W STUDIU - Podstawy i ergonomia, magnetofony i media zapisu, mikser - cz.13

W STUDIU - Podstawy i ergonomia, magnetofony i media zapisu, mikser - cz.13

10 czerwca 2013, 06:00

[img:1]

Podstawy i ergonomia

Zaplanuj rozkład pomieszczenia i rozmieszczenie sprzętu. Nie chcemy tu oczywiście planować twojego studia, lecz podamy ci kilka wskazówek:

  • Jeśli grasz na keyboardach, umieść je w pobliżu miksera.
  • Umieść swoje urządzenia efektowe i moduły syntezatorowe w zasięgu ręki.
  • Jeśli używasz komputera, umieść tak jego monitor, żeby uniknąć odbić; nie umieszczaj głośników w pobliżu monitora, jeśli nie mają ekranowania magnetycznego.
  • Jeśli pomieszczenie jest zbyt pogłosowe, wytłum je przy pomocy zasłon i miękkich mebli.
  • Dla osiągnięcia możliwie najlepszych wyników zastosuj specjalne odsłuchowe zestawy głośnikowe bliskiego pola (nearfield).
  • Nie używaj dużych głośników w małym pomieszczeniu - będą brzmiały niedobrze na niskich częstotliwościach.
  • Stosuj wzmacniacz mocy dobrej jakości (minimum 50 W na kanał).
  • Nie oszczędzaj stosując kiepski wzmacniacz: jeśli będzie zniekształcać przy dużych głośnościach, może uszkodzić ci głośniki.

Magnetofony i media zapisu

Z założenia istnieją dwa rodzaje magnetofonów: wielośladowe, służące do niezależnego nagrywania indywidualnych składników utworu, które później są zgrywane na magnetofon stereofoniczny (dwuścieżkowy) jako gotowy materiał dźwiękowy. Dostępne są na rynku analogowe i cyfrowe modele takich urządzeń. Odpowiedni wybór będzie zależeć od indywidualnych potrzeb i upodobań.

Mikser

Praca w studiu stwarza dla miksera dodatkowe zadania, ponieważ musi on obsłużyć dwa zasadnicze, różniące się znacznie od siebie procesy.

  1. Rejestracja materiału – źródła dźwięku muszą zostać utrwalone na taśmie wielośladowej. Podczas tego procesu na taśmie musi zostać zapisany możliwie najlepszy i najczystszy sygnał, bez zniekształceń, zoptymalizowany przy użyciu korekcji, procesorów sygnałowych i urządzeń efektowych; zapewniony musi być również odsłuch nagrywanych źródeł dźwięku oraz odsłuch dla wykonawców w studiu, pozwalający im na możliwie najlepsze wykonanie swoich partii.
  2. Zgrywanie materiału – wszystkie nagrane źródła dźwięku, jak również sygnały docierające z sekwencerów, maszyn perkusyjnych i samplerów, muszą zostać ze sobą zmieszane w odpowiedni sposób przy użyciu korekcji, tłumików, regulatorów panoramy i efektów, po czym zostają nagrane na rejestratorze stereofonicznym w postaci gotowego, ostatecznego materiału dźwiękowego. Ten proces ma wiele wspólnego z nagłaśnianiem zespołu, choć bez publiczności, koncertu i kiepskiej akustyki sali!

Jeśli oglądałeś jakiś program w TV, zawierający sceny ze studia nagraniowego, to mogłeś nabrać przekonania, że dobre nagrania wielośladowe są możliwe tylko przy użyciu potężnego stołu mikserskiego. Musisz jednak wiedzieć, że nie jest to regułą! Profesjonalne brzmienia są możliwe do uzyskania równie. I przy użyciu stosunkowo małego uniwersalnego miksera, z dokonaniem kilku przełączeń pomiędzy etapem rejestracji a zgraniem. Jeśli chcesz uzyskać profesjonalne wyniki, twój mikser musi być jednak wyposażony przynajmniej w:

  • Wyjścia bezpośrednie (di out), lub
  • Grupy

(lub najlepiej obie opcje jednocześnie).

Gdy planujesz zakup miksera zarówno do nagłaśniania jak i do nagrań, obecność tych udogodnień pozwoli ci na uniknięcie konieczności kupna dedykowanego miksera nagraniowego aż do momentu, gdy twoje potrzeby staną się bardziej wyrafinowane.

Pozostałe poradniki
SEKRETY WRONY: czy można nagrać płytę w domu? Nagranie dobrej jakości materiału w domu wymaga odpowiedniego przygotowania i inwestycji w sprzęt, ale jest całkowicie możliwe. Kluczem jest cierpliwość, praktyka i ciągła nauka. Wielu artystów zaczynało w ten sposób.
Poradnik: Ucho kontra pomiar, czyli o głośności i głośnym graniu Słuch ludzki to bardzo skomplikowany i bardzo czuły analizator audio, bez którego nie tylko praca osób „parających” się dźwiękiem byłaby niemożliwa, ale i codzienne życie mocno utrudnione. Pomimo tego współczesny „dźwiękowiec” –...
Problemy polskich kapel, co może, a czego nie realizator Kolejny odcinek z serii Sekrety Studia. Tym razem spotykamy się z Maciejem Mularczykiem, realizatorem dźwięku z wieloletnim doświadczeniem w studiu LODOWA w Łodzi. Miejsce to jest szczególne na mapie Polski, gdyż jest zarówno komfortową...
Zbuduj sobie modulara - Behringer Ci pomoże! Syntezatory modularne pojawiły się na szerszą skalę w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Można je zobaczyć na zdjęciach takich tuzów ówczesnej muzyki elektronicznej, jak Tangerine Dream, Kitaro, Klaus Schulze, Jean Michelle Jarre i wielu,...
Sekrety doskonałych nagrań w domowym studiu Dzisiejszy gospodarz domowego studia nagrań - Jarek Toifl - opowiada, jak osiąga profesjonalne nagrania w swoim studiu. Zobacz fascynującą rozmowę Rafała Kossakowskiego (Kosa Buena Studio) z Jarkiem, poznaj używany przez niego sprzęt do...
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.