ZOOM H2 - Przenośny rejestrator cyfrowy - TEST

9 czerwca 2008, 14:20
Zoom
  • Cena
  • Jakość dźwięku
  • Prostota użytkowania

ZOOM H2 – Przenośny rejestrator cyfrowy

[lupa:1]

Zoom H2 Handy Recorder to prawdopodobnie najtańszy cyfrowy rejestrator na rynku – za 199$ otrzymujemy rejestrację dźwięku stereo na karty flash. Do tego jakość sygnału jest więcej niż zadowalająca. Niezależnie czy chcemy nagrać konferencję czy próbę zespołu, H2 zarejestruje dźwięk w bardzo przyzwoity sposób.

 

Podczas testów urządzenie poprawnie zarejestrowało nawet orkiestrę symfoniczną i instrumenty akustyczne. W porównaniu z Zoom H4, H2 różni się gniazdem wejścia – mini jack zamiast XLR. Nowe urządzenie ZOOM H2 jest mniejsze od swego brata, prostsze w obsłudze, a nawigacja w menu bardziej intuicyjna. H2 nagrywa pliki WAV i MP3 (do 320 kbps) na kartę SD. Maksymalny rozmiar pojedynczego pliku to 2 GB, zaś nośnik SD z biegiem czasu coraz bardziej tanieje, zwiększając przy tym swoją pojemność - takie rozwiązanie jest jak najbardziej przyszłościowe. Zasilanie urządzenia to cztery baterie AA. Na bateriach alkalicznych lub akumulatorach urządzenie działa aż cztery godziny. To ważne z punktu widzenia dłuższej sesji!!!
 
Charakterystyka
 

Zoom zapewnił wszystko czego mógłby potrzebować muzyk. Słuchawki, kartę 512 MB, przewód, statyw mikrofonowy, pasek do przenoszenia, piankę przeciwwietrzną, przewód przejściowy mini jack – RCA oraz zasilacz sieciowy.

 

Sam rejestrator jest rozmiarów oraz kształtu dezodorantu i znajduje się w lekkiej, plastikowej obudowie. Na panelu przednim znajdziemy ekran LCD o wysokim kontraście, przyciski wzorów mikrofonu – front, rear, surround, przyciski Rekord/Enter, Play/Pause i gniazdo zasilacza.

Z lewej strony umieszczono gniazdo słuchawkowe / line out, regulacje poziomów nagrywania i odtwarzania, włącznik i gniazdo zasilacza.

 

Z prawej strony odnajdziemy port USB, gniazdo mini jack line-in, przełącznik wzmocnienia mikrofonowego L/M/H oraz gniazdo na zewnętrzny mikrofon (mini jack stereo). Baterie znajdują się z tyłu urządzenia, a kartę pamięci wkładamy od dołu. Aby ułatwić odpowiednie ustawienie poziomu gain, urządzenie posiada wskaźnik Mic Active, który błyska, jeśli sygnał jest obcinany i świeci się na stałe, kiedy ustawienie gain jest optymalne.
 

Sam mikrofon posiada dość niespotykaną cechę. Urządzenie wyposażone jest w dwie pary mikrofonów XY. Trzymając H2 pionowo i ustawiając panel przedni w kierunku źródła dźwięku uzyskamy kąt zbierania dźwięku 90 stopni. Jeżeli odwróćmy urządzenie to uzyskamy kąt 120 stopni. Korzystając z obu mikrofonów można nagrywać dwa źródła jednocześnie albo w trybie czterech kanałów. Do wyboru trybu pracy mikrofonów służą odpowiednie presety. Diody pomagają się nam połapać wskazując bieżący tryb pracy urządzenia (front/90 stopni, tył / 120 stopni, przód plus tył, surround).

 

Zapis czterokanałowy tworzy dwa pliki stereo WAV. Podczas odtwarzania wszystkie kanały są miksowane do poziomu stereo. Po nagraniu materiału w standardzie 4 kanałów użytkownik może ustawić poziomy tył / przód oraz lewy/prawy (panning trójwymiarowy), wszystko za pomocą samego H2!!!.

 

Istnieje możliwość poprowadzenia czterokanałowego sygnału do dekodera surround dla uzyskania dźwięku w standardzie 5.1. Urządzenie przyjmuje również sygnał wejściowy – niezbalansowany sygnał liniowy stereo z mikrofonu (bez phantom`u). Za pomocą dołączonego przewodu USB nagrania w łatwy sposób można przenieść na komputer, tam je wyedytować i wrzucić z powrotem do H2.

 

Zoom zawsze wyposażał swoje produkty w
wiele dodatków i pod tym względem H2 od nich nie odbiega.

 

[img:1]

Rejestrator posiada również:

  • Metronom
  • Stroik gitarowy z wieloma trybami pracy
  • Interfejs audio dla komputera – nagrywaj bezpośrednio do komputera,
    i odtwarzaj przez H2 (jakość 16 bit / 44.1 lub 48 kHz)
  • Kasuj, dziel, lub zmieniaj nazwy plików.
  • Wyświetlaj informacje o plikach, układaj je w folderach.
  • Sprawdzaj czasy nagrań
  • Ustawiaj datę i czas
  • Tryb nagywania do formatów WAV i MP3
  • Automatyczna kontrola gain / kompresora / limitera – z kilkoma trybami pracy
  • Możliwość wystartowania nagrywania poleceniem głosowym
  • Tryb pre-recording – dźwięk jest rejestrowany jeszcze zanim wciśniesz
    przycisk nagrywania – nie stracisz ani jednej nuty.
  • Rozmaite tryby odtwarzania (powtarzanie, odtwarzanie wszystkich ścieżek,
    odtwarzanie jednej ścieżki, powtarzanie fragmentu.
  • Normalizacja plików audio
  • Konwersja WAV do MP3, konwersja 4 kanałów do stereo
  • Monitorowanie może być zawsze włączone lub wyłączone, dopóki nie ustalisz poziomu nagrywania (aby zwiększyć żywotność baterii)
  • Miernik przesterowania sygnału
  • Dopasowanie kontrastu i podświetlenia
  • Key Hold (blokowanie klawiszy)
  • Możliwość aktualizacji oprogramowania

Wszystkie te opcje są dostępne przez menu i nie przeszkadzają w nagrywaniu.

 

 

[img:2]
 
 

 

 

W PRAKTYCE
 
Urządzenie zostało zaprojektowane w taki sposób aby maksymalnie ułatwić obsługę. Baterie i karty SD są łatwo dostępne. Nawigacja po menu jest bardzo intuicyjna. Aby dostać się do pożądanej funkcji menu wystarczy wcisnąć przycisk Menu i nawigować strzałkami oraz przyciskiem Record. Wszystkie przyciski sprawiają wrażenie bardzo wytrzymałych i solidnych. Pierwszym testem H2 było nagranie gitary akustycznej z odległości ok. 0,5 m.
 
Oto kolejność postępowania:

 

  1. Kąt zbierania mikrofonu front / 90 stopni
  2. Gain mikrofonu ustawiony na high, wciśnij Record
  3. Zagraj kilka akordów i sprawdź czy dioda Mic-Active nie błyska
  4. Ustaw poziom nagrywania.
  5. Mierniki na ekranie LCD są bardzo wyraźnie.
  6. Ponownie wciśnij przycisk Record. I tyle.
     

 

Pyt.: Jak brzmi wbudowany mikrofon?
Odp.: Gładko w całym zakresie częstotliwości, bez koloryzacji.

 

 

Podczas testu nagrano też kontrabas za pomocą H2 i z mikrofonu pojemnościowego. Oba nagrania brzmiały podobnie z tym, że nagranie z mikrofonu miało nieco głębszy bas i o około 4 dB mniej szumu. Przy nagrywaniu głosu H2 i mikrofon brzmiały identycznie. Kanały lewy i prawy są dopasowane do perspektywy słuchającego. Aby uzyskać odwrotny efekt, należy ustawić urządzenie do góry nogami.
 
Aby przetestować wejście liniowe i konwerter A/D nagraliśmy gitarę akustyczną za pomocą najwyższej jakości mikrofonu, podłączonego do dobrego przedwzmacniacza mikrofonowego. Dalej w łańcuchu znalazły się – raz H2, raz interfejs PreSonus Firepod. W teście porównawczym, oba nagrania brzmiały bardzo porównywalnie. Firepod wykazał minimalnie więcej przejrzystości przy wyższych częstotliwościach.

 

 

PRÓBKI

Blues Jam (856KB MP3)

Bagpipe Band (1.5MB MP3)

Thunderstorm, Front Mics (404KB MP3)

Thunder, Front Mics(4.2MB WAV)

Thunder, Rear Mics (4.2MB WAV)

Bagpipe Band (1.5MB MP3)

 

 

Nadszedł czas na próbę przegrania danych na komputer. Podłączamy kabel, wciskamy przycisk Rec, przeciągamy pliki na pulpit i to wszystko - Proste!. Podczas testu średni transfer uzyskiwał prędkość ok. 0.83 MB/sek.

 

 
Warto dodać, że instrukcja obsługi jest napisana w sposób bardzo przejrzysty i wyjaśnia wszystko co użytkownik mógłby chcieć wiedzieć. Jest w niej również rozdział poświęcony możliwym do napotkania problemom i sygnalizowanym błędom.

  

PODSUMOWANIE
 
Jakość dźwięku, wszystkie dodatkowe cechy i prostota używania H2 są bardzo imponujące. Prawdopodobnie jest to jedno z najlepszych urządzeń na rynku, biorąc pod uwagę relację ceny do jakości. Jeśli bowiem potencjalny klient szuka taniego, przenośnego rejestratora stereo / surround, bez wątpienia wybierze H2.

 

 

VIDEO

 

Maksymalne wartości sesji (minuty)

Stereo Mode
Data Format
Memory Size
512MB 1GB 2GB 4GB
MP3 64kbps 1066 2083 4166 8333
128kbps 533 1041 2083 4166
192kbps 355 694 1388 2777
320kbps 213 416 833 1666
WAV 16bit / 44.1kHz 48 94 188 377
24bit / 44.1kHz 32 62 125 251
16bit / 48kHz 44 86 173 347
24bit / 48kHz 29 57 115 231
16bit / 96kHz 22 43 86 173
24bit / 96kHz 14 28 57 115

4-Track Mode (mono tracks)
Data Format Memory Size
512MB 1GB 2GB 4GB
WAV 16bit / 44.1kHz 24 47 94 189
24bit / 48kHz 15 29 58 116
 

https://muzyczny.pl/137046_ZooM-H2n-cyfrowy-rejestrator-2GB-SD-Card.html

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem