Joe Satriani i Vox - kolejne starcie, czyli test Satchuratora

Piotr Borowik 22 lutego 2010, 00:00
VOX Satchurator399 PLN
  • Klarowna konstrukcja
  • Uniwersalność brzmienia
  • Przełącznik Pad umożliwiający wpięcie w linie przed nim np. nowoczesnej kaczki bez utraty jakości brzmienia

Ponad rok czasu zajęło ekipie Vox'a udoskonalanie projektu kostki zwanej Satchurator'em do tego stopnia, aby spodobała się ona Satrianiemu. Swoje zadanie wykonali na tyle dobrze, że wykorzystanie swojego sygnowanego trójkanałowego wzmacniacza gitarowy wirtuoz ograniczył do jednego kanału(!) całość brzmień przesterowanych obsługując za pomocą Vox'owego arcydzieła. Oto test przełomowego i oczekiwanego Satchuratora.

Odpakowując nowe pudełka z podłogowymi efektami gitarowymi mam zawsze mieszane uczucia. Z jednej strony zniecierpliwienie przed usłyszeniem jak brzmią. Z drugiej zapach nowości zapakowanego w folię pedału prosto z fabryki. Z trzeciej zaś przeświadczenie o tym, że najpierw trzeba zrobić mu kilka fotek, gdyż za moment będzie deptany butem i straci na błyszczącej i nienagannie czystej efektowności. Czasami do podłączenia minie jeszcze kilka godzin- zniecierpliwienie więc rośnie.

Budowa

Vox Satchurator jest koloru czerwonego. Dlaczego akurat czerwony i dlaczego Joe uparł się przy tym kolorze? Hmm... niech za wyjaśnienie posłuży nam pytanie pomocnicze: Dlaczego samochody rajdowe są czerwone? Czerwone są szybsze.

[img:2]

Dźwięk kontrolujemy przy pomocy trzech białych gałek: Gain, Tone i Volume. Połączenie tych dwóch kolorów powinno wróżyć niezwykłą popularność wśród polskich gitarzystów.

To co wyróżnia Satchuratora spośród całej reszty urządzeń rąbiących dżyn dżyn, to dodatkowy switch More podbijający poziom gain oraz przełącznik Pad umożliwiający wpięcie w linie przed nim np. nowoczesnej kaczki bez utraty jakości brzmienia. Do tej pory rozwiązania tego typu spotkać można było tylko w urządzeniach studyjnych, Joe uznał jednak za konieczność umieszczenie tej opcji wewnątrz pudełka distortion.

Obowiązkowo na pokładzie zasilanie bateryjne lub za pomocą zasilacza.

Opcje

Satchurator jest w pełni analogową kostką typu distortion zaprojektowana pod całkowitym nadzorem Joe Satrianiego przy intensywnym wykorzystaniu ekipy inżynierów Vox. Umieszczony po prawej stronie na dole switch o nazwie More umożliwia przełączanie pomiędzy dwoma rodzajami brzmień w jednej kostce. Zmianę słychać bardzo wyraźnie przy skręceniu potencjometru Gain w dół. Przy maksymalnym ustawieniu Gain switch funkcjonuje jako delikatny dopalacz pod solo.

Przełącznik Pad umożliwia użycie kostek wysokogainowych przed Satchuratorem zmniejszając czułość wejścia. Przez co nie usłyszymy dławiącego się brzmienia i teoretycznie z dowolnej konfiguracji efektów podłogowych wydusimy maksymalną wydajność. Pozycja przełącznika do góry uruchamia tryb.

Sound Satchuratora łączy w sobie relatywnie dużą ilość gain oraz małą ilość szumów własnych umożliwiając uzyskanie brzmień zarówno ciepłych vintage'owych jak i nowoczesnych mocno skompresowanych. Dynamika wejścia umożliwia pełne użycie potencjometru głośności na gitarze przy zachowaniu wysokich częstotliwości nawet przy mocnym skręceniu gałki w dół.

[lupa:1]

Pierwsze dźwięki

Po uruchomieniu w tradycyjnej konfiguracji dopalacza do piecowego przesteru: „Dżizus! Ależ gaina!” Wszystko sprzęga nie da się grać w normalnej odległości od kolumny. Mały research po necie i już wszystko jasne. Jak wspomniałem wyżej Joe używa kostki jako swój główny brudny sound w połączeniu z czystym kanałem wzmacniacza.

Odpalam na czystym kanale i dźwięk nabiera nowoczesnego charakteru - kolosalna różnica w porównaniu do JCM 800. Moja ulubiona część w zabawie z kostkami typu overdrive to oczywiście kręcenie gałką głośności gitary. Bardzo miły uchu efekt czyszczenia brzmienia do niemal krystalicznie czystego bez utraty klarowności i wrażliwości na artykulację.

Sam osobiście używałbym Satchuratora jako nowoczesnej alternatywy do mojego oldschoolowego ciemnego brzmienia. Joe natomiast znalazł zastosowanie dla dwóch takich kostek w swojej linii efektowej. Stosując dwa różne ustawienia wyeliminował całkowicie drive z wzmacniacza!

[img:3]

Podsumowanie

Satchurator oferuje o wiele więcej niż zwykły dopalacz do solo, gdyż zaprojektowano go tak aby stanowił serce brzmienia zestawu gitarowego. Ogromne rzesze gitarowych maniaków na całym świecie z niecierpliwością czekały na wypuszczenie tego efektu na rynek muzyczny. Okazało się, że Joe wiedzie nie tylko wirtuozerski prym na rynku gitarowym. Poświęcając ogromny czas poszukiwaniom idealnego brzmienia przyczynił się do powstania wyjątkowo uniwersalnej kostki.

Jeżeli szukamy czegoś, co ożywi nasze brzmienie i wyciągnie je z mrocznych otchłani przeszłości w gitarowy XXI wiek, to przy aktualnej cenie Vox Satchurator brzmi jak świetny pomysł godny światowej sławy wirtuoza.


::ZOBACZ TEST VOX TIME MACHINE::

::ZOBACZ TEST VOX BIG BAD WAH::


Specyfikacja: 

  • Kontrolki: Gain, Tone, Volume
  • Switche: More, Pad
  • Wymiary: 143(W) x 121(D) x 57.5(H)mm
  • Waga: 600g (bez baterii)
  • Zasilanie: bateria 9V (w komplecie) lub zasilacz


Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem