Interfejs Mackie Onyx Blackbird - jakość dźwięku ponad wszystko!

Marcin Warnke 4 kwietnia 2011, 11:20 Music Info
Mackie 2100 PLN
  • Wysokiej jakości przedwzmacniacze
  • Praktycznie bezszumowe działanie
  • Mikser Black Bird Control DSP Matrix umożliwia elastyczne przekierowanie sygnałów oraz tworzenie miksów bez latencji
  • Solidna budowa
  • Przednie wejścia typu combo - "Super Channels"
  • Bezkompromisowa jakość konwersji AD/DA
  • Duża liczba wejść typu combo (jack/XLR)
  • Word Lock
  • Analogowa i charakterystyczna jakość dźwięku
  • Profesjonalne przetworniki AD/DA Cirrus Logic, pracujące z dynamiką 114dB
  • Brak współpracy z MIDI
  • Brak zasilania Phantom, niezależnie obsługującego każde z wejść
  • Blackbird współpracuje jedynie z systemami od MAC OS X 10.5 i nowszymi

Onyx Blackbird to jeden z najnowszych produktów firmy Mackie. Pojawił się na rynku razem z młodszym bratem serii interfejsów Onyx, Blackjackiem. Testowany produkt posiada większą liczbę wejść i wyjść, co powinno ucieszyć tych, którzy do pracy wykorzystują więcej niż dwa mikrofony, poza tym poszukują produktu przystępnego cenowo, zapewniającego wysoką jakość dźwięku i przetwarzania.
 

Uzbrojony po zęby

Blackbird, to 19 calowy moduł rack. Na przednim panelu umieszczono dwa wejścia typu combo (XLR, jack) z dedykowanymi regulatorami Gain, przełącznikami Line/Hi-Z, diodami wysterowania, a także filtrami górnoprzepustowymi - 80 Hz. Ponadto wejścia te posiadają zasilanie Phantom 48V, które wyposażono jedynie w jeden włącznik dla obu wejść. Oznacza to, że niemożliwym jest jednoczesne zastosowanie mikrofonów: pojemnościowego i dynamicznego. Oczywiście można użyć pozostałych wejść interfejsu by skorzystać z tej konfiguracji, jednak oczekiwałbym po “super channels” (nazwane tak przez producenta wejścia numer 1 i 2), większej elastyczności w tej kwestii.

Sekcja odpowiedzialna za kontrolę wejść 1 i 2 wyposażona została w pokrętło “To Mon”, z dedykowanym przyciskiem – stereo/mono. Służy ono do wysyłania sygnału wychodzącego bezpośrednio do wyjścia monitorów, bez latencji.

[img:2]

Wejścia od 3 do 8, znajdujące się na panelu tylnym, kontrolowane są ze środkowej sekcji panelu przedniego za pomocą pokręteł Gain, o skutecznym zakresie do +60dB.

Z lewej strony głównego sterownika - monitor, znajduje się globalny włącznik zasilania Phantom. W sekcji Phones znaleźć można dwa niezależne wyjścia słuchawkowe z dedykowanymi regulatorami i w końcu włącznik mocy.

Na panelu tylnym umieszczono dwa wejścia typu jack, dla kanałów 1 i 2, ponadto wejścia combo jack/XLR dla kanałów od 3 do 8, trzy pary wyjść stereo – ALT, MAIN, MON, wyjścia i wejścia ADAT, a także I/O Word Clock oraz dwa złącza FireWire.

Zasilacz natomiast wbudowano wewnątrz interfejsu, co jest bardzo dobrym i ergonomicznym rozwiązaniem.

Inżynierowie Mackie, tworząc ten interfejs pomyśleli również o dodaniu wysokiej jakości 24-bitowych przetworników AD/DA, które przekroczyły moje oczekiwania. Spodziewałem się wysokiej jakości, ale efekty, uzyskane w trakcie testu były powalające. Podobne wrażenie odniosłem testując jakość przedwzmacniaczy. W tym przedziale cenowym, nie maja sobie równych! Jest to produkt o relatywnie niskiej cenie, przeznaczony głownie do użytku w studiach, poszukujących wysokiej jakości dźwięku

 

Budowa 

Interfejs jest solidny niczym czołg! Stalowa obudowa zapewnia trwałość i wytrzymałość. Myślę, ze powinien przetrwać nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach. Bez problemu można go zainstalować w racku. Jego design zapewnia łatwy dostęp do wszystkich kontrolek, które są bardzo wyważone i precyzyjne, a szybki dostęp do wejść typu combo, na przednim panelu, jest świetnym rozwiązaniem dla tych, którzy stawiają na funkcjonalność sprzętu studyjnego. 

Każdy element interfejsu został zaprojektowany niesamowicie ergonomicznie. Wszystkie pokrętła i przyciski rozmieszczono tak, by ułatwić jego obsługę. Używając ich odczuwa się precyzję i jakość Blackbirda.

[img:1]

Nagranie i nagłośnienie

Interfejs nagraniowy Blackbird, dostarcza świetnej jakość nagrań, dzięki wysokiej klasy przedwzmacniaczom Onyx oraz konwersji 24-bit/96kHz. Przekonałem się o tym podczas testu, nagrywając kilka ujęć głosów o odmiennej barwie tonalnej i głośności. Pierwsze z mikrofonem ustawionym blisko źródła dźwięku, a drugie w odległości około sześciu metrów. Następnie nagłośniłem sąsiednie pomieszczenie, z którego zarejestrowałem nie tylko ambiencję, ale także bardzo dobry sygnał dźwiękowy. W pomieszczeniu znajdowały się cztery osoby, które prowadziły rozmowę. Dodam, że poziom gain zmieniałem trzykrotnie, zaczynając od 30 dB, przez 45, kończąc na 60dB. Pomimo dość dużej odległości, rozmowę słyszałem bardzo wyraźnie i bez zniekształceń. Poziom sygnału w trakcie nagrania był wysoki, aczkolwiek stawał się wyraźniejszy wraz ze zwiększaniem poziomu Gain. Zarejestrowane nagrania nie posiadały zakłóceń, a ilość szumu była minimalna. Pierwsze z nich, przyniosło bardzo dobry efekt. Niesamowita jakość dźwięku, przy tonach zarówno wysokich, jak i niskich, bez zniekształceń i szumów. W trakcie nagrania użyłem filtra – low-cut, co pozwoliło mi na uzyskanie wyraźnego dźwięku bez dudnienia i zniekształceń. Nagranie z mikrofonem oddalonym o sześć metrów od mikrofonu także było zaskakująco dobre, niemal tak dobre jak pierwsze. Charakteryzowało się niższym poziomem sygnału na wejściu, niemniej było wyraźne i głośne.

Dwa przednie wejścia combo jack/XLR – “Super Channels”, umieszczone na przednim panelu umożliwiają szybki dostęp do niezbędnych narzędzi nagraniowych i posiadają analogowa jakość monitoringu, zarówno w stereo, jak i w mono. Poza tym interfejs zapewnia zero latencji, co jest niezmiernie ważną zaleta.

[img:5]

Dodatkowe wejścia – 8x8, ADAT oraz I/O word clock, umożliwiają łatwą integrację interfejsu z każdym systemem analogowym, a także cyfrowym, co powinni docenić użytkownicy, stawiający na elastyczność sprzętu. Blackbird zdecydowanie jest stworzony by ułatwiać i uprzyjemniać pracę.

Ponadto producent wyposażył interfejs w wirtualny mikser, który staje się szczególnie użyteczny, podczas sesji z udziałem większej liczby muzyków. DSP Matrix Mixer - umożliwia szybkie tworzenie miksów i nieskomplikowany sposób przesyłania sygnałów in do out. Używa się go intuicyjnie i jest bardzo dobrym dopełnieniem interfejsu. W trakcie testu użyłem go, by kontrolować poziom nagrań oraz do przesyłania sygnałów z wejścia do wyjścia. Jest on bardzo łatwy w obsłudze, niemniej zapewnia ogromną kontrolę nad całym miksem. Oceniam go bardzo wysoko.

Warto wspomnieć, ze Blackbird działa jako niezależny przedwzmacniacz ośmiokanałowy, co daje użytkownikom możliwość szybkiej i łatwej integracji z każdym systemem studyjnym i przenośnym. Przedwzmacniacze Blackbirda i jakość przetwarzania powaliły mnie na kolana! Z całą pewnością mogę stwierdzić, że w tym przedziale cenowym, wyprzedzają konkurencję o głowę, a nawet o dwie! Projektując je, twórcy zastosowali technologię używaną w przedwzmacniaczach z najwyższej półki, by dorównywały konkurentom pod względem jakości, wyrazistości dźwięku oraz szerokiemu zakresowi dynamiki. Ze względu na ich jakość warto zainwestować w interfejs, szczególnie jeśli liczy się dla was charakterystyczna jakość dźwięku i jego pełnia.

 

Wysokiej jakości konwersja AD/DA

Blackbird używa konwerterów Cirrus Logic, oferując zakres dynamiki 114dB (A-ważone) – specyfikacja, która powiedzmy krótko, nie jest tania!

Cyrkulacja przedwzmacniaczy jest dostosowana dokładnie do konwersji analogowo-cyfrowej, zapewniając wysoki poziom headroom, bardzo szczegółową reprezentację sygnału audio oraz niski poziom szumów i zakłóceń. Konwersja DA jest bardzo szczegółowa i charakteryzuje się wysoką dynamiką. W realistyczny sposób reprezentuje obraz stereo, a częstotliwości są bardzo czyste i klarowne.

Cyfrowe I/O

Zastosowanie interfejsu jest bardzo szerokie. Współpracuje z większością sekwencerów, dostarczając nagrania o wysokiej jakości. Jeśli jesteście zainteresowani poszerzeniem swego systemu o kolejne przedwzmacniacze, jak na przykład drugi Blackbird, możecie je podłączyć w łatwy sposób przez złącze - 8x8 ADAT I/O, otrzymując szesnasto - kanałowe środowisko nagraniowe. Kolejnym zastosowaniem interfejsu jest możliwość podłączenia zewnętrznych jednostek analogowo-cyfrowych przez word clock i/O, znajdujący się na tylnym panelu Blackbirda.

“Super Channels”

Dwa przednie wejścia mikrofonowe pozwalają na niespotykaną elastyczność i ułatwiają pracę, sprawiając, że staje się ona czystą przyjemnością! Tak, jak wspomniałem wcześniej są to wejścia combo jack/XLR, pozwalające na nagranie praktycznie każdego instrumentu podczas sesji. Jeśli używacie mikrofonów pojemnościowych, zasilanie 48V phantom, dostępne jest na wyciągnięcie ręki w sekcji – Input 1-2 Direct Monitoring, dedykowanej wejściom znajdującym się na panelu przednim. Jako, że obydwa wejścia umożliwiają monitorowanie analogowe – hardware, istnieje możliwość wysłania sygnału bezpośrednio do monitorów lub słuchawek, bez konieczności używania miksera Matrix. Dzięki temu możliwe jest przejście do pracy, praktycznie zaraz po uruchomieniu systemu.

[img:6]

Możliwość nagrywania overdubów bez latencji stawia wyzwanie konkurencji, która za takie udogodnienia karze płacić sobie, zdecydowanie większe pieniądze niż Mackie. Dodano także przełącznik czułości – Instrument.
 

DSP Matrix mixer

Do zastosowań, wymagających bardziej skomplikowanych podłączeń i konfiguracji, producent dodał świetną aplikację – 18x16 Blackbird Control DSP Matrix Mixer, pracującą w konfiguracji 18x16. Umożliwia on przesyłanie sygnału z każdego wejścia do wybranego wyjścia, wraz z informacjami dotyczącymi głośności i miejsca w panoramie, uprzednio wybranymi przez użytkownika. Pozwala on także na łatwą kontrolę nad porządkiem sesji, dzięki możliwości nadawania szczegółowych nazw kanałom, bądź wyjściom poszczególnych miksów. Ponadto mikser pozwala na łatwą personalizację ustawień.

[img:3]

Jest to wirtualna reprezentacja mikserów/konsolet, umożliwiająca rozprowadzanie dźwięku po panoramie stereo, wyłączenie, bądź wyizolowanie poszczególnych ścieżek podczas pracy, oraz niezależną kontrolę poziomów poszczególnych miksów. Zapewnia on niezależne miksy dla wyść: Main Mix, Alt Mix, Phones 1, Phones 2, ADAT 1-2 3-4 5-6 7-8.

Mikser pozwala także na kontrolę poziomu sygnału in, wskazuje poziom zakłóceń oraz umożliwia łączenie sąsiadujących kanałów stereo/mono i zapewnia bezlatencyjne nagrania i nagłaśnianie.

Musze przyznać, ze ten wirtualny mikser, dodany w zestawie do interfejsu doskonale wypadł podczas testu. Pozwala na doskonałą kontrolę sesji nagraniowej. Jest to świetne dopełnienie dźwiękowego geniuszu Blackbirda!

 

Podsumowanie

Interfejs został zaprojektowany niesamowicie solidnie. Stalowa obudowa ma gwarantować wytrzymałość urządzenia i chronić je przed niekontrolowanymi wstrząsami. Dobrze jest mieć świadomość, że sprzęt, w który inwestujemy sporo gotówki, jest stabilny i odporny na uderzenia.

Blackbird jest kompatybilny z każdym systemem i DAW-em, obsługującym WDM/ASIO (PC), a także Core Audio (Mac), jak Cubase, Logic Pro, Final Cut Pro, Ableton Live, Sonar, etc. Ponadto oprócz wirtualnego miksera Mackie dodaje podstawowy DAW – Traktion 3, przewyższający pod względem jakości większość sekwencerów sprzedawanych z reguły z interfejsami. Dzięki temu, kupując interfejs każdy użytkownik, bez wyjątku może od razu przystąpić do rozpoczęcia nagrań, edycji, a nawet tworzenia muzyki. Jeśli szukacie nowego interfejsu do studia, bądź myślicie o rozbudowaniu posiadanego systemu, Blackbird jest na pewno świetnym wyborem, przede wszystkim ze względu na bezkompromisowa jakość przedwzmacniaczy i konwersje AD/DA, dużą liczbę wejść, elastyczność „super channels”, wyjścia liniowe, optyczne, Word Lock. Blackbird zapewnia analogową i charakterystyczną jakość dźwięku, pracuje jako standalone - 8 kanałowy przedwzmacniacz i konwerter A/D z wyjściami ADAT, ponadto posiada profesjonalne przetworniki AD/DA Cirrus Logic, pracujące z dynamiką 114dB, a pasmo przenoszenia to 20Hz - 20kHz +/- 0.5dB, (96kHz).

Wbudowany mikser Black Bird Control DSP Matrix umożliwia elastyczne przekierowanie sygnałów oraz tworzenie miksów bez latencji. Kolejnym plusem interfejsu jest praktycznie bezszumowe działanie. Wśród tych wszystkich zalet, znalazły się także i wady. Blackbird nie posiada wejść MIDI, wiec jeśli używacie takowego sprzętu, nie będziecie w stanie współpracować z interfejsem. Jeśli chodzi o kompatybilność systemową, to Mackie pomyślał jedynie o posiadaczach nowszych wersji oprogramowania dla komputerów Mac. Blackbird współpracuje z systemami MAC OS X 10.5 i wyższymi, natomiast jeśli chodzi o PC, są to systemy XP, Vista i 7. Ostatnią z niedogodności jest brak zasilania Phantom, niezależnie obsługującego każde z wejść.

Poza tym jest to sprzęt, który zasługuje na najwyższe uznanie.

 

Parametry interfejsu nagraniowego Mackie Onyx Blackbird 16x16 FireWire:
 

  • Interfejs dźwiękowy 16x16, pracuje na złączu FireWire
  • 8 przedwzmacniaczy Onyx ze skutecznym zakresem Gain do 60dB
  • Przetwarzanie do 24bit/96kHz
  • 8 wyjść liniowych TRS
  • Wejścia insertowe a 2 pierwszych kanałach
  • Zasilanie Phantom +48V w grupach kanałów 1-2 i 3- 8
  • Przełącznik czułości – Instrument, 2 kanały (1 i 2)
  • 6 wyjść analogowych TRS,
  • 2 niezależne wyjścia słuchawkowe
  • Złącza Word Clock In/Out
  • 2 pary złącz optycznych I/O ADAT z obsługą S/MUX II
  • Profesjonalne przetworniki AD/DA Cirrus Logic pracujące z dynamiką 114dB (A- ważona) 16 konfigurowalnych kanałów wejściowych miksera
  • Black Bird Control DSP Matrix – mikser pozwalający na tworzenie miksów bez latencji i łatwe przesyłanie sygnałów, pracuje w konfiguracji 18x16
  • Niezależne miksy dla wyść: Main Mix, Alt Mix, Phones 1, Phones 2, ADAT 1-2 3-4 5-6 7-8
  • Technologia JetPLL zapewnienia maksymalną stabilność synchronizacji i eliminacji niekorzystnego wpływu jittera
  • Możliwość pracy jako jednostka standalone - ośmio kanałowy przedwzmacniacz
  • i konwerter A/D z wyjściami ADAT
  • Dynamika 114dB (charakterystyka A- ważona), THD+N 0.004%
  • Pasmo przenoszenia 20Hz - 20kHz +/- 0.5dB, (96kHz)
  • Kompatybilność systemowa: PC: XP, Vista, 7; Mac OS X: od 10.5.0, wzwyż.
  • Dodany DAW Tracktion 3
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem