The Bridge - najnowszy owoc współpracy Abletona z Serato

Marcin Warnke 19 czerwca 2011, 23:23
  • Dostępny za darmo dla tych, którzy posiadają Ableton Live i Serato Scratch Live
  • Kreatywne podejście do miksu
  • Zintegrowanie narzędzi produkcyjnych z dj-ką
  • Wszechstronność
  • Szybka i łatwa edycja
  • Możliwość edycji miksów
  • Brak kolorowych fal dźwiękowych, reprezentujacych ścieżki audio w Serato, co zmniejszyło przejrzystość wyszukiwania drop`ów, oraz innych elementów utworów
  • By siągnąć pełnię możliwości post-produkcyjnych Bridge`a, niezbędne jest posiadanie miksera Rane TTM 57SL lub SIXTYEIGHT

Istniejąca dotychczas luka w użyteczności sprzętu dj-skiego z narzędziami produkcyjnymi, została wypełniona dzięki współpracy Abletona oraz Serato, w postaci nowego oprogramowania – The Bridge.

Pomysł by połączyć nagranie na żywo dwóch, bądź więcej ścieżek z efektami, oraz setem dj-a nie jest jednak zupełnie nowy. Istniejący na rynku Peacemaker pozwala na podobne zastosowanie, jednak nie jest to produkt choć w połowie tak dobry, jak nowy Bridge.Gdy Serato ogłosił swą współpracę z Abletonem, muzyczne fora internetowe zatrzęsły się od komentarzy i oczekiwań. Jest to zrozumiałe, gdyż objawiono światu narzędzie, które ma zrewolucjonizować jakość przedstawień muzycznych i z pewnością zostanie poddany wnikliwej analizie przez wielu wirtualnych dj-i, przede wszystkim pod katem efektywności i stabilności.

[lupa:3]

Bridge działa na podobnych zasadach do ReWire, co pozwala na przesyłanie danych pomiędzy wirtualnymi programami, umożliwiając tworzenie wielowarstwowych aranżacji. Daje to wręcz nieograniczone możliwości i pozwala na niesłychaną kreatywność dj-om, producentom, oraz muzykom! Pozwala on także bezproblemowo odtwarzać wybrane ścieżki z miksu stworzonego w Abletonie Live, a także zmieniać i edytować według uznania uprzednio nagrane sety w Serato, dokładnie tak, jak utwór powstający w Abletonie Live.

Czy Bridge spełni wielkie oczekiwania? Przetestujemy go by się przekonać.


Żyjący bit 

Po uruchomieniu obu programów, Ableton Live Track Transport pojawi się w bibliotece Serato. Przeciągniecie Transport Track na jeden z wirtualnych deków Serato, pozwoli na kontrolę tempa i odtwarzanie audio bezpośrednio z Abletona Live. Po naciśnięciu play, na deku Serato uruchomiony zostaje Ableton Live, który odtwarza wszystkie aktywne ścieżki i reaguje na przeprowadzane operacje w Serato, zupełnie jak vinyl scatch (zmiana tempa, etc.).

[img:11]

Innowacją jest to, że poza odtwarzaniem klipów, zastosowaniem efektów czy użyciem zewnętrznych instrumentów, Bridge daje producentom i dj-om możliwość zastosowania tradycyjnych technik dj-skich, w połączeniu z multi-trackowymi sesjami. Można powiedzieć, ze Ableton Live zaopatrzono w dek. Brzmi to smakowicie, prawda! Każdy efekt czy też instrument ścieżki Live, zsynchronizowanej z interfejsem Serato, można przeglądać i kontrolować w jednym oknie.

[lupa:5]

Funkcjonalność Bridge pozwala na miks utworów, kontrolę parametrów efektów, wtyczek i VST, dodawanie sampli, oraz rozkodowanych w Serato Scratch Live płyt winylowych i CD. Kontrolowanie okna sesji w Serato jest bardzo proste. Bibliotekę utworów Serato można przeglądać wraz z klipami Abletona, co pozwala na szybkie konstruowanie miksów, w których możliwe jest użycie złożonych efektów, instrumentów, sampli, a nawet miks z akompaniującymi muzykami, czy wokalistami.

Muszę przyznać, że jest to narzędzie wręcz wymarzone dla kreatywnych dj-i.

Kolorowe fale dźwiękowe, stosowane dotychczas w Serato dla używanych ścieżek dźwiękowych, zostały zastąpione przez czarny marker ścieżki. Nie jest to najlepsze rozwiązanie, jako że zmniejszyło to przejrzystość wyszukiwania drop`ów, oraz innych elementów utworów, które były łatwe do zlokalizowania dzięki graficznej reprezentacji audio. Miejmy nadzieję, że twórcy powrócą do poprzedniego rozwiązania, w kolejnej wersji Bridge.

Jeśli używacie słabszych komputerów, radzę je podrasować, jako, że Bridge wymaga do sprawnego funkcjonowania wysokiego CPU. Musi przecież wspierać Abletona, Serato, dodatkowe VST, efekty, czy inne urządzenia, których będziecie używać.

 

Polerowanie miksów [img:7:R]

Bridge pozwala na manipulację i edycję już po nagraniu miksu. Dzięki temu możliwe jest tworzenie świetnych jakościowo i kreatywnych produkcji. Tą zdolność pomostu można porównać do auto-tune, stosowanego nagminnie w świecie muzyki pop – dzięki komputerom każdy może brzmieć “świetnie” o zgrozo! Ocenę autentyczności waszych miksów pozostawiam wam. Niektórzy powiedzą, że zastosowanie Bridge, to kolejne wielkie oszustwo, ale są też i tacy, którzy stwierdzą, że to świetna rzecz i można dzięki niej uzyskać wspaniałe efekty.

By rozpocząć nie trzeba nawet uruchamiać Abletona. Po prostu wciśnij – record i zacznij swój miks. Rezultat zostanie zapisany jako plik Ableton Live Session. Każdy kawałek którego użyjecie, miks/zmiana, dotknięcie fadera zastosowany efekt, etc., można poddać edycji, a także automatyzacji. Warto wspomnieć, że niezbędnym elementem w osiągnięciu pełnych możliwości post - produkcyjnych Bridge`a, jest posiadanie miksera Rane TTM 57SL lub SIXTYEIGHT. 

[img:10]

Pozwolą one na stu procentową kontrolę funkcji EQ, Pan, także automatyzację faderów. Może stanowić to problem dla tych, którzy już zainwestowali pieniądze w mikser, lub tych, których po prostu nie stać na zakup jednego ze wspomnianych mikserów.

[lupa:4]

 

Podsumowanie

Plusem zapewne jest to, że Bridge jest dostępny za darmo dla tych, którzy posiadają Ableton Live i Serato Scratch Live, jednak by skorzystać w pełni z jego możliwości należy zainwestować dość sporo pieniędzy. Pomimo to producentowi należy się wysoka ocena za jakość oferty, gdyż równie dobrze mógł być to program, za który trzeba zapłacić. Bridge przynosi korzyści zdecydowanie większe użytkownikom Serato, ze względu na użyteczność i efekty, które mogą uzyskać grając na żywo, bądź dopieszczając wcześniej zarejestrowane sety.

Pomijając wszystkie niedogodności, jest to świetny program, który pozwala na pełną kontrolę podczas występów na scenie, czy w post - produkcji miksów. Poza tym daje użytkownikom narzędzie, które ze względu na praktycznie nieograniczone możliwości, pozwala na bardzo kreatywne podejście do miksu, zarówno na scenie, w studiu czy tez w radiu.

 Jeśli jesteście dj-ami, korzystającymi z nowinek technicznych i stawiacie na kreatywność oraz jakość waszej pracy - Bridge jest dla was.

 


Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem