Ludwig Epic na setne urodziny marki!

23 sierpnia 2010 Tagi: perkusja, ludwig, epic, zestaw, bębny, test
Autor testu: artur-lutynski-zdjecie Artur Lutyński
Cena: 3 599 PLN
Dostarczył: ADA MUSIC
Ludwig Drums skończyło sto lat! Z tej okazji znany, amerykański producent instrumentów perkusyjnych wprowadził na rynek całą gamę bębnów jubileuszowych – całych zestawów jak również pojedynczych bębnów (np. werbli Centurian). My do testów otrzymaliśmy również jubileuszowy (co widać na logo) zestaw Ludwig Epic w kolorze Deep Red Fade wraz z kompletnym hardware’em.

Testowany zestaw składa się z bębna basowego 22 x 20”, trzech tomów 8, 10 i 12”, floor tomu 16” oraz werbla 14 x 5.5”. We wszystkich bębnach zastosowano bardzo cienkie skorupy Ultra-Thin wykonane z warstw klonowych i brzozowych w różnych konfiguracjach. To świadczy, że producent przykłada znaczną uwagę do brzmienia poszczególnych bębnów i nie stosuje jednego patentu rozłożenia warstw np. dla stopy i tomów. I tak tomy i floor tom mają korpusy 6-cio warstwowe (2 warstwy zewnętrzne brzozy, 2 środkowe klonu i 2 wewnętrzne brzozy), zaś werbel i bęben basowy mają o 2 warstwy klony więcej, co daje w sumie 8 warstw. Trzeba przyznać, że takie korpusy, w dodatku tak precyzyjnie wykonane to rzadkość w tej półce cenowej.

[img:2]
Wszystkie okucia i zewnętrzne części hardware’u – lugi, obręcze, nogi, podpórki stopy, tom holder – wykończono w kolorze Vintage Bronze, czyli przyjemnym dla oka matowym odcieniu brązu, wyglądającym jakby został wykuty na początku ubiegłego stulecia. Nazwa Vintage jest tu jak najbardziej na miejscu. Całość, wraz z kolorem lakieru komponuje się rewelacyjnie. Również inne dostępne wykończenia – Attic White i Mahogany Burst – w połączeniu z metalowymi elementami tworzą estetyczną harmonię.

Standardem w tej okolicy cenowej są zawieszenia typu „vibrabands”, które nie stykają się bezpośrednio z korpusami, poprawiając wybrzmiewanie bębnów. Jednak poza oczywistymi korzyściami wynikającymi z poprawy brzmienia, zawieszenie takie sprawia, że zamocowanie mikrofonów nie należy do rzeczy najprostszych. Ponadto przy mocniejszym uderzeniu odczuwamy mniejszą stabilność zawieszenia, co – zwłaszcza w przypadku energicznie grających perkusistów – może wywołać spory dyskomfort. „Keystone lugs”, czyli nowo zaprojektowane lugi mają kształt tabliczki tak charakterystycznej dla tego producenta, natomiast maszynka werblowa została tylko nieznacznie zmieniona w porównaniu z klasycznymi werblami Ludwiga. Otwory wentylacyjne okryto solidnie wykonanymi maskownicami.

[img:3]
 

POSŁUCHAJ PRÓBKI AUDIO:
 
 


Tomy, centrala:

[img:4:R]Do pierwszego podejścia użyjemy oryginalnych naciągów, dodawanych w standardzie do zestawy Epic. Strojenie nie było dokładne, jednak taki był pierwotny zamysł, bowiem w naprawdę dobrych zestawach perkusyjnych nawet niestarannie nastrojone bębny powinny zabrzmieć dobrze. I tak też się stało. Mocne brzmienie, dobry atak. Tomy brzmią niżej, niż można by się spodziewać po tym rozmiarze, przez co tom 8” staje się w pełni użyteczny. Wszystkie tomy, co niezwykle istotne, mają bardzo zbliżony charakter, dzięki czemu przy szybszych przejściach mamy jednolicie brzmiące, a różniące jedynie tonacją dźwięki. I potrafią być naprawdę głośne!


[img:5:L]Kolejne podejście, tym razem na naciągach Emperor Coated, pokazało, jak wielki potencjał drzemie w Epicu. Przede wszystkim poszerzyło to gamę częstotliwości – usłyszeliśmy bogatszy dół, brzmienie było jednolite, żadne pojedyncze pasma nie kuły w uszy.

Centrala nie posiada otworu na tom holder. Naciąg również nie ma otworu, co powoduje, że tłumienie jest… w zasadzie go nie ma. Co prawda, naciągi typu PowerStroke z kołnierzem tłumiącym pewne tłumienie dają, lecz ciągle pozostaje problem przydźwięku w momencie gdy bijak nie odchodzi od naciągu. Brzmienie jest pełne, z dobrym atakiem tylko wówczas gdy bijak odejdzie po uderzeniu. Przy szybkiej grze wymaga to nie lada umiejętności.

Jednak… Zrobiliśmy to, co większość perkusistów zrobiłaby na naszym miejscu. Wycięliśmy otwór w naciągu i wypchaliśmy centralę kocem. I od razu lepiej…Nie ma przydźwięku, nie ma dudnienia, za to jest rewelacyjny atak i dynamika. Mogę nawet zaryzykować stwierdzenie, że naciągu oryginalnego wymieniać nie trzeba, gdyż zdaje on egzamin w stu procentach.

Wszystkie bębny są na tym samym – wysokim – poziomie. Można je bez problemu wyczuć, świetnie reagują. To po prostu świetnie wykonany zestaw.

 

Werbel:

Na werbel nałożono naciąg TU Remo. Po uderzeniu powstaje przydźwięk, ale to zupełnie normalne w tego rodzaju naciągu. Jednak werbel oddaje pełne pasmo, świetnie reaguje na wszelkie niuanse wynikające z dynamiki i artykulacji zaś brzmienie jest ciepłe.

[img:6]
Jeśli wymienić naciąg na REMO SC Coated wszystko zaczyna brzmieć jeszcze lepiej. Bardzo ładna barwa, dobry „strzał” przy mocnym uderzeniu i miłe dla ucha alikwoty przy graniu tremolo, czy delikatnych duszków. Mimo, że werbel ma tylko 5,5” głębokości nie zatyka się przy mocniejszym graniu, zaś brzmienie nawet wtedy jest przyjemne. Kształt i wysokość obręczy sprawia, że rimshoty wchodzą gładko, zaś brzmią potężnie i głośno. W odróżnieniu od niektórych zestawów z wyższej półki, werbel Epica jest zdecydowanie atutem tego setu.


Osprzęt:

Do zestawu otrzymujemy kompletny hardware serii 300 – statywy łamany, prosty, pod werbel, pod hi-hat oraz stopa. Wszystkie statywy są masywne, solidne i bardzo stabilnie stoją na podwójnych nogach.

 

Podsumowanie

Ludwig Epic to bardzo precyzyjnie wykonane bębny. W każdym elemencie widać dbałość o szczegóły, co zaciera granice między zestawami półki semi-pro a tymi uznanymi za profesjonalne. Krótko: to naprawdę bardzo dobre bębny i to za bardzo dobre pieniądze!


Testowali:
Miłosz Krauz
Artur Lutyński


Testowana konfiguracja:

  • BD 22x20"
  • TT 10x7,5"
  • TT 12x8"
  • FT 16x15"
  • SD 14x 5.5"
  • holder kulowy do toma oraz nogi do floortoma

Do zestawu dodawany jest gratisowo tom 8x7" + holder, ale jest to oferta ograniczona czasowo, więc warto się śpieszyć

Hardware seria 300:

  • Statyw prosty CS-326
  • Statyw łamany MBS-336L
  • Statyw pod werbel SS-322
  • Statyw do hi-hatu HH-316
  • Stopa pojedyncza FP-315


Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Bardzo dobre wykonanie
Rewelacyjne brzmienie
Świetnie wygląda
Niewielkie problemy ze strojeniem centrali
Zawieszenie tomów utrudnia montaż mikrofonów
Do testów dostarczył:
ADA MUSIC
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Zildjian K Custom Special Dry1
TEST: Tama Stage Master MM5WN2

Pozostałe testy sprzętu perkusyjnego

Zestaw hardware'u Tama Stage Master MM5WN

Zestaw hardware'u Tama Stage Master MM5WN

Tym razem w nasze objęcia wpadł zestaw hardware od Tama z serii Stage Master składający się ze statywu hihat, statywu prostego oraz łamanego i statywu pod werbel. Zestaw łączy w sobie wysoką jakość wykonania wraz...

Produkt: MM5WN
Cena: 1.000 zł
Przemysław Głowacki Perkusista / drum-tech
Talerze perkusyjne Zildjian K Custom Special Dry

Talerze perkusyjne Zildjian K Custom Special Dry

Zildjian K Custom Special Dry Collection to seria talerzy dedykowana miłośnikom ciemnego i suchego brzmienia. Można by powiedzieć, że firma Zildjian wyszła...

Produkt: K Custom Special Dry
Cena: 700 zł - 2.400 zł
Tomasz Łosowski Kompozytor, muzyk sesyjny, edukator
Tłumiki Black Hole - Sposób na sąsiadów

Tłumiki Black Hole - Sposób na sąsiadów

Firma RTOM, znana bliżej perkusistom z produkcji żelków do tłumienia MOONGEL, wypuściła na rynek kolejny swój produkt wyciszający bębny, tym razem aż o 80%...

Produkt: Black Hole
Cena: 1.952 zł /zestaw
Paweł Ostrowski Infodrum.pl
Talerze perkusyjne Meinl Pure Alloy

Talerze perkusyjne Meinl Pure Alloy

Meinl zawsze budził moją sympatię. W czasach gdy tych talerzy nie było za specjalnie w naszym kraju, a więc nie było tak naprawdę skąd czerpać o nich wiedzy,...

Produkt: HihatCrashRide
Cena: 1.300 - 1.450 zł850 zł - 1.200 zł1.250 - 1.450 zł
Przemysław Głowacki Perkusista / drum-tech
mikrofon