TEST: Boss Loop Station RC-3 i RC-30

28 lipca 2011 Tagi: Boss Loop Station RC-3, RC-30
Autor testu: artur-lutynski-zdjecie Artur Lutyński
Produkt: Boss Loop Station RC-3Boss Loop Station RC-30
Cena: RC-3: 790 Pln / RC-30: 1150 Pln
Dostarczył: Roland Polska Sp. z o.o.

Na moim biurku leżą właśnie dwa urządzenia Bossa, które łączy wspólna nazwa i przeznaczenie - loop station, czyli looper, "zapętlacz", "powtarzacz".

Do czego looper może się przydać? No cóż, biorąc pod uwagę, że oba urządzenia Bossa dysponują potężną pamięcią, pozwalającą na nagranie do 3 godzin stereofonicznych fraz, można sobie wyobrazić bardzo wiele zastosowań tych magicznych pudełek: zapisywanie pomysłów, ćwiczenie do podkładu, komponowanie, odtwarzanie wcześniej przygotowanych zagrywek na koncercie itd., itp.

 

Jak to działa?

Sprawa jest dość prosta. RC-3 ma wielkość i budowę klasycznej kostki efektowej Bossa. Jeden duży przycisk nożny, dwa pokrętła, kilka guzików i sporo wejść i wyjść. Zasilanie zapewnia bateria lub zasilacz, który musimy kupić osobno.

Gitara podpięta - zaczynamy.

Naciskam przycisk i zaczynam grać. Naciskam przycisk ponownie - urządzenie odtwarza moją zagrywkę i jednocześnie nagrywa następną. W ten sposób w nieskończoność (czyli do 3 godzin) można nakładać na siebie poszczególne ścieżki. Każdą zagrywkę możemy zapisać w pamięci urządzenia. Do dyspozycji mamy 99 banków, w tym 10 z wgranymi fabrycznie podkładami. Dzięki temu bardzo łatwo można przygotować frazy, które ubarwią występ na żywo (urządzenie można potraktować jak sampler), zwłaszcza, że dzięki wejściu liniowemu do RC-3 podłączyć można jakiś odtwarzacz i zgrać z niego np. kompletny podkład z sekcją rytmiczną.

 

Boss RC-3

[img:2:R]Może być również wygodnym rejestratorem pomysłów. Taki gitarowy dyktafon, w którym zapisujemy swoje pomysły. Przyda się także w czasie komponowania i ćwiczenia zabójczych solówek - możemy wgrać sobie podkład: jedną gitarę, drugą, może bas i ćwiczyć z takim wirtualnym zespołem do woli! Zaraz, zaraz - a perkusja? No i właśnie - tutaj RC-3 tez nie da się zaskoczyć. Urządzenie wyposażone jest bowiem w odtwarzacz rytmu, który pozwala na wybranie jednej z kilku pętli perkusyjnych (rock, blues, latino itd.) i ustawienie jej tempa. Ten wbudowany automat perkusyjny bardzo ułatwia nagrywanie fraz, zwłaszcza, że możemy wybrać, czy pętla perkusyjna również ma być nagrana, czy tylko służyć ma jako metronom. Możemy również ustawić poziom głośności perkusji względem wgrywanych fraz.

Warto wspomnieć też o tym, że podstawowe funkcje RC-3 obsługiwane mogą być bez pomocy rąk, jedynie przy użyciu nożnego włącznika. Dodatkowo do urządzenia podłączyć można zewnętrzny przełącznik (Boss ma ich sporo w ofercie), który w zasadzie wyeliminuje potrzebę schylania się do kostki w celu sterowania nią.

RC-3 posiada również złącze USB, które pozwala na kopiowanie plików z i na komputer. Urządzenie widoczne jest jako zwykły folder, a pliki zapisywane są w formacie WAV.
 

 

 

Boss RC-30

Posiada wszystkie cechy swojego mniejszego brata, ale oczywiście dysponuje większymi możliwościami. Przede wszystkim jest większy, posiada bowiem aż dwa nożne przyciski. Jest tak, ponieważ pozwala na zapisywanie fraz na dwóch ścieżkach niezależnie. Ma to tę zaletę, że obie ścieżki posiadają niezależną regulację głośności, możemy więc pobawić się w mini-miksowanie tego co wgramy w urządzenie.

Kolejna różnica to wbudowane efekty. Można je zastosować przy odtwarzaniu frazy. Są to: bend down, step phaser, sweep filter, tempo delay i lo-fi. Szczerze mówiąc, efekty te są mało gitarowe i wprawiły mnie w konsternację. Bardziej przydałyby się w muzyce elektronicznej niż gitarowej... I tu nagle mnie olśniło! RC-30 ma jeszcze jedną przewagę nad RC-3: wejście mikrofonowe i to z zasilaniem fantomowym! A to oznacza, że jest wręcz wymarzonym narzędziem dla...beatboxerów. I tu odetchnąłem z ulgą - no tak, teraz rozumiem dziwne ustawienia pętli efektowej. Być może konstruktorzy wcale nie myśleli o gitarzystach...

[img:3]

Czy można się do czegoś przyczepić? Owszem, można. Dwie rzeczy trochę popsuły bardzo dobre ogólne wrażenie. Po pierwsze, w instrukcji pominięto wskazówkę związaną ze sposobem podłączenia urządzenia do wzmacniacza gitarowego. Uważam bowiem, że jedyny sensowny sposób, to wpięcie Bossa w pętlę pieca. Jeżeli zastosujemy go przed wzmacniaczem, to oznacza, że albo nie będziemy korzystać z przesteru wzmacniacza, albo z pętli perkusyjnej Bossa. Przesterowany bębny brzmią bowiem strasznie...

Druga kwestia (i tu sie Japończykom dziwię najbardziej) to brak wyjścia słuchawkowego! Jest to o tyle istotne, że z powodu braku owego wyjścia z urządzenia możemy korzystać tylko wtedy, kiedy jest podłączone do jakiegokolwiek wzmacniacza! To oznacza, że do zastosowań domowych Boss się nie nadaje. Zastanawiam się również po co umożliwia się rejestrowanie podkładów w jakości cd (WAV), skoro - jako gitarzysta - muszę skorzystać ze wzmacniacza gitarowego, którego charakterystyka daleka jest od hi-fi. Gdyby nie te przeoczenia, wystawiłbym piątkę.

 

Podsumowując

Zarówno RC-3, jak i RC-30 są bardzo porządnymi urządzeniami, które warto polecić instrumentalistom i wokalistom (RC-30). Prosta obsługa, duże możliwości, solidna budowa.

 

 

BOSS RC-3 - Specyfikacja techniczna: 

  • Nominalny poziom wejściowy INPUT: -20 dBu, AUX IN: -10 dBu
  • Impedancja wejściowa INPUT: 1 MΩ, AUX IN: 22 kΩ
  • Nominalny poziom wyjściowy -20 dBu
  • Impedancja wyjściowa 1 kΩ
  • Zalecane impedancja obciążenia 10 kΩ lub więcej
  • Nagrywanie/Odtwarzanie Maksymalny czas zapisu: około 3 godziny, maksymalna ilość fraz w pamięci: 99 , Liczba ścieżek: 1, Format danych: WAV (44.1 kHz, 16-bit linear, stereo)
  • Typ rytmu Hi-Hat, Kick & Hi-Hat, Rock 1, Rock 2, Pop, Funk, Shuffle, R & B, Latin, Percussion
  • Interfejs USB Hi-Speed USB mass storage device class
  • Sterowanie Przełącznik pedałowy, gałka LOOP OUTPUT, gałka RHYTHM OUTPUT, przycisk DOWN, przycisk UP, przycisk WRITE, przycisk RHYTHM ON/OFF, przycisk TAP TEMPO
  • Sygnalizatory REC, PLAY (DUB)
  • wyświetlacz 7 segmentów, 2 znaki (LED)
  • Złącza INPUT A Jack: 1/4" phone, INPUT B Jack: 1/4" phone, AUX IN Jack: Stereo miniature phone, OUTPUT A Jack: 1/4" phone, OUTPUT B Jack: 1/4" phone, STOP/MEMORY SHIFT Jack: 1/4" TRS phone, złącze USB, DC IN Jack (DC 9 V)
  • Zasilanie DC 9 V: bateria alkaliczne (9 V, 6LR61), zasilacz AC (seria PSA: sprzedawane oddzielnie)
  • * Akumulator Ni-MH nie może być zastosowany.
  • Pobór prądu 70 mA (DC 9 V)
  • * Szacowana żywotność baterii przy ciągłej pracy: bateria alkaliczne (9 V, 6LR61): około 3 godziny. Żywotność może być inna w zależności od warunków używania.
  • Wymiary 73 x 129 x 59 mm
  • Waga 450 g
  • Zawarte akcesoria Owner's Manual, broszurki ("USING THE UNIT SAFELY," "IMPORTANT NOTES," oraz "Information"), bateria alkaliczna (9 V, 6LR61): już zainstalowana w urządzeniu
  • Opcje zasilacz AC (seria PSA), przełącznik nożny (FS-5U, FS-6)
  • 0 dBu = 0.775 Vrms
  • Bateria znajdująca się w urządzeniu przeznaczona jest do tymczasowego używania ze wskazaniem na testowanie urządzenia. Sugerujemy wymianę jej na suchą baterię alkaliczną.
     

 

BOSS RC-30 - Specyfikacja techniczna:

  • Nominalny poziom wejściowy MIC IN: -40 dBu (zmienny), INST IN: -20 dBu, AUX IN: -10 dBu
  • Impedancja wejściowa MIC IN: 4 kΩ, INST IN: 1 MΩ, AUX IN: 22 kΩ
  • Nominalny poziom wyjściowy -20 dBu
  • Impedancja wyjściowa 1 kΩ
  • Zalecana impedancja obciążenia 10 kΩ lub więcej
  • Nagrywanie/Odtwarzanie Maksymalny czas nagrywania: około 3 godziny, maksymalna ilość fraz w pamięci: 99, Liczba ścieżek: 2, format danych: WAV (44.1 kHz, 16-bit linear, stereo)
  • Rodzaje rytmów Hi-Hat, Kick & Hi-Hat, Rock 1, Rock 2, Pop, Funk, Shuffle, R & B, Latin, Percussion
  • Rodzaje efektów BEND DOWN, STEP PHASER, SWEEP FILTER, TEMPO DELAY, Lo-Fi
  • Interfejs USB Hi-Speed USB mass storage device class
  • Sterowanie przełącznik pedałowy REC/PLAY/OVERDUB, przełącznik pedałowy STOP/TAP TEMPO, gałka MIC INPUT LEVEL, przycisk MEMORY DOWN, przycisk MEMORY UP, przycisk MEMORY WRITE, przycisk MEMORY DELETE, gałka RHYTHM OUTPUT LEVEL, przycisk RHYTHM ON/OFF, przycisk RHYTHM TYPE, przycisk RHYTHM TAP TEMPO, suwak TRACK 1, przycisk TRACK 1 SELECT, suwak TRACK 2, przycisk TRACK 2 SELECT, LOOP FX ON/OFF, przycisk LOOP FX TYPE, przełącznik PHANTOM
  • Sygnalizatory POWER, REC/PLAY (DUB), PEAK, TRACK 1 STATUS, TRACK 2 STATUS, BEND DOWN, STEP PHASER, SWEEP FILTER, TEMPO DELAY, Lo-Fi
  • Wyświetlacz 7 segmentów, 2 znaki (LED)
  • Złącza MIC IN Jack: XLR (zbalansowane/zasilanie phantom: DC 48 V, 10 mA), INST IN Jack (L/MONO, R): 1/4" phone, AUX IN Jack: Stereo miniature phone, OUTPUT Jack (L/MONO, R): 1/4" phone, FOOT SW Jack: 1/4" TRS phone, złącze USB, DC IN Jack (DC 9 V)
  • Zasilanie DC 9 V: baterie alkaliczne (AA, LR6) lub węglowo-cynkowe (AA, R6) x 6, zasilacz AC (seria PSA: sprzedawane oddzielnie)
  • Akumulatorki Ni-MH nie mogą być zastosowane.
  • Maksymalny pobór prądu 195 mA (DC 9 V)
  • Szacowana żywotnośc baterii przy ciągłej pracy: baterie alkaliczne (AA, LR6): około 7.5 godziny, baterie węglowo-cynkowe (AA, R6): około 1.5 godziny. Żywotność może być inna w zależności od aktualnych warunków pracy.
  • Wymiary 173 x 158 x 57 mm
  • Waga 1.2 kg (wraz z bateriami)
  • Zawarte akcesoria Accessories Owner's Manual, broszurki ("USING THE UNIT SAFELY," "IMPORTANT NOTES," oraz "Information"), baterie alkaliczne (AA, LR6) x 6
  • Opcje zasilacz AC Adaptor (seria PSA), przełącznik nożny (FS-5U, FS-6)
  • 0 dBu = 0.775 Vrms
  • Baterie znajdujące się w urządzeniu przeznaczone są do tymczasowego używania ze wskazaniem na testowanie urządzenia. Sugerujemy wymianę na suche baterie alkaliczne

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
RC-3: Wbudowany automat perkusyjny
RC-3: Złącze USB
RC-3: Czas nagrywania do 3 godzin
RC-30: Niezależna regulacja głośności dwóch ścieżek
RC-30: Wbudowane efekty
RC-30: Wejście mikrofonowe z zasilaniem fantomowym
Brak wyjścia słuchawkowego
Do testów dostarczył:
Roland Polska Sp. z o.o.
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Sire Marcus Miller V7 Swamp Ash-5 NT1
TEST: Ashdown Tour Bus 102
TEST: Fender Malibu Classic Cosmic Turquoise3

Pozostałe testy sprzętu gitarowego

Head gitarowy DV Mark EVO1

Head gitarowy DV Mark EVO1

Czy DV Mark EVO1 zdominuje rynek lekkich tranzystorowych, profesjonalnych wzmacniaczy dużej mocy? Nie wiem. Ale to, co wiem na pewno, to fakt, że słowo...

Produkt: EVO1
Cena: 3.200 zł
Tomasz Andrzejewski Gitarzysta
Combo basowe Ashdown Rootmaster EVO 500

Combo basowe Ashdown Rootmaster EVO 500

To ciekawe combo basowe może być tym, którego poszukuje wielu aktywnie grających basistów. Wyposażono je w 15-calowy głośnik, przy wadze około 20 kg i mocy...

Produkt: Rootmaster EVO 500
Cena: 2.600 zł
Marcin Pendowski Basista, nauczyciel, producent muzyczny
Head gitarowy Vox MV50 AC

Head gitarowy Vox MV50 AC

Vox MV50 AC to niezwykły wzmacniacz. To jedna z najmniejszych, o ile nie najmniejsza, głowa gitarowa na rynku, która dostarcza aż 50 W mocy! To jednak nie...

Produkt: MV50 AC
Cena: 800 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
Combo basowe Ashdown Tour Bus 10

Combo basowe Ashdown Tour Bus 10

Firmy basowe coraz bardziej miniaturyzują sprzęt nagłośnieniowy, starając się nadążyć za wymogami zawodowych muzyków. Początkujący muzycy z kolei, często na...

Produkt: Tour Bus 10
Cena: 350 zł
Marcin Pendowski Basista, nauczyciel, producent muzyczny
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz