Test efektów Hofner: 6 efektów z tradycją

25 grudnia 2010 Tagi: Hofner, Blues Overdrive, Compressor, Fuzz, Delay, Chorus, Chromatic Tuner
Autor testu: krzysztof-blas-zdjecie Krzysztof Błaś
Produkt: Hofner Blues OverdriveHofner CompressorHofner FuzzHofner DelayHofner ChorusHofner Chromatic Tuner
Dostarczył: p-faktor e.K.

Hofner to jedna z niewielu marek, która kojarzy się nie tylko z wysoką jakością ręcznie produkowanych instrumentów, ale także ogromną tradycją, dzięki której określenie „vintage” nie jest tylko tanim, marketingowym chwytem. Od niedawna przywołanie brzmień charakterystycznych dla złotej ery gitary elektrycznej, czyli lat 50 i 60, stało się łatwiejsze, bowiem Hofner wprowadził na rynek w pełni analogowe i w pełni vintageowe efekty w formie stompboxów.

 

Budowa

Efekty zamknięte są w metalowych, odlewanych obudowach i pomalowane , w zależności od modelu na kolor szary, kremowy lub biały. Żadnych wymyślnych fajerwerków jeśli chodzi o design – prosta, prostokątna obudowa z przykręcaną, spodnią częścią. Za tym ascetycznym wyglądem idzie też pewna korzyść – efekty są małe i lekkie, co jest nie bez znaczenia podczas komponowania i tak już zazwyczaj przeładowanego pedalboarda... Wszystkie elementy są przykręcone solidnie do obudowy – zarówno gniazda, przełącznik, jak i potencjometry – nic więc się nie połamie jeśli w ferworze walki nadepniemy nie tam gdzie trzeba... Wyjątek stanowi gniazdo zasilania (9V DC), które jednak też ma swoje miejsce w obudowie, w którym tkwi bez żadnych luzów. Szkoda, że nie ma wyjścia zasilania ułatwiającego łączenie kolejnych efektów – często jednak rezygnuje się z niego, gdyż może wprowadzać pętle masy. 

O pracy efektów (poza Tunerem) informuje czerwona dioda, która swoją drogą jednak mogła by być jaśniejsza. Efekty Hofnera są wyposażone w true bypass, czyli po wyłączeniu efektów sygnał gitary jest łączony bezpośrednio z wejścia na wyjście. Gitara więc gra nawet jeśli nie mamy baterii w efektach, a jej brzmienie nie ulega w żaden sposób degradacji. Do włączenia efektów służy wytrzymały przełącznik DPDT. Zamiast zasilacza do pracy efektów można użyć też baterii, ale żeby ją zamontować lub wymienić, należy odkręcić spodnią płytę obudowy. Trochę to niewygodne i niepraktyczne w warunkach koncertowych, ale jest to patent stosowany przez coraz większą liczbę producentów. Spodnia płyta posiada przyklejone gumowe nóżki, którą na szczęście można łatwo odkleić jeśli chcemy efekt zamocować w pedalboardzie. 

Generalnie w wyglądzie efektów Hofnera króluje prostota – mało pokręteł, proste obudowy, klasyczny włącznik i gałki, które nadają całości stylu vintage.

 

Hofner Blues Overdrive

[lupa:1:L] To klasyczny, miękki overdrive, który oferuje ciekawą paletę brzmień. Od lekko przesterowanego sygnału, do średnich gainów przypominających rozkręconego Marshalla JCM900. Do dyspozycji mamy 3 pokrętła – Level (głośność), Gain (przester) i Tone (filtr kontrolujący jasność brzmienia. Ten efekt gra zupełnie inaczej niż podobne overdrive’y – zawęża pasmo gitary, obcinając niemal cały dół i powodując, że brzmienie wydaje się dochodzić z małego, lampowego piecyka. Jeżeli mamy do dyspozycji gitarę z przetwornikami typu single coil, to „skrzypcowy” efekt dźwięku, jaki osiągniemy będzie nie do podrobienia przez inne efekty. Blues Overdrive może mieć jeszcze jedno ciekawe zastosowanie. Podpinamy Stratocastera, ustawiamy w 4 pozycję przełącznik pickupów, następnie skręcamy w efekcie Gain na minimum (uzyskując czyste brzmienie), a Tone na maksimum – ktoś zawsze chciał zabrzmieć jak Andy Summers z The Police? – proszę bardzo !

Ciepły, dynamiczny z małym ziarnem, ale potrafiący zabrzmieć mocną, krystaliczną górą – tak można by krótko scharakteryzować testowany efekt. Zdecydowanie najlepsze rezultaty można osiągnąć na lekko przesterowanych barwach – po prostu słychać wszystkie niuanse gry, a samo urządzenie nie kompresuje dźwięku, pozostawiając pierwotną dynamikę podpiętej gitary. Jeśli już ktoś szuka kompresji to powinien się zainteresować następnym efektem.

 

Hoffner Compressor

[lupa:2:L] Compressor to urządzenie, z którym wielu gitarzystów ma problem – teoretycznie sam w sobie nie zmienia brzmienia, a przy złym ustawieniu może je doszczętnie popsuć. W efekcie proponowanym przez Hofnera mamy 3 pokrętła do regulacji – Level (głośność), Attack (prędkość pompowania dźwięku) i Sustain (siła kompresji). Dobry kompresor powinien spełniać 2 warunki – mieć jak najmniejszą ilość szumów własnych, oraz skuteczną, niezauważalną pracę. Niezauważalną pracę? Tak, ponieważ ten efekt powinien pomagać, poprawiając dynamikę, bez słyszalnego „pompowania”, czy zmian głośności dźwięku. Efekt Hofnera posiada szerokie spektrum regulacji, ale co najważniejsze, można go prawidłowo ustawić. Przy odpowiednim wyregulowaniu pokrętła Attack (szybkość działania), oraz rozsądnym ustawieniu Sustain, uzyskujemy szybkie, przezroczyste w działaniu wyrównanie maksymalnego sygnału gitary, co przy funkowych zagrywkach dodaje dodatkowego groovu, bez przypadkowych, głośniejszych nut. Oczywiście Compressor możemy wykorzystać także nie jako „wyrównywacz” dynamiki, ale jako „wydłużacz” sustainu przy przesterowanych brzmieniach. Ustawiamy większe wartości Attack i sustain i już możemy grać legata niemal jedynie muskając palcami struny...

Wiemy już, że Compressor Hofnera potrafi zaoferować skuteczne, przydatne działanie, a jak jest z pierwszym warunkiem o którym wspomniałem na początku? Również bez zastrzeżeń – efekt jest sterylnie czysty i nie doda od siebie do dźwięku nic więcej, po za tym co sami do niego wpuścimy.

 

Hoffner Fuzz

[lupa:3:L] W dobie distortionów i overdrive’ów, oraz nowoczesnych, cyfrowych brzmień, fuzz został niemal całkowicie zapomniany. Jednak to właśnie dzięki temu efektowi do dziś podziwiamy brzmienie Hendrixa. Wersja zaproponowana przez firmę Hofner jest wyjątkowa, ponieważ posiada szeroką regulację siły przesterowania (potencjometr Fuzz) – możemy zarówno ustawić czyste brzmienie, jak i mocny przester. Pozostałe potencjometry to Tone (filtr wysokich częstotliwości), oraz Level (głośność). Przy lekkich przesterowaniach uzyskamy slaby drive z dużą ilością góry, podobny do przesterowanego kanału czystego, wzmacniacza lampowego. Wraz ze zwiększaniem regulatora Fuzz, dźwięk staje się bardziej skompresowany, taki, jaki znamy z nagrań z lat 70.

Dla kolekcjonerów brzmień – przy umiarkowanym odkręceniu potencjometru Fuzz uzyskamy brzmienie dobrze znane z głównego riffu przeboju Dire Straits „Money For Nothing”...

 

Hoffner Delay

[lupa:4:L] Teoretycznie delay powinien po prostu powtarzać zagrany dźwięk. W praktyce jednak często sam wpływa na specyficzne, końcowe brzmienie. Żeby to zrozumieć, wystarczy posłuchać geniusza gitary, jakim jest niewątpliwie David Gilmour. Sekret tego przestrzennego, miękkiego i ciepłego brzmienia kryje się m. in. w analogowym efekcie delay. W przeciwieństwie do cyfrowych delayów, analogowe nie odtwarzają wiernie dostarczonego sygnału, który przechodząc przez tysiące tranzystorów traci na paśmie i czystości. W efekcie tego w odbitym sygnale pojawiają się szumy, a samo brzmienie ma mniej góry niż oryginał. Okazuje się jednak, że to jest właśnie klucz do sukcesu. Pogłos jest miękki, nieco stłumiony i naturalny – mamy wrażenie dużej przestrzeni, a nie tylko powtarzania granych dźwięków. Analogowe delaye nie mają zbyt długiego czasu powtórzeń. Mimo że firma Hofner nie podaje dokładnych danych, zmierzona maksymalna prędkość między odbiciami wynosi ok. 360ms. Zdecydowanie wystarczy to do większości zastosowań. Efekt oczywiście posiada charakterystyczne szumy słyszalne w odbiciach. Nie zastosowano tu żadnych dodatkowych tłumików, ani reduktorów szumu – dzięki temu jednak zachowano maksymalną wierność brzmienia. Dźwięk który wpuszczamy do urządzenia nie jest w najmniejszym stopniu zniekształcony a nie podkoloryzowany. To rzadka cecha, nawet wśród dużo droższych efektów. A szumy z odbić – jak z każdym efektem, tak i z delayem trzeba postępować rozsądnie – jeśli ustawimy z głową potencjometr głośności Level, charakterystyczne szumy nie będą w ogóle słyszalne.

Biorąc pod uwagę czyste brzmienie i cenę – Delay firmy Hofner jest zdecydowanie jednym z najlepszych i opłacalnych, dostępnych na rynku!

 

Hoffner Chorus

[lupa:5:L] Chorus w wykonaniu Hofnera to bardzo prosty efekt. Tylko 2 gałki – Rate (szybkość modulacji) i Depth (głębokość modulacji). Z jednej strony mało, ale z drugiej... po co więcej? Chorus to zazwyczaj efekt jednego brzmienia – ustawiamy go i włączamy kiedy jest potrzebny. Problem ze współczesnymi, cyfrowymi efektami chorus jest taki, że pomimo wielu dostępnych parametrów, ciężko pozbyć się wrażenia, że zamiast „chóru” gitar, gra jedna, niestrojąca... Dlatego właśnie Hofner postawił na analogową wersję chorusa, która potrafi dodać do dźwięku przestrzenną, trójwymiarową modulację. Wystarczy ustawić obydwie gałki mniej więcej na połowę i już mamy brzmienie, jakie można się spodziewać po tego typu efekcie – miękkie, przestrzenne i bez zachwiania słyszalnego stroju. Mówiąc krótko – pomimo tylko 2 gałek do regulacji, można ustawić „to” brzmienie – absolutnie klasyczne i stylowe. Jeśli jednak chcemy poeksperymentować, to przy maksymalnym odkręceniu potencjometru Depth osiągniemy zawodowo brzmiący efekt vibrato.

Żadnych wodotrysków – po prostu funkcjonalny, zawodowo brzmiący Chorus!

 

Hoffner Chromatic Tuner

[lupa:6:L] Podobnie, jak reszta efektów Hofnera, Tuner jest mały, lekki i prostu w obsłudze. Czego wymagamy od dobrego Tunera? Powinien być dokładny, posiadać dobrze widoczne wskazania i po wyłączeniu nie ingerować w brzmienie. Taki właśnie jest Chromatic Tuner Hofnera. Posiada ogromny, diodowy ekran, który świeci niczym światła ekspresu do Monachium... Na pewno będzie widoczny na każdej scenie, w światle reflektorów czy mocnego słońca... Tuner jest chromatyczny, czyli po uderzeniu dźwięku wyświetlacz wskaże jego nazwę (razem z ewentualnym krzyżykiem lub bemolem), a czerwone strzałki informują, czy dźwięk jest za niski, czy za wysoki. Jeśli jest poprawny, to zapala się po środku zielona dioda. Kiedy efekt jest wyłączony, świeci się mocna, niebieska dioda, która po włączeniu zmienia się na czerwoną. Ta zapalona kontrolka przy wyłączonym efekcie wydaje się jednak zupełnie zbędna. Owszem, widać w warunkach bojowych gdzie znajduje się w pedalboardzie tuner, ale z drugiej strony jeśli używamy baterii, to zużywa się ona cały czas, nawet jeśli nie korzystamy z efektu... Tuner posiada oczywiście true bypass, więc sygnał gitary przechodzi przez niego niezakłócony nawet bez podłączonego zasilania. Oczywiście urządzenie możemy kalibrować – służą do tego dwa przyciski. Jednym zmieniamy strój między 435Hz – 445Hz, a drugim obniżamy o kolejne półtony (do 5). Tuner działa bardzo dokładnie, przy czym posiada pewną bezwładność. W praktyce oznacza to, że między kolejnymi wskazaniami występuje pewna zwłoka, pozwalająca na pewny odczyt wartości. Jeśli komuś zależy na czasie to może go to denerwować – w innych przypadkach ułatwia to pracę z tunerem.

Biorąc pod uwagę brak wpływu na brzmienie, oraz doskonałą czytelność z czystym sumieniem mogę polecić Chromatic Tuner jako doskonała alternatywa dla bardziej skomplikowanych i trudnych w obsłudze urządzeń.

 

Podsumowanie

Efekty Hofnera łączy jedno – wszystkie zostały skonstruowane w celu osiągnięcia maksymalnej funkcjonalności. Proste w obsłudze, oferują nie tylko wygląd vintage, ale także brzmienie, którego na próżno szukać w cyfrowych zabawkach. Oryginalne, posiadające własne brzmienie i charakter – jedne z niewielu, w których rzeczywiście czuć ducha lat 50, 60 i 70. Jeżeli dodamy do tego solidną konstrukcję i zawodową cenę, otrzymamy propozycję, obok której nie można przejść obojętnie! Polecam!



Ceny:

  • Blues Overdrive - 250zł
  • Compressor - 310zł
  • Fuzz - 250zł
  • Delay – 270zł
  • Chorus – 285zł
  • Chromatic Tuner - 290 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
solidna obudowa
wygląd vintage
oryginalne brzmienie vintage
true bypass
analogowe uklady
brak wyjścia zasilania, chociaż dzięki temu często można uniknąć pętli mas
Do testów dostarczył:
Sonorus
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Ovation DS778TX Elite D-Scale1
TEST: Walrus Audio Julia & Monument2

Pozostałe testy sprzętu gitarowego

Efekty gitarowe Walrus Audio Julia & Monument

Efekty gitarowe Walrus Audio Julia & Monument

Efekty gitarowe to chyba najbardziej dochodowa część sprzętowego biznesu. Wystarczy skopiować to i owo, wymyślić nową nazwę, ładną obudowę - i już można...

Produkt: JuliaMonument
Cena: 900 zł1200 zł
Krzysztof Błaś
Gitara elektroakustyczna Ovation DS778TX Elite D-Scale

Gitara elektroakustyczna Ovation DS778TX Elite D-Scale

Firma Ovation znana jest nie tylko z charakterystycznie wyglądających i brzmiących instrumentów, ale przede wszystkim licznych innowacji, które na...

Produkt: DS778TX Elite D-Scale
Cena: 3.000 zł
Krzysztof Błaś
Przedwzmacniacz gitarowy AER Dual Mix 2

Przedwzmacniacz gitarowy AER Dual Mix 2

Na możliwość przetestowania AER Dual Mix 2 czekałem dość długo. W większości sklepów muzycznych jest dostępny tylko "pod zamówienie". W końcu, pewnego dnia...

Produkt: Dual Mix 2
Cena: 2.600 zł
Kamil Badzioch Gitarzysta, kompozytor
Gitara elektryczna Music Man Valentine Tremolo

Gitara elektryczna Music Man Valentine Tremolo

Na nasz redakcyjny warsztat trafia dziś Music Man Valentine Tremolo - sygnowana gitara Jamesa Valentine’a z zespołu Maroon 5. Jest to kolejny instrument...

Produkt: Valentine Tremolo
Cena: 13.200 zł
Szymon Chudy Gitarzysta, kompozytor, producent muzyczny
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz