Test REBEAT - sprzedawaj swoją muzykę w ponad 300 sklepach!

Artur Lutyński 18 maja 2010, 12:22
Rebeat ok. 440 pln

REBEAT – cyfrowy kontrakt

Niezmiernie rzadko przychodzi mi testować oprogramowanie, a jak już dochodzi do testu software’u to z reguły jest to program służący do edycji muzyki lub jakiś plugin do edycji brzmienia. Tym razem testuję soft związany ściśle z branżą muzyczną, ale o diametralnie innym zastosowaniu niż te o których napisałem powyżej.

REBEAT to program, który wspomaga muzyków, kompozytorów, twórców w sprzedaży ich kompozycji w internetowych sklepach. Pomysł prosty i trafiony w dobie 21 wieku gdzie ogromną część muzyki sprzedaje się poprzez globalną sieć internetową.
Wielkie koncerny płytowe, które wciąż sprzedają jedynie płyty CD znowu dostaną solidnego kopa i stracą wielu potencjalnych klientów, a to wszystko za sprawę REBEAT’a.

INSTALACJA SOFTU

Program instaluje się banalnie prosto. Każdy, kto miał do czynienia kiedykolwiek z komputerami poradzi sobie bez najmniejszego problemu. W procesie rejestracji REBEAT zapyta użytkownika o kod licencyjny dostarczony wraz z oprogramowaniem. Oczywiście należy go podać. Kolejnym krokiem jest zarejestrowanie programu. Po tej czynności REBEAT jest gotowy do pierwszego uruchomienia.

[lupa:2:R]PRACA Z REBEAT’em

Podobnie jak w przypadku instalacji, praca z oprogramowaniem jest bardzo prosta i przejrzysta. Nie ma mowy o jakiś zawiłościach, wszystko jest klarowne i oczywiste.
A więc zabierzmy się do pracy.
Pierwszą rzeczą, jaką musimy wykonać to wybór katalogu w którym mamy lub będziemy mieli umieszczone utwory do sprzedaży w formacie wav (wav lub aiff, 16 bit, 44.1 kHz stereo ) oraz okładkę płyty. Uwaga - nie ma możliwości uploadowania plików mp3. Po zatwierdzeniu miejsca składowania naszych piosenek pojawi się okno startowe. Wybieramy opcję „New Product”, oraz klikamy na przycisk „Product data” i tym sposobem zaczynamy proces wypełniania informacji na temat własnego zespołu. Zapomniałbym dodać program jest w wersji anglojęzycznej. W oknie pojawia się nam tabela do wypełnienia:

  • okładka (maks 1400 x 1400 pikseli)
  • język tytułu
  • nazwa płyty
  • nazwa artysty
  • kod EAN
  • rodzaj muzyki
  • nazwa wydawnictwa
  • nazwa wydawcy
  • rok produkcji
  • Explicit lyrics (wybór czy nasze utwory mają wulgarne słowa)
  • data wypuszczenia na rynek
  • informacja o produkcie

[lupa:3:R]Kolejnym przyciskiem jest „Audio import”. Ta opcja pozwala nam dokonać zrzutu muzyki z płyty CD do wskazanego wcześniej katalogu. Oczywiście nie musimy z niego korzystać, jeżeli nasze pliki wav istnieją w wybranym przez nas katalogu. Sam proces „ripowania płytki CD” przebiega w automatyczny sposób.

 

 

 

 

[lupa:4:R]Skoro mamy już wszystkie utwory na dysku czas kliknąć kolejny przycisk „Track data”. Teraz podobnie jak w pierwszym kroku musimy dokładnie opisać każdy utwór:

  •  język utworu
  •  nazwa utworu
  •  wersja (instrumentalna, party mix, radio edit…)
  •  nazwa artysty
  •  rodzaj muzyki
  •  kod ISRC (pamiętajcie 1 euro na każdy utwór)
  •  nazwisko tekściarza
  •  nazwisko kompozytora
  •  nazwisko aranżera
  •  czas trwania utworu.
  •  link do wideoklipu
  •  nazwa wydawnictwa
  •  nazwa wydawcy
  •  typ kompozycji
  •  rodzaj nagrania
  •  miejsce nagrania
  •  rok produkcji
  •  Explicit lyrics (wybór czy nasze utwory mają wulgarne słowa)
  •  data wypuszczenia na rynek
  •  informacja o produkcie

W przypadku muzyki klasycznej możemy uzupełnić nasz wpis o dodatkowe informacje, które niekiedy wymagają sklepy internetowe sprzedające muzykę. Pozostając cały czas w tej samej zakładce możemy skorzystać z przycisku „copy data track”. Przy jego pomocy wybrane dane zostaną skopiowane na kolejny wpisywany utwór. Ta funkcja zaoszczędza naprawdę wiele czasu, gdyż ręczne uzupełnianie bywa bardzo żmudne przy sporej ilości utworów.

Dodać muszę iż przy każdym poprawnie wypełnionym polu pojawia się zielone „odfajkowanie” Z reguły program nie puści użytkownika do dalszego procesu, jeżeli zamiast zielonej fajeczki będzie widniała na monitorze czerwona gwiazdka (która to wskazuje błąd wypełnienia lub jego brak)

[lupa:5:R]Nadszedł czas na wypełnienie zakładki „Promocja”. A w niej możemy dodać, chwytliwy nagłówek promocji sprzedawanej płyty, obszerny tekst promocji, podać kontakt np. do managera zespołu (np. w sprawie bookowania koncertów), dodać ulotkę, plakat, lub plik pdf promujący wydawnictwo.

Skoro promocję mamy z głowy nie pozostaje nam nic innego jak dokonać uploadu (czyli wrzucenie na serwer REBEAT’a) naszych wszystkich danych wraz z utworami. Do tego celu służy przycisk „Upload”. Program zapyta się czy jesteśmy pewni, że chcemy dokonać transferu wybranych danych, więc musimy świadomie potwierdzić lub odmówić. Teraz od zaistnienia w ponad 300 cyfrowych sklepach muzycznych takich jak iTunes,
Amazon, Musicload, Napster, Beatport, Juno i wielu innych dzieli nas tylko jedno kliknięcie myszki. Jeżeli uznamy, że wszystko jest w porządku klikamy „start upload”. W tym momencie zaczął się proces wysyłki i trwa on odpowiedni czas w zależności od wielkości i ilości plików audio, oraz od transferu jakim dysponuje nasz Internet. Od razu powiem, że w polskich realiach będzie to grubo ponad godzinę w przypadku całej płyty. W końcu było nie było musimy wysłać ponad 600MB danych.

Niestety nawet po 3 godzinach nie znajdziecie jeszcze swojej płyty na wirtualnych półkach sklepowych żadnego z 300 sklepów do których przed momentem wysłaliście swój drogocenny materiał. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Sklepy wstawiają nowe albumy przeciętnie od 3 do 30 dni. Radzę więc wkalkulować ten czas w ewentualny start promocji CD.

Proste prawda?
Mówiłem, że program jest banalny w obsłudze, a przy tym bardzo intuicyjny.

 

DODATKOWE FUNKCJE

Wysyłanie materiału to jedno, a drugie to proces śledzenia co z wysłanym materiałem się dzieje. REBEAT ma kilka ciekawych dodatkowych funkcji, które pozwalają kontrolować nasze wydawnictwo. Oto kilka z nich:

  • Produkt: Podsumowanie wszystkich istotnych danych dotyczących produktu
  • Tracker: Wyświetla najbardziej popularne sklepy wraz z bezpośrednimi linkami do naszego produktu, w momencie gdy dany sklep wprowadził go na sprzedaż
  • Aktualizacja danych: Funkcja ta służy do wykonywania wszelkich późniejszych zmian (Np. korekty błędów w pisowni).
  • Take-Down: Ta funkcja przyda Ci się gdy chcesz usunąć swój produkt ze wszystkich sklepów

W programie REBEAT znajdziecie bardzo istotne menu pt. "Account” (Rachunki) a w nim możecie prześledzić wszystkie potrzebne kwestie dotyczące waszej sprzedaży, ilości pobranych utworów oraz kwot jakie zostały zaksięgowany na koncie.
Tutaj pojawia się kolejna kwestia. Nawet, jeżeli sprzedacie w pierwszych tygodniach 300 kopi swoich numerów to pieniędzy nie będziecie mieli na swoim koncie. Niestety sklepy internetowe przelewają pieniądze najczęściej raz na kwartał lub nawet raz na pół roku. Także należy uzbroić się w cierpliwość.

 

KOSZTY PONOSZONE

Oprgramowanie REBEAT kosztuje 99 Euro i jest to jednorazowa opłata, która pozwala na pobieranie wszelkich uaktualnień REBEAT’a. Kolejnym kosztem, który musi ponieść użytkownik chcący sprzedawać własną muzykę to 1 Euro za każdy przesłany utwór (opłata za kod ISRC) i 5 Euro za kod EAN oraz dodatkowo 1 Euro za każdy utwór (opłata za składowanie). Policzymy jaka byłaby kwota za wysłanie naszej płyty z 12 utworami:
12 x € 1,-- = 12 €, kod ISRC
1 x € 5,-- = 5 €, kod EAN/UPC
12 x € 1,-- = 12 €, opłata za składowanie
W sumie daje nam to 29 € jednorazowej opłaty za ogólnoświatową sprzedaż naszego long play’a.



ZALETY PROGRAMU

REBEAT posiada wiele zalet, ale jego najważniejszą zaletą jest fakt, iż oszczędzamy swój drogocenny czas. Co dalej:

  • nie musimy szukać wydawcy,
  • nie musimy tłoczyć płyt demo,
  • nie musimy szukać sklepów muzycznych w których łaskawie położą na półkę nasz produkt,
  • nie musimy szukać dystrybutora.
  • nie musimy tłoczyć kilku tysięcy płyt na sklepy
  • w momencie ukończenia nagrań, możemy natychmiast (pomijając czas wysłania i oczekiwania) sprzedawać naszą płytę w sieci
  • docieramy z naszą muzyką do milionów ludzi na całym świecie
  • nasza płyta znajduje się w katalogu 300 największych na świecie sklepów internetowych z muzyką, w przeciągu chwili.

Jest jeden mały problem REBEAT nie pozwoli Wam sprzedać muzyki w Polsce, ale to nie wina softu, o nie… Problem tkwi w tym, że w Polsce nie istnieje żaden sklep on-line z muzyką w postaci plików mp3 (jest soho i muzodajnia, ale te systemy sklepowe są w powijakach). Dlaczego? Nie wiem, może dlatego, że większość woli mp3 za darmo lub pazerny ZAIKS trzyma na tym wszystkim swoje łapy…

Muszę nadmienić jeszcze jedno. PROMOCJA!!! Niestety musicie mieć świadomość tego, że mimo iż REBEAT jest doskonałym narzędziem rozwiązującym wiele trudności, to aby dobrze lub w ogóle sprzedać swoją płytę musicie się jakoś promować. Promocja w sieci internetowej, promocja w prasie, reklamy, ulotki, plakaty, cokolwiek – bez takich działań niestety zginiecie wśród milionów wydawanych materiałów. Dodam – promocja kosztuje ?, więc do ceny REBEAT’a wraz z ceną za umieszczenie go w sklepach doliczcie jeszcze ze dwa worki pełne pieniędzy, jeżeli chcecie odnieść sukces.


Pozdrawiam i życzę milionowych sprzedaży Waszej muzy!

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem