Startrooper - kolejne kombo hybrydowe od KOCH'a

15 czerwca 2011 Tagi: KOCH Startrooper, combo gitarowe
Autor testu: piotr-borowik-zdjecie Piotr Borowik
Produkt: Koch Guitar Startrooper
Cena: 3000 PLN
Dostarczył: Music Partners Polska

Wizyta na stoisku holenderskiego producenta i rozmowa z przesympatycznym Dolfem Kochem w trakcie Musikmesse 2011 utwierdziły mnie w przekonaniu, że zamysłem projektanta było stworzyć wzmacniacz hybrydowy o nowoczesnej charakterystyce i brzmieniu pieca lampowego.

Stawiając obok siebie Startroopera i Jupitera ciężko nie dopatrzyć się podobieństw. Oprócz koloru obudowy i nazw kontrolek wyglądają niemal identycznie. Coś jednak sprawiło, że to właśnie dynamika Startroopera bardziej przypadła mi do gustu.

 

Design

Czarne wykończenie nieprzeparcie kojarzy mi się z uniformem Death Star Troopera, więc może całkiem nieprzypadkowo piecyk został tak nazwany. Poza Dimmerem (opisanym w teście Jupitera) wszystko tradycyjnie: dwa kanały ze wspólną 3-stopniową korekcją barwy, Reverb i wspomniany Dimmer w sekcji Master oraz Volume i Gain na każdym kanale. Dodatkowo przełączniki: boostowania Gaina na drugim kanale, a także zmiany voicingu na equalizacji.

Konstrukcja otwartego kombo niczym zdaje się nie różnić od Jupitera, gdyby nie zmiana głośnika na dwunastocalowego Kocha VG12-90. Stąd może także wynikać około 2kg różnicy w wadze i prawie 20kg sprzętu do grania, ale również do noszenia. Skądinąd wiadomo mi, że ogromną rolę odgrywa w brzmieniu komba dobór głośnika i nader często zdarza się, że najlepiej brzmiący wcale nie oznacza najdroższy. Zamiana okazuje się więc nieprzypadkowa.

[img:1]

[img:2]

 

Charakterystyka

W skrócie: nowoczesny czad. Bardzo dobra dynamika całego pasma na kanale Overdrive świetnie sprawdzająca się w szybkich powermetalowych riffach i ciężkich hard rockowych dżyn-dżynach. Nawet smołowaty LP Studio okazał się niebanalnie współpracować z charakterem Startroopera.

Kanał Normal gra bardzo ładnym cleanem, proszącym się o trochę delay’a lub reverbu (który jest przecież na pokładzie:) Oczywiście brudzić możemy go do woli, aż do prawdziwego cruncha- więc w miksie na pewno żaden dźwięk nam nie zginie.

 

Bonusy

Tak jak w przypadku Jupitera: kabel, footswitch & instrukcja- jakże istotna w przypadku ciągłego jej braku na stronie;)

 

Wrażenia

Bardzo spodobały mi się dostępne przełączniki Ultra/High i Contour, gdyż w zależności od klimatu granego numeru, mogłem wybierać pomiędzy charakterystyką metalową i rockową. Brzmienie stylistyką oscylowało wciąż w nowoczesnym klimacie, ale np. w przypadku riffów w dropped-D mogłem dodać sobie nieco więcej lampowej kompresji i podbić górę i dół pasma. Wystarczyło tylko przełączyć dwa switche.

Ładny, klarowny clean można trochę przybrudzić w zależności od potrzeb utworu. Musimy wtedy jednak podkręcić nieco głośność drugiego kanału, tym samym zmieniając jego brzmienie. W tym wypadku konieczny jest mały kompromis pomiędzy ustawieniami obu kanałów.

Solo ukręcone z samego wzmacniacza jest dobrze nasycone ale nadal bardzo wrażliwe na potknięcia. Dobrym zabiegiem byłoby podpięcie jakiego Tubescreamera albo BB. Ilość gain starcza w zupełności, ale brakuje tego aksamitu, do którego możemy być przyzwyczajeni grając na pełnych lampowych konstrukcjach.

W połączeniu z Gibsonem Startrooper na każdych ustawieniach zachowuje pełną dynamikę w całym paśmie. W przypadku większości tradycyjnych lampowych konstrukcji uchronienie się przed gumowatością niskich częstotliwości jest kwestią skręcenia basu. Ciężko stwierdzić jaką rolę odgrywa w tym głośnik, ale mam wrażenie, że został lepiej dobrany do charakteru pieca niż w przypadku Jupitera, lub po prostu wolę modernistyczną charakterystykę;)

Dopiero na sam koniec testu zwróciłem uwagę na bardzo ważną rzecz związaną z graniem na wysokich ustawieniach gain, a mianowicie poziom szumu i brzęczenia wzmacniacza, który w przypadku Startroopera jest bardzo niski. Jeszcze do niedawna byłem dumnym posiadaczem JCM800, w którym brzęczenie na próbie uniemożliwiało swobodną komunikację werbalną ;). W bezpośrednim zestawieniu brzęczeń obu tych konstrukcji, Koch wychodzi zwycięsko.

„..more scooped sound than Jupiter…” powiedział nam Dolf w wywiadzie, więc nie spodziewałem się niczego innego. W praktyce jednak da się imitować brzmienia vintage’owe skręcając volume i tone na gitarze, a połączenie ze wspomnianymi wyżej przełącznikami pozwala uzyskać ogromną uniwersalność brzmienia i to tylko z dwóch kanałów.

 

Podsumowanie

Wzmacniacz dobrze wpasował się w stylistykę rockowo-metalowych, nowoczesnych riffów. Stylizowane na vintage wstawki również dało się osiągnąć bez odpalania tony kostkowych drive’ów. Startrooper był wzorowo słyszalny na próbie przy dużych głośnościach całego składu. Warto wspomnieć, że współpraca z charakterem gitary i kostek podłogowych również przebiegała bez zastrzeżeń.

Polecam,
Piotr GRZYBU Borowik
 
 
Specyfikacja:
  • 45W wzmacniacz o unikalnym designie wykorzystujący opatentowaną technologię TRˆ oraz kontrolkę regulacji mocy oferujący lampowe nasycone brzmienie na każdym poziomie głośności.
  • 2 x 12AX7 na preampie i końcówce
  • Trzy przełączane footswitchem kanały: Clean, Overdrive i High-gain overdrive
  • Dwie niezależne regulacje gain i volume
  • Trzystopniowa korekcja barwy z przełącznikiem contour
  • Wyjścia głośnikowe 4, 8 i 16ohm
  • Głośnik 12" Koch VG12-90
  • Buforowana pętla efektów
  • Wyjście z symulacją głośnika i passive filter
  • Reverb o sprężynowym charakterze z regulacją na przednim panelu
  • Dwupozycyjny footswitch (w komplecie): - wybór kanału - Gain Boost lub Reverb on/off (możliwość wyboru na tylnym panelu)
  • Wymiary 54(w) x 46(h) x 26(d) cm
  • Waga kombo 18.5 kg

Cena: 3000 pln

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Świetna dynamika partii rytmicznych
Ładny czysty kanał
Lodowata dokładność
Brak lampowego ciepełka i co za tym idzie ogromna wrażliwość na omsknięcia
Do testów dostarczył:
Music Partners Polska
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Ibanez RG6PFGMLTD1
TEST: Supro 1570WB Sahara2
TEST: Washburn HG120SWE & WLG110SWCE3

Pozostałe testy sprzętu gitarowego

Gitara elektryczna Music Man Valentine Tremolo

Gitara elektryczna Music Man Valentine Tremolo

Na nasz redakcyjny warsztat trafia dziś Music Man Valentine Tremolo - sygnowana gitara Jamesa Valentine’a z zespołu Maroon 5. Jest to kolejny instrument...

Produkt: Valentine Tremolo
Cena: 13.200 zł
Szymon Chudy Gitarzysta, kompozytor, producent muzyczny
Gitary elektroakustyczne Washburn HG120 & WLG110

Gitary elektroakustyczne Washburn HG120 & WLG110

Dzięki uprzejmości firmy Music Info z Krakowa miałem szansę zapoznać się z nowymi modelami gitar elektroakustycznych marki Washburn. Powstała w 1883 roku w...

Produkt: HG120SWEWLG110SWCE
Kamil Badzioch Gitarzysta, kompozytor
Efekt gitarowy KHDK Scuzz Box

Efekt gitarowy KHDK Scuzz Box

Tym razem na redakcyjny warsztat bierzemy kostkę Scuzz Box marki KHDK Electronics. Choć firma sygnowana jest nazwiskiem Kirka Hammeta - gitarzysty znanego...

Produkt: Scuzz Box
Cena: 780 zł
Szymon Chudy Gitarzysta, kompozytor, producent muzyczny
Gitara elektryczna Ibanez RG6PFGMLTD

Gitara elektryczna Ibanez RG6PFGMLTD

Seria RG firmy Ibanez na stałe wpisała się już w kanon klasycznych, gitarowych konstrukcji. To instrumenty kojarzone z mocnym, rockowym brzmieniem,...

Produkt: RG6PFGMLTD
Cena: 5.400 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz