TEST SELENIUM - Kolumna pasywna SPM1202 i jej aktywna wersja SPM1202A

29 marca 2009 Tagi: selenium, kolumny pasywne, spm1202, kolumny aktywne
Autor testu: artur-lutynski-zdjecie Artur Lutyński
Dostarczył:

Tym razem do testów trafiły do mnie kolumny, mało znanej na naszym rynku firmy Selenium. Do testów przysłał mi je wyłączny dystrybutor na Polskę - firma Westmusic z Bełchatowa. Z pewnością wielu z Was nie słyszało zbyt wiele na temat brazylijskiego producenta głośników - Selenium.

Przyznam się szczerze, że i mnie ta wiedza do tej pory omijała dosyć szerokim łukiem, ale nie ma się co dziwić gdyż brazylijska marka istnieje na polskim rynku stosunkowo krótko i nie wypracowała sobie takiej pozycji, jak inne firmy produkujące głośniki i kolumny, które są od lat w polskim handlu. Uważam niniejszym, że jak najszybciej należy to zmienić, gdyż Selenium może okazać się ciekawym konkurentem w walce o klienta, dla takich marek jak: JBL, MACKIE, PEAVEY, czy też LANEY Jeżeli macie ochotę poznać historię i zaplecze, jakim dysponuje firma Selenium z Ameryki Południowej to serdecznie zapraszam do zapoznania się z ciekawym artykułem mieszczącym się na naszej stronie. Oto link: http://www.infomusic.pl/artykul/view/15689
 
Przejdźmy zatem do meritum sprawy czyli do testu.
Dwie solidne paczki dostarczone do mojej firmy przez kuriera różniły się wagą, co dało się odczuć podczas przenosin do pomieszczenia odsłuchowego. Już wtedy przypomniałem sobie uzgodnienia odnośnie dostarczonego sprzętu, czyli – jedna kolumna aktywna a druga pasywna. Odkładając kartony wiedziałem która jest która 
 
Różne rzeczy przyszło mi wyjmować z opakowań, ale głośniki Selenium wyjąłem z ogromną łatwością. A wszystko za sprawą sprytnie umieszczonej rączki w górnej części kolumny. Gdy w końcu wyjęte kolumny umieściłem na statywach przyszedł czas na tzw. refleksję wizualną, która w mojej ocenie jest równie ważna jak pozostała część testu.
 
 
 
Modele SPM 1202 (wersja pasywna) oraz SPM 1202A (wersja aktywna)
otrzymałem w kolorze czarnym, jednakże widziałem również na stronie producenta, że model ten występuje również w kolorze białym, co w przypadku zastosowania ich w instalacjach daje większe pole do popisu.
 
Polipropylen to materiał z którego wykonane są obudowy kolumn Selenium. Jakie z tego tytułu mamy zalety? Otóż...
  • ciekawszy kształt trudny do uzyskania w przypadku kolumn ze sklejki
  • mniejsza waga
  • odporność na warunki atmosferyczne
  • duża odporność na zarysowania (w końcu materiał barwiony w masie)
Minusami tego typu obudów z pewnością będą:
  • gorszy rezonans
  • możliwość pęknięcia obudowy w przypadku silnego uderzenia lub upadku
Sama obudowa przywołuje na myśl dziesiątki innych podobnych w rozwiązaniach zestawów kolumnowych konkurencyjnych firm, jednakże parce rozwiązań konstrukcyjnych dodaje im atrakcyjności pośród im podobnych. I tak dla ułatwienia dźwigania (25 kg w przypadku kolumny aktywnej) mamy do dyspozycji 3 solidne rączki. Obudowa wyposażona jest w nóżki umożliwiające postawienie kolumny jednej na drugiej lub po prostu na podłodze. Dodatkowo istnieje 6 punktów (wtopione nakrętki) dających możliwość podwieszania kolumn w instalacjach stałych np. w dyskotekach. W przypadku gdy będziemy chcieli postawić zestaw na statywie i tutaj nikt się nie rozczaruje bo w dolnej części obudowy jest mocowanie przeznaczone właśnie do tego celu.

Kształt zestawu głośnikowego jest na tyle przemyślany by znalazł on maksymalnie wiele zastosowań, dlatego brazylijscy konstruktorzy uformowali SPM1202 w taki sposób by mogła służyć również jako monitor sceniczny. Ogólnie sama obudowa jest bardzo estetycznie wykonana. Potocznie zwane plastiki są idealnie spasowane przez co kolumna nie wygląda tandetnie jak niektóre produkty tej klasy . Front kolumny jest wyprofilowany ze smakiem. Tuba głośnika wysokotonowego ma łagodny kształt i sprawia wrażenie, że dźwięk wydobywający się z niego bez problemu będzie pokrywał szeroki obszar. W dolnej części kolumny widnieją dwa otwory bass-reflex.
 


Jeszcze tylko rzut oka na tylni panel.
Powiem szczerze, że mając świadomość kraju pochodzenia testowanych kolumn Selenium obawiałem się, że spotkam na tylnich panelach opisy w języku hiszpańskim, jednak na szczęście taka rzecz nie miała miejsca i opisy były języku angielskim Na fotografiach ująłem wejścia i wyjścia dostępne w obu wersjach kolumn. Ilość gniazd daje spore możliwości konfiguracyjne zestawów serii SPM. Mamy możliwość pracy kolumn wraz z zewnętrzną końcówką mocy i mikserem, jak również z aktywnym wzmacniaczem montowanym w zestawie głośnikowym SPM1202A (literka A sugeruje wersję aktywną). Kolumna SPM1202 może pracować w dwóch trybach SLAVE i PASSIV.
 
Ruszamy

Kolumny na statywach, wszystkie gałki na 0, przycisk ON do góry i ruszamy. Na froncie kolumny aktywnej zainstalowano diodę która od momentu włączenia rozbłysła przyjaznym niebieską światłem. Kolejne zaskoczenie kolumny same z siebie bez dodatkowych peryferii szumią. Szumią dosyć mocno pomimo skręconego volume oraz gainów. Nieznośny syk na szczęście nie pojawiał się wyraźniej podczas wzmacniana sygnału. Elektronika wzmacniacza po prostu ma wysoki poziom szumów własnych. Szum jest na tyle mocny, że z głośników podczas odsłuchiwania cichych partii instrumentów lub wokali wybija się nieprzyjemnie ponad generowany sygnał.
 
SM 58 w dłoń i podłączam go do wejścia mikrofonowego. 1,2,3… check, check, próba mikrofonu. Mój głos zabrzmiał naturalnie i przyjemnie bez jakiejkolwiek ingerencji w equalizie. Poprosiłem również wokalistkę o test i opisanie własnych odczuć. Była mile zaskoczona zarówno podczas śpiewu jak i konferansjerki. Głos damski jak i męski brzmiał na kolumienkach miękko i przyjaźnie, z wyraźnym dołem, klarownym środkiem i czystą górą. Ani przez moment nic nie charknęło ani nie zgrzytnęło, nie zapaliła się druga dioda, odpowiedzialna za sygnalizacje przesteru) którą zauważyłem na front panelu pomimo maksymalnego zwiększenia czułości i wzmocnienia. Dość istotną kwestią na plus zestawu Selenium powinien być fakt iż przy mikrofonie Shure SM58, kolumny w ogóle nie sprzęgały mimo iż mikrofon umieszczany był niebezpiecznie blisko zestawu głośnikowego a i czułość wejścia mikrofonowego była ustawiona w pozycji maksymalnej.
 
Po tym teście doszedłem do wniosku, że ten zestaw na pewno zda egzamin w sytuacjach:
  • sala prób, odsłuch wokalisty
  • konferansjerka
  • akustyczne koncerty
  • przemówienia

Czas rozpocząć test numer 2

Podpinam odtwarzacz CD, wsuwam płytę Petera Gabriela „UP” (genialnie nagrana) i zamieniam się w słuch. Po paru sekundach uzmysławiam sobie, że kolumny podłączone w sposób zalecany przez producenta (w przypadku aktywna + pasywna kolumna) nie grają STEREO tylko MONO. Dochodzę do wniosku, że lepiej jak odłączę jedną kolumnę oraz jeden kanał CD. Środek pasma przekazany jest precyzyjnie i  przejrzyście. Ogólnie kolumny brzmią dość blisko i naturalnie, prezentują środek bez problemów przy cichym oraz głośnym odsłuchu. Pasmo niskich częstotliwości pozostawia troszkę do życzenia. Brak mu tzw. kopa, lecz od tego typu kolumny, nie można zbyt wiele wymagać. Wysokie tony reprodukowane są klarownie i czytelnie. Często w tego rodzaju kolumnach spotykałem się z krztuszącym się dołem i przejaskrawionym środkiem. W zestawie SPM1202 nie ma takich problemów.

A może by tak zmiana repertuaru? Do odtwarzacza wsadzam najnowszą płytę Soulfly. Muzycznie zrobiło się gęściej a kolumny zabrzmiały gorzej. Niestety większość zalet wspomnianych w poprzednim teście czort wziął na widły i wrzucił do pieca. Wziąłem jeszcze jedną płytę z zakresu ostrych brzmień czyli Opeth „Watershed” (arcydzieło) bo zadziwiło mnie pogorszenie jakości odbioru. Niewiele się zmieniło, materiał na tych kolumnach zabrzmiał nieprzejrzyście i przeciętnie. Brzmienie przesterowanych gitar ewidentnie nie służy kolumnom Selenium SPM 1202.

Skoro cięższy rock i metal nie sprawdzają się na Selenium SPM1202 to może zagada pop dance. Kolejna płytka trafia do odtwarzacza, tym razem Rihanna. I …. Bingo! Ponownie czytelnie, szeroko i czuć mocny beat.

Wniosek na koniec testu odsłuchowego:

  • te kolumny nie lubią natłoku dźwięku, nie radzą sobie z niektórymi pasmami, więc nie nadadzą się na rockoteki
  • wesela i chałturki dla niewielkiego zespołu to będzie coś w czym SPM1202 poczują się doskonale.
  • kabarety będą z tych kolumn zachwycone. Lekki, mobilne i dadzą radę w większości pomieszczeń
  • ludzie prowadzący szkolenia dla większej rzeszy słuchaczy będą zachwyceni.

Podsumowując dochodzę do wniosku, że Selenium SPM1202 to kolumny dla niewymagających użytkowników. Z pewnością nie poleciłbym ich firmie nagłośnieniowej (jeżeli już to monitory odsłuchowe na scenie) i dużym dyskotekom. Polecę je zaś niewielkim zespołom muzycznym, kabaretom, konferansjerom, zespołom potrzebującym odsłuchu scenicznego, idealnie sprawdzą się na salach wykładowych i wszędzie tam, gdzie kolumny mogą być narażone na zmienne warunki pogodowe.

Cena:

  • Selenium SPM1202A ok. 1999 zł
  • Selenium SPM1202 ok. 1299 zł

Dane techniczne:

  • Konfiguracja: dwudrożny system aktywny
  • Budowa: polipropylen
  • Przetworniki: głośnik 12”, driver 2”
  • Pasmo przenoszenia: 50Hz – 20kHz
  • Moc: 400W RMS / 4 Ohm
  • Maks. SPL w szczycie: 128 dB
  • Wzmacniacz w przypadku SPM1202A: 400W klasa AB-Bi-amplified
  • Wymiary: 61x42x39 cm
  • Waga: 25kg SPM1202A; 20kg SPM1202

 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Naturalne i przyjemne brzmnienie wokalu
Idealne do nagłośnienia mniejszych imprez i dyskotek
Solidna budowa i przemyślana konstrukcja
Wysoki poziom szumów własnych
Do testów dostarczył:
Westmusic
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Di-Boxy Mackie MDB1

Pozostałe testy nagłośnienia

Di-Boxy Mackie MDB

Di-Boxy Mackie MDB

Marka Mackie, będąca częścią grupy LOUD Technologies, kojarzy się większości z nas wyłącznie z aktywnymi zestawami głośnikowymi i oczywiście mikserami....

Produkt: MDB-1PMDB-2PMDB-1AMDB-USB
Cena: 246 zł330 zł330 zł620 zł
Michał Jantar Realizator dźwięku
Kolumny głośnikowe Greenhead 15 i Redfire 15

Kolumny głośnikowe Greenhead 15 i Redfire 15

Nowe produkty firmy ANT charakteryzują się ciekawym wyglądem, łatwą obsługą, ładnym brzmieniem oraz dobrym zabezpieczeniem limiterem. Barwę uzyskano poprzez podcięcie pasma środkowego od 250 do 400 Hz.

Produkt: Greenhead 15Redfire 15
Cena: 1.834 zł brutto1.286 zł brutto
Andrzej Modrzejewski MODRZEJEWSKI SOUND
Kompresor optyczny Warm Audio WA-2A

Kompresor optyczny Warm Audio WA-2A

Warm Audio WA-2A to urządzenie obsypane nagrodami i wyróżnieniami. Nie łatwo tego dokonać budując klona i chcąc czy nie, ścigając się z oryginałem, który już z definicji będzie kojarzył się jako ten...

Produkt: WA-2A
Cena: 4.650 zł
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
Kolumny głośnikowe Cerwin-Vega CVE-10, CVE-15 & CVE-18s - Cz.II

Kolumny głośnikowe Cerwin-Vega CVE-10, CVE-15 & CVE-18s - Cz.II

Ocena:

Cały system PA użyty przeze mnie na koncercie wyglądał następująco: 2 x CVE 15 na statywach jako przody, CVE 18s umieszczony pod prawą kolumną, dodatkowy,...

Produkt: CVE-10CVE-15CVE-18s
Cena: 1.300 zł2.000 zł2.800 zł
Maciej Żulczyk Studio nagrań Pętla
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz