Allen & Heath Xone:DB4

Adam Cyzman 18 maja 2011, 11:47
Allen&Heath ok. 9 000 zł
  • 4 Efektory
  • Filtry
  • Studyjny interfejs Audio
  • Wzorowo zrealizowany odsłuch
  • EQ z opcją działania w trybie filtracji
  • Brak drugiego wyjścia MASTER
  • Brak możliwości przypisania efektora na sumę wyjściową
Angielski Allen & Heath w tworzeniu klubowych czterokanałówek ma ogromne doświadczenie. Kultowy już model Xone:92 w raiderach zagranicznych gwiazd zaczął pojawiać się jako najważniejsza alternatywa dla mikserów Pioneera. Nad konkurencją górował świetnym analogowym brzmieniem, poczwórną kontrolą EQ i bardzo rozbudowanymi filtrami. Modelem Xone DB4 Allen & Heath atakuje bardzo oblegany ostatnimi czasy segment cyfrowych mikserów z wbudowanym efektorem oraz interfejsem audio. Sprawdzamy więc, czy DB4 jest równie udany co Xone:92.
 

Wyposażenie

Po otworzeniu pudełka czeka nas bardzo miła niespodzianka, bowiem mikser zapakowany jest w profesjonalny BAG. Ozdobiony ładnym logo producenta BAG, wykonany jest bardzo porządnie, posiada dodatkową kieszeń boczną oraz w pasek na ramię. Grube ścianki zapewniają porządną ochronę miksera, dzięki czemu nie musimy już dokupować dodatkowego case do transportu. Oprócz tego w pudełku znajdziemy standardową instrukcję, komplet kabli (zasilający oraz USB), a także zestaw kilku zapasowych gałek oraz cup-faderów.

[lupa:1]

Wykonanie i wygląd

Zaprojektowany przez Allen & Heath w Wielkiej Brytanii, wyprodukowany w Wielkiej Brytanii – taki napis znajdziemy na pudełku. Dzięki temu możemy być spokojni o jakość, z której topowe Xone są znane.  W stosunku do wyglądu można mieć za to mieszane uczucia. Specyficzny layout plus zastosowanie wielu gałek oraz przycisków o różnej wielkości, kształcie, kolorze, dwóch rodzajów wyświetlaczy powoduje uczucie lekkiego chaosu. Na szczęście jest to chaos wyłącznie wizualny i nie dotyczy funkcjonalności. Na uwagę zasługują diody wysterowania sygnału, które są wyraźne, jasne, bardzo szybkie, a do tego mogą pracować w 3 różnych wizualnie trybach.

Wejścia/Wyjścia

Do miksera podłączyć możemy 5 urządzeń LINE, 4 urządzenia DIGITAL oraz 2 gramofony. Bardzo użyteczną funkcjonalnością Xone:DB4 jest możliwość przypisania pod dowolny kanał dowolnego sygnału wyjściowego (tzw.MATRIX), co dotyczy wszystkich połączeń (również DIGITAL). Do miksera podłączyć możemy również mikrofon, który dzięki przypisaniu do kanału otrzymuje pełną EQ oraz działa z efektorem. Z wyjść, mikser posiada MASTER na XLR, BOOTH oraz Record. Zabrakło niestety drugiego wyjścia MASTER na klasycznych chinchach. Mikser nie posiada również pętli efektowej, co z uwagi na potężny efektor na pokładzie nie powinno dziwić.

[lupa:2]

Interfejs Audio + MIDI

Xone:DB4 posiada profesjonalny 16 kanałowy interfejs Audio (4 wejścia i 4 wyjścia stereo). Na jego podstawie stworzyć możemy DVSa obsługującego do 4 decków z kodami czasowymi. Do tego interfejs służyć może do nagrywania chociażby setów, ale także jako podstawa do domowego studia nagrań. Mikser świetnie sprawdza się również w roli kontrolera MIDI, gdyż niemal każdy z knobów, przycisków oraz faderów w Xone:DB4 wysyła sygnały MIDI. 

Layout

Najważniejszą rzeczą charakterystyczną dla Xone:DB4 jest umieszczenie sekcji efektorowej zaraz nad linefaderami, a tym samym umieszczenie EQualizacji nad efektorami. Do tego gałki EQ nie znajdują się w szeregu jedna pod drugą, tylko są nieco rozstrzelone (środkowa gałka EQ przesunięta w prawo) . Po bokach sekcji faderów umieszczono dwa niezależne moduły filtrujące. Ogólnie jest dość „gęsto” ale operowanie w gąszczu funkcji nie sprawia problemów.

Ekran/Menu

O ile żółto – czarny graficzny ekran w dobie kolorowych ekranów u niektórych konkurentów, nie prezentuje się może zbyt okazale, to w warunkach klubowych doskonale spełnia swoją rolę. Jest odpowiednio duży i czytelny, no i dzięki niemu uzyskujemy łatwy dostęp do wielu ustawień oraz przede wszystkim bardzo wygodną obsługę efektów wraz z ich wizualizacją w postaci waveforma. W menu miksera znajdziemy sporo opcji, wśród nich te związane z głośnością wyjść master i record oraz wyjścia słuchawkowego. W opcjach ustawimy też zakres BPM w jakim działać ma licznik oraz ustawimy przekierowania sygnałów na interfejs Audio.

[lupa:3]

Efektory

Nie ma się co oszukiwać, mimo wielu innych zalet to właśnie Efektor (a właściwie efektory) są rzeczą która ma przyciągnąć klientów do tego właśnie miksera. Jest to pierwszy mikser Allen & Heath wyposażony w efektor,  ale  inżynierowieposzli na całość. Xone:DB4 to nie jeden czy dwa, ale aż cztery niezależne efektory dysponujące prawie 50 efektami. Każdy z nich kontrolować możemy w porywach z pomocą aż 4 parametrów.

Na każdym z kanałów znajdziemy 5 przycisków odpowiadającym 5 grupom efektów. Przycisk SELECT służy do wybierania konkretnego efektu z grupy za pomocą nawigacji po ekranie.

Pierwsza grupa to efekty typu DELAY na które składa się  5 różnych wariacji „powtórzenia” dźwięku. Drugą najszerszą grupę stanowią efekty REVERB, czyli pogłosu dostępnego w kilkunastu różnych wariantach. Trzecia grupa to RESONATORy dodające „groove” do granego tracka w liczbie 9 sztuk. Czwarta grupa to MODULATORY, a znajdziemy w niej kilka wariacji FLANGLERA oraz PHASERA. Ostatnia grupa efektów to DAMAGE, w którym znajdują się efekty „niszczące” dźwięk, poprzez wprowadzanie zniekształceń czy rytmiczne przerywanie (efekty znane jako TRANSFORM).

[lupa:5]

Ilość efektów nie przekłada się oczywiście na jakość. Niektóre z nich są ciekawe i użyteczne, podczas gdy innych w ogóle nie będziemy używać. Jednak w takiej ilości efektów każdy znajdzie swój „zestaw” oraz niemal wszystkie ulubione efekty z innych znane z innych efektorów. 
Poczwórny efektor daje mnóstwo możliwości, ma również swoje wady, nie działa na masterze, nie jest także przypisywany do crossfadera , a więc nie możemy zostawić np. efektu Delay, za zamkniętym faderem.

Natężenie efektu w stosunku do sygnału na kanale kontrolujemy za pomocą dużej gałki WET/DRY. Mniejsza gałka EXPRESSION odpowiada za zmianę brzmienia samego efektu, a jej działanie jest inne w zależności od wybranego efektu. Oprócz tego już za pomocą gałek z prawej strony ekranu kontrolować możemy czas działania efektu w stosunku do beatu (np. 1/2 beatu)  oraz sam moment wyzwolenia efektu bądź momentu największego natężenia danego efektu. Przedstawiając to na przykładzie efektu DELAY, normalnie pogłos wyzwalany jest na początku bitu, ale dzięki rozszerzonej kontroli możemy ustawić DELAY rozpoczynający się  w 1/4 , 3/4 czy dowolnym innym momencie między bitami.

To jeszcze nie koniec, efekt który kontrolujemy już 4 parametrami możemy przefiltrować jeszcze przez jeden z dwóch modułów filtrujących.

[lupa:6]

Filtry

Filtry to znak rozpoznawczy marki Xone. Każdy z dwóch modułów filtrujących działać może w 3 różnych częstotliwościach, które kontrolujemy za pomocą dwóch pokręteł. Filtry działają niezależnie, a więc na każdym kanale może być włączony jeden z dwóch modułów. Pozwala to na całkowite wyeliminowanie  operowania EQ na rzecz miksowania wyłącznie za pomocą filtrów.

Loopery

Na każdym z kanałów, tuż nad efektorem znajduję się prosta ale bardzo skuteczna sekcja looperów składających się z wyświetlacza długości loopa oraz gałki z klikiem zatwierdzającym opalenie loopa. Dzięki mega dokładnym licznikom BPM, których zakres ustawić możemy w menu miksera w Xone:DB4 otrzymujemy jeden z najdokładniejszych roll – loopów jaki spotkać można we współczesnych mikserach.

[lupa:4]

EQ i Fadery

Equalizacja na kanale działać może w trzech trybach, jednym klasycznym, drugim KILLującym oraz zupełnie nowym filtrującym w którym klasyczne 3 pasmowe EQ zamienione zostaje na dwa filtry oraz rezonans. Line fadery oraz cross posiadają 3 stopniowa klasyczną charakterystykę cięcia. W przypadku crossfadera najmniejsze cięcie to około 3mm, co skutecznie eliminuje mikser z zastosowań turntablistycznych. W przypadku klubowego grania, zarówno cross jak i linefadery sprawdzają się dobrze.

Odsłuch

W XONE:4D działa on tak jak w pozostałych mikserach Allen &Heat, a więc naciśnięcie przycisku CUE, automatycznie wyłącza nam poprzednie CUE z odsłuchu. W przypadku gdy chcemy mieć na odsłuchu 2 kanały musimy nacisnąć wybrane CUE jednocześnie. Z początku odsłuch może wydawać się dziwny, jednak po chwili praktyki okazuję się, że należy on do najlepszych jakie wymyślono do grania klubowego. Otóż, gdy żadne CUE nie jest przez nas włączone, na słuchawkach zawsze mamy dźwięk z MASTER nawet jeżeli pokrętło CUE/MIX ustawione jest w pozycji CUE. Dzięki temu podczas miksowania odsłuch błyskawicznie przełączać możemy na ten z kanałów oraz ten z sumy.

[lupa:7]

Możliwości vs. Intuicyjność

Nie sztuką jest zrobić mikser wypchany mnóstwem funkcję, sztuką jest te funkcję uczynić tak intuicyjnymi oraz łatwymi do użycia aby DJ rzeczywiście  korzystał w nich podczas swojej pracy. I Xone:DB4 staje na wysokości zadania. Podczas testów po wyjęciu z pudełka nie korzystałem w ogóle z instrukcji a już po kilku minutach wiedziałem co gdzie jest i jak tego dobrze używać. Podobnie jak DJe którzy również mieli okazję korzystać z DB:4. Dzięki Xone:DB4 możemy tworzyć efektorowe „combosy” jakich próżno szukać w innych konstrukcjach. Roll, z nałożonym efektem kontrolowanym kilkoma parametrami, do tego przefiltrowany jednym z 3 filtórw? Proszę bardzo. W Xone:DB4 możemy miksować według kilku różnych filozofii – klasycznie skupiając się na EQ, bawiąc się efektami, czy filtrując. Wszystko jest łatwe i dostępne, ale jednocześnie odkrywanie kolejnych efektów i ich zastosowań zajmie  trochę czasu pasjonatom.
 
[img:1]
 


Podsumowanie

Ze względu na cenę oraz dużą konkurencję XONE:DB4 nie stanie się raczej tak popularny jak XONE:92, co w niczym nie umniejsza jego wartości. Jako klubowy mikser efektorowy sprawia się bardzo dobrze, łącząc duże możliwości z łatwością obsługi. Xone:4D wykonaniem, ilością opcji, ale jednocześnie i ceną to topowa półka i produkt nad którym warto się zastanowić, jeżeli tylko oczekujemy maksymalnej funkcjonalności od miksera klubowego.  
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem