Monitory odsłuchowe w domowym studio

Monitory odsłuchowe w domowym studio

11 maja 2016, 12:00
autor: Piotr Kardas

https://www.infomusic.pl/img/autorzy/MC44NTY2MDQwMCAxNDQ0NjQxNzk1.jpgMonitory odsłuchowe to niezwykle istotny element naszego domowego studia muzycznego. Dzięki nim monitorujemy to, co rejestrujemy czy edytujemy.

Odsłuch to również podstawowe narzędzie podczas komponowania i miksowania. Wybór monitorów studyjnych ma zatem kluczowe znaczenie dla końcowego efektu naszej pracy. Na co zwrócić uwagę przy zakupie monitorów odsłuchowych? Czym się kierować? Zapraszam do artykułu, w którym spróbujemy znaleźć odpowiedzi na te pytania.

Zacznijmy od zasadniczego pytania. Jaka jest najważniejsza cecha monitorów odsłuchowych? W monitorach studyjnych szukamy przede wszystkim jak najwierniejszego odtworzenia dźwięku, jaki został nagrany. Powinny je cechować płaska charakterystyka pod względem częstotliwości. Tego nie mogą nam zapewnić konsumenckie zestawy odsłuchowe. Podobnie popularne głośniki komputerowe czy słuchawki do odtwarzacza mp3 nie dadzą nam możliwości komfortowej pracy z dźwiękiem.

 

[img:4]
[img:6]

 

Czym są monitory odsłuchowe?

To kolumny z wbudowanymi głośnikami. Zazwyczaj mają konstrukcję dwudrożną, czyli posiadają jeden głośnik niskotonowy (woofer) i jeden wysokotonowy (tweeter). Głośniki to przetworniki, które zamieniają energię elektryczną (prąd elektryczny) w energię akustyczną, czyli ciśnienie akustyczne dźwięku. W zależności od wielkości głośnika niskotonowego (najczęściej wyrażonej w calach) zmienia się zakres pasma przenoszenia monitorów. Im większy głośnik niskotonowy, tym niższe częstotliwości pasma przeniesie.

 

[img:1]

 

Chciałbym zwrócić uwagę na parametr często pomijany przy wyborze monitorów, mianowicie równość charakterystyki przenoszenia. Im równiejsza charakterystyka przenoszenia, tym wierniejszy dźwięk słyszymy. Najważniejsze jest jednak posłuchanie monitorów odsłuchowym przed zakupem. Patrzenie na wykresy i opisy producentów mija się z celem, jeśli nie wiemy, co tak naprawdę się za tym kryje.

 

Zasadniczo monitory odsłuchowe ze względu na konstrukcję dzielimy na:

 
  • Aktywne, mające wzmacniacz wbudowany w obudowę kolumny;
  • Pasywne, czyli takie, które potrzebują osobnego wzmacniacza, żeby pracować.

 

Ze względu na zastosowanie dzielimy je na:

 
  • Monitory bliskiego pola, służące do odsłuchiwania bezpośredniego, w bliskiej odległości, umieszczone na poziomie głowy odsłuchującego;
  • Monitory średniego pola, pracujące w dalszym polu, generujące wyższe ciśnienie akustyczne, do pomieszczeń o większych kubaturach;
  • Monitory dalekiego pola; mają zastosowanie w profesjonalnym studiu nagrań.
 

[img:5]

 

W studiu domowym będziemy mieć do czynienia przede wszystkim z monitorami aktywnymi, bliskiego pola. Po pierwsze, konstrukcje pasywne są już rzadko spotykane w świecie pro-audio, po drugie gabaryty większych monitorów studyjnych nie pozwalają na pracę z nimi w warunkach domowych.

 

Czym kierować się przy wyborze monitorów odsłuchowych?

Przede wszystkim uszami, a nie oczami! Monitory bezwzględnie powinniśmy przesłuchać przed zakupem. O ile w przypadku interfejsu audio możemy zdać się na opinię innych, jak wypada pod względem stabilności pracy, o tyle w przypadku odsłuchu zalecam bazować na własnych spostrzeżeniach. Wynika to głównie z tego, że każdy z nas trochę inaczej słyszy, przez co zwracamy uwagę na inne detale i możemy czegoś innego szukać w dźwięku. Warto dodatkowo odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

 

[img:3]
  • Czy monitory posiadają  regulację poziomu głośności (volume) z przodu czy z tyłu?
  • Czy posiadają diodę na froncie informującą o tym, że są włączone?
  • Czy posiadają przełączniki poziomu kontrolera basu?
  • Czy posiadają przełączniki poziomu głośnika wysokotonowego?

 

Wbrew pozorom to dość istotne kwestie. Pozwalają nam na komfortową pracę o każdej porze i w każdych warunkach. Regulacja głośności umieszczona z przodu monitora ułatwi nam dostosowanie poziomu odsłuchu. Dioda informująca o włączeniu monitorów zaoszczędzi energię. Przełączniki poziomu niskich częstotliwości czy poziomu głośnika wysokotonowego pozwolą na dostosowanie monitorów do naszego środowiska odsłuchowego.

Na koniec pamiętaj, ze monitory odsłuchowe to indywidualne narzędzie do twórczej pracy. Zatem koniecznie odsłuchaj monitory przed zakupem. Powodzenia!

Pozostałe poradniki
Co się liczy w 2024? Zestawienie procesorów gitarowych Używasz modelera i zastanawiasz się, czy twój sprzęt dalej „daje radę”? A może chcesz zrobić pierwszy krok w stronę świata cyfry i nie wiesz od czego warto zacząć? Zapraszamy do zapoznania się z zestawieniem procesorów gitarowych, które...
Free VST! Darmowe wtyczki dla gitarzystów W niniejszym poradniku postaramy się zagłębić w świat darmowych wtyczek – bo darmowy już dawno przestał oznaczać byle jaki. Postarajmy się zadać sobie pytanie, jakie pluginy potrzebne są gitarzyście i co oferują.
Jak ugryźć cyfrę? Stosowanie procesorów na żywo Z całą pewnością procesory gitarowe zrewolucjonizowały sposób w jaki patrzymy na nagrywanie gitary. Nie da się również zaprzeczyć, że te małe cyfrowe skrzynki są coraz mocniej obecne na scenach, zarówno tych dużych, średnich jak i...
PORADNIK: Nagłośnienie gitary od podstaw. Co na początek? Zaczynasz przygodę z gitarą elektryczna? A może już grasz, ale „na sucho”, a wiesz, że trzeba w jakiś sposób instrument ten nagłośnić? Spróbuję Wam przybliżyć kilka podstawowych sposobów, które możecie użyć w domu lub w warunkach próby,...
Po co komu lutnik we współczesnym świecie? Lutnik – magiczne słowo od wieków rozpalające wyobraźnię muzyków na całym świecie. Ale jak ta profesja odnajduje się w XXI wieku ? Czy w  dobie tutoriali na YouTubie i setek firm oferujących każdy możliwy instrument profesja ta  ma...
Jaki wzmacniacz do gitary akustycznej? (porady eksperta) W tym odcinku doradzamy na co zwrócić uwagę przy wyborze wzmacniacza do gitary akustycznej. Ba! Czy w ogóle nam jest on potrzebny? O poradę zwróciliśmy się do naszego wieloletniego eksperta w dziedzinie gitar. Zapraszamy