Felieton: O eksperymentach dźwiękowych z pogranicza muzyki

Felieton: O eksperymentach dźwiękowych z pogranicza muzyki

6 listopada 2014, 15:51
autor: Łukasz Kaliszewski

[img:6]

Niektórzy mawiają, że wszystko już było. Ci, którzy nie chcą bez walki poddać się wszechogarniającej postmodernie, próbują przetwarzać skądinąd znane elementy kultury do nowej jakości.

Wśród tych artystów zdarzają się tacy, którzy ekeperymentują z samym narzędziem lub formą, poszukując nowych środków wyrazu. W ten sposób niejednokrotnie powstają eksperymenty dźwiękowe dalekie od tego, do czego przywykliśmy, posyłając nasze gusta na odległe przedmieścia muzyki. Przyjrzyjmy się tylko kilku z nich.

 

[img:1]

Diamanda Galas

Jarboe do sześcianu i diwa świadomej makakofonii. Wokalistka charyzmatyczna, posępna i obrazoburcza, sięgająca po zapomniane lub kontrowersyjne dzieła minionych epok, które interpretuje w ekstrawagancki sposób.

W swoich poszukiwaniach twórczych doprowadziła ludzki wokal do granic fizycznych możliwości. Kiedyś studentka biochemii, eksperymentująca z LSD. Swoje pierwsze koncerty dawała w psychiatryku, bo tylko stamtąd publika nie uciekła, jak ponoć żartowali jej przyjaciele…

 

 

[img:2]

Tribes of Neurot

Hybryda łącząca awangardę post-rockową z szeroko rozumianym ambientem. Twórcze alter ego zespołu Neurosis, w którym muzycy z Oakland dają sobie upust we wszystkim, co choćby luźno kojarzy im się z muzyką. W założeniach twórczych mocno akcentują plemienny ideał, czego skutkiem są liczni goście specjalni w nagraniach. Rejestrują i miksują nowej postaci insekty i odgłosy lasu, a także próbują je imitować przy użyciu instrumentów.

Tribes of Neurot to także projekt ze skłonnościami do instalacji audio-wizualnych. Jedną z ciekawszych propozycji było nagranie płyty z ambientem do albumu „Times of Grace“ Neurosis - płyty odtwarzane równocześnie wydają się uzupełniać, dając nową całość i wrażenia muzyczne.

 

 

[img:3]

Fantomas

Jedno z wielu wcieleń szalonego Mike’a Pattona. Jedni się śmieją, inni załamują ręce, a są też tacy, którzy pytają o psychiczne dolegliwości dawnego frontmana Faith No More. Nikt nie wie, co na lekarskiej recepcie ma Patton, lecz nie można odmówić metody temu szaleństwu. Muzyka całkowicie frywolna i nieokiełznana, zainspirowana klasyką kina i pop-kulturą.

Fantomas zasłynął z niestandardowych interpretacji muzyki filmowej oraz licznymi zapożyczeniami z kreskówek. Mieszanka całkowicie wybuchowa i nieprzewidywalna - absolutnie nie dla słuchaczy z silną nerwicą lękową. W uzyskaniu „efektu Fantomasa“ aktywnie pomagają Dave Lombardo (dawniej Slayer), Terry Bozzio (m.in. Korn) i King Buzzo (Melvins). Do dziś nikt nie wie, jak to robią, że zgrywają się na żywo…

 

 

[img:4]

Sunn O)))

Można grać ekstremalnie ciężko bez perkusisty? Oczywiście! Sunn O))) to żywe studium harmonicznych i drone’ów z wyjątkowo umownym stosunkiem do rytmu. Zespół, który nazwał się na cześć legendarnych amerykańskich wzmacniaczy, łączy gitarowo-basowy ambient o nieznośnie niskich rejestrach z tzw. field recording, czyli mówiąc krótko - nagraniami z przyrody. Przeżyć koncert formacji Sunn O))) znaczy tyle, co wytrzymać doom-metalową komorę deprywacyjną i obronić perystaltykę jelit przed skutkami miażdżącego basu…

Sunn O))) to przykład świadomie wykorzystywanej postmoderny, która nie da wam najmniejszych szans na rozpoznanie zapożyczeń. Muzycy ubrani w habity z głębokimi kapturami rodem z „Siódmej pieczęci“ Bergmana zademonstrują ekstremum dla gitarowej technologii i sprawią, że długo nie zaśniesz przy zgaszonym świetle.

 

 

[img:5]

Lustmord

Brian Williams a.k.a. Lustmord stanowi prawdziwie ekstremalny przypadek muzyczny o radykalnym podejściu do dźwięku. Prywatnie i jako artysta nie kryje swoich fascynacji okultyzmem, zaś jako inżynier dźwięku i projektant współpracował m.in. z firmą Creative. Zaczynał w latach 80. i tworzył podwaliny pod współczesny nurt dark ambientu. Tworzył ścieżki i efekty dźwiękowe do gier komputerowych, reklam i filmów oraz współpracował z zespołem Tool, co nota bene nie powinno dziwić. Jest znany z aranżowania sesji nagraniowych w katakumbach, jaskiniach, grotach, schronach i przestrzeni post-industrialnej. Twórczość Lustmorda doskonale wpisuje się w założenia eksperymentu muzycznego.

Jest ponadto skrajnie mroczna pod względem emocjonalnym i perfekcyjna pod względem inżynieryjnym. Można ją lubić lub nie, lecz nie można się jej nie obawiać… Jeżeli zastanawialiście się kiedyś nad tym, jak brzmiałby świat po globalnej zagładzie atomowej, nie pozostaje wam nic innego, jak zapoznać się z twórczością Lustmorda. Zalecamy słuchać w połączeniu z mocną melissą.

 

 

Pozostałe poradniki Poradnik: Ucho kontra pomiar, czyli o głośności i głośnym graniu Słuch ludzki to bardzo skomplikowany i bardzo czuły analizator audio, bez którego nie tylko praca osób „parających” się dźwiękiem byłaby niemożliwa, ale i codzienne życie mocno utrudnione. Pomimo tego współczesny „dźwiękowiec” –...
Problemy polskich kapel, co może, a czego nie realizator Kolejny odcinek z serii Sekrety Studia. Tym razem spotykamy się z Maciejem Mularczykiem, realizatorem dźwięku z wieloletnim doświadczeniem w studiu LODOWA w Łodzi. Miejsce to jest szczególne na mapie Polski, gdyż jest zarówno komfortową...
Zbuduj sobie modulara - Behringer Ci pomoże! Syntezatory modularne pojawiły się na szerszą skalę w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Można je zobaczyć na zdjęciach takich tuzów ówczesnej muzyki elektronicznej, jak Tangerine Dream, Kitaro, Klaus Schulze, Jean Michelle Jarre i wielu,...
Sekrety doskonałych nagrań w domowym studiu Dzisiejszy gospodarz domowego studia nagrań - Jarek Toifl - opowiada, jak osiąga profesjonalne nagrania w swoim studiu. Zobacz fascynującą rozmowę Rafała Kossakowskiego (Kosa Buena Studio) z Jarkiem, poznaj używany przez niego sprzęt do...
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.
PORADNIK: Mikrofon i preamp - Trudne partnerstwo W tym poradniku poruszamy kwestie związane z doborem odpowiedniego preampu (przedwzmacniacza) do mikrofonu. Dowiedz się jak ustawić preamp, na co zwracać uwagę przy wyborze sprzętu do Twojego studia. Porady eksperta