Fishman AURA, czyli tysiąc mikrofonów w jednym pudełku...

25 lutego 2011 Tagi: test, efekt, fishman, aura, sixteen, 16, spectrum, Di, symulator mikrofonów
Autor testu: krzysztof-blas-zdjecie Krzysztof Błaś
Produkt: Fishman Aura Spectrum DI
Cena: 1000zł / 1500zł
Dostarczył: ADA MUSIC
Fishman to firma nieodparcie kojarząca się z przetwornikami do instrumentów akustycznych. Ogromne, wieloletnie doświadczenie pozwoliło jednak rozszerzyć profil firmy o efekty, wzmacniacze, a także rewolucyjną technologię Aura. Na bazie tej ostatniej powstały magiczne pudełka, które ... no właśnie – symulują? kreują? 
 
brzmienie podłączonej gitary akustycznej w taki sposób, że pomimo zastosowania przetwornika piezo słychać brzmienie łudząco podobne do powstającego przy zastosowaniu mikrofonów pojemnościowych. "Symulacja mikrofonu? 
 
To już było..." - pomyślałem kiedy pierwszy raz o tym usłyszałem. Jak się okazało, technologia, jak i sam pomysł na Aura Sixteen i Aura Spectrum DI jest bardziej niezwykły i nie ma nic wspólnego z żadnym symulowaniem...
 
 
Aura Spectrum DI

[img:2]

Dobra, przyznaję, że podszedłem do testu bardzo sceptycznie – wielokrotnie nagrywałem gitary akustyczne i wiem, że nie da się zastąpić elektroniką zjawisk akustycznych zachodzących podczas nagrywania w odpowiednim pomieszczeniu z porządnymi mikrofonami... Zanim jednak o rezultatach testowania – kilka słów o samej budowie.

Posłuchaj próbek Fishman Aura Spectrum DI

Fishman Aura spectrum D - TEST W INFOMUSIC by INFOMUSIC_sound

Aura Spectrum ma wymiary większej kostki, dość słuszną wagę, aluminiową obudowę i generalnie wygląda bardzo solidnie. Zaprojektowana w USA – wykonana w Chinach. Dwa footswitche nożne pozwalają włączyć automatycznie działający filtr antysprzężeniowy oraz tuner. Wskazania tego ostatniego widać na jasnym, diodowym wyświetlaczu. Co ważne – tuner jest naprawdę dokładny... Kolejne narzędzia kształtujące brzmienie gitary to kompresor (zrealizowany na jednym tylko potencjometrze), oraz trójpasmowy korektor barwy (bas, środek, sopran). Korektor możemy ustawić tak żeby działał na wejściu urządzenia, lub na wyjściu, już po przetworzeniu sygnału. Dodatkowo mamy też potencjometr Volume określający poziom sygnału opuszczającego urządzenie. Na tym się kończą znane z innych efektów elementy Aury – potencjometr Blend oraz dwa tajemnicze, wieloskokowe przełączniki wymagają głębszej analizy, ale o tym za chwilę.

[lupa:1]

Póki co przyjrzymy się ściankom bocznym. Na górnej zlokalizowano gniazdo XLR, Aura Spectrum może bowiem pracować jak typowy Di Box, wysyłając sygnał symetryczny. Na lewej ściance ulokowano gniazdo zasilania 9V (może też pracować na baterie 9V - czas pracy to ok. 20 godz.), gniazdo pętli efektów oraz wyjście Out. Prawa ścianka kryje mały regulator odpowiedzialny za poziom sygnału wejściowego oraz wejście In. Nie zabrakło także przełącznika odpowiedzialnego za odwrócenie fazy. Gumowa zaślepka kryje gniazdo USB pozwalające na komunikację Aury z komputerem – co jak się dalej okaże jest sprawą kluczową i niezbędną...

[img:3]


Na czym polega pomysł na technologię Aury?

Nie jest to symulacja, nie jest to też przetwarzanie sygnału – Aura dodaje do sygnału podstawowego obraz (z oryg. „image”) gitary nagranej w zawodowym studiu na wybranych mikrofonach. Dlatego właśnie mamy do dyspozycji potencjometr Blend, który ustawia proporcję między sygnałem gitary, a wybranym obrazem. Można więc w wielkim skrócie myślowym powiedzieć, że Aura posiada zapisany wzorzec brzmienia, do którego upodabnia sygnał płynący z przetwornika piezo, dodając do niego wszystkie charakterystyczne zjawiska akustyczne i artefakty powstające po nagłośnieniu gitary mikrofonami.

[img:4]

Jak rozwiązano problem różnej konstrukcji gitar? To właśnie jest sprawa kluczowa, ponieważ jeśli chcemy odwzorować zjawiska akustyczne powstające np. w gitarze typu jumbo z palisandrowym korpusem i świerkową płytą wierzchnią, to musimy w urządzeniu posiadać obraz takiej właśnie gitary. Z tego powodu dołączono płytę z oprogramowaniem magazynującym różne obrazy – do dyspozycji mamy konkretne firmy i modele gitar i pomimo że jest ich około 1000 z każdym dniem przybywa do pobrania nowych... Co jeśli nie ma jeszcze wśród nich naszego instrumentu? Według producenta pozostaje wybrać najbardziej podobny pod względem konstrukcyjnym.


No to działajmy!

Dzięki wejściu USB w każdej chwili możemy sami wgrać do Aury Spectrum własnych 16, odpowiadających naszym instrumentom, obrazów. Mimo to fabrycznie jest już załadowany całkiem pokaźny arsenał (128 obrazów). Wybór odpowiedniego z poziomu urządzenia sprowadza się do wybrania przełącznikiem skokowym typu gitary (dreadnought, orchestra, concert, jumbo, nylon, 12 string, bluegrass), a następnie ustawienia za pomocą obrotowego przełącznika jednego z 16 obrazów, który najbardziej odpowiada budowie naszej gitary.

[lupa:2]

Teraz tylko pozostaje ustawienie proporcji sygnału czystego do obrazu i... jest co najmniej dziwnie. Urządzenie kreuje własne otoczenie akustyczne i to co słychać z głośników zdecydowanie odbiega od oczekiwanego, płaskiego brzmienia, jakiego spodziewamy się po piezo. Rzeczywiście nie można oprzeć się wrażeniu, że gramy w konkretnym pomieszczeniu, a odsłuch przekazuje dźwięk z mikrofonu.

W tym miejscu należy powiedzieć, że jeśli ktoś oczekuje brzmienia takiego jakie słyszy prosto z pudła, to się zawiedzie. Podczas nagrywania przy użyciu mikrofonów, mają one wielki wpływ na brzmienie, specyficznie je zmieniając. Ostateczna barwa więc po nagraniu jest zawsze inna niż przez wbudowany przetwornik, ale też inna niż to, co słyszy grający. Dlatego też Aura dysponuje wieloma obrazami, stworzonymi przy użyciu różnych mikrofonów.

[img:5]

Z pewnością zastosowanie Aury nie spowoduje masowych rezygnacji z nagrań mikrofonami, ale rezultat brzmieniowy jest absolutnie nieporównywalny z niczym co oferuje konkurencja. Na pewno jest to najlepsze wyjście kiedy chcemy nagrać gitarę akustyczną nie dysponując pomieszczeniem studyjnym, mikrofonami i umiejętnością ich ustawienia. W miksie, brzmienie z pewnością się obroni wśród innych instrumentów, zwłaszcza, że poziom szumów emitowanych przez urządzenie nie jest najniższy i może przeszkadzać przy grze typowo solowej. Aura Spectrum na pewno genialnie sprawdzi się na scenie – doda rzeczywistego feelingu pudła akustycznego, bezdusznemu sygnałowi piezo.

 

Aura Sixteen

[img:6]

Aura Sixteen to nieco mniejsze urządzenie działające na tej samej zasadzie jak opisany wcześniej Spectrum DI. Zrezygnowano tutaj ze wszystkich dodatkowych „bajerów” zostawiając to co najistotniejsze – czyli rewolucyjną technologię. Mniejsza, poręczniejsza obudowa – nadal jednak solidna i nielekka... Na prawej ściance bocznej znajduje się gniazdo wejściowe, oraz mały regulator poziomu wejściowego. Na lewej gniazdo wyjściowe, oraz zasilania. Pod spodem urządzenia z kolei zlokalizowano gniazdo USB, zabezpieczone gumową zaślepką. Panel przedni posiada włącznik efektu (po wyłączeniu przez urządzenie przechodzi czysty sygnał instrumentu), oraz mały switch do zmiany fazy. Nie zabrakło oczywiście także regulatora Volume kontrolującego siłę sygnału opuszczającego Aurę.

Posłuchaj próbek Fishman Aura Sixteen

Fishman Aura 16 - TEST W INFOMUSIC.PL by INFOMUSIC_sound

Centrum dowodzenia tradycyjnie składa się z potencjometru Blend ustawiającego proporcje między sygnałem z przetwornika, a obrazem Aury oraz z obrotowego przełącznika wyboru obrazów. Mamy ich do dyspozycji 16, przy czym wszystkie możemy zastąpić swoimi za pomocą dołączonego oprogramowania. Aura Sixteen to urządzenie które chyba powinien w swoim arsenale mieć każdy gitarzysta występujący na scenie, posiadający instrument z przetwornikiem piezo.

[img:7]

Po wybraniu (lub załadowaniu z komputera) odpowiedniego obrazu i dodaniu go do sygnału instrumentu po prostu już nie można wrócić to czystego brzmienia piezo. To po prostu inna jakość, przy której sygnał przetwornika wydaje się sztuczny i niemuzyczny. Aura Sixteen to proste urządzenie – 16 obrazów które możemy sami załadować (mamy wówczas pod ręką 16 obrazów dla naszych, różnych, 16 gitar – lub dla tej samej, ale nagranej innymi mikrofonami), oraz potencjometr Blend którym dostosowujemy proporcje szukając złotego środka. Efekt brzmieniowy jednak absolutnie nie ma odpowiednika wśród konkurencji. Kolejny raz raczej nie zastąpi to zawodowego nagrywania przez mikrofony, ale na scenie, lub w miksie sprawdzi się w 100 procentach!

 

Aura Sixteen, podobnie jak Spectrum, może pracować dzięki zasilaniu bateryjnemu – czas pracy urządzeń to około 27 godzin dla Sixteen – do zagrania koncertu z pewnością wystarczy.


[lupa:3]

Wyrzucamy mikrofony?

Fishman Aura to bez wątpienia technologia rewolucyjna, dająca nowe możliwości brzmieniowe gitarom wyposażonym w tradycyjny przetwornik piezo. Wydaje się, że bliżej brzmienia akustycznego już się nie można zbliżyć – przynajmniej stosując elektroniczne sztuczki. Aura zdecydowanie ma potencjał, który rozszerza się z każdym udostępnionym obrazem. Mimo to dla purysty brzmieniowego jakim jestem, to trochę za mało, żeby zrezygnować z „tradycyjnej” formy rejestracji gitary. Uważam jednak, że testowane urządzenia są niezastąpione podczas grania live. Zmieniają brzmienie, dynamikę, a nagłośniona gitara staje się dla słuchacza bardziej naturalna, organiczna. Także gdybym miał do wyboru nagrać gitarę przez kabel, słaby mikrofon lub w słabym pomieszczeniu, lub za pomocą Aury, bez chwili namysłu wybrałbym testowane urządzenia.


[img:8]

Jak do każdego efektu elektronicznego, tak i do Aury trzeba podejść kreatywnie – w tym przypadku oznacza to, że zadowalający rezultat można odnaleźć nie tylko dostosowując się do zaleceń producenta (w tym przypadku doboru obrazu odpowiadającego najdokładniej budowie posiadanej gitary), ale także eksperymentując. Z tego powodu próbki obydwu, testowanych efektów zostały nagrane za pomocą tylko jednej gitary jumbo z palisandrowym korpusem i świerkowym wierzchem. W praktyce okazało się bowiem, że doskonale brzmiały także ustawienia przeznaczone dla instrumentów innego typu...

 

Nagrane ścieżki zaczynają się od próbki czystego brzmienia przetwornika piezo firmy B Band, a następnie po dodaniu obrazu z efektu Aura przy ustawieniu potencjometru Blend w okolicy 60-75%.


Specyfikacja techniczna:

Aura Spectrum DI:

  • Przetworniki AD/DA : 24 bit
  • Wewnętrzne przetwarzanie : 32 bit
  • Odstęp od szumów : 97dB
  • Obrazy : 128, 16 użytkownika
  • Wejścia i wyjścia:
    • In
    • Out
    • Pętla efektów (typ insert jack stereo)
    • XLR
    • zasilanie 9VDC
    • USB
  • Wymiary: 14,2 cm x 13,3 cm x 5,3 cm


Aura Sixteen:

  • Przetworniki AD/DA : 24 bit
  • Wewnętrzne przetwarzanie : 32 bit
  • Odstęp od szumów : 92dB
  • Obrazy : 16, wszystkie z możliwością zastąpienia przez użytkownika
  • Wejścia i wyjścia:
    • In
    • Out
    • zasialnie 9VDC
    • USB
  • Wymiary: 14,2 cm x 10,1 cm x 5,3 cm


Ceny:

Aura Spectrum DI: około 1500zł
Aura Sixteen: około 1000zł

 
 
Czytaj także:
________________________________________________________________________________
 
 
 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Solidna i mobilna obudowa
Możliwość wgrywania nowych obrazów
Akustyczne brzmienie odmieniające bezduszny przetwornik piezo
Łatwa obsługa i jednocześnie efektywne działanie
Poziom szumów utrudniający ewentualną rejestrację gry solo
Do testów dostarczył:
ADA MUSIC
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: PRS DW CE 24 "Floyd"1
TEST: Gitara klasyczna Alvarez AC65CE2
TEST: Walrus Audio Julia & Monument3

Pozostałe testy sprzętu gitarowego

Efekt gitarowy Walrus Audio Fathom

Efekt gitarowy Walrus Audio Fathom

Przyznam szczerze, że bardzo ucieszyła mnie wiadomość o tym, że po raz kolejny będę mógł dogłębnie zapoznać się z efektami marki Walrus. Miałem już bowiem olbrzymią przyjemność testowania kostki o nazwie Julia

Produkt: Fathom
Cena: 899 zł
Szymon Chudy Gitarzysta, kompozytor, producent muzyczny
Gitary akustyczne Martin HD-28 & OM-28

Gitary akustyczne Martin HD-28 & OM-28

Ocena:

Tak jak Antonio de Torres Jurado stworzył kształt gitary klasycznej używanej do dziś, tak firma Christian'a Frederick'a Martin'a stworzyła najbardziej...

Produkt: HD-28OM-28
Cena: 14.300 zł12.300 zł
Robert Słucki INFOGITARA.PL
Efekt gitarowy Walrus Audio ARP-87

Efekt gitarowy Walrus Audio ARP-87

Dziś na testowy warsztat po raz kolejny weźmiemy efekt marki Walrus, a więc firmy, który z impetem zdobywa gitarowy rynek. Wśród jej użytkowników znajdziemy...

Produkt: ARP-87
Cena: 899 zł
Szymon Chudy Gitarzysta, kompozytor, producent muzyczny
Test gitary elektrycznej PRS DW CE 24 "Floyd"

Test gitary elektrycznej PRS DW CE 24 "Floyd"

Marka, której instrument wzięliśmy dzisiaj na warsztat, nie wymaga zbytniego opisu, gdyż firma PRS jest znana na całym świecie. Gitary te cieszą się dużą...

Produkt: DW CE 24
Cena: 10.600 zł
Marek Pająk Gitarzysta VADER
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz