Przyszłość należy do AVB

Przyszłość należy do AVB

10 listopada 2015, 11:58
autor: Patryk Korzonkowski

[img:2]

https://www.infomusic.pl/img/autorzy/MC45NTg3NTUwMCAxNDQyMzIyNjk2.jpgJuż nikogo nie dziwi, że we wszystkich studiach nagrań, a nawet na scenie, pracuje się "cyfrowo". Cyfrowe stoły mikserskie to standard, więc czemu nie pójść krok dalej i nie przesyłać sygnału audio za pomocą protokołów sieciowej transmisji danych?

Giganci z wielu branż, np. IT, samochodowej, elektronicznej i wreszcie pro audio, rozpoczęli prace nad ujednoliceniem wielokanałowej, strumieniowej transmisji audio- wideo z uwzględnieniem pełnej synchronizacji i możliwie najniższej latencji. Efektem jest otwarty standard AVB (Audio Video Bridging), w którym cyfrowa transmisja audio odbywa się przy pomocy standardowych sieci Ethernet. Te z kolei bazują na popularnym okablowaniu Category 5e lub 6. Wynika z tego wiele korzyści, które czynią samą obsługę dużo łatwiejszą, np. oferują możliwość przesyłu wielu strumieni audio, eliminacja opóźnień czy automatyzacji procesu konfiguracji.

Sam fakt transmisji cyfrowej zapewnia znakomite parametry przekazu i idealną wręcz reprodukcję sygnału. Teraz dużo łatwiej jest odróżnić prawidłowy sygnał w postaci ciągu zer i jedynek od zakłóceń, które w przypadku tradycyjnego sygnału analogowego niejednokrotnie zacierają się. Przekonanie, że standard szybko się upowszechni, pchnęło amerykańską firmę PreSonus, producenta cyfrowych konsolet nowej generacji, do zaimplementowania AVB w swoich urządzeniach.

 

[img:1]

 

Pierwsze udogodnienia widać już w stołach RM z dostępną nową kartą rozszerzeń SL-AVB-MIX (wymagany jedynie update firmware’u do najnowszej wersji). Nowa funkcjonalność pozwoliła zastąpić połączenia typu Snake pojedynczym kablem ethernetowym (popularna skrętka) i skomunikować dowolny mikser StudioLive AI (FOH) z dowolnym modelem stołu StudioLive RM na scenie! Stoły można łączyć bezpośrednio kablem CAT5, a bezprzewodową, zdalną kontrolę realizować w oparciu o router i dołączone do urządzeń adaptery Wi-Fi USB lub przewodowo, z wykorzystaniem jednego z rekomendowanych switchów AVB.

Konfiguracja ta nie tylko przekształca stół RM w stagebox do instalacji na scenie lub pomieszczeniu do nagrywania, ale również w niezależny, kontrolowany bezprzewodowo mikser monitorowy. Możliwość kontroli przedwzmacniaczy, włączania/wyłączania zasilania Phantom +48V czy odwrócenia polaryzacji w mikserze RM jest możliwe bezpośrednio z pozycji mikserskiej (FOH). Routing torów sygnałowych w sieci obejmuje do 32 wejść miksera scenicznego, takiej samej liczby kanałów miksera FOH, wyjść głównych L/R i wejścia Talkback miksera FOH.

 

[img:3]

 

Kolejnym udogodnieniem jest możliwość zapisywania i przywoływania scen (ustawień) wspólnie dla mikserów w sieci lub oddzielnie dla miksera scenicznego RM. Na tym jeszcze nie koniec... Otóż dostęp do 16 dodatkowych torów Aux z kompletnym przetwarzaniem Fat Channel (procesory dynamiczne i korekcja), w tym pogłosu i opóźnienia FX z pozycji mikserskiej oraz możliwość bezprzewodowej kontroli za pomocą iPada, iPhone’a lub laptopa z Windows i OS X uzupełniają listę innowacji wymyślonych na podstawie protokołu AVB.

Nie ma już odwrotu. Kiedy takie tuzy z branży, jak TC Group, Yamaha, Beyerdynamic, Sennheiser, PreSonus czy Shure współpracują w celu stworzenia systemu wielokanałowej transmisji strumieniowej, wiedz, że dzieje się coś ważnego. Drogi czytelniku, prawdziwa eksplozja pomysłów wykorzystujących protokół sieciowej transmisji sygnału jest dopiero przed nami!