Poprawienie klarowności w masteringu

Poprawienie klarowności w masteringu

28 czerwca 2012, 11:06

[img:2]


Niekiedy, gdy otrzymuję materiał do masteringu, miks jest "zamulony". Wiele osób ma z tym problem a już w szczególności gdy są początkującymi adeptami sztuki realizacji dźwięku.


Jak sobie z tym problemem poradzić? Jeśli chcesz większej klarowności to nie podbijaj od razu wysokich częstotliwości. Najczęstszym problemem są częstotliwości basowe, oraz niski środek.  Możesz więc korektorem podciąć przedział częstotliwości 250-400 Hz a także zmniejszyć poziom basów podcinając  korekcją półkową wszystko poniżej 100 Hz o 2 dB lub czasami więcej. Jeśli natomiast coś dudni to zwróć uwagę na pasmo w przedziale 100-150Hz.

Ja jednak często stosuję inne ciekawie brzmiące rozwiązanie. Posługuję się wtyczką PSP MixSaturator 2. W celu poprawienia czytelności w paśmie basowym, używam tylko przycisku po lewej stronie "low" i "ocieplam" delikatnie bas. Można powiedzieć, że działa to trochę jak przesunięcie ciężaru basowego z niskiego środka i wysokich częstotliwości basowych (tych dudniących) trochę niżej.
 

Oto ustawienia które najczęściej stosuję:

  • Pokrętło freq - między 115 a 140 Hz (w zależności od charakteru materiału)
  • Pokrętło warmth - pomiędzy 11 a 15 % (więcej nie zalecam)
  • Pokrętło level pozostawiam na 0dB.

[img:1:R] Wtyczka ta ponadto potrafi nasycić brzmienie i zaingerować w średnie oraz wysokie częstotliwości, niemniej jednak w 90% przypadków ja używam jej głównie to robienia porządku z basami i niskim środkiem.

Jeśli jesteś właścicielem tej wtyczki, wypróbuj ten patent. Jest to stosunkowo łatwy sposób na zrobienie porządku z basem i niskim środkiem. Jeśli jeszcze nie masz PSP MixSaturatora, zachęcam do kupienia pakietu MixPack 2. Wtyczki PSP są znakomite.

I jeszcze warto zrobić jedną rzecz. Podciąć pasmo 500Hz o nawet kilka dB. Pozbędziesz się kartonowo brzmiącego środka.

 

Te rady które tutaj podałem wynikają z moich obserwacji najczęstszych problemów z miksami jakie do mnie trafiają. Jeśli coś jest z Twoim miksem nie tak, możesz zwrócić uwagę na pasma o których tu napisałem. Ale pamiętaj, że do każdego materiału trzeba podejść indywidualnie oraz nauczyć się samodzielnego rozpoznawania pasm i analizowania materiału audio. Jeśli tego jeszcze nie potrafisz, nie martw się. Czym więcej będziesz nagrywał i miksował, tym szybciej się tego nauczysz.

 

Więcej informacji o nagrywaniu, miksowaniu i masteringu znajdziesz
w Kursie realizacji dźwięku na DVDwww.kurs.dgpro.pl 
                                                

Pozostałe poradniki
SEKRETY WRONY: czy można nagrać płytę w domu? Nagranie dobrej jakości materiału w domu wymaga odpowiedniego przygotowania i inwestycji w sprzęt, ale jest całkowicie możliwe. Kluczem jest cierpliwość, praktyka i ciągła nauka. Wielu artystów zaczynało w ten sposób.
Poradnik: Ucho kontra pomiar, czyli o głośności i głośnym graniu Słuch ludzki to bardzo skomplikowany i bardzo czuły analizator audio, bez którego nie tylko praca osób „parających” się dźwiękiem byłaby niemożliwa, ale i codzienne życie mocno utrudnione. Pomimo tego współczesny „dźwiękowiec” –...
Problemy polskich kapel, co może, a czego nie realizator Kolejny odcinek z serii Sekrety Studia. Tym razem spotykamy się z Maciejem Mularczykiem, realizatorem dźwięku z wieloletnim doświadczeniem w studiu LODOWA w Łodzi. Miejsce to jest szczególne na mapie Polski, gdyż jest zarówno komfortową...
Zbuduj sobie modulara - Behringer Ci pomoże! Syntezatory modularne pojawiły się na szerszą skalę w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Można je zobaczyć na zdjęciach takich tuzów ówczesnej muzyki elektronicznej, jak Tangerine Dream, Kitaro, Klaus Schulze, Jean Michelle Jarre i wielu,...
Sekrety doskonałych nagrań w domowym studiu Dzisiejszy gospodarz domowego studia nagrań - Jarek Toifl - opowiada, jak osiąga profesjonalne nagrania w swoim studiu. Zobacz fascynującą rozmowę Rafała Kossakowskiego (Kosa Buena Studio) z Jarkiem, poznaj używany przez niego sprzęt do...
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.