TC LEVEL PILOT

Iwo Olszewski 16 października 2009, 10:02 Audiostacja
TC Electronic ok. 350 zł
  • Równe działanie na obu kanałach – przy maksymalnym ściszeniu oba kanały znikają w tym samym czasie. Nie ma, charakterystycznego dla tanich konstrukcji, „odpadnięcia” jednego kanału przed drugim.
  • Brak słyszalnej koloryzacji dźwięku na każdym poziomie głośności.
  • Solidne i przepiękne wzornictwo i wykonanie
  • Dość krótki kabel – musiałem użyć przedłużaczy XLR, aby wpiąć się w monitory.
  • Brak jakiejkolwiek podziałki – nie mamy punktu odniesienia między zerem a maksymalną wartością
  • Brak jakichkolwiek dodatkowych funkcji – korzystam z kontrolerów dających możliwość przełączania między większą ilością źródeł sygnału i monitorów.


iwo-1.jpgNastały ciężkie czasy… Kryzys rozszalał się w pełni, obejmując wszystkie dziedziny życia. Obiecano mi do testów 96 kanałową konsoletę analogową z pełnym wyposażeniem, a okazało się, że otrzymam do przetestowania…. potencjometr głośności.

Choć fakt, że potencjometr to nie byle jaki
– no bo srebrny…i duży… i z aluminium.




Pisanie felietonu o potencjometrze głośności zwanym potocznie „gałą” wydaje się być idiotyzmem. Lecz wcale tak nie jest. Wiele studiów domowych, projektowych, projektowych, a nawet większych produkcyjnych nie posiada na wyposażeniu analogowych konsolet, lecz po prostu odpowiednio skonfigurowane systemy DAW. Różne interface’y obsługują wyjścia i wejścia, zewnętrzne preampy – preampują mikrofony, cyfrowe plug-iny - kompresują i korygują brzmienie, a nawet je reverbują i delay’ują. A na końcu cały dźwięk idzie sobie kabelkiem do wzmacniacza i monitora odsłuchowego, skąd wylewa się na zewnątrz. Problem w tym, że sporo monitorów aktywnych pracuje w trybie On/Off, – czyli z maksymalnie ułatwioną kontrolą głośności sygnału – jest, lub go nie ma. Inne, na przykład, mają 2 niezależne pokrętełka głośności, których idealnie równe ustawienie jest równie prawdopodobne, co spotkanie Paris Hilton w Biedronce.


W końcówkach mocy mamy często skokowe potencjometry, – więc możemy je teoretycznie ustawić równo, ale czy chce się nam biegać do końcówki za każdym razem, gdy zapragniemy ściszyć czy zgłośnić odsłuchy? Oczywiście nasz interface może być wyposażony w osobne wyjście na monitory i potencjometr do ich regulacji, lecz nie łudźmy się, że w większości dostępnych na rynku kombajnów do wszystkiego, brzmienie tego ustrojstwa będzie powalającej na kolana jakości.

Więc pozostaje nam regulacja głośności odsłuchów 
w domenie cyfrowej….. BŁĄD !!!

Oczywiście takie rozwiązanie działa – ściągając nasz master fader w DAW’ie faktycznie ściszymy dźwięk, który słyszymy z monitorów, ale przy okazji robimy też kilka bardzo niepożytecznych rzeczy. - zmniejszamy rozdzielczość bitową sygnału (ściszanie w domenie cyfrowej odbywa się przy pomocy redukowania liczby bitów opisującej wartość sampla)

- zmniejszamy poziom całej naszej sesji – zgranie do stereo będzie cichsze o ściągniętą na masterze wartość - Inserty na Master faderze z reguły są ustawione w trybie POST – w związku z czym każda zmiana położenia fadera skutkuje zmianą poziomu sygnału płynącego do kompresorów, equalizerow zapiętych na sumie.

A więc co począć z tym fantem?

To proste - kupić dedykowany kontroler poziomu głośności. Np. TC LEVEL PILOT.

Jest to ślicznie wykonane urządzenie, którego funkcje sprowadzono do absolutnego minimum. Jest to wyłącznie - pasywny potencjometr głośności, a właściwie ściszalności (z racji swej pasywności) Z solidnej, podklejonej gumą, aluminiowej gały wychodzi kabel rozdzielający się później na 2 XLR żeńskie i 2 męskie. Wpinamy je między nasze wyjścia główne DAW, a monitory odsłuchowe i już mamy regulacje głośności odsłuchów w zasięgu ręki.

Jako że urządzenie jest pasywne, nie potrzebujemy zasilania i dzięki temu unikamy koloryzacji dźwięku oraz plątaniny kabli. Ogólnie powiem krótko:


Podsumowanie
Osobiście, TC Level Pilot mnie zauroczył i niedługo zapewne znajdzie się na wyposażeniu studia Panic Room. Co prawda nie w reżyserce, gdyż tam potrzebuje bardziej funkcjonalnego kontrolera, ale w pomieszczeniu lektorskim, jako lanserski kontroler głośności słuchawek, no i również w mobilnym zestawie nagraniowym, jako kontroler głośności odsłuchów.

A jakby jeszcze za jakiś czas pojawiła się wersja Mk2 wyposażona w potencjometr skokowy, oraz podziałkę to byłbym w siódmym niebie.

PS:
marketingowców z TC Electronics proszę o kontakt
w sprawie pomysłów na przeróbki i nowe zastosowania Level Pilota:
- solniczka
- odbojnik do drzwi
- słoiczek na dżem lub krem dla żony
… Tak piękny przedmiot nie może tkwić tylko w studiu nagrań!!!



Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem