Test Novation SL MKII

Przemysław Książek 5 marca 2010, 13:35 AUDIOTECH
Novation 1890 PLN
  • Doskonale wykonany
  • Bardzo funkcjonalny
  • Ogromne możliwości programowania
  • AutoMap
  • Ciężko znaleźć coś lepszego na rynku
  • Drobne braki w rozwiązaniach hardware'owych
  • Software do polepszenia

Trudno wyobrazić sobie dzisiaj studio, w którym brakuje kontrolera MIDI. Jeszcze klika lat temu „obowiązkiem” każdego właściciela studia – od małego projektowego, po potężną firmę produkcyjną było posiadanie co najmniej jednego „wypasionego klawisza”. Teraz wszystko staje się wirtualne. Proces wirtualizacji nie ominął też muzyki. 

Coraz więcej instrumentów, urządzeń, bez których jeszcze kilka lat temu trudno było się obyć przy jakiejkolwiek poważniejszej produkcji dźwiękowej zmienia postać na zero-jedynkową. O ile można sobie wyobrazić ustawianie kompresora, czy korektora myszką, to nagranie partii jakiegokolwiek syntezatora bez klawiatury sterującej jest obezwładniająco trudne.... 

Na rynku możemy znaleźć całą gamę najrozmaitszych kontrolerów – od bardzo prostych: posiadających oprócz klawiatury jedynie kółka modulacji i pitch shift, po bardzo zaawansowane oferujące mnóstwo dodatkowych suwaków, gałek, światełek i innych gadżetów.

 

Pierwszy rzut oka na Novation SL MKII - TEST

[lupa:2]

Ostatnio testowałem kontroler Novation SL MKII. Firmy Novation nie trzeba raczej przedstawiać. Jest znana chyba wszystkim, którzy choćby otarli się o brzmienia elektroniczne. Takie urządzenia jak Bass Station, czy Supernova słusznie zajęły miejsce w panteonie Najlepszych Syntezatorów na Świecie. Novation SL MKII już na pierwszy rzut oka robi bardzo pozytywne wrażenie. Solidna klawiatura, gałki, suwaki, przełączniki. Jednym słowem dobra robota!
 
Do tego elegancki wygląd. Urządzenie godne zaufania. Kontroler posiada zarówno złącze USB, jak i standardowe porty MIDI. Jeśli chcemy używać SL MKII na scenie do kontrolowania modułów brzmieniowych, trzeba zaopatrzyć się w zasilacz. Producentowi widocznie do głowy nie przyszło, że ktoś zechce używać Novation bez komputera...

 

[img:7:R] SL MKII ma klawiaturę pół-ważoną, typu syntezatorowego. Nie jest może idealna, ale naprawdę znakomita. Na wirtualnym fortepianie, czy Rhodesie nie gra się komfortowo, ale tak naprawdę nie uważam, żeby to była wada. Novation jest głównie przeznaczony do sterowania syntezatorami, a nie jako klawiatura dla pianistów. Kontroler nie posiada kółka modulacji. Zamiast tego mamy dwa w jednym, czyli połączenie modulacji i pitch-shift pod postacią joysticka. Choć joystick jest fajny przy grze solówek syntezatorowych, to przy programowaniu partii orkiestry już nie jest taki wygodny. Kółkiem modulacji często sterujemy np. dynamiką smyków (joystick po puszczeniu wraca zawsze do pozycji „0”). Na szczęście „powracanie joysticka” w płaszczyźnie wertykalnej można wyłączyć. Odwracamy klawiaturę do góry nogami i na wysokości joystica mamy przełącznik. Poza tym Novation SL MKII jest w pełni programowalny i do dowolnej gałki można przypisać dowolny kontroler MIDI. Do niewątpliwych plusów można zaliczyć pad znajdujący się pod joystickiem. Super sprawa. Miło by było, gdyby producent „poszedł na całość” i dodał jeszcze wstęgę (ribbon controller) nad klawiaturą .

 

Do Novation SL MKII dołączony jest pakiet oprogramowania. Miedzy innymi AutoMap, czyli oprogramowanie, które mapuje komunikaty MIDI sterujące instrumentami wirtualnymi, efektami, mikserem sekwencera etc... Czyli w zasadzie wszystkim co mamy w komputerze i czego używamy do produkcji muzycznej. Odpalamy np. Pro-53 NI w Cubase. Na wyświetlaczu Novation od razu mamy zestaw parametrów pokazujących aktualne ustawiania filtrów, obwiedni itd. Standardowo wyświetlanych jest 8 parametrów. Parametrów syntezatora sporo więcej. Ale wystarczy, że DOTKNIEMY do innego suwaka bądź gałki – aktualna wartość jest natychmiast wyświetlana. To kolejna miła niespodzianka: wszystkie potencjometry Novation są czułe na dotyk!
 
[img:4] [lupa:1]
 
Podobnie wygląda sterowanie mikserem oraz efektami w naszym DAW. Bardzo spodobało mi się umieszczenie przełączników umożliwiających wybranie, czy sterujemy instrumentami wirtualnymi, czy mikserem sekwencera, czy efektami. Minusem jest z kolei to, że jeśli zapniemy np.10 takich samych korektorów na 10 różnych kanałach miksera, to Novation nie wyświetla nazwy, ani nawet numeru kanału na jakim zapięty jest plugin, a jedynie pokazuje kolejne instancje wtyczek. Można się troszkę pogubić. Jeśli nie podoba się nam AutoMap ( w co wątpię), to oczywiście można wyłączyć i pracować w trybie „zwykłego kontrolera”. Przydaje się to np. podczas sterowania zewnętrznymi modułami brzmieniowymi.

 

Podsumowując

Novation SL MKII jest bardzo sprytnym urządzeniem chociaż nie wszystkie rozwiązania „hardwarowe” mnie zachwyciły (np. brak kółka modulacji, przydała by się wstęga, brak zasilacza). Nad softwarem też warto jeszcze troszkę popracować. Nie znaczy, że mam jakieś poważne zarzuty, ale wiadomo – lepsze wrogiem dobrego. Kontroler jest doskonale wykonany, bardzo funkcjonalny, posiada ogromne możliwości programowania, a w połączeniu z AutoMap bardzo ułatwia sterowania wirtualnym studiem. Jednym słowem - można się z nim zaprzyjaźnić. Urządzenie nie jest może ideałem, ale szczerze powiedziawszy, to ciężko znaleźć coś lepszego na rynku. Warto je polecić.



Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem