Mackie ONYX 1640

Andrzej Modrzejewski 29 stycznia 2005, 14:37 Music Info
Mackie ONYX 1640ok. 6600 zł
  • Bardzo ładne brzmienie
  • Precyzyjnie działający korektor
  • Urządzenie to można wykorzystywać z dużym powodzeniem w pracy na żywo jak i też w studio nagraniowym, a także jako mikser monitorowy spełniający funkcję obsługi sześć dróg odsłuchowych oraz tzw. przestrzał
  • Brak przełączników MIC/HiZ
  • Brak złącz INSERT w subgrupach

[img:2]

Wśród wielu światowych producentów mikserów analogowych małych średnich i dużych formatów czołową pozycję zajmuje amerykańska firma MECKIE. Od ubiegłego roku pojawiła się seria ONYX.

Małe gabarytowo to modele o symbolach: 1220, 1620, 1640. Natomiast większe oznaczone zostały symbolami: 2480, 3280, 4880. Tych ostatnich prezentacja odbyła się w Londynie we wrześniu 2004 na wystawie PLASA. We wszystkich wymienionych modelach zastosowano korektor Perkinsa charakteryzujący się dużą selektywnością i małymi zniekształceniami fazowymi. Miksery te przystosowane są opcjonalnie do przetwarzania sygnału analogowego na cyfrowy przy pomocy przetwornika 24 bit-wego o częstotliwości taktowania 96 kHz. Przetwornik ten w postaci kasety „FireWire I/O Card” można zamontować w sekcji gniazd urządzenia. Miksery te mogą pracować na imprezach na żywo, a także w małych studiach nagraniowych.


OPIS

Tylna ściana miksera zawiera zestaw gniazd XLR, Jack, DB-25, Chinch służących do połączeń z różnymi źródłami i odbiornikami dźwięku. Wejścia podstawowe kanału MONO wyposażone są w złącze XLR dla sygnałów pochodzących z mikrofonów i innych źródeł z symetrycznym wyjściem, a także złącze Jack też symetryczne dla poziomów dźwięku ok. 0 dB. Złącze Jack może być wykorzystane również w wersji niesymetrycznej. Gniazdo INSERT (Jack) ułatwia połączenia z procesorami dynamiki jak bramki, kompresory, ewentualnie efekty jak REVERB, DELAY, itp. Złącze DB-25 (tor 1-8, drugie złącze – tor 9-16) służy do pobrania sygnałów z kanałów w wersji symetrycznej w zastępstwie za gniazda DIRECT typu Jack.
 
W mikserach serii ONYX dwa pierwsze kanały posiadają dodatkowo po jednym złączu Jack’owym o czułości ok. –10 dB w celu podłączenia urządzeń, których poziom sygnału wyjściowego możemy zaliczyć do grupy nietypowych. Mieści się to między sygnałem mikrofonowym, a liniowym 0 dB. Mogą to być np. gitary elektryczne, itp. Ułatwia to dopasowanie wejścia kanału do źródła dźwięku poprzez zmniejszenie szumów. Każdy kanał posiada oddzielny włącznik napięcia +48V w celu uruchomienia mikrofonów pojemnościowych czy też aktywnych D-BOX’ów, regulację czułości kanału (GAIN) oparty o bardzo dobry przedwzmacniacz XDR praktycznie nie czuły na zakłócenia częstotliwości radiowych.


 
Częstotliwości poniżej 75Hz eliminujemy jednym przełącznikiemumieszczonym poniżej przycisku PHANTOM +48V. Idąc w dół kanału kolejny przełącznik umożliwia wyłączenie korektora. Sam korektor obejmuje cztero -punktową barwę w tym dwa środki posiadają półparametryczną regulację częstotliwości. Zakres pracy t   o ± 15 dB dla wysokich 12 kHz, górnego środka 400 Hz ¸ 8 kHz, dolnego środka 100 ¸ 2 kHz oraz basów 80 Hz. Poniżej korektora usytuowanych zostało 6 gałek wysyłki sygnałów (AUX) do torów odsłuchowych lub efektowych. W części sumy tych aux’ów znajdują się przełączniki PRE/POST ustalające pracę przed suwakiem lub po suwaku. 

 

Przycisk z napisem SOLO służy do kontroli pracy kanału pod kątem eliminacji ewentualnych zniekształceń, ustalenia poziomu sygnału na diodach LED, odsłuchu przy pomocy słuchawek. Sześciocentymetrowy suwak ustala proporcje poszczególnych źródeł dźwięku kierowanych do subgrupy lub sumy. Odbywa się to poprzez przełączniki SUB 1-2, SUB 3-4, MAIN MIX. Ważnym elementem ułatwiającym pracę jest wyświetlacz cztero-diodowy umieszczony obok suwaka. Przełącznik MUTE służy do wyłączenia pracy kanału. Sekcja sumy (patrząc od dołu) wyposażona została w 5 sześciocentymetrowych suwaków: SUB 1, 2, 3, 4 i MAIN MIX.

 

Dodatkiem jest mikrofon pojemnościowy wbudowany na stałe w pulpit do komunikacji z torami odsłuchowymi (AUX 1¸6) lub subgrupami sprawdzający się w warunkach studyjnych, natomiast do pracy na żywo przygotowane jest gniazdo XLR dla mikrofonu zewnętrznego spełniającego tę samą rolę. Funkcję tę można uruchomić przy pomocy przełącznika współpracującym z czerwoną diodą LED. Użytkownikowi miksera pomaga dwunasto-segmentowy wyświetlacz LED pokazując poziomy sygnałów: w kanałach, subgrupach, sumie L+R czy w torach AUX 1-6.

 

Pomiary można dokonać w dwóch wariantach AFL i PFL, czyli przed lub po potencjometrze regulującym poziom dźwięku torze sumy znaleźć moszna cztery powroty stereo z regulacja poziomu dźwięku. W sekcji złącz, czyli gniazd WEJ/WYJ tylnego panelu ONYX`a 1640 ulokowane zostało wyjście monofoniczne sumy L+R z regulacją poziomu.
 

Na wagę miksera wpłynął zasilacz impulsowy pracujący w zakresie 100 – 240V napięcia zmiennego, który można dodatkowo obciążyć lampką 12V w celu oświetlenia miksera. [lupa:2]

 

PLUSY I MINUSY

Pierwszą podstawową zaletą ONYX’a 1640 jest bardzo ładne brzmienie jakby przygotowane dla mniej wprawnych osób obsługujących mikser. „Ze swojego punku słyszenia” urządzenie to można wykorzystywać z dużym powodzeniem w pracy na żywo jak i też w studio nagraniowym, a także jako mikser monitorowy spełniający funkcję obsługi sześć dróg odsłuchowych oraz tzw. przestrzał.

 

Precyzyjnie działający korektor gwarantuje wysoką jakość obróbki dźwięku. Porównywałem go z dwoma mikserami MECKIE CFX12 i 1604 mające identyczną barwę pod kątem korekcji np. basów. Efekt „dorabiania” częstotliwości powyżej 80Hz czyli 160 – 200Hz był zbyt jaskrawy, natomiast w 1640 zjawisko „dorabiania” w ogóle nie występuje. Sześć torów AUX można w dowolny sposób konfigurować np. można przeznaczyć AUX 1-4 na cztery drogi odsłuchowe, a AUX 5,6 do sterowania procesorów przestrzeni.

 

Brakuje mi złącza mogącego uruchomić dwa równolegle pracujące miksery uzyskując w ten sposób wariant 32-kanałowy z ośmioma subgrupami. Wprawdzie taką rozszerzoną wersję producent przewidział, ale w modelu ONYX 3280. Dla zespołów mniejszych, czyli duetów, tria służą miksery o symbolach 1220 lub 1620 posiadające mniej kanałów monofonicznych, ale za to gotowe cztery stereo. Wprawdzie są to modele tylko z trój-punktową barwą i tylko czterema AUX’ami. We wszystkich wymienionych egzemplarzach przydały by się złącza INSERT’owe w subgrupach, mogące zmieniać dynamikę przy pomocy kompresorów lub też zmieniać korekcję. 

Pewnym mankamentem we wszystkich modelach jest przełącznik korektora. Nie radziłbym go uruchamiać w trakcie imprezy o niskim natężeniu dźwięku, bo możemy być zaskoczeni niemiłym stukiem. Sporym ułatwieniem podczas obsługi miksera jest sprytna kolorystyka gałek i suwaków. Natomiast bardzo wąskie kanały 1640 nie pokrywają się w sensie optycznym z gniazdami XLR i JACK ulokowane na tylniej ścianie z powodu szerokości złącza XLR. Problem ten został rozwiązany przez producenta przy pomocy wymalowanych cyfr i liczb na obudowie tuż przy gniazdach. Innym niewielkim problemem jest brak przełączników MIC/HiZ w pozostałych czternastu kanałach MIC/HiZ, tak jak w pierwszych dwóch. Ułatwiają one dopasowanie sygnału pochodzącego z gitar lub procesorów z wyjściem –10dB eliminując tym samym ewentualne szumy. Użytkownikom zwróciłbym uwagę na otwory odprowadzające ciepło z zasilacza, poprzez które mogą się dostać różne płyny. Istotna rzeczą jest również to by otwory te nie były zasłonięte.

Moim zdaniem mikser zajął pozycję nr 1 w tej klasie w relacji cena do jakości i możliwości. W najbliższym czasie przewiduję spore zainteresowanie ze strony zespołów i dźwiękowców.

Andrzej Modrzejewski

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem