Przewodnik po interfejsach audio

Przewodnik po interfejsach audio

23 maja 2021, 08:00

Tematem tego poradnika są interfejsy audio – pomosty pomiędzy muzykiem, a komputerem. Systemy oparte o komputery w zasadzie stały się normą, jeśli chodzi o nagrywanie muzyki w mniejszych studiach, a interfejs audio jest tym sprzętem, który umożliwia komunikację z komputerem w zakresie transportu muzyki zarówno do, jak i z niego. Interfejs audio to urządzenie, które przetwarza analogowy sygnał z mikrofonu, wyjścia preampu lub miksera na dane cyfrowe, które komputer jest w stanie rejestrować.

czytaj także:

doradzamy jaki interfejs audio kupić

 Poradnik realizatora: Interfejs audio
 Wszystko co musisz wiedzieć aby nie popełnić błędu przy zakupie

 

Standardowa karta dźwiękowa komputera jest w stanie wykonać to zadanie, aczkolwiek może posiadać ograniczenia w zakresie jakości konwersji sygnału analogowego na dane cyfrowe. Zwykle, ma również mniej podłączeń niż interfejsy audio, które są projektowane z myślą o zastosowaniach stricte muzycznych. Interfejsy powinny być wyposażone w dobrej jakości konwertery analogowo cyfrowe oraz cyfrowo analogowe, oraz w podłączenia umożliwiające podpięcie rozmaitych urządzeń dźwiękowych.

Rynek jest pełen przeróżnych interfejsów audio, posiadających rozliczne możliwości, poniżej zostały opisane ich podstawowe rodzaje i funkcje.

[img:2]

Połączenia komputerowe

Karta dźwiękowa to integralna część komputera, jej wadą jest konieczność obchodzenia komputera dookoła w celu uzyskania dostępu do gniazd połączeniowych. Oferujący o wiele wygodniejsze rozwiązania, interfejs audio to samodzielna jednostka, montowana w obudowie komputera lub sytuowana na wierzchu obudowy czy stołu, w której dostęp do wszelkich połączeń jest o wiele łatwiejszy. Urządzenia te można wstępnie skategoryzować na podstawie rodzaju podłączenia do komputera – przez slot PCI, FireWire, USB lub inny slot karty.

Interfejsy w standardzie PCI zwykle składają się™ z zewnętrznej obudowy, w której umieszczone są wszystkie gniazda, a która jest podłączona do właściwego urządzenia – karty zainstalowanej w slocie PCI lub nowszym PCI-e (PCI Express) komputera. Tego typu urządzenie jest oczywiście bezużyteczne dla użytkowników laptopów, którzy muszą korzystać z innych opcji połączenia interfejsu z komputerem.

[img:7]

FireWire zapewnia szybkie połączanie dla nagrywania wielu kanałów, zupełnie jak USB 2.0. USB w wersji 1.1 naprawdę może rejestrować tylko dwa kanały jednocześnie. Interfejsy USB i FireWire mogły by używane w komputerach typu laptop jak i desktop, ale laptopy posiadają dodatkowo opcję wykorzystania protokołu transferu danych PCMCIA. Interfejsy audio korzystające ze slotów PC laptopa zazwyczaj posiadają zewnętrzną skrzynkę z gniazdami dla połączeń audio.

[img:3]

Wejścia i wyjścia

Osobiste doświadczenia studyjne do pewnego stopnia podyktują ilość oraz typ potrzebnych wejść i wyjść, które interfejs powinien posiadać. Zauważyć można wyraźny podział pomiędzy urządzeniami stereo – oferującymi dwa kanały, a tymi z większyć ilością wejść i wyjść. Jeśli użytkownik nagrywa tylko dwa instrumenty jednocześnie, dajmy na to gitarę i gł‚os, a cały proces miksowania przeprowadza w komputerze, wtedy urządzenie typu stereo powinno w zupełności wystarczyć do zaspokojenia jego potrzeb. Jeśli natomiast istnieje potrzeba zapisania wielu ścieżek jednocześnie – jak w wypadku rejestrowania wykonań zespołowych – potrzebne będzie urządzenie które zapewnia możliwość równoczesnego nagrywania wielu źródeł dźwięku.

Rodzaje i ilość wejść posiadanych przez interfejs audio różną się w zależności od modelu. Większość urządzeń oferuje połączenie wejść liniowych i mikrofonowych, w różnych proporcjach. Jeśli użytkownik posiada już preamp mikrofonowy, zewnętrzny tor nagraniowy lub konsoletę mikserską, wtedy preampy mikrofonowe w interfejsie będą funkcją zbędną gdyż wejścia liniowe będą w stanie obsłużyć sygnały wyjść z preampów zewnętrznych, torów nagraniowych lub mikserów.

[img:4]

Kolejny rodzaj wejścia analogowego, w jaki może być  wyposażony interfejs audio to wejście instrumentalne typu Hi-Z (o wysokiej impedancji), które umożliwia bezpośrednie podpięcie gitar, a bez którego potrzebne byłoby jeszcze urządzenie typu DI box.

Interfejsy audio mogą również posiadać połączenia cyfrowe w formatach S/PDIF lub ADAT. S/PDIF to protokół dwukanałowy, podczas gdy połączenie ADAT w standardzie lightpipe zapewnia osiem kanałów na wejścia i wyjścia, a więc znacznie powiększa ilość kanałów, a dodatkowo może być użyty w połączeniu z ośmiokanałowym konwerterem analogowo-cyfrowym, co zapewni interfejsowi dodatkowe osiem analogowych kanałów na wejścia.

[img:6]

Niektóre interfejsy posiadają wyjścia słuchawkowe, oraz wyjścia dedykowane do podłączenia monitorów, chociaż możliwe jest, że w niektórych, użytkownik będzie musiał wykorzystać do tych celów zwykłe kanały wyjścia. Podczas gdy niektóre interfejsy są zbudowane tak aby przenosiły jedynie sygnały audio, inne są zaprojektowane również z myślą o standardzie MIDI, umożliwiając dwukierunkowy transport sygnałów audio oraz MIDI pomiędzy komputerem a zewnętrznymi urządzeniami.

Kompatybilność

Ogromna większość interfejsów audio jest kompatybilna zarówno z komputerami PC jak i Mac, jednak można napotkać wyjątki od tej zasady, jak chociażby Apogee Ensemble, który został zaprojektowany specjalnie do współpracy z komputerem Mac. Interfejsy audio zwykle współpracują również z wszystkimi rodzajami oprogramowania do rejestrowania dźwięku, jedyny wyjątek to program Pro Tools firmy Digidesign, które wymaga własnego interfejsu do działania.

Pozostałe aspekty

Wszystkie interfejsy audio oferują standardowo jakość CD, czyli 16 bit / 44.1 kHz, aczkolwiek są takie, które umożliwiają nagrywanie dźwięku w wyższej rozdzielczości, z jakością 24 bitów przy częstotliwości 96 lub 192 kHz, gdzie dodatkowa ilość bitów w praktyce poszerza zakres dynamiki oraz "szerokość" ścieżki (w całości rejestrowane są mocne sygnały , które przy jakości 16 bitów zostałyby obcięte). Dodatkowo, większe wielkości strumienia danych pomagają uzyskać dokładniejsze nagrania, przez częstsze samplowanie sygnału. Większość interfejsów audio to, póki co, jeszcze tylko interfejsy audio, aczkolwiek zauważyć już można tendencję do łączenia interfejsów z innymi urządzeniami w pojedynczych jednostkach. Interfejsy audio mogą być łączone z mikserami, kontrolerami, instrumentami klawiszowymi oraz symulatorami wzmacniaczy.

 

Czytaj także

 

Pozostałe poradniki
SEKRETY WRONY: czy można nagrać płytę w domu? Nagranie dobrej jakości materiału w domu wymaga odpowiedniego przygotowania i inwestycji w sprzęt, ale jest całkowicie możliwe. Kluczem jest cierpliwość, praktyka i ciągła nauka. Wielu artystów zaczynało w ten sposób.
Poradnik: Ucho kontra pomiar, czyli o głośności i głośnym graniu Słuch ludzki to bardzo skomplikowany i bardzo czuły analizator audio, bez którego nie tylko praca osób „parających” się dźwiękiem byłaby niemożliwa, ale i codzienne życie mocno utrudnione. Pomimo tego współczesny „dźwiękowiec” –...
Problemy polskich kapel, co może, a czego nie realizator Kolejny odcinek z serii Sekrety Studia. Tym razem spotykamy się z Maciejem Mularczykiem, realizatorem dźwięku z wieloletnim doświadczeniem w studiu LODOWA w Łodzi. Miejsce to jest szczególne na mapie Polski, gdyż jest zarówno komfortową...
Zbuduj sobie modulara - Behringer Ci pomoże! Syntezatory modularne pojawiły się na szerszą skalę w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Można je zobaczyć na zdjęciach takich tuzów ówczesnej muzyki elektronicznej, jak Tangerine Dream, Kitaro, Klaus Schulze, Jean Michelle Jarre i wielu,...
Sekrety doskonałych nagrań w domowym studiu Dzisiejszy gospodarz domowego studia nagrań - Jarek Toifl - opowiada, jak osiąga profesjonalne nagrania w swoim studiu. Zobacz fascynującą rozmowę Rafała Kossakowskiego (Kosa Buena Studio) z Jarkiem, poznaj używany przez niego sprzęt do...
Realizator dźwięku filmowego: Michał Kosterkiewicz (TOYA STUDIOS Zawód realizatora dźwięku niejedno ma imię. Zobacz spotkanie z Michałem Kosterkiewiczem - realizatorem dźwięku filmowego z TOYA STUDIOS, którego pytamy m.in. o specyfikę pracy, sprzęt do wykonania miksu do ATMOS itp.