LOGIC STUDIO 9 TEST

Marcin Warnke 19 czerwca 2011, 23:26
Apple 950 zł
  • Bardzo stabilny
  • Nowatorskie rozwiązania audio
  • Flex time - wysokiej jakości time-stretch
  • Efekty i wzmacniacze gitarowe
  • Ponad 70 efektów plug-in
  • Imponujący zestaw syntezatorów wirtualnych
  • Ponad 4500 presetów
  • Sześć części Jam Packs
  • 6GB dźwięków surround
  • 16GB efektów dźwiękowych
  • Połączenie network
  • Konwersja XML, AAF oraz OMF
  • Zamiana audio na MIDI

Najnowsza wersja jednego z najpowszechniej używanych sekwencerów na świecie to zdecydowanie najlepszy i najbardziej wszechstronny upgrade, jaki dotychczas zaoferowali nam inżynierowie z Apple.

Logic Pro 9 jest jedną z kilku części oprogramowania, jakie składa się na Logic Studio. W jego skład wchodzą także: MainStage 2, Soundtrack Pro 3 oraz WaveBurner 1.6. Dla tych, którzy myślą o zakupie samego programu Logic Pro 9 mam złą wiadomość. Jest on dostępny jedynie w zestawie. Istnieje natomiast możliwość zakupu nieco uboższej i tańszej wersji programu – Logic Express, bez konieczności inwestowania w Studio.

Opis produktu przestrzega, że Logic Pro 9 współpracuje jedynie z systemem Mac-Intel, jednak mogę uspokoić tych, którzy używają Power-Maców, program bez zarzutu działa na tych platformach, a nawet zachowuje się stabilniej nie Logic 8. Jedyna rzecz, która jest niezbędna do sprawnej współpracy, to pamięć operacyjna RAM o mocy co najmniej 3 GB. Wartości poniżej minimalnej, spowodują częste zawieszenia systemu.

 

[img:2]

Przegląd techniczny

Zasadniczo możliwości nowej wersji Logic są podobne do poprzedniej. Nadal możliwe jest korzystanie z 255 ścieżek audio i tylu samo ścieżek instrumentów soft, 99 zewnętrznych ścieżek MIDI. Uzupełnieniem jest ponad 70 efektów plug-in, zestaw syntezatorów wirtualnych i ponad 4500 presetów. Dodatkowa zawartość to sześć części Jam Packs, 16GB efektów dźwiękowych i 6GB dźwięków surround. Przekłada się to na ponad 20.000 lupów i dźwięki zawarte w dołączonych instrumentach.

Każdy znajdzie w tej ofercie dźwięki, odpowiadające swym wymaganiom technicznym i estetycznym.

Logic Pro 9 ma do zaoferowania dużo więcej. Jeśli planujecie pracę w niezależnej grupie, istnieje możliwość wykorzystania połączenia network i dzielenie się zawartością projektów Logic. Oczywiście, tak, jak w poprzednich wersjach Logic oferuje opcję ReWire. Możliwe są również nagrania, edycja oraz miks surround. Łatwość zastosowania plików Logic w innych programach, umożliwia konwersja XML, AAF oraz OMF.

 

Efekty i wzmacniacze gitarowe

Świetnym dodatkiem do programu jest wtyczka Amp Designer, która przypomina w pewnym sensie Guitar Rig Native Instruments. Oferuje 25 wzmacniaczy oraz trzy mikrofony – ribbon, dynamiczny i pojemnościowy. Wszystkie elementy mogą być zastosowane w różnych konfiguracjach. Można także wybrać pozycję mikrofonu oraz ponad 200 presetów kategoryzowanych według typu wzmacniacza.

[img:8]

Następna dawka efektów zawarta została we wtyczce Pedalboard. Oferuje 30 ekspresji rożnego typu (distortion, delay, modulacja i filtry). Co ciekawe, można je połączyć razem (do 10 jednocześnie), co pozwala na osiąganie złożonych rezultatów dźwiękowych. Zarówno Amp Designer, jak i Pedalboard zostały wyposażone w emulację klasycznego sprzętu dźwiękowego, jak Vox, Mesa, Fender.

Wysoka jakość gwarantowana!

[img:9]

Obydwie jednostki umożliwiają osiągnięcie najwyższej jakości efektów, a przy tym używa się ich łatwo! 

To co przykuło moją uwagę, to synchronizacja tempa modulacji, dzięki czemu możemy być tak bardzo kreatywni, jak tylko to możliwe, a dostosowanie modulacji do tempa kompozycji jest nieskomplikowaną operacją.

 

[img:7:R]Flex time – time stretch

Jest to zestaw narzędzi, używanych do rozciągania ścieżek audio – timestretch. Time Flex posiada kilka trybów: Slicing, Rhythmic, Monophonic, Polyphonic, Tempophone i Speed. Ostatni z nich pozwala na dostosowanie tempa ścieżki bez szkody na wysokości tonalnej pliku audio, dzięki czemu tempo wybranej ścieżki może zostać dostosowane do waszej kompozycji ( samplowanie), a tonacja nie ulegnie zmianie.

[img:3]

Opcje Flex Time dostępne są w oknie Inspektor oraz bezpośrednio na ścieżce audio, z lewej strony, podobnie jak w przypadku automatyzacji. Dodano także narzędzie – Flex tool, dostępne na wyciągniecie ręki w rozwijanym menu – tools. Wybierając tryb Flex dla ścieżki, Logic automatycznie analizuje audio, tworząc serię znaków oraz znaków Flex. Następnym krokiem jest użycie narzędzia Flex i dostosowanie czasowe ścieżki pomiędzy transjentami (znaki oddzielające części).

Ścieżka z jednej strony znaku jest rozciągana, natomiast z drugiej kompresowana. Sekcja, która podlega rozciąganiu zostaje podświetlona kolorem pomarańczowym, a kompresowana staje się zielona. W trakcie rozciągania ścieżki, można dodawać większą ilość znaków Flex, jeśli jest to konieczne. Gdy osiągnięte rezultaty nie są zadowalające, zawsze istnieje możliwość powrócenia do stanu poprzedniego i ustawienie pozycji markera na neutralną, skasowanie go, bądź dezaktywacja Flex mode.

[img:6]

W trakcie testu największe wrażenie zrobił na mnie tryb Rhytmic, zastosowany na partiach perkusyjnych (wielościeżkowy), którego użyłem w połączeniu z grupowaniem ścieżek oraz nowym ustawieniem audio- phase-lock. Tryb Slicing używa tych samych narzędzi, ale w tym wypadku po prostu przesuwa się bezpośrednio audio, a nie jak wcześniej rozciąga. Audio Quantize to kolejna nowa opcja w Logic Pro, która pojawia się bezpośrednio po ustawieniu trybu Flex. Poza typowymi opcjami kwantyzacji, można wykorzystać także groove template z innych ścieżek/utworów muzycznych.

System Flex Time oferuje jeszcze jedną sztuczkę, mianowicie zmianę prędkości/wartości tonalnej, bądź samej prędkości (timestretching) całego utworu.

 

Więcej nowości

Łączenie regionów – części ścieżek, dotychczas możliwe było jedynie dzięki zastosowaniu narzędzia – klej. Nowa wersja Logic Pro oferuje ciekawszą możliwość łączenia ścieżek, niż dotychczas – opcja - Bounce in Place. Pozwala na wybór, części ścieżek, które maja zostać połączone, jak np. głośność, automatyzacja, czy inne efekty oraz umożliwia wybór stworzenia nowej ścieżki. Istnieje także wersja projektowa, umożliwiająca Bounce in Place wszystkich ścieżek.

Kolejna bardzo użyteczna zmiana, nastąpiła w opcji Move, pozwalająca na wybrór jedynie tych części utworu, które zostały fizycznie wykorzystane, odrzucając pozostałe. Pozwala to na utrzymywanie porządku w sesji. Bardzo ważny update odnotował Space Designer. Do nowości należą: drone tones, moving spaces, textures, drum transformers, ghost rhythms i impulsy zarejestrowane z głośników i analogowych obwodów.

[img:10]

Warto zapamiętać, że Logic posiada system Impulse Response, pozwalający na nagrywanie i generowanie własnych przestrzeni i efektów. Jedną z najciekawszych nowości w programie jest opcja speed fade. Stosując fade-in, badz fade-out, istnieje możliwość podglądu opcji fade-in oraz fade-out (inspektor). Wybierając czas fade tak jak dotychczas, otrzymacie coś zupełnie nowego. Będzie to efekt start/stop otrzymywany na gramofonach. Brzmi zachęcająco?

Łączenie oddzielnych projektów zostało bardzo usprawnione. Nowa możliwość importowania ścieżek pozwala na elastyczne dodawanie elementów do jednego projektu. Wystarczy użyć wyszukiwarki mediów by znaleźć właściwy projekt i po prostu wybrać opcję import. Zobaczycie na ekranie listę ścieżek, busów, etc znajdujące się na ścieżce, które można importować według uznania: zawartość, wtyczki, automatyzacje, czy ustawienia I/O, a także więcej. Jest to świetne rozwiązanie, pozwalające na spora elastyczność, a także oszczędność czasową.

Kolejne nowości programowe, zawarte w Logic Pro 9 to MainStage, Soundtrack Pro 3 oraz WaveBurner. Będą one bardzo przydatne dla każdego muzyka, używającego tego programu.

MainStage jest instrumentem oferującym wiele możliwości. By zacząć należy importować pliki dźwiękowe, co pozwoli MainStage na stworzenie oddzielnej ścieżki oraz instrumentu. Instrument czyta znaki umieszczone na plikach, tworząc pętle pomiędzy nimi, które można wybierać do gry na instrumencie. Lupy można zsynchronizować do żądanego tempa.

[img:4]

WaveBurner to aplikacja umożliwiająca i ułatwiająca mastering, automatyzację oraz zgrywanie plików. Można ją stosować na ścieżkach, bezpośrednio z innymi wtyczkami. Istnieje także możliwość zgrywania plików o długości CD, zawierających wszystkie ścieżki z projektu, wraz z informacjami, dotyczącymi edycji parametrów, dokonanymi w trakcie pracy nad projektem.

 

Zamiana audio na MIDI

Nowy Drum Replacer oraz opcja Convert To New Sampler Track - analizują transjenty audio, jednocześnie produkując replikę w postaci MIDI.

Wyobrazicie sobie, że pracując nad brzmieniem bębnów, jeden z waszych elementów nie brzmi tak, jak sobie tego życzycie. Wystarczy go podświetlić i wybrać z menu ścieżki Drum Replacement/Doubler. Pozwoli to na przeprowadzenie analizy dźwięku i otwarcie małego okna, umożliwiającego edycję parametrów. Należy wybrać wówczas żądany dźwięk i ustawić parametry według upodobania. Po wykonaniu tej operacji na ścieżce pojawią się transjenty. Natomiast na poniższej ścieżce pojawi się wygenerowany przez Logic - track MIDI, z instrumentem EXS 24!

[img:11]

Bardzo podobnym rozwiązaniem jest Convert To New Sampler Track. Jeśli posiadacie lup, który chcecie podzielnic na części i używać każdego bezpośrednio jako sampla, należy podświetlić wybraną ścieżkę i wybrać Convert To New Sampler Track z menu prawego klawisza myszki. Następnie należy wybrać opcję Transient Markers, co stworzy nowy instrument EXS 24 oraz region MIDI na poniższej ścieżce.

 

Podsumowanie

Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że ta wersja Logic Pro niewiele rożni się od poprzedniej, jednak w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Producent poświęcił wiele uwagi rozwiązaniom audio, dzięki którym Logic Pro 9 jest jednym z najsilniejszych sekwencerów na rynku. Uważam, że największe uznanie należy się twórcom Flex Time.

System jest niesamowicie stabilny, podczas testu nie przydarzyły mi się „zawieszki”. Muszę przyznać, że jest to upgrade po prostu lepszy od wersji 8 i chyba do tej pory najlepszy. Otrzymaliśmy narzędzie, które pozwala na tworzenie profesjonalnych produkcji muzycznych. Jest wirtualna reprezentacją studia nagrań, posiadającego praktycznie wszystko, czego potrzeba do tworzenia muzyki (i to w dowolnym stylu) oraz obróbki dźwięku.

Jeśli myślicie o muzyce poważnie, powinniście zasilić swój system nową wersja Logic Pro 9.

 

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem