ART Pro Channel, DIGITAL MPA II, TUBEOPTO 8 <br> MULTITEST STUDIA PANIC ROOM

Iwo Olszewski 9 września 2010, 13:24 ARCADE AUDIO Sp. z o.o.
ART 1532 - 2352 PLN
  • Design i wykonanie urządzenia są z najwyższej półki cenowej
  • Lampa
  • Świetne urządzenia do domowego / projektowego studia nagrań
  • W rękach wprawnego realizatora LIVE, Pro Channel doda od siebie coś fajnego i pozwoli ukształtować dużo lepsze brzmienie niż standardowy mikser FOH
  • Niewygórowana cena
  • Dość duża waga Tubeopto 8, ale to przecież lampa...
Na dzisiejszych zajęciach poznamy nową ofertę firmy ART. Wykład będzie składał się z dwóch części. W pierwszej zajmiemy się przedwzmacniaczami mikrofonowymi z wszelkimi dodatkami do nich. W części drugiej omówimy rzeczy, które można podłączyć do owych urządzeń.
 
A więc... Kowalski przestań żreć kanapkę i notuj !!!...
 
 
 
Firma ART wypuściła na rynek szereg nowych urządzeń skierowanych do domowych i projektowych studiów nagrań. Co częste u firmy ART - wykorzystują one lampy do nasycania brzmienia. Zostały one też całkiem sprytnie skonfigurowane, tak by służyć do konkretnych celów i nie dublować kazirodczo swych funkcji w obrębie jednej familii. Zabieramy się za pierwszy z przesłanych do mojego studia urządzeń, będzie to Pro channel.
 
 

ART Pro Channel – to 1 kanałowy „channel-strip”.

 
[img:1]
 
 
Na pokładzie:
 
  • lampowy preamp mikrofonowy z wszelakimi opcjami jak: odwracanie polaryzacji, filtr górnoprzepustowy, zasilanie phantom, 2-stopniową regulację gain.
     
  • prostą sekcję kompresora / limitera z płynnie regulowanym ratio, (od 2 do nieskończoności), możliwością przełączania trybu pracy między lampowym a optycznym i dwoma rodzajami szybkości attack i release.
     
  • sekcję EQ – low shelf z regulacją gain i przełącznikiem częstotliwości 40/120 Hz
     
  • high shelf z regulacją gain i przełącznikiem częstotliwości 6/18 kHz
     
  • pasma LO-MID i HI MID mają możliwość płynnego dostrajania częstotliwości działania,
    oraz przełącznik szerokości działania Q (Narrow / Wide)
 
Do tego potencjometr master output i dobra sekcja monitoringu wizualnego sygnału.
- wskaźnik VU z możliwością przełączania źródła sygnału – compresor / preamp / input / output.
- 2 metery LED pokazujące nasycenie sygnału „lampowością” oraz gain reduction kompresora.
 
[lupa:1]
 
Tyle z przodu, z tyłu natomiast mamy zbalansowane wejścia i wyjścia XLR, niezbalansowane Jack, oraz 2 punkty insertowe na jack’ach, którymi możemy wpiąć inne urządzenia pomiędzy dowolne sekcje naszego Pro Channel’a.
 
[img:2]
 
 
Co do działania
 
Urządzenie ma całkiem przyjemny łagodny preamp z faktycznie słyszalnie działającą saturacją lampową, którą możemy swobodnie kontrolować, niestety po dodaniu gain’u potencjometrem PREAMP OUTPUT – dodamy także pokaźną ilość szumu.
 
Nie wiem czy to domena egzemplarza testowego, czy ogólnie tego modelu, ale jeżeli braknie wam mocy sygnału, a GAIN w preampie odkręcony jest już na full, to dodajcie go gdziekolwiek indziej – output’em kompresora, lub master output, byle nie PREAMP OUTPUT.
 
Kompresor robi to, co do niego należy – zmniejsza dynamikę sygnału. Chyba że ustawimy go w trybie lampowym z maksymalnym ratio, szybkim atakiem i długim release – wtedy wpierw nie będzie działał wcale, a gdy zejdziemy pokrętłem threshold do poziomu sygnału zmuszającego nasz kompresor do zadziałania, uszom naszym ukaże się błoga cisza. EQ – użyteczne, elastyczne, choć brzmienie góry jak dla mnie mogło by być przyjemniejsze.
 
 
Cena Pro Channel :  ....1870 PLN.......
 
 
Podsumowując

Prosty channel strip – najlepiej chyba mogący się sprawdzić jako osobisty preamp wokalowy / gitarowy do występów LIVE, aby ominąć kanał konsolety FOH i zachować swoje brzmienie. Domyślam się, że target urządzenia jest kompletnie inny, ale chodzi o to, że obsługa tego stworzenia wymaga już jakichś umiejętności i raczej przerośnie początkujących amatorów nagrań domowych. W rękach wprawnego realizatora LIVE, Pro Channel doda od siebie coś fajnego i pozwoli ukształtować dobre brzmienie, lepsze niż standardowy mikser FOH. W domowym studiu raczej polecałbym solidne używanie sekcji preampu, a kompresora i EQ z rozwagą i nieśmiałością, gdyż łatwo przedobrzyć i popsuć sound.




ART DIGITAL MPA II



Art Digital MPA II to 2 kanałowy preamp mikrofonowy z konwerterami AC. Każdy kanał posiada regulację Gain, impendacji wejścia, filtr górnoprzepustowy, odwracanie polaryzacji, zasilanie phantom.

[img:4]
 
Do tego możemy zmienić przyciskiem PLATE VOLTAGE zmienić napięcie zasilające lampę, – co faktycznie czyni dźwięk mniej nudnym.
 
Lecz co najważniejsze – preamp ma możliwość pracy w trybie M-S (Mid-Side) – dzięki temu świetnie nadaje się do nagrań stereofonicznych i pozwala początkującemu użytkownikowi na własne uszy usłyszeć różnice między technikami mikrofonowania stereo.
 
Centralnie znajdujące się skokowe pokrętło z 367 możliwościami wyboru zawiaduje konwerterem AC.
 
 
ART DIGITAL MPA II

  • może być urządzeniem master i pracować w częstotliwościach
    44,1 / 48 / 88,2 / 96 / 176,4 i 192 kHZ, zarówno w 16 i 24 bitach.

  • może też pracować jako slave synchronizując się poprzez wordclock, ADAT, S/PDIF czy AES/EBU.
 
Pełna opcja wejść i wyjść analogowych i cyfrowych znajduje się na panelu tylnym i zadowoli chyba nawet największych upierdliwców. Do tego wskaźniki VU i LED wskazujące to, co powinny wskazywać w preampie, a wszystko to opakowane w naprawdę urocze pudełko.
 
Design i wykonanie urządzenia są naprawdę z wyższej półki cenowej!!

[lupa:2]
 
[lupa:3]
 
Panel przedni z szczotkowanego, anodyzowanego aluminium i to wcale nie grubości sreberka od czekolady, tylko masywnego i sztywnego. Miłe w użyciu duże gałki potencjometrów, przyciski z fajnym „kliknięciem”. Ogólnie naprawdę duży plus.
 
Co do brzmienia – preampy brzmią dobrze. Nie są bardzo neutralne i szybkie, ani nie posiadają charakteru transformatorowych Neve czy API, ale brzmią mile dla ucha.
 
Konwertery AC też sprawują się więcej niż przyzwoicie. Wokal nagrywany bezpośrednio „po cyfrze” nie różnił się praktycznie niczym od tego wychodzącego z wyjścia analogowego na konwerter zewnętrzny LUCID. Różnica, którą dało się usłyszeć brała się raczej z elementów dodanych przez układ analogowego wyjścia, niż różnicę klas między konwerterami.
 
 
Cena Digital MPAII :  ....1820 PLN......
 
 
Podsumowując

Świetne urządzenie do domowego / projektowego studia nagrań. Dzięki mnogości wyjść cyfrowych i analogowych odnajdzie się w każdej konfiguracji sprzętowej. Przyzwoity podwójny preamp z dekoderem M/S i dobrym konwerterm AC, w czasach, gdy większość kształtowania brzmienia odbywa się przy pomocy plug-inów w DAW, na pewno nie będzie się kurzył na dole racka.




ART Tubeopto 8



ART Tubeopto 8 to ośmiokanałowy lampowy preamp mikrofonowy z wyjściem optycznym cyfrowym ADAT. Pierwsze, co napiszę o tym urządzeniu to dokładnie to, co najbardziej zwróciło mą uwagę - niesamowita waga urządzenia... [img:5]
 
Tubeopto ma wysokość zaledwie 1U, lecz charakteryzuje się wagą niewielkiego słonia lub nosorożca. Bardzo chciałem rozkręcić urządzenie i zajrzeć do środka, łudząc się, że znajdę kilka złotych Rolexów i skrzynkę Jacka Danielsa, zgubioną przez kontrolerów jakości, lecz obudowa została przewidująco zaplombowana przez dystrybutora.... Wracając jeszcze na chwilę do wagi urządzenia. Tubeopto 8 waży co prawda 6kg, ale trzeba wziąć pod uwagę, że w tej klasie urządzeń nie jest to zły wynik w końcu to lampa. Na przykład czterokanałowy Behringer T1 953 - waży 8kg, Presonus ADL 600 - 12,7kg.
 
Idziemy dalej. Obudowa Tubeopto ma już nowy design i wykonanie. Podobnie jak w DIGITAL MPA - aluminium i stal w kolorze zwanym na Podlasiu „Black”. Fajne w dotyku potencjometry i przyciski - sama radość.
 
Front: 8 potencjometrów GAIN, 8 potencjometrów OUTPUT, 8 przycisków PAD, 8 przycisków odwracania polaryzacji i 8 przycisków filtra górnoprzepustowego, 8 wskaźników LED, 2 wejścia instrumentalne na jack’ach, guzik do wyboru częstotliwości i synchronizacji cyfrowej.
 
Z tyłu: 8 wejść XLR, 8 wyjść Jack, 2 złącza ADAT i wordclock..
 
[lupa:4]
[lupa:5]
 
 
W użyciu

Preampy brzmią tak jak pozostałe z serii – czyli dobrze. Konwersja AC wydaje mi się gorsza niż w DIGITAL MPA II – dźwięk jest lekko bardziej „płaski” - ale tak czy owak bardzo przyzwoita. Niemniej sygnały wypuszczone wyjściami analogowymi na konwerter LUCID’a – brzmiały jednak lepiej niż te wypuszczane ADAT’em.
 
To to zwróciło moją uwagę to niewielka różnica między skrajnymi ustawieniami wejścia i wyjścia z preampu. Czy GAIN był rozkręcony na full a wyjście ściszone, czy zupełnie odwrotnie – różnica w brzmieniu była nieznaczna. Saturacja lampowa była wyraźniej bardziej słyszalna w DIGITAL MPA II.
 
Cena Tubeopto 8 :  ...2870 PLN......
 
 
Podsumowując

Jak dla mnie – urządzenie do studia projektowego i pełnego nagraniowego. (Użyteczność w nagraniach mobilnych czy LIVE, średnia gdyż podniesienie case’a z 32 kanałami Tubeopto 8 wymagałoby konieczności wzywania wózka widłowego). Za to w studiu, dodatkowe 8 kanałów na bębny, zwłaszcza dzięki dobrym kilku segmentowym meter’om – na pewno będzie mile widziane.


Fotogaleria:
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem