Kupujemy mikrofon do lustrzanki - Kilka porad i przegląd ciekawych propozycji na rynku

Kupujemy mikrofon do lustrzanki - Kilka porad i przegląd ciekawych propozycji na rynku

21 października 2015, 13:00
autor: Łukasz Kaliszewski

[img:1]

Nagrywanie lustrzanką materiału video od dłuższego czasu nie jest już traktowane jako fanaberia w wersji budżetowej. Zwojowawszy środowiska street stylowe, które w DSLR-ach znalazły praktyczne narzędzie wizualnej promocji, lustrzanki stały się standardowym elementem w tworzeniu videoclipów, broadcostów, podcastów czy reklam.

Kreacja z użyciem DSLR-ów stworzyła nową niszę dla znanych producentów mikrofonów, bo nawet najlepszy obraz traci na jakości, gdy nie idzie w parze z równie satysfakcjonującym dźwiękiem. Wymieńmy kilka godnych uwagi konstrukcji.

 

[img:2]
Røde Stereo VideoMic Pro

 

Røde Stereo VideoMic Pro

Australijski potentat szybko i skutecznie wpisał się w niszę wygenerowaną przez zapotrzebowanie na wysokiej klasy mobilne mikrofony dla lustrzanek. Topowym, wielokrotnie nagradzanym modelem Røde, jest Stereo VideoMic Pro. Jest to stereofoniczny mikrofon, będący rozwinięciem modelu z 2011 r., który sprawdzi się przy kręceniu videoclipów i podcastów.

Ponadto, przy zastosowaniu ustawienia zbieżnego XY wbudowanych kapsuł pojemnościowych, Stereo VideoMic Pro przyda się w field recordingu, gdy zależy nam na dokładnym odwzorowaniu tła.

Cena: około 800 zł

 

[img:3]

Audio-Technica AT8024

 

Audio-Technica AT8024

Jest to konstrukcja japońskiej firmy, oferująca dwie ciekawe cechy, które czynią z AT8024 bardzo uniwersalne urządzenie. Mikrofon posiada przełącznik, dzięki któremu możemy wybrać między trybami nagrywania w mono i stereo. Znacznie poprawia to możliwość dostosowania charakterystyki do warunków, w których nagrywamy.

Dodatkowo, AT8024 dysponuje filtrem dolnoprzepustowym "roll-off", który pomaga w eliminacji hałasów z otoczenia, dzięki czemu mikrofon sprawdzi się w zastosowaniach reporterskich.

Cena: około 900 zł

 

[img:4]

Shure VP83 LensHopper

 

Shure VP83 LensHopper

Ultra-kompaktowa konstrukcja pojemnościowa. Dzięki superkardioidalnej, mocno kierunkowej charakterystyce mikrofon VP83 doskonale odwzorowuje dźwięk nagrywany sprzed obiektywu. Wysoka odporność na zakłócenia (telefony komórkowe, radio), łatwość sterowania i szerokie pasmo przenoszenia sprawiają, że mikrofon sprawdzi się w większości warunków.

Dodatkowo, VP83 posiada filtr górnoprzepustowy, szczególnie przydatny przy silnym wietrze oraz 3-pozycyjny przełącznik wzmocnienia (-10 dB, 0, +20 dB), aby łatwiej dopasować czułość mikrofonu do źródła dźwięku. Całość konstrukcji projektanci Shure'a osadzili na specjalnie zaprojektowanym uchwycie antywstrząsowym marki Rycote Lyre.

Cena: około 900 zł

 

[img:5]
Sennheiser MKE 600

 

Sennheiser MKE 600

Ciekawym, choć nieco droższym wariantem jest "shotgun" niemieckiego Sennheisera. Model MKE 600, podobnie jak VP83 Shure'a, stanowi superkardioidalną konstrukcję o wysokim stopniu kierunkowości.

Pasmo przenoszenia na poziomie 40 Hz-20 kHz, niski poziom szumów własnych, filtr dolnoprzepustowy i wiele godzin pracy na jednym "paluszku" sprawiają, że MKE 600 wydaje się dobrą propozycją dla amatorów kręcenia lustrzanką w terenie. Mikrofon ma dodatkowo wbudowany system ostrzegania na długo przed rozładowaniem baterii.

Cena: około 1.300 zł

 

[img:6]
Azden SGM-DSLR

 

Azden SGM-DSLR

Zarówno sam mikrofon, jak jego producent zasługują na szczególne wyróżnienie. Azden to mało znana w Polsce amerykańska firma, produkująca swoje mikrofony w Japonii. Nie inaczej jest z modelem SGM-DSLR. Jako pełnowymiarowy "shotgun" stanowi urządzenie wysokiej jakości, wykonane bardzo solidnie i w świetnym stosunku jakości do ceny.

Podobnie jak większość konkurentów, SGM-DSLR jest pojemnościowym mikrofonem superkardioidalnym o podwyższonej kierunkowości. Wytrzymuje na jednej baterii 150 godzin, w całości zbudowany jest z metalu, lecz przy zachowaniu funkcjonalnej wagi 106 g, a dodatkowo wyposażony w gumowe uchwyty i wkładkę przeciwwstrząsową. Szerokie pasmo przenoszenia na poziomie 80 Hz-18 kHz i SPL 103 dB to w tym przedziale cenowym parametry więcej niż satysfakcjonujące.

Cena: ok. 900 zł

https://muzyczny.pl/119605g_Sprzet-naglosnieniowy-Mikrofony-i-akcesoria.html

 
Pozostałe poradniki
SEKRETY WRONY: czy można nagrać płytę w domu? Nagranie dobrej jakości materiału w domu wymaga odpowiedniego przygotowania i inwestycji w sprzęt, ale jest całkowicie możliwe. Kluczem jest cierpliwość, praktyka i ciągła nauka. Wielu artystów zaczynało w ten sposób.
Poradnik: Ucho kontra pomiar, czyli o głośności i głośnym graniu Słuch ludzki to bardzo skomplikowany i bardzo czuły analizator audio, bez którego nie tylko praca osób „parających” się dźwiękiem byłaby niemożliwa, ale i codzienne życie mocno utrudnione. Pomimo tego współczesny „dźwiękowiec” –...
Problemy polskich kapel, co może, a czego nie realizator Kolejny odcinek z serii Sekrety Studia. Tym razem spotykamy się z Maciejem Mularczykiem, realizatorem dźwięku z wieloletnim doświadczeniem w studiu LODOWA w Łodzi. Miejsce to jest szczególne na mapie Polski, gdyż jest zarówno komfortową...
Zbuduj sobie modulara - Behringer Ci pomoże! Syntezatory modularne pojawiły się na szerszą skalę w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Można je zobaczyć na zdjęciach takich tuzów ówczesnej muzyki elektronicznej, jak Tangerine Dream, Kitaro, Klaus Schulze, Jean Michelle Jarre i wielu,...
Sekrety doskonałych nagrań w domowym studiu Dzisiejszy gospodarz domowego studia nagrań - Jarek Toifl - opowiada, jak osiąga profesjonalne nagrania w swoim studiu. Zobacz fascynującą rozmowę Rafała Kossakowskiego (Kosa Buena Studio) z Jarkiem, poznaj używany przez niego sprzęt do...
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.