DJ + Komputer = Przyszłość?

DJ + Komputer = Przyszłość?

15 maja 2013, 15:48
autor: Adam Cyzman

[img:1]

Od lat podstawowym wyposażeniem DJ'a był mikser, dwa gramofony ew. CD playery oraz słuchawki. Dzisiaj cały ten ciężki sprzęt DJ może zastąpić oprogramowaniem i komputerem. Wielu producentów (pomimo ciągłej cyfryzacji) stara się dopasować do użytkowników łącząc funkcje nowatorskiego oprogramowania z analogowymi źródłami dźwięku, które królowały w klubach paręnaście lat temu.

 

Oprogramowanie dla DJ'ów

Dźwięk można odtwarzać i miksować także bezpośrednio na komputerze. Do miksowania na żywo służy wiele mniej i bardziej profesjonalnych programów. Najpopularniejsze z nich to TRAKTOR, Virtual DJ oraz SERATO SCRATCH LIVE.

Oprogramowanie tego typu pozwala nam za pomocą komputera robić dokładnie to samo co na klasycznej konsolecie, a więc miksować ze sobą różne utwory. Programy te można obsługiwać już za pomocą zwykłej klawiatury i myszki.

[img:2]

Do prawidłowego działania takiego oprogramowania potrzebujemy co najmniej 2 kanałowej KARTY DŹWIĘKOWEJ – koniecznie z dwoma wyjściami. Z tych 2 kanałów pierwszy służy nam do „wypuszczania” właściwego miksu, drugi do odsłuchiwania kawałków. A więc jeżeli w laptopie mamy tylko jedno wyjście – co się bardzo często zdarza, będziemy zmuszeni zaopatrzyć się w dodatkową kartę dźwiękową. W tej chwili w komputerach stacjonarnych seryjnie montowane są wielowyjściowe karty dźwiękowe – na nich będziemy mogli używać oprogramowania DJ'skiego mając jednoczesny odsłuch.

 

Interfejs Audio

Standardowe karty muzyczne montowane w komputerach mogą być użyte do zabawy w DJ'kę jednak zdecydowanie polecam zakup profesjonalnego Interfejsu Audio. Zapewni to dźwięk wysokiej jakości oraz niską latencję (czas w jakim dźwięk jest przetwarzany zanim zostanie odtworzony).

Przed zakupem dedykowanego do DJ'ingu kontrolera warto sprawdzić czy ma on już wbudowany interfejs audio, również bardzo duża część mikserów, a także playery mają wbudowane interfejsy audio. W takich przypadkach kupowanie dodatkowego interfejsu audio nie jest konieczne.

Przykładowa karta muzyczna / interfejs audio: Native Instruments Audio 6

[img:3]

 

Kontrola i Funkcjonalność MIDI

Sterowanie softem DJ'skim z myszki jest dość uciążliwe, dlatego na rynku znajduję się wiele kontrolerów MIDI dedykowanych do zastosowań DJ'skich. Protokół MIDI przekłada nasze działanie na kontrolerze na funkcje w softwarze DJ'skim. Współcześnie w MIDI wyposażone są prawie wszystkie nowe urządzenia, w tym miksery czy playery DJ'skie.

Na rynku znajduje się także cała masa dedykowanych do softwaru kontrolerów. Każdy kontroler MIDI obsłuży każdy soft DJ'ski (a także programy do produkcji muzyki) jednak producenci dość wyraźnie zaznaczają do jakich softwarów ich produkt został przystosowany. I tak mamy „budżetowe” kontrolery pod Virtual DJ i nieco bardziej rozbudowane pod Traktora czy Serato ITCH.

Wśród kontrolerów wyróżnić można te, które wyglądem i funkcjonalnością przypominają najbardziej klasyczne konsolety DJ'skie, a więc wyposażone są w 2 decki z jogami oraz sekcję miksera. Ze względu na łatwość operowania, tego typu kontrolery są najpopularniejsze i dobrze sprawdzają się w graniu. Jednak jogi w przypadku grania z softu nie są niezbędne, programy w końcu potrafią same automatycznie wyrównywać tempo utworów. Z tego względu na rynku jest też wiele kompaktowych kontrolerów przeznaczonych tylko do kontroli głównych funkcji softwaru, ale pozbawionych jogów, przy czym tempo zawsze można kontrolować z poziomu przycisków.

Profesjonalne rozbudowane kontrolery DJ'ski: Pioneer DDJ-SX oraz Allen & Heath Xone: DX

[lupa:1]

[lupa:2]

 

Amatorski niezbyt rozbudowany kontroler marki Numark Omni Control

[lupa:3]

To jaki kontroler wybierzemy powinno zależeć przede wszystkim od tego na jaki software się zdecydujemy oraz co konkretnie jest nam potrzebne pod ręką na kontrolerze. Nic też nie stoi na przeszkodzie żeby podczas grania korzystać z kilku kontrolerów jeżeli zajdzie taka potrzeba.

 

DIGITAL VINYL SYSTEM

DVS umożliwia nam sterowanie plikami muzycznymi na komputerze za pomocą normalnych gramofonów oraz playerów CD. Jest to możliwe dzięki płytom z kodami czasowi, które to oprogramowanie sczytuje i nasz ruch joga przenosi dokładnie na plik muzyczny. Dzięki temu możemy na gramofonach odtwarzać i skreczować na dowolnych utworach z komputera.

DVS doskonale sprawdza się z gramofonami, gdyż nie tracimy namacalnej kontroli nad muzyką, a jednocześnie mamy dostęp do szerokiej bazy cyfrowych plików. DVS stosowane z playerami CD również jest możliwe, ale zasadniczo mija się z celem. Tracimy wtedy informację na wyświetlaczu, a ustawianie punktu CUE staję się problematyczne (komputer łapie tylko zmiany kodu czasowego). Nowe playery w większości bardzo dobrze sprawdzają się pod MIDI - bez straty informacji na wyświetlaczu, więc jest to zdecydowanie lepsza alternatywa niż stawianie na nich DVS.

 

Do prawidłowego działania DVS oprócz gramofonów/playerów potrzebujemy kodów czasowych oraz odpowiedniego interfejsu audio, który obsłuży nam co najmniej 2 wejścia oraz 2 wyjścia stereo, a więc w grę wchodzą już karty z wyżej półki. To jaki i w jaki sposób interfejs jest obsługiwany zależy w dużej mierze od oprogramowania.

 

Przegląd najpopularniejszego DJ'skiego oprogramowania

Serato Scratch LIVE

Serato Scratch LIVE jest najpopularniejszym systemem DJ'skim w USA. Jego zalety to przede wszystkim łatwość podłączenia i samej obsługi, niezawodność oraz stabilność. Razem z dodatkową płatną wtyczką VIDEO-SL Serato może służyć także do grania z teledysków. Samo oprogramowanie Serato Scratch LIVE jest darmowe, ale haczyk polega na tym, że prawidłowo działa tylko i wyłącznie z dedykowanymi interfejsami bądź mikserami. Działanie z dedykowanymi interfejsami gwarantuję za to najwyższą stabilność, a także niskie wymagania sprzętowe. Serato Scratch LIVE jako jedyne nie oferuje opcji automatycznego dopasowywania tempa, przez co uważane jest za najbardziej wymagające pod względem umiejętności oprogramowanie DJ. Serato jest przy tym najlepszym i naturalnym wyborem dla DJ'ów turntablistycznych.

Serato ITCH jest specjalną wersją SERATO dedykowaną dla kontrolerów i działa tylko i wyłącznie z dedykowanymi kontrolerami. Oferuje kilka ograniczeń w stosunku do normalnego SERATO SCRATCH, ma też inny interfejs, ale umożliwia już automiks.
 

Native Instruments Traktor

Traktor zadziała z każdym interfejsem AUDIO, za wyjątkiem funkcjonalności DVS, która zarezerwowana jest dla kart Native Instruments i certyfikowanych mikserów. Traktor jest najtrudniejszym do opanowania pod względem obsługi oprogramowaniem. Wpływ ma na to duża liczba opcji i możliwości konfiguracyjnych oraz trudne programowanie MIDI. Traktor ma za to najbardziej rozwinięte algorytmy odpowiedzialne za automatyczne dopasowywanie tempa, które jest stosunkowo niezawodne. Z tego względu jest to bardzo popularne oprogramowanie wśród DJ'ów klubowych. W tej chwili na rynku znajduję się jedna właściwa wersja Traktora – PRO 2 oraz ograniczona, dodawana do niektórych kontrolerów wersja LE.
 

Virtual DJ

Uważane za „zabawkowe” oprogramowanie wbrew pozorom oferuję sporą ilość możliwości, ale jest przy tym stosunkowo łatwe do opanowania. Wersje LE są dodawane do kontrolerów, wersja HOME jest darmowa, jednak to dopiero wersja PRO w wydaniu FULL oferuje pełnie możliwości. VDJ'a PRO możemy używać z dowolnymi interfejsami audio, uzyskując również funkcjonalność DVS. Za VDJ przemawia także niesamowita ilość SKINów oraz dodatkowych pluginów efektowych – a więc opcji których konkurencja nie ma. W wersji PRO FULL Virtual DJ wspiera także pełny miks plików video.

 

Ipad/Iphone

Granie na Ipadzie/Iphonie to najnowsza metoda na DJ'ing. Na appstore znajdziemy zatrzęsienie programów muzycznych i DJ'skich. Możliwości są olbrzymie, jeżeli tylko nie przeszkadza nam ekran dotykowy, można spróbować i takiego grania.

 

Krótki przegląd aplikacji na iPada znaleźć można w naszym serwisie:

http://www.infomusic.pl/serwis/studio/testy/view/34670,ios_i_muzyka_zabawa_czy_juz_zawodowe_mozliwosci_krotki_przeglad_aplikacji

Pozostałe poradniki
Jakie sekrety skrywa: BEJF RECORDS? Sekrety studia jest cyklem video nie tylko dla realizatorów dźwięku, właścicieli studiów, ale przede wszystkim dla muzyków, artystów i producentów. W materiale pytamy o najczęstsze wyzwania pracy w studiu, także porady
Poradnik: Wybieramy nagłośnienie dla zespołu muzycznego, DJ Nagłośnienie dla zespołu weselnego czy estradowe należy do najczęstszych pytań jakie kierowane są do redakcji. Postanowiliśmy pomóc Wam i zaproponować rozwiązania kolumn, które sprawdzą się na koncercie, weselu, evencie
PORADNIK: Wybieramy monitory do studia nagrań - Cz.II W zakresie monitorów studyjnych mamy obecnie wyjątkowo szeroki wybór. Zanim jednak zaczniemy przyglądać się konkretnym modelom, warto sprecyzować, czego naprawdę oczekujemy?  Nie ulega wątpliwości, że powinniśmy wybrać monitory aktywne,... PORADNIK: Wybieramy mikser audio dla zespołu Mikser audio, konsoleta, stół – to najpopularniejsze branżowe określenia na jeden z kluczowych elementów systemu nagłośnieniowego praktycznie każdego zespołu, imprezy – od niewielkiej prezentacji, po koncerty i festiwale PORADNIK: Jak zbudować studio w domu? - Cz.III Do tej pory rozmawialiśmy o absolutnych podstawach, czyli dobraniu interfejsu audio i przygotowaniu odsłuchu, a w zasadzie pomieszczenia, gdzie będziemy pracować. Jesteśmy już bogatsi w wiedzę o odbiciach, modach pomieszczenia i wiemy,... FELIETON: Jak żyć z muzyki? Żyjemy w świecie nastawionym na "mieć". Jesteśmy oceniani według stanu posiadania, nasz status rzadko określany jest wiedzą, poziomem kultury czy inteligencją, a najczęściej poprzez to co widać, czyli majątkiem...