośności, która nie odbywa się płynnie, a to za sprawą użycia enkoderów zamiast analogowych potencjometrów. I tak w przypadku rejestracji przy dużym ciśnieniu akustycznym lub rejestracji wywiadu problem może nie być wyczuwalny, jednak w cichym otoczeniu, rejestrując sygnał ciągły np. śpiew, musimy pamiętać, regulacja głośności odbywa się skokowo i słyszalne mogą być niestety "przeskoki". 

 

Podsumowując

Sądzę, że Tascam  DR60-D świetnie trafił w niszę na dużym już rynku osób filmujących lustrzankami. Możliwość zintegrowania profesjonalnego rejestratora dźwięku aparatem to strzał w dziesiątkę, który znacząco poprawia ergonomię operowania kamerą.

Dobry dźwięk w filmie jest kwestią kluczową jeśli chodzi o przekaz treści. Tak naprawdę Tascam DR60-D, mimo kilku „grzeszków” funkcjonalnych, sprawia, że aparat fotograficzny staje się prawdziwą kamerą filmową.

 

 

 

 

 

 

Ciekawe testy viedo:


 

Instrukcja urządzenia

 



Specyfikacja techniczna:

 

Karta pamięci:
SD (64 MB - 2 GB) / SDHC (4 GB - 32 GB)
Format zapisu: WAV / BWF: 44.1/48/96 kHz, 16/24-bit
Ilość kanałów: 4 ch (2 x stereo)
Wejścia: 2x XLR/TRS combo (ch1, ch 2) 
1x stereo 3.5 mm mini jack (ch3-4) 
1x stereo 3.5 mm mini jack (CAMERA IN) 
1x 2.5 mm TRS jack (REMOTE)
Wyjścia: 1x stereo 3.5 mm mini jack (CAMERA OUT) 
1x stereo 3.5 mm mini jack (PHONES) 
1x stereo 3.5 mm mini jack (LINE OUT)
Zasilanie Phantom: +24V,+ 48V (ch1, 2), Plug-in power (ch 3, 4)
Zasilanie: 4 x baterie AA / USB Mini-B Type (USB 2.0),
Akcesoria (opcionalne): Zasilacz USB (PS-P515U) 
Batery Pack (BP-6AA) 
Footswith (RC-3F) 
Pilot przewodowy (RC-10)
Pobór mocy: 5.4 W (max)
Wymiary: (133 x 93.2 x 78 mm)
Waga: 510 g

 

Szegółowy opis i wykaz dostepnych
akcesoriów na stronie producenta:  

 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Bardzo solidna obudowa i design
Intuicyjne i bogate menu
Profesjonalna jakość dźwięku 16 /24 bity i z próbkowaniem: 44.1 / 48 / 96 kHz / (WAV/BWF).
Funkcja Dual Mode - może nam uratować czasami życie
Zapis na kartach SD/SDHC do 32GB
TASCAM DR-60D może również pracować samodzielnie jak typowy przenośny rejestrator.
Mocowanie ze statywem mało stabilne
Wyświetlanie poziomu sygnału audio przy zmianie stopnia "uczulenia"
Brak funkcji autopodświetlenia LCD przy zmianach parametrów
Do testów dostarczył:
Polsound sp. z o.o Polsound sp. z o.o Tel: +48 22 2041 100 www.polsound.pl
reklama

Najchętniej czytane

więcej

Pozostałe testy systemów AV

Test zestawu konferencyjnego IMG STAGELINE TXS

Test zestawu konferencyjnego IMG STAGELINE TXS

Ocena:

W tym teście omówimy dwa urządzenia firmy IMG STAGELINE. Urządzenia przeznaczone do pracy na konferencjach lub jako systemy audio w hotelach, radiowęzłach, niezależnie od producenta, mają...

Produkt: TXS-686TXS-606 DT
Daniel Bigaj
A może by tak posłuchać swojej ściany...?

A może by tak posłuchać swojej ściany...?

Ocena:

Kanadyjska firma Revolution Acoustics powstała zaledwie kilka lat temu, ale już zdążyła namieszać w branży budowlanej. Firma, jak sama o sobie pisze, stara się wykorzystać wszystko, co nas otacza, jako potencjalne...

Produkt: SSP6
Daniel Bigaj
Test zestawu głośników instalacyjnych LD Systems SATG2

Test zestawu głośników instalacyjnych LD Systems SATG2

Ocena:

Dostarczono mi zestaw instalacyjny niemieckiej firmy LD Systems, seria SATG2, składający się z kolumn SAT82G2, SAT62G2, SAT42G2, SAT242G2. Głośniki dostępne...

Produkt: SAT42G2SAT62G2SAT242G2SAT82G2
Daniel Bigaj
Test płaskich głośników instalacyjnych Zonar Sound

Test płaskich głośników instalacyjnych Zonar Sound

Ocena:

Angielska firma ZonarSound jest bezpośrednio powiązana z inną angielską i bardziej znaną firmą Warwick. Produkowane pod szyldem ZonarSound głośniki instalacyjne to dość ciekawa sprawa. Firma Warwick ma własny patent...

Produkt: SMP 610MP 600
Daniel Bigaj
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz