W STUDIU - Użycie specjalnego miksera nagraniowego "In-line", nagrywanie instrumentów i głosów - cz.15

W STUDIU - Użycie specjalnego miksera nagraniowego "In-line", nagrywanie instrumentów i głosów - cz.15

17 czerwca 2013, 06:00

[img:2][img:1:L]

Użycie specjalnego miksera nagraniowego "In-line"

Dla prac nagraniowych wykonywanych na większej ilości, niż 8 śladów, uniwersalny stół mikserski jest niewystarczający, ponieważ nie będzie w stanie obsłużyć większej ilości wejść i wyjść wielośladu oraz wszystkich przełączeń dokonywanych pomiędzy nagrywaniem a zgrywaniem. W takich przypadkach niezbędne jest użycie specjalnego stołu nagraniowego „In-line”. Przykład modułu wejściowego takiego stołu jest pokazany obok.

Praktycznie wszystkie właściwości i wyposażenie są takie same, jak w standardowym mikserze – za wyjątkiem jednego: oprócz wszystkich pełnych możliwości kanału wejściowego i wyjścia bezpośredniego moduł posiada również dodatkowe wejście dla powrotu sygnału z wielośladu, wyposażone w prosty regulator obrotowy poziomu i regulator panoramy. To drugie wejście nazywa się powrotem wielośladu (ang. monitor channel lub monitor return). Przy użyciu takiej technologii sygnały mogą być wysyłane do wielośladu i powracać do stołu przy użyciu tylko jednego modułu wejściowego; zaoszczędza  to miejsce i ułatwia operowanie sygnałami wejściowymi i wyjściowymi.

Główną zaletą nagraniowego stołu mikserskiego „In-line” jest wyeliminowanie konieczności dokonywania przełączeń pomiędzy etapami pracy. Uzyskane to zostało przez możliwość zamiany miejscami wejścia kanału (channel input) i powrotu wielośladu (monitor input). Dzięki temu dla sygnału powracającego z wielośladu można podczas zgrania w pełni stosować korekcję, mieć do dyspozycji wysyłki Aux i duży tłumik suwakowy; powrót wielośladu może być wówczas wykorzystany dla instrumentów MIDI. Jeśli te Źródła dźwięku wymagają podczas zgrania większych zabiegów, zarówno korektor jak i wysyłki Aux mogą zostać rozdzielone pomiędzy oba wejścia.

Posiadając dwa wejścia na kanał, 16-kanałowy mikser „In-line” ma w rzeczywistości 32 wejścia. Tak duże ilości wejść i zwartość konstrukcji powodują, że stoły mikserskie tego typu są niezwykle popularne w studiach nagraniowych, postprodukcyjnych i w domowych studiach zamożniejszych artystów. Stoły nagraniowe „In-line” są oczywiście znacznie droższe od standardowych rozwiązań.

Nagrywanie i zgrywanie wielośladowe na stole mikserskim „In-line”

Znacznie bardziej złożony zestaw nagraniowy wykorzystujący stół mikserski „In-line” został pokazany na rysunku 6.4 (na sąsiedniej stronie). Zarówno wejścia jak i wyjścia wielośladu są podłączone do tych samych modułów wejściowych, dzięki czemu unika się konieczności dokonywania przełączeń; muzycy są nagrywani w osobnym pomieszczeniu. Urządzenia efektowe i procesory sygnałowe są podłączone w identyczny sposób, jak w przypadku innych mikserów – przy użyciu wysyłek i powrotów Aux oraz punktów insertowych.

Nagrywanie instrumentów i głosów

WOKALE

  • Użyj pojemnościowego mikrofonu kardioidalnego ustawionego w odległości 25 cm od wokalisty.
  • Osłona przeciwwietrzna zredukuje wpływ głosek wybuchowych ("p", "b" itd.).
  • Jeśli głoski syczące stwarzają problemy, zmień mikrofon na dynamiczny, lub odsuń wokalistę od mikrofonu.

Zalecane ustawienia urządzenia efektowego/procesora:

Korektor: Zazwyczaj niepotrzebny. Jeśli to konieczne, użyj filtru górnoprzepustowego (HPF) dla zmniejszenia zakłóceń na niskich częstotliwościach.

Kompresor: Atak (attack) tak szybki, jak to możliwe; powrót (release) ok. 0.5 s, nachylenie (ratio) pomiędzy 4:1 a 8:1.

Pogłos: Wypróbuj czas pogłosu (decay time) w okolicy 3 s, a opóźnienie wstępne rzędu 50 ms (pogłos typu Hall lub Plate).

PERKUSJA

  • Umieść mikrofon w odległości 50 mm od błony werbla lub dużego bębna.
  • W przypadku dużego bębna umieść mikrofon wewnątrz - nakierowując go w punkt uderzania główki pedału.
  • Jeśli chcesz perkusję omikrofonować w pełni, użyj oddzielnych mikrofonów dla wszystkich tom-tomów i dla hi-hatu.
  • Zastosuj jako ogólne (overhead) mikrofony pojemnościowe, zawieszone na wysokości 1.5 m i rozstawione w odległości 1.5 m, zbierające czynele, ogólne brzmienie zestawu i akustykę otoczenia (ambience).

Zalecane ustawienia urządzenia efektowego/procesora:

Korekcja: Podbicie na 80 Hz dodaje potęgi do dużego bębna, na 6 kHz dodaje syku do blach i ataku do werbla. Podcięcie na 250-300 Hz redukuje kartonowe brzmienie dużego bębna i dolnego tom-tomu.

Bramki: Szybki atak umożliwia przechodzenie szybkich transjentów. Dokładne ustawienie zależne jest od rodzaju mikrofonu i jego umieszczenia.

Pogłos: Duży bęben nie powinien mieć dodawanego efektu.Spróbuj dla pozostałych elementów zestawu użyć pogłosu typu Percussion Plate z czasem pogłosu rzędu 2.5 s.

GITARA ELEKTRYCZNA

  • Niektórzy muzycy preferują brzmienie lampowego wzmacniacza, musisz być więc przygotowany na omikrofonowanie instrumentalnego zestawu głośnikowego przy użyciu kardiodalnego mikrofonu dynamicznego.
  • Eksperymentując z ustawieniem mikrofonu znajdź żądane brzmienie.
  • Jeśli jest to preferowane, możesz nagrać gitarę bezpośrednio przy użyciu przedwzmacniacza, wyposażonego w symulator wzmacniacza i głośników gitarowych.

Zalecane ustawienia urządzenia efektowego/procesora:

Korekcja: Podbicie na 120 Hz dodaje potęgi do gitar rockowych, na 2-3 kHz dodaje agresywności, 5-7 kHz dodaje dzwonienia do czystego brzmienia gitary rytmicznej. Podcięcie na 200-300 Hz redukuje kartonowe brzmienie, na 4 kHz i powyżej zmniejsza bzyczenie.

Kompresor: Atak pomiędzy 10 a 50 ms; powrót ok. 3.0 s, nachylenie pomiędzy 4:1 a 12:1. Z uwagi na zakłócenia powstające w typowej gitarze elektrycznej, warto użyć kompresji w połączeniu z ekspanderem lub bramkę. Pogłos: Typu Plate lub Room, 1.5 do 4 s; opóźnienie wstępne (predelay) 60 ms.

GITARA AKUSTYCZNA

  • Użyj możliwie najlepszego mikrofonu, najlepiej pojemnościowego.
  • Dla uzyskania naturalnego brzmienia umieść mikrofon w odległości 30-40 cm od instrumentu, nakierowując go w miejsce połączenia gryfu z korpusem.
  • Jeśli nagrywasz stereofonicznie, umieść drugi mikrofon skierowany ku środkowi gryfu, w odległości 30-40 cm.
  • Gitara akustyczna brzmi najlepiej w pomieszczeniach akustycznie żywych; jeśli to konieczne, umieść pod muzykiem płytę akustycznie odbijającą.

Zalecane ustawienia urządzenia efektowego/procesora:

Korekcja: Podbicie pomiędzy 5 kHz a 10 kHz dodaje jaskrawości. Podcięcie pomiędzy 1 kHz a 3 kHz zmniejsza chropowatość, na 100 i 200 Hz zmniejsza dudnienie.

Kompresor: Atak 20 ms; powrót ok. 0.5 s, nachylenie pomiędzy 4:1 a 12:1.

Pogłos: Jasny typu Plate, czas pogłosu pomiędzy 2 a 3 s.

GITARA BASOWA

  • Większość realizatorów zbiera bas bezpośrednio, używając aktywnego di-boxu i kompresora. Daje to najklarowniejsze, selektywne brzmienie.
  • Stosuj kompresor, pozwalający zapanować nad szczytami sygnału.
  • Sprawdź technikę grającego; im silniejsza gra, tym jaśniejsze brzmienie.
  • Rozważ zastosowanie niedrogiego korektora graficznego.

Zalecane ustawienia urządzenia efektowego/procesora:

Korekcja: Podbicie przy 80-100 Hz zwiększa masywność brzmienia, pomiędzy 2 a 4 kHz zwiększa atak. Podcięcie poniżej 50 Hz zmniejsza niepożądane zakłócenia, pomiędzy 180 a 250 Hz zmniejsza kartonowe brzmienie.

Kompresor: Atak ok. 50 ms; powrót ok. 0.4 s, nachylenie pomiędzy 4:1 a 12:1.

INSTRUMENTY KLAWISZOWE

  • Większość instrumentów klawiszowych może być podłączana bezpośrednio na wejście liniowe stołu mikserskiego.
  • Pamiętaj, że większość współczesnych instrumentów elektronicznych posiada wyjścia stereo, potrzebne więc będą zawsze dwa kanały wejściowe.
  • Większość brzmień syntezatorów może być wykorzystana bez kompresji, choć warto zastosować dla nich jakiś efekt - jak pogłos lub chorus.
  • Przesterowane brzmienie syntezatora można uzyskać podając sygnał na przedwzmacniacz gitarowy.
NAGRANIE I ZGRANIE WIELOŚLADOWE

[img:3]

 

Pozostałe poradniki
SEKRETY WRONY: czy można nagrać płytę w domu? Nagranie dobrej jakości materiału w domu wymaga odpowiedniego przygotowania i inwestycji w sprzęt, ale jest całkowicie możliwe. Kluczem jest cierpliwość, praktyka i ciągła nauka. Wielu artystów zaczynało w ten sposób.
Poradnik: Ucho kontra pomiar, czyli o głośności i głośnym graniu Słuch ludzki to bardzo skomplikowany i bardzo czuły analizator audio, bez którego nie tylko praca osób „parających” się dźwiękiem byłaby niemożliwa, ale i codzienne życie mocno utrudnione. Pomimo tego współczesny „dźwiękowiec” –...
Problemy polskich kapel, co może, a czego nie realizator Kolejny odcinek z serii Sekrety Studia. Tym razem spotykamy się z Maciejem Mularczykiem, realizatorem dźwięku z wieloletnim doświadczeniem w studiu LODOWA w Łodzi. Miejsce to jest szczególne na mapie Polski, gdyż jest zarówno komfortową...
Zbuduj sobie modulara - Behringer Ci pomoże! Syntezatory modularne pojawiły się na szerszą skalę w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Można je zobaczyć na zdjęciach takich tuzów ówczesnej muzyki elektronicznej, jak Tangerine Dream, Kitaro, Klaus Schulze, Jean Michelle Jarre i wielu,...
Sekrety doskonałych nagrań w domowym studiu Dzisiejszy gospodarz domowego studia nagrań - Jarek Toifl - opowiada, jak osiąga profesjonalne nagrania w swoim studiu. Zobacz fascynującą rozmowę Rafała Kossakowskiego (Kosa Buena Studio) z Jarkiem, poznaj używany przez niego sprzęt do...
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.