Spuchnięty ogór, czyli wróżenie z fuzz'ów -TEST Way Huge Swollen Pickle

Piotr Borowik 3 sierpnia 2010, 13:34
Way Huge Electronics 700 PLN
  • Ogromne możliwości kreowania brzmienia
  • True bypass
  • Pobieżna instrukcja
Nowy dodatek do efektów firmy Dunlop a może coś więcej?! Reedycja debiutującego w 1997 roku fuzza Way Huge Electronics to kostka o olbrzymich możliwościach kreacji brzmień fuzzowatych. Nie trzeba długo czekać, by ją pokochać, a jeszcze krócej, by ją rozkręcić (ukryte wewnątrz potencjometry aż proszą się o podkręcenie pod własne preferencje).
 
Mając tą niewątpliwą przyjemność uczestniczenia w tegorocznych targach muzycznych we Frankfurcie, natrafiłem na prezentację nowej marki produkowanej dzięki pomocy matczynej (obecnie) firmy Dunlop. Way Huge Electronics, bo o niej mowa, dostała możliwość wypuszczenia na rynek serii gitarowych efektów podłogowych, a jednemu z jej przedstawicieli przyjrzymy się dokładniej.
 
 
Swollen Pickle MkII
 
Efekty typu fuzz w dzisiejszych czasach cieszą się nieco mniejszą popularnością, a przecież jeszcze nie tak dawno Hendrix, Page a później Edge i Kravitz definiowali za ich pomocą brzmienia swoich płyt. Współcześnie jedyne nazwisko, jakie kojarzy mi się z odważnym użyciem fuzza to Jack White i chwała mu za to.
 
Swollen Pickle MkII od swojego poprzednika rożni się dodatkowymi kontrolkami Scoop i Crunch dostępnymi na wierzchniej powierzchni oraz Clip i Voice, do których docieramy odkręcając cztery dolne śruby trzymające obudowę efektu. Zielona kostka o przeciwpancernej obudowie zasilana jest za pomocą 9V baterii lub dedykowanego zasilacza i posiada oprócz wcześniej opisanych potencjometrów regulacje Loudness, Sustain i Filter, których opis znajduje się poniżej.
 
Nie łatwo jest szukając gładkości, wrażliwości na ekspresję i pełnego pasma w overdrive’ach przestawić ucho na surowość, ofiltrowanie a czasem nawet dławienie się fuzza. Spróbujmy jednak wyrwać się z codziennej rutyny i ujarzmić dziką naturę tego na wskroś rockowego pudełka.
 
 
Kontrolki
 
[lupa:1:R]Loudness - potencjometr, którym tradycyjnie kontrolujemy głośność efektu
 
Filter - służy do regulacji przepustowości bardzo skutecznego filtra
 
Sustain - od łagodnego zabarwienia do agresywnego fuzza, coś jakby gain
 
Scoop - mocna korekcja środka od wyciętego do neutralnego ustawienia środkowych częstotliwości
 
Crunch - reguluje intensywność kompresji sustain’u, co przy odkręcaniu zgodnie z ruchem wskazówek zegara dodaje pełności brzmieniu i zmienia charakter przesteru na przypominający overdrive
 
Clip - regulacja pomiędzy gładkim a otwartym charakterem fuzza, w efekcie coś jakby skrzyżowanie regulacji tonów i presence’a, przy odkręcaniu w prawo uzyskujemy wzrost dynamiki
 
Voice - reguluje intensywność działania kontrolki Scoop
 

Brzmienie
 
Swollen Pickle odpalam na czystym kanale lampowego Haze’a, gdyż intensywność tego efektu wyklucza jednoczesne użycie go z przesterem wzmacniacza. Nie mogę powstrzymać się przed odkręceniem obudowy, ale szybko okazuje się, że jest to krok w dobrym kierunku.
 
W połączeniu z Les Pauem fabrycznie ustawiony Clip (całkiem w lewo) ogranicza dynamikę brzmienia czyniąc solowe dźwięki gładkimi i okrągłymi (co jest ok), za to złożone akordy mocno nieczytelnymi (co należy zmienić). Clip obracam więc stopniowo aż do pozycji całkiem w prawo, Voice natomiast pozostawiając w pozycji fabrycznej- regulacja Scoop mi odpowiada. Takie ustawienia pozwalają na granie partii rytmicznych i solowych praktycznie bez żadnej zmiany pozycji potencjometrów.
 
[img:2]
 
Voice i Clip nie bez powodu umieszczone zostały wewnątrz obudowy. Przyjęło się myśleć, że jak ktoś wepnie LP to już na Strata nie spojrzy, a piecyk mamy raczej jeden. Podążając tym tokiem rozumowania, faktycznie obie kontrolki wystarczy ustawić raz dopasowując brzmienia Pickla do charakteru wzmacniacza i gitary.
 
Uruchomienie delay’a i zabawa ustawieniami przynoszą kolejne miłe dla ucha wrażenia i znowu pojawia się nieodparte uczucie: jak ja mogłem się do tej pory bez niego obyć?
 
 
Podsumowanie

Genialny efekt typu fuzz, dla znawców i dla poszukiwaczy. Najwyższa jakość komponentów i najszersza z dostępnych na rynku paleta tekstur typu fuzz. Z niecierpliwością wyczekuję na test kolejnych efektów tej marki i zachęcam Was do samodzielnego obadania tematu kostek podłogowych Way Huge.
 
 

 
 
 

Specyfikacja Way Huge Swollen Pickle:


  • Cicho pracujący footswitch Heavy-Duty z true bypass'em
  • Niebieska dioda sygnalizująca LED
  • Łatwy dostęp do wymiany baterii
  • Obudowa Super-Duty 0.09" Aluminum Anodized
  • Komponenty najwyższej jakości
  • Impedancja wejściowa: 36k ohm
  • Impedancja wyjściowa: 26k ohm
  • Stosunek głośności sygnału do hałasu: 82dBV
  • Pobór prądu: 3.1mA (9v DC)
 
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem