Yamaha MSP7 - monitor studyjny - TEST

14 maja 2008, 22:03
Yamaha 2000
  • Znakomita jakość dźwięku, szczególnie w zakresach średnich i wysokich
  • Przyzwoity bas jak na głośnik 6,5 cala.
  • Wiernie oddaje dźwięk
  • Brakuje nieco niskich częstotliwości w porównaniu z monitorami bliskiego pola podobnych rozmiarów.z monitorami bliskiego pola podobnych rozmiarów

W świecie sprzętu audio dziedzictwo ma ogromne znaczenie – ojcem MSP7 Yamahy jest nie kto inny jak Akira Nakamura – projektant stojący za sławnymi monitorami studyjnymi Yamahy NS10M. Chociaż NS10-tki mają tylu zwolenników, co przeciwników, nie ma wątpliwości, że znaczna część przebojów muzyki popularnej była miksowana właśnie na nich. Czy MSP7 czeka podobny los?


 
Krótka charakterystyka MSP7

MSP7 różni się znacznie od lekkich NS10. Wymiary 22 x 33 x 23 cm (sz x w x gł.) sprawiają, że wyglądają podobnie, jednak pozory mogą być bardzo mylące. Zastosowane wewnętrzne ekranowanie MSP7 powoduje że monitor waży ponad 12 kilogramów!!!.

[lupa:1]

W odróżnieniu od pasywnych NS10, MSP7 posiada własny zintegrowany wzmacniacz, dzięki czemu głośnik i wzmacniacz są o wiele lepiej zgrane. Monitor posiada dwie sekcje: 80W z 6,5-calowym wooferem, oraz 50W z jednocalowym tweeterem z tytanową kopułką. Zwrotnica przy 2,5 kHz, 30dB/oct. (LF i HF). Obok włącznika gniazda IEC, zbalansowanych wejść XLR, tylny panel MSP7 zawiera również 31-pozycyjne pokrętło poziomu głośności oraz przełączniki (Flat/80Hz/100Hz), High Trim (+1.5/Flat/-1.5dB at 15kHz) oraz Low Trim (+1.5/Flat/-1.5/-3dB at 45Hz).


Nowa generacja dźwięku

Gdy ustawiliśmy MSP7 w optymalnej pozycji w pomieszczeniu kontrolnym w studio, do pokoju wszedł inżynier dźwięku realizujący nasz niedawny projekt dla rockowej kapeli. Uruchomiliśmy prawie ukończony miks z ostatniej sesji - około 90 śladów. Słysząc te melodie już parokrotnie w dwóch różnych pomieszczeniach m.in. na high-endowych systemach monitorów inżynier pogratulował nam, że w końcu dokończyliśmy obrabiać miks. Tak naprawdę od czasu jego ostatniej wizyty niczego modyfikowaliśmy:-). Tak więc MSP7 wywarły bardzo pozytywne pierwsze wrażenie.
 
Krytycy NS10-tek często przywołują argument, że monitory te przez charakterystykę odtwarzania wysokich częstotliwości, męczyły słuch po dłuższym używaniu. Uznajemy za wysoce wątpliwe, aby ktokolwiek kiedykolwiek wyraził podobną opinię w odniesieniu do MSP7.
 
Ogólny konsensus wrażeń z pracy z MSP7:
 
"niezwykle selektywne i przejrzyste brzmienie, bliskie określenia: smooth."
 
Pasmo środkowe okazało się bardzo muzykalne, dokładne i wyraziste, a “sweet spot” znacznie większy niż wskazywałyby wymiary głośnika - nikt nie narzekał na zmęczenie słuchu.
 
Żałowaliśmy nieco, że Yamaha nie dołączyła do testów subwoofera SW10. MSP7 ma wprawdzie większego ‘kopa’ w niskich częstotliwościach niż NS10, jednak nie oszukujmy się – głośnik 6,5 cala nie dostarczy porządnego basu.
Wszyscy jednak zgodziliśmy się co do tego, że MSP7
nie przekłamuje dźwięku w żadnym zakresie.
 
Monitory testowaliśmy również odtwarzając na nich ‘zaufane’ utwory (m.in. “Lithium” z albumu “Nevermind” Nirvany). Brzmienie było "uczciwe", aż do szpiku kości. Dynamika utrzymana na odpowiednim poziomie, brak jakichkolwiek zniekształceń – wszystko to dostarcza dokładnie takich informacji jakich potrzeba przy dokładnym zgrywaniu miksu. Po wielogodzinnym wsłuchiwaniu się w całą masę utworów monitory MSP7 przekroczyły nasze oczekiwania.
 
Następnym etapem testu było puszczenie przez głośniki dźwięków z zakresu 20Hz–10kHz z miernikiem decybeli w ręku. Poniżej 80 Hz odnotowaliśmy widoczny, jednak utrzymany w rozsądnych granicach, spadek dynamiki – zgodny z tym, czego oczekiwać można od kolumny tych rozmiarów. SW10 z pewnością skompensowałby te braki.


 
Ostatnie słowo

Mieliśmy już do czynienia z wieloma wytrawnymi aktywnymi systemami monitorów. MSP7 bardzo dobrze czują się w tym gronie, przerastając większość konkurentów. Czy MSP7 osiągną legendarny status, podobny do NS10? Tego dowiemy się dopiero za jakiś czas. Pewnym jest fakt, że odchodzący z Yamahy Akira Nakamura zostawił po sobie monitory studyjne w których drzemie potencjał wystarczający aby przerosnąć legendę NS10.
 
Charakterystyka:

Rodzaj produktu: dwudrożny monitor studyjny bliskiego pola z własnym wzmacniaczem.
Docelowy klient: studia nagraniowe, studia projektowe
 
Zalety: Znakomita jakość dźwięku, szczególnie w zakresach średnich i wysokich.
Przyzwoity bas jak na głośnik 6,5 cala.
Wiernie oddaje dźwięk.

Ograniczenia: brakuje nieco niskich częstotliwości w porównaniu
z monitorami bliskiego pola podobnych rozmiarów.
 
 
 
Szczegółowy opis monitorów:

 

 

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem