50 sekretów stosowanych w produkcji, wprost od profesjonalistów Cz. 1

50 sekretów stosowanych w produkcji, wprost od profesjonalistów Cz. 1

8 marca 2017, 12:00
autor: MusicRadar

Sukces nie zawsze można mierzyć ilością zarobionych pieniędzy - czasami wystarczy, że coś robi się z pasją, z czystej miłości. Z drugiej strony otrzymanie paru rad od tych „co wiedzą” stanowi całkiem kuszącą perspektywę, czyż nie? 

Zebraliśmy wskazówki artystów, producentów, didżejów z całego świata, byś mógł stać się jeszcze lepszym producentem muzycznym. Zatem przeczytaj, przemyśl, wprowadź w życie. 

 

1.  Zacznij z dobrym pomysłem - Skrillex. 

Ostatecznie nie jest ważne jakich narzędzi edycji użyjesz, tylko to czy masz jakiś fajny, konkretny pomysł. Nawet jeśli jest to tylko szereg bitów i jakichś zwariowanych motywów, to muszą mieć to coś, muszą wciąż chodzić Ci po głowie. 

 [img:1]

2.  Znaj swoje środowisko pracy - Tosca 

Richard: Myślę, że potrzeba trochę czasu, aż przyzwyczaisz się do konkretnego pomieszczenia, do tego jak ono brzmi, jak zachowują się w nim Twoje monitory. Czym więcej czasu w nim spędzisz produkując, tym lepiej poznasz dynamikę pomieszczenia. Wszystkie albumy Tosca począwszy od 2004 roku były wyprodukowane w naszym obecnym studio i nadal czujemy się w nim bardzo komfortowo. 

Ruppert: Znam artystów, którzy cały czas podróżują i wszystko czego potrzebują do pracy to ich własne uszy i laptop. Myślę, że to jest w porządku, ale jeśli chodzi o Tosca, chcemy całą naszą energię skupić w jednym miejscu, nie troszcząc się o to, czy przypadkiem czegoś nie brakuje, czy znamy sprzęt na jakim przyjdzie nam pracować i czy mamy zarezerwowany hotel i przelot samolotem. 

Znamy przestrzeń w jakiej pracujemy, wiemy jak brzmi. Taka swoista sytuacja typu „plug&play” jest dla nas idealna. 

 

3.  Kiedy zajmujesz się aranżem, bądź miksujesz, myśl jak operator filmowy - Brassica 

Tak samo jak operator kamery ma ograniczone pole manewru do obszaru ekranu, tak nasza scena dźwiękowa też ma swoje ograniczenia. Operator, chcąc zmieścić w kadrze więcej elementów, musi oddalić się od filmowanego obiektu, ale co się wtedy dzieje? Przedmioty stają się mniejsze, już nie możesz zajrzeć aktorowi w oczy. Ta sama zasada odnosi się do dźwięków. 

 

4.  Dobre umiejętności techniczne - Avicii 

Świetne dziś jest to, że każdy może nauczyć się jak zrobić kawałek. Obecnie nie tyle chodzi o Twoje umiejętności gry na instrumencie, ile o to, w jakim stopniu znasz swoje oprogramowanie i jaką wiedzą dysponujesz w zakresie tego, jak zrobić dobry numer tak, by wszystko w całości stanowiło dobrą kompozycję muzyczną. 

 

5.  Zdobądź szczerą opinię - Concubine 

Jedną z najlepszych rzeczy dotyczących współpracy jest para zaufanych uszu, których to właściciel może zapewnić Ci natychmiastowy odzew. Dźwięki, które jeden z nas mógłby dopieszczać godzinami, w towarzystwie innej osoby znacznie szybciej nabierają odpowiedniej formy, a złe pomysły prędzej lądują w koszu, przez co nie marnujemy cennego czasu w studiu. Nieważne czy pracujesz sam, czy współtworzysz, znajdź kogoś kto Cię skrytykuje - najlepiej w konstruktywny sposób i niech taka współpraca wejdzie Wam w nawyk. Kiedy otoczysz się osobami, które tylko będą Ci przytakiwać, Twój rozwój będzie przebiegał znacznie wolniej.  

Jako artysta musisz być wystarczająco wrażliwy, by być autentycznym, jednocześnie musisz być w stanie znieść krytyczne opinie. To może wydawać się sprzeczne, ale wyświadczysz sobie dużą przysługę, kiedy dopuścisz do siebie opinie ludzi, którzy podzielają Twoje poczucie estetyki.

  

6.  Nie walcz z blokadą twórczą - xxxy 

Miewałem długie okresy, kiedy nie byłem w stanie nic stworzyć, ale teraz zdałem sobie sprawę z tego, że jeśli nic nie idzie po Twojej myśli to trzeba się zatrzymać i skupić nad czymś innym - wsiąść na rower, przeczytać książkę, zrobić miks. 

Kiedy tylko siadam w studiu i zmuszam się do tworzenia jakiejś muzyki, wychodzą mi straszne rzeczy i kończę sfrustrowany z poczuciem popadania w rutynę. 

 

7.  Bądź przygotowany na inwestycje - Chromeo 

Dave 1: Nasze płyty nigdy dobrze się nie sprzedawały, a jesteśmy bardziej popularni teraz niż byliśmy wcześniej. Wytwórnie przychodzą i odchodzą, a my zawsze znajdziemy jakiegoś wydawcę. Pomysł jest taki, żeby mieć wszystko na miejscu, a my sami tak naprawdę koncentrujemy się na tworzeniu dobrej muzyki i dawaniu świetnych koncertów. 

[img:2]

P-Thugg: Wiesz, wszystko w studiu jest naszą własnością. Wygrywam dolara i zamieniam go w te syntezatory, zaoszczędzam 5000$ nie mieszkając w Nowym Jorku i to też inwestuję w studio. Musimy mieć jakieś rezerwy chociażby po to, by zlecić miksy komuś takiemu jak np. Philippe [Zdar] 

D: Z pewnością wydajemy mnóstwo własnych pieniędzy na Chromeo. Jeśli nie znajdziemy sponsora na teledysk, musimy opłacić to sami. Ciągle zależy nam na obecności w internecie, myślimy, że ma to kluczowe znaczenie dla naszej muzyki i widzimy sens w inwestowaniu w to pieniędzy. 

 

8.  Zacznij z dobrym brzmieniem - LV 

… i postaraj się go nie zepsuć. Wydaje się to oczywiste, ale dużo prościej zrobić coś właściwie na początku niż później starać się to odratowywać.

 

9.  Miksuj na odwrót - Groundislava 

Zamiast podkręcać volume jakiegoś elementu w miksie, który chciałbyś usłyszeć głośniej, zastanów się czy może nie warto ściszyć czegoś innego. To właśnie nazywam „miksowaniem odwrotnym”. Jednakże ściszanie wszystkiego nie zawsze jest rozwiązaniem, istotne jest to, żeby zdać sobie sprawę, że zgłaśnianie pewnych rzeczy także nie jest rozwiązaniem. Niewiele trzeba by podczas pracy nad  złożoną sesją zdać sobie sprawę, że wszystko jest strasznie głośne i w zasadzie bez pozostawienia miejsca na mastering. Pewnie słyszałeś to milion razy, ale łatwo o tym zapomnieć. Swego czasu ignorowałem ten aspekt dlatego, że mogłem użyć mnóstwa kompresorów i limiterów i miałem naprawdę głośne miksy. Wszystko działało do momentu kiedy tylko eksportowałem ślady i już nic innego mnie nie interesowało. Od kiedy zacząłem finalizować sesje, zajmować się masteringiem, wtedy zorientowałem się, że tak naprawdę wcześniej strzelałem sobie w kolano.  

Mastering to sztuka i jeśli zlecasz go komuś utalentowanemu pozostawiając mu na to miejsce w miksie, wtedy może się okazać, że Twoja muzyka zabrzmi olśniewająco.

 

10. Miej otwarty umysł - Paul van Dyk 

Dźwięków jakich używasz do stworzenia piosenki, nieważne czy pochodzą z presetów, czy też stworzyłeś je samodzielnie są częścią jakiegoś większego elementu. Jeśli jakiś preset działa to czemu go zmieniać? Jedyny problem z jakim miałem do czynienia przez te wszystkie lata, to niebezpieczeństwo że dane ustawienie może zdominować piosenkę. To było zdecydowanie problematyczne w czasach „sprzętowych”. Wchodziłeś do sklepu, przeglądałeś te wszystkie presety i nagle… Olśnienie! Muszę mieć ten syntezator! Później wracałeś do studia i odkrywałeś, że te super ustawienia są przeładowane efektami, które nie lepią się z całością i rujnują cały utwór. W takim przypadku szukam alternatywy, ale też nie będę zmieniał danego brzmienia tylko dlatego, że to preset. Takie podejście wydaje mi się nieco snobistyczne.

  

11. Nie ważne co masz, ważne jak potrafisz to wykorzystać - Submotion Orchestra 

Nagradzany album Dizzee Rascal’a był stworzony głównie na Playstation. Skream zdobył platynę używając fruity-loop. Niektóre z najlepiej zapowiadających się projektów, które są do mnie przysyłane robią dzieciaki na telefonach. I odwrotnie zdarzała się okropna muzyka stworzona w studiach wysianych sprzętem za grube miliony. Twórz swoją muzykę na czym tylko możesz. Jeśli będzie wystarczająco dobra, prawdziwi fani zrozumieją ją i docenią. Jestem zdania, że jeśli zrobisz dobry numer i dobrze go zmiksujesz, a następnie wyślesz do dobrego masteringu, wtedy Twoje dzieło może spokojnie stanąć obok innych i nieważnie jakimi narzędziami tego dokonałeś.

 

12. Korzystaj z nietypowych źródeł dźwięku - Winter Son 

Używaj instrumentów i brzmień, które niekoniecznie są związane z gatunkiem muzycznym, w którym komponujesz. Często używam swojej gitary w utworach techno i nie tylko jest z tym mnóstwo frajdy, ale mogę też uzyskać tekstury, które nie są często słyszane w tym gatunku. Nie gram bluesowych riffów ani niczego w tym klimacie, ale czasem kilka odpowiednio zagranych nut może zmienić kawałek. Podobnie wokal - nawet oddechy i szepty mogą wnieść wiele dobrego do utworu. Kiedy używasz dźwięków z zupełnie innej bajki, mogą one dodać muzyce poczucia głębi. To wszystko niezła zabawa!

 

13. Zadbaj o swoje loopy - Noisia 

To może zabrzmieć banalnie, ale jeśli masz świetne brzmienie basu, może się ono nagle okazać zupełnie bezużyteczne jeśli dodasz do tego jakąś słabą pętle perkusyjną. Pracuj nad loopem w całości tak, by każdy jego element zabrzmiał prawidłowo.

[img:3]

 

14. Czasem powrót do pierwszych wersji miksu jest dobrym pomysłem - Shook 

Jeśli właśnie pracujesz nad 231 wersją miksu, może lepszym pomysłem będzie cofnięcie się o kilka wersji wstecz. Często wracam do pierwszego, intuicyjnego miksu i okazuje się że jest najlepszy i wszystko brzmi naturalnie. Może ustawienia nie są do końca takie jak być powinny i może całość wygląda nieprofesjonalnie, ale to naprawdę nie ma znaczenia. Jeśli brzmi dobrze, zostawiam wszystko jak jest i pracuję na tym. Może będziesz musiał tylko poprawić odrobinę brzmienie basu w okolicach 50Hz itd. Wierzę jednak, że czasem pierwsze odczucia w związku z miksem są tymi właściwymi.

 

15. Zaczynaj z wypoczętym słuchem - Second Storey 

Oczywistym jest, że tworząc własną muzykę inspirujemy się dokonaniami innych, ale czasem przesłuchiwanie obcych kompozycji przed rozpoczęciem sesji przynosi efekt przeciwny do zamierzonego. W szczególności odnosi się to do muzyki podobnej do tej, jaką zamierzasz tworzyć. Oczywiście każdy jest inny, ale myślę, że najbardziej oryginalną muzykę tworzę wtedy, gdy zaczynam z własnymi pomysłami, niż w sposób kiedy nawet podświadomie posiłkuję się twórczością innych.

 

16. Współpracuj - Adrian Sherwood 

Jestem na tyle mądry - i to nie jest próżność - że podejmuję współpracę z młodymi ludźmi, którzy mają świeże pomysły, nawet jeśli przypominają coś co już wcześniej słyszałem. Ostatnimi czasy jestem mile zaskoczony ludźmi, z którymi przychodzi mi pracować. Mają jakieś świetne wyczucie częstotliwości, a ja tylko zyskuję na współpracy z nimi.

 

17. Nie grzęźnij w detalach, wiedz kiedy kupa jest kupą - Baio 

W 2011 próbowałem pierwszy raz zmiksować swój numer. Spędziłem nad tym dwa miesiące próbując uzyskać idealny balans, tak by klawisze i loopy brzmiały dobrze, a bębny miały ten "cios”. Tak naprawdę starałem się jednak naprawić numer, który był słaby. Możesz spędzić wieczność na miksowaniu „kupy”, ale choćby nie wiem co, to zawsze będzie „kupa”. Nie bój się porzucić projektu, który nie działa, kiedy pracujesz nad muzyką, ważne jest by iść do przodu.

 

18. Nie myśl za dużo - Kasket 

Daj się ponieść i zaufaj swoim uszom/głowie. Czasami wgłębiamy się w brzmienie, wszyscy to robimy i czasami to jest ok, ale czym mniej się wgłębiasz tym lepiej się bawisz. Całą niezbędną edycję można zrobić na końcu. Myśl o tworzeniu dźwięków jak o malowaniu, dla mnie to bardzo podobne do siebie rzeczy. Dobierz kolory, zrób szkic, a potem wykończ dobrym pędzlem. Czasami za dużo się zastanawiamy, pracujemy godzinami nad jednym dźwiękiem, by ostatecznie być znużonym tym co stworzyliśmy.

 

19. Pracuj tam gdzie czujesz się komfortowo - Matthew Koma 

Tak naprawdę nie lubię pracować nad wokalami w studiu. To takie trochę zbyt… oficjalne. Czasem lubię posłuchać sobie piosenki w samolocie lub w domu. Wtedy miewam najlepsze pomysły. Oczywiście kwestie związane z produkcją wymagają współpracy. Własne wokale lubię produkować we własnym zakresie, ale jeśli osoba, z którą pracuję -  powiedzmy Tiësto - chce by prace kontynuować w studiu, to wtedy udajemy się właśnie tam.

 

20. Pozostaw wolną przestrzeń - Gazelle Twin 

W większość muzyki jaką lubię używa się ciszy celem wywołania większego efektu. Nawet te najbardziej hałaśliwe, agresywne kawałki, mogą być znacznie lepsze kiedy zostawić w nich chwilę na oddech. Z pewnością znajdziesz to w hip-hopie. Zawsze jestem zdania, że mniej znaczy więcej.

 

21. Słuchaj swoich pomyłek - Kiasmos 

… i potraktuj to dosłownie. Wsłuchaj się dokładnie w swoje błędy, czy to aby na pewno są pomyłki? Wiele najlepszych pomysłów na naszych płytach pochodzi właśnie z takich szczęśliwych przypadków.

 

Często techniczne usterki mogą być bardzo inspirujące. Pomyśl jak wiele sprzętu używamy dziś w sposób do jakiego nie został on przeznaczony. 

 

22. Nie pozwól zaszufladkować swojej muzyki - Bonobo 

Dorastałem słuchając muzyki folkowej z moim tatą, psychodelii z moją mamą, rzeczy takich jak My Bloody Valentine czy Spiritualized jak byłem nastolatkiem, i jeszcze Dinosaur Jr., hip-hopu, jazzu i wielu innych. 

Przypuszczam, że to wszystko miało wpływ na muzyka jaką tworzę. Jak zaś ja określam swoją muzykę? A czy to naprawdę jest ważne?

 [img:4]

23. Nie uzależniaj się zbyt mocno od pięknych wizualizacji, które widzisz na ekranie swojego monitora - Shook

Nie gap się tak w monitor, nie ufaj zbytnio obrazkom, ustawieniom itp. Zamiast tego zaufaj swoim uszom. Dekoncentrującym może być skupianie się na graficznym aspekcie tego, co dzieje się w Twoim programie do nagrywania. Kiedy godzinami zmagasz się z jakimiś ustawieniami i do końca nie wiesz gdzie podążasz, pomocnym może być wyłączenie ekranu monitora, zgaszenie świateł i posłuchanie utworu z zupełnie innej perspektywy. Wydaje się to bardzo proste, ale może naprawdę pomóc lepiej usłyszeć miks i może dowiesz się co może go ulepszyć.

 

24. Zawsze posuwaj się naprzód - Cut Copy

Nigdy nie chcemy powtarzać samych siebie, dlatego zawsze szukamy nowych kierunków i ram dla każdej płyty. To ważne dla zachowania zdrowego rozsądku zarówno dla nas jak i słuchaczy, ale myślę też, że zawsze jest dobrze wiedzieć co dzieje się wokół Ciebie i z pewnością zawsze mamy na uwadze jakieś aktualne punkty odniesienia.

 

25. Zminimalizuj do zera rzeczy w studiu, które mogą Cię rozpraszać - Rex The Dog

Mamy osobny komputer dla internetu, maili itp. Ważne jest dla nas, aby studio było "miejscem świętym”. Wyłączamy telefony i nie mamy łączności z siecią. Komputer łączymy z internetem tylko wtedy, kiedy chcemy pobrać jakąś wtyczkę i z żadnego innego powodu.

 

Zobacz także: 50 sekretów stosowanych w produkcji, wprost od profesjonalistów Cz. 2

Pozostałe poradniki Poradnik: Ucho kontra pomiar, czyli o głośności i głośnym graniu Słuch ludzki to bardzo skomplikowany i bardzo czuły analizator audio, bez którego nie tylko praca osób „parających” się dźwiękiem byłaby niemożliwa, ale i codzienne życie mocno utrudnione. Pomimo tego współczesny „dźwiękowiec” –...
Problemy polskich kapel, co może, a czego nie realizator Kolejny odcinek z serii Sekrety Studia. Tym razem spotykamy się z Maciejem Mularczykiem, realizatorem dźwięku z wieloletnim doświadczeniem w studiu LODOWA w Łodzi. Miejsce to jest szczególne na mapie Polski, gdyż jest zarówno komfortową...
Zbuduj sobie modulara - Behringer Ci pomoże! Syntezatory modularne pojawiły się na szerszą skalę w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Można je zobaczyć na zdjęciach takich tuzów ówczesnej muzyki elektronicznej, jak Tangerine Dream, Kitaro, Klaus Schulze, Jean Michelle Jarre i wielu,...
Sekrety doskonałych nagrań w domowym studiu Dzisiejszy gospodarz domowego studia nagrań - Jarek Toifl - opowiada, jak osiąga profesjonalne nagrania w swoim studiu. Zobacz fascynującą rozmowę Rafała Kossakowskiego (Kosa Buena Studio) z Jarkiem, poznaj używany przez niego sprzęt do...
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.
PORADNIK: Mikrofon i preamp - Trudne partnerstwo W tym poradniku poruszamy kwestie związane z doborem odpowiedniego preampu (przedwzmacniacza) do mikrofonu. Dowiedz się jak ustawić preamp, na co zwracać uwagę przy wyborze sprzętu do Twojego studia. Porady eksperta