TEST: Boss Loop Station RC-3 i RC-30

Artur Lutyński 28 lipca 2011, 11:26 Roland Polska Sp. z o.o.
Boss Loop Station RC-3RC-3: 790 Pln / RC-30: 1150 Pln
Boss Loop Station RC-30
  • RC-3: Wbudowany automat perkusyjny
  • RC-3: Złącze USB
  • RC-3: Czas nagrywania do 3 godzin
  • RC-30: Niezależna regulacja głośności dwóch ścieżek
  • RC-30: Wbudowane efekty
  • RC-30: Wejście mikrofonowe z zasilaniem fantomowym
  • Brak wyjścia słuchawkowego

Na moim biurku leżą właśnie dwa urządzenia Bossa, które łączy wspólna nazwa i przeznaczenie - loop station, czyli looper, "zapętlacz", "powtarzacz".

Do czego looper może się przydać? No cóż, biorąc pod uwagę, że oba urządzenia Bossa dysponują potężną pamięcią, pozwalającą na nagranie do 3 godzin stereofonicznych fraz, można sobie wyobrazić bardzo wiele zastosowań tych magicznych pudełek: zapisywanie pomysłów, ćwiczenie do podkładu, komponowanie, odtwarzanie wcześniej przygotowanych zagrywek na koncercie itd., itp.

 

Jak to działa?

Sprawa jest dość prosta. RC-3 ma wielkość i budowę klasycznej kostki efektowej Bossa. Jeden duży przycisk nożny, dwa pokrętła, kilka guzików i sporo wejść i wyjść. Zasilanie zapewnia bateria lub zasilacz, który musimy kupić osobno.

Gitara podpięta - zaczynamy.

Naciskam przycisk i zaczynam grać. Naciskam przycisk ponownie - urządzenie odtwarza moją zagrywkę i jednocześnie nagrywa następną. W ten sposób w nieskończoność (czyli do 3 godzin) można nakładać na siebie poszczególne ścieżki. Każdą zagrywkę możemy zapisać w pamięci urządzenia. Do dyspozycji mamy 99 banków, w tym 10 z wgranymi fabrycznie podkładami. Dzięki temu bardzo łatwo można przygotować frazy, które ubarwią występ na żywo (urządzenie można potraktować jak sampler), zwłaszcza, że dzięki wejściu liniowemu do RC-3 podłączyć można jakiś odtwarzacz i zgrać z niego np. kompletny podkład z sekcją rytmiczną.

 

Boss RC-3

[img:2:R]Może być również wygodnym rejestratorem pomysłów. Taki gitarowy dyktafon, w którym zapisujemy swoje pomysły. Przyda się także w czasie komponowania i ćwiczenia zabójczych solówek - możemy wgrać sobie podkład: jedną gitarę, drugą, może bas i ćwiczyć z takim wirtualnym zespołem do woli! Zaraz, zaraz - a perkusja? No i właśnie - tutaj RC-3 tez nie da się zaskoczyć. Urządzenie wyposażone jest bowiem w odtwarzacz rytmu, który pozwala na wybranie jednej z kilku pętli perkusyjnych (rock, blues, latino itd.) i ustawienie jej tempa. Ten wbudowany automat perkusyjny bardzo ułatwia nagrywanie fraz, zwłaszcza, że możemy wybrać, czy pętla perkusyjna również ma być nagrana, czy tylko służyć ma jako metronom. Możemy również ustawić poziom głośności perkusji względem wgrywanych fraz.

Warto wspomnieć też o tym, że podstawowe funkcje RC-3 obsługiwane mogą być bez pomocy rąk, jedynie przy użyciu nożnego włącznika. Dodatkowo do urządzenia podłączyć można zewnętrzny przełącznik (Boss ma ich sporo w ofercie), który w zasadzie wyeliminuje potrzebę schylania się do kostki w celu sterowania nią.

RC-3 posiada również złącze USB, które pozwala na kopiowanie plików z i na komputer. Urządzenie widoczne jest jako zwykły folder, a pliki zapisywane są w formacie WAV.
 

 

 

Boss RC-30

Posiada wszystkie cechy swojego mniejszego brata, ale oczywiście dysponuje większymi możliwościami. Przede wszystkim jest większy, posiada bowiem aż dwa nożne przyciski. Jest tak, ponieważ pozwala na zapisywanie fraz na dwóch ścieżkach niezależnie. Ma to tę zaletę, że obie ścieżki posiadają niezależną regulację głośności, możemy więc pobawić się w mini-miksowanie tego co wgramy w urządzenie.

Kolejna różnica to wbudowane efekty. Można je zastosować przy odtwarzaniu frazy. Są to: bend down, step phaser, sweep filter, tempo delay i lo-fi. Szczerze mówiąc, efekty te są mało gitarowe i wprawiły mnie w konsternację. Bardziej przydałyby się w muzyce elektronicznej niż gitarowej... I tu nagle mnie olśniło! RC-30 ma jeszcze jedną przewagę nad RC-3: wejście mikrofonowe i to z zasilaniem fantomowym! A to oznacza, że jest wręcz wymarzonym narzędziem dla...beatboxerów. I tu odetchnąłem z ulgą - no tak, teraz rozumiem dziwne ustawienia pętli efektowej. Być może konstruktorzy wcale nie myśleli o gitarzystach...

[img:3]

Czy można się do czegoś przyczepić? Owszem, można. Dwie rzeczy trochę popsuły bardzo dobre ogólne wrażenie. Po pierwsze, w instrukcji pominięto wskazówkę związaną ze sposobem podłączenia urządzenia do wzmacniacza gitarowego. Uważam bowiem, że jedyny sensowny sposób, to wpięcie Bossa w pętlę pieca. Jeżeli zastosujemy go przed wzmacniaczem, to oznacza, że albo nie będziemy korzystać z przesteru wzmacniacza, albo z pętli perkusyjnej Bossa. Przesterowany bębny brzmią bowiem strasznie...

Druga kwestia (i tu sie Japończykom dziwię najbardziej) to brak wyjścia słuchawkowego! Jest to o tyle istotne, że z powodu braku owego wyjścia z urządzenia możemy korzystać tylko wtedy, kiedy jest podłączone do jakiegokolwiek wzmacniacza! To oznacza, że do zastosowań domowych Boss się nie nadaje. Zastanawiam się również po co umożliwia się rejestrowanie podkładów w jakości cd (WAV), skoro - jako gitarzysta - muszę skorzystać ze wzmacniacza gitarowego, którego charakterystyka daleka jest od hi-fi. Gdyby nie te przeoczenia, wystawiłbym piątkę.

 

Podsumowując

Zarówno RC-3, jak i RC-30 są bardzo porządnymi urządzeniami, które warto polecić instrumentalistom i wokalistom (RC-30). Prosta obsługa, duże możliwości, solidna budowa.

 

 

BOSS RC-3 - Specyfikacja techniczna: 

  • Nominalny poziom wejściowy INPUT: -20 dBu, AUX IN: -10 dBu
  • Impedancja wejściowa INPUT: 1 MΩ, AUX IN: 22 kΩ
  • Nominalny poziom wyjściowy -20 dBu
  • Impedancja wyjściowa 1 kΩ
  • Zalecane impedancja obciążenia 10 kΩ lub więcej
  • Nagrywanie/Odtwarzanie Maksymalny czas zapisu: około 3 godziny, maksymalna ilość fraz w pamięci: 99 , Liczba ścieżek: 1, Format danych: WAV (44.1 kHz, 16-bit linear, stereo)
  • Typ rytmu Hi-Hat, Kick & Hi-Hat, Rock 1, Rock 2, Pop, Funk, Shuffle, R & B, Latin, Percussion
  • Interfejs USB Hi-Speed USB mass storage device class
  • Sterowanie Przełącznik pedałowy, gałka LOOP OUTPUT, gałka RHYTHM OUTPUT, przycisk DOWN, przycisk UP, przycisk WRITE, przycisk RHYTHM ON/OFF, przycisk TAP TEMPO
  • Sygnalizatory REC, PLAY (DUB)
  • wyświetlacz 7 segmentów, 2 znaki (LED)
  • Złącza INPUT A Jack: 1/4" phone, INPUT B Jack: 1/4" phone, AUX IN Jack: Stereo miniature phone, OUTPUT A Jack: 1/4" phone, OUTPUT B Jack: 1/4" phone, STOP/MEMORY SHIFT Jack: 1/4" TRS phone, złącze USB, DC IN Jack (DC 9 V)
  • Zasilanie DC 9 V: bateria alkaliczne (9 V, 6LR61), zasilacz AC (seria PSA: sprzedawane oddzielnie)
  • * Akumulator Ni-MH nie może być zastosowany.
  • Pobór prądu 70 mA (DC 9 V)
  • * Szacowana żywotność baterii przy ciągłej pracy: bateria alkaliczne (9 V, 6LR61): około 3 godziny. Żywotność może być inna w zależności od warunków używania.
  • Wymiary 73 x 129 x 59 mm
  • Waga 450 g
  • Zawarte akcesoria Owner's Manual, broszurki ("USING THE UNIT SAFELY," "IMPORTANT NOTES," oraz "Information"), bateria alkaliczna (9 V, 6LR61): już zainstalowana w urządzeniu
  • Opcje zasilacz AC (seria PSA), przełącznik nożny (FS-5U, FS-6)
  • 0 dBu = 0.775 Vrms
  • Bateria znajdująca się w urządzeniu przeznaczona jest do tymczasowego używania ze wskazaniem na testowanie urządzenia. Sugerujemy wymianę jej na suchą baterię alkaliczną.
     

 

BOSS RC-30 - Specyfikacja techniczna:

  • Nominalny poziom wejściowy MIC IN: -40 dBu (zmienny), INST IN: -20 dBu, AUX IN: -10 dBu
  • Impedancja wejściowa MIC IN: 4 kΩ, INST IN: 1 MΩ, AUX IN: 22 kΩ
  • Nominalny poziom wyjściowy -20 dBu
  • Impedancja wyjściowa 1 kΩ
  • Zalecana impedancja obciążenia 10 kΩ lub więcej
  • Nagrywanie/Odtwarzanie Maksymalny czas nagrywania: około 3 godziny, maksymalna ilość fraz w pamięci: 99, Liczba ścieżek: 2, format danych: WAV (44.1 kHz, 16-bit linear, stereo)
  • Rodzaje rytmów Hi-Hat, Kick & Hi-Hat, Rock 1, Rock 2, Pop, Funk, Shuffle, R & B, Latin, Percussion
  • Rodzaje efektów BEND DOWN, STEP PHASER, SWEEP FILTER, TEMPO DELAY, Lo-Fi
  • Interfejs USB Hi-Speed USB mass storage device class
  • Sterowanie przełącznik pedałowy REC/PLAY/OVERDUB, przełącznik pedałowy STOP/TAP TEMPO, gałka MIC INPUT LEVEL, przycisk MEMORY DOWN, przycisk MEMORY UP, przycisk MEMORY WRITE, przycisk MEMORY DELETE, gałka RHYTHM OUTPUT LEVEL, przycisk RHYTHM ON/OFF, przycisk RHYTHM TYPE, przycisk RHYTHM TAP TEMPO, suwak TRACK 1, przycisk TRACK 1 SELECT, suwak TRACK 2, przycisk TRACK 2 SELECT, LOOP FX ON/OFF, przycisk LOOP FX TYPE, przełącznik PHANTOM
  • Sygnalizatory POWER, REC/PLAY (DUB), PEAK, TRACK 1 STATUS, TRACK 2 STATUS, BEND DOWN, STEP PHASER, SWEEP FILTER, TEMPO DELAY, Lo-Fi
  • Wyświetlacz 7 segmentów, 2 znaki (LED)
  • Złącza MIC IN Jack: XLR (zbalansowane/zasilanie phantom: DC 48 V, 10 mA), INST IN Jack (L/MONO, R): 1/4" phone, AUX IN Jack: Stereo miniature phone, OUTPUT Jack (L/MONO, R): 1/4" phone, FOOT SW Jack: 1/4" TRS phone, złącze USB, DC IN Jack (DC 9 V)
  • Zasilanie DC 9 V: baterie alkaliczne (AA, LR6) lub węglowo-cynkowe (AA, R6) x 6, zasilacz AC (seria PSA: sprzedawane oddzielnie)
  • Akumulatorki Ni-MH nie mogą być zastosowane.
  • Maksymalny pobór prądu 195 mA (DC 9 V)
  • Szacowana żywotnośc baterii przy ciągłej pracy: baterie alkaliczne (AA, LR6): około 7.5 godziny, baterie węglowo-cynkowe (AA, R6): około 1.5 godziny. Żywotność może być inna w zależności od aktualnych warunków pracy.
  • Wymiary 173 x 158 x 57 mm
  • Waga 1.2 kg (wraz z bateriami)
  • Zawarte akcesoria Accessories Owner's Manual, broszurki ("USING THE UNIT SAFELY," "IMPORTANT NOTES," oraz "Information"), baterie alkaliczne (AA, LR6) x 6
  • Opcje zasilacz AC Adaptor (seria PSA), przełącznik nożny (FS-5U, FS-6)
  • 0 dBu = 0.775 Vrms
  • Baterie znajdujące się w urządzeniu przeznaczone są do tymczasowego używania ze wskazaniem na testowanie urządzenia. Sugerujemy wymianę na suche baterie alkaliczne
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem