TEST: Boss Loop Station RC-3 i RC-30

28 lipca 2011 Tagi: Boss Loop Station RC-3, RC-30
Autor testu: artur-lutynski-zdjecie Artur Lutyński
Produkt: Boss Loop Station RC-3Boss Loop Station RC-30
Cena: RC-3: 790 Pln / RC-30: 1150 Pln
Dostarczył: Roland Polska Sp. z o.o.

Na moim biurku leżą właśnie dwa urządzenia Bossa, które łączy wspólna nazwa i przeznaczenie - loop station, czyli looper, "zapętlacz", "powtarzacz".

Do czego looper może się przydać? No cóż, biorąc pod uwagę, że oba urządzenia Bossa dysponują potężną pamięcią, pozwalającą na nagranie do 3 godzin stereofonicznych fraz, można sobie wyobrazić bardzo wiele zastosowań tych magicznych pudełek: zapisywanie pomysłów, ćwiczenie do podkładu, komponowanie, odtwarzanie wcześniej przygotowanych zagrywek na koncercie itd., itp.

 

Jak to działa?

Sprawa jest dość prosta. RC-3 ma wielkość i budowę klasycznej kostki efektowej Bossa. Jeden duży przycisk nożny, dwa pokrętła, kilka guzików i sporo wejść i wyjść. Zasilanie zapewnia bateria lub zasilacz, który musimy kupić osobno.

Gitara podpięta - zaczynamy.

Naciskam przycisk i zaczynam grać. Naciskam przycisk ponownie - urządzenie odtwarza moją zagrywkę i jednocześnie nagrywa następną. W ten sposób w nieskończoność (czyli do 3 godzin) można nakładać na siebie poszczególne ścieżki. Każdą zagrywkę możemy zapisać w pamięci urządzenia. Do dyspozycji mamy 99 banków, w tym 10 z wgranymi fabrycznie podkładami. Dzięki temu bardzo łatwo można przygotować frazy, które ubarwią występ na żywo (urządzenie można potraktować jak sampler), zwłaszcza, że dzięki wejściu liniowemu do RC-3 podłączyć można jakiś odtwarzacz i zgrać z niego np. kompletny podkład z sekcją rytmiczną.

 

Boss RC-3

[img:2:R]Może być również wygodnym rejestratorem pomysłów. Taki gitarowy dyktafon, w którym zapisujemy swoje pomysły. Przyda się także w czasie komponowania i ćwiczenia zabójczych solówek - możemy wgrać sobie podkład: jedną gitarę, drugą, może bas i ćwiczyć z takim wirtualnym zespołem do woli! Zaraz, zaraz - a perkusja? No i właśnie - tutaj RC-3 tez nie da się zaskoczyć. Urządzenie wyposażone jest bowiem w odtwarzacz rytmu, który pozwala na wybranie jednej z kilku pętli perkusyjnych (rock, blues, latino itd.) i ustawienie jej tempa. Ten wbudowany automat perkusyjny bardzo ułatwia nagrywanie fraz, zwłaszcza, że możemy wybrać, czy pętla perkusyjna również ma być nagrana, czy tylko służyć ma jako metronom. Możemy również ustawić poziom głośności perkusji względem wgrywanych fraz.

Warto wspomnieć też o tym, że podstawowe funkcje RC-3 obsługiwane mogą być bez pomocy rąk, jedynie przy użyciu nożnego włącznika. Dodatkowo do urządzenia podłączyć można zewnętrzny przełącznik (Boss ma ich sporo w ofercie), który w zasadzie wyeliminuje potrzebę schylania się do kostki w celu sterowania nią.

RC-3 posiada również złącze USB, które pozwala na kopiowanie plików z i na komputer. Urządzenie widoczne jest jako zwykły folder, a pliki zapisywane są w formacie WAV.
 

 

 

Boss RC-30

Posiada wszystkie cechy swojego mniejszego brata, ale oczywiście dysponuje większymi możliwościami. Przede wszystkim jest większy, posiada bowiem aż dwa nożne przyciski. Jest tak, ponieważ pozwala na zapisywanie fraz na dwóch ścieżkach niezależnie. Ma to tę zaletę, że obie ścieżki posiadają niezależną regulację głośności, możemy więc pobawić się w mini-miksowanie tego co wgramy w urządzenie.

Kolejna różnica to wbudowane efekty. Można je zastosować przy odtwarzaniu frazy. Są to: bend down, step phaser, sweep filter, tempo delay i lo-fi. Szczerze mówiąc, efekty te są mało gitarowe i wprawiły mnie w konsternację. Bardziej przydałyby się w muzyce elektronicznej niż gitarowej... I tu nagle mnie olśniło! RC-30 ma jeszcze jedną przewagę nad RC-3: wejście mikrofonowe i to z zasilaniem fantomowym! A to oznacza, że jest wręcz wymarzonym narzędziem dla...beatboxerów. I tu odetchnąłem z ulgą - no tak, teraz rozumiem dziwne ustawienia pętli efektowej. Być może konstruktorzy wcale nie myśleli o gitarzystach...

[img:3]

Czy można się do czegoś przyczepić? Owszem, można. Dwie rzeczy trochę popsuły bardzo dobre ogólne wrażenie. Po pierwsze, w instrukcji pominięto wskazówkę związaną ze sposobem podłączenia urządzenia do wzmacniacza gitarowego. Uważam bowiem, że jedyny sensowny sposób, to wpięcie Bossa w pętlę pieca. Jeżeli zastosujemy go przed wzmacniaczem, to oznacza, że albo nie będziemy korzystać z przesteru wzmacniacza, albo z pętli perkusyjnej Bossa. Przesterowany bębny brzmią bowiem strasznie...

Druga kwestia (i tu sie Japończykom dziwię najbardziej) to brak wyjścia słuchawkowego! Jest to o tyle istotne, że z powodu braku owego wyjścia z urządzenia możemy korzystać tylko wtedy, kiedy jest podłączone do jakiegokolwiek wzmacniacza! To oznacza, że do zastosowań domowych Boss się nie nadaje. Zastanawiam się również po co umożliwia się rejestrowanie podkładów w jakości cd (WAV), skoro - jako gitarzysta - muszę skorzystać ze wzmacniacza gitarowego, którego charakterystyka daleka jest od hi-fi. Gdyby nie te przeoczenia, wystawiłbym piątkę.

 

Podsumowując

Zarówno RC-3, jak i RC-30 są bardzo porządnymi urządzeniami, które warto polecić instrumentalistom i wokalistom (RC-30). Prosta obsługa, duże możliwości, solidna budowa.

 

 

BOSS RC-3 - Specyfikacja techniczna: 

  • Nominalny poziom wejściowy INPUT: -20 dBu, AUX IN: -10 dBu
  • Impedancja wejściowa INPUT: 1 MΩ, AUX IN: 22 kΩ
  • Nominalny poziom wyjściowy -20 dBu
  • Impedancja wyjściowa 1 kΩ
  • Zalecane impedancja obciążenia 10 kΩ lub więcej
  • Nagrywanie/Odtwarzanie Maksymalny czas zapisu: około 3 godziny, maksymalna ilość fraz w pamięci: 99 , Liczba ścieżek: 1, Format danych: WAV (44.1 kHz, 16-bit linear, stereo)
  • Typ rytmu Hi-Hat, Kick & Hi-Hat, Rock 1, Rock 2, Pop, Funk, Shuffle, R & B, Latin, Percussion
  • Interfejs USB Hi-Speed USB mass storage device class
  • Sterowanie Przełącznik pedałowy, gałka LOOP OUTPUT, gałka RHYTHM OUTPUT, przycisk DOWN, przycisk UP, przycisk WRITE, przycisk RHYTHM ON/OFF, przycisk TAP TEMPO
  • Sygnalizatory REC, PLAY (DUB)
  • wyświetlacz 7 segmentów, 2 znaki (LED)
  • Złącza INPUT A Jack: 1/4" phone, INPUT B Jack: 1/4" phone, AUX IN Jack: Stereo miniature phone, OUTPUT A Jack: 1/4" phone, OUTPUT B Jack: 1/4" phone, STOP/MEMORY SHIFT Jack: 1/4" TRS phone, złącze USB, DC IN Jack (DC 9 V)
  • Zasilanie DC 9 V: bateria alkaliczne (9 V, 6LR61), zasilacz AC (seria PSA: sprzedawane oddzielnie)
  • * Akumulator Ni-MH nie może być zastosowany.
  • Pobór prądu 70 mA (DC 9 V)
  • * Szacowana żywotność baterii przy ciągłej pracy: bateria alkaliczne (9 V, 6LR61): około 3 godziny. Żywotność może być inna w zależności od warunków używania.
  • Wymiary 73 x 129 x 59 mm
  • Waga 450 g
  • Zawarte akcesoria Owner's Manual, broszurki ("USING THE UNIT SAFELY," "IMPORTANT NOTES," oraz "Information"), bateria alkaliczna (9 V, 6LR61): już zainstalowana w urządzeniu
  • Opcje zasilacz AC (seria PSA), przełącznik nożny (FS-5U, FS-6)
  • 0 dBu = 0.775 Vrms
  • Bateria znajdująca się w urządzeniu przeznaczona jest do tymczasowego używania ze wskazaniem na testowanie urządzenia. Sugerujemy wymianę jej na suchą baterię alkaliczną.
     

 

BOSS RC-30 - Specyfikacja techniczna:

  • Nominalny poziom wejściowy MIC IN: -40 dBu (zmienny), INST IN: -20 dBu, AUX IN: -10 dBu
  • Impedancja wejściowa MIC IN: 4 kΩ, INST IN: 1 MΩ, AUX IN: 22 kΩ
  • Nominalny poziom wyjściowy -20 dBu
  • Impedancja wyjściowa 1 kΩ
  • Zalecana impedancja obciążenia 10 kΩ lub więcej
  • Nagrywanie/Odtwarzanie Maksymalny czas nagrywania: około 3 godziny, maksymalna ilość fraz w pamięci: 99, Liczba ścieżek: 2, format danych: WAV (44.1 kHz, 16-bit linear, stereo)
  • Rodzaje rytmów Hi-Hat, Kick & Hi-Hat, Rock 1, Rock 2, Pop, Funk, Shuffle, R & B, Latin, Percussion
  • Rodzaje efektów BEND DOWN, STEP PHASER, SWEEP FILTER, TEMPO DELAY, Lo-Fi
  • Interfejs USB Hi-Speed USB mass storage device class
  • Sterowanie przełącznik pedałowy REC/PLAY/OVERDUB, przełącznik pedałowy STOP/TAP TEMPO, gałka MIC INPUT LEVEL, przycisk MEMORY DOWN, przycisk MEMORY UP, przycisk MEMORY WRITE, przycisk MEMORY DELETE, gałka RHYTHM OUTPUT LEVEL, przycisk RHYTHM ON/OFF, przycisk RHYTHM TYPE, przycisk RHYTHM TAP TEMPO, suwak TRACK 1, przycisk TRACK 1 SELECT, suwak TRACK 2, przycisk TRACK 2 SELECT, LOOP FX ON/OFF, przycisk LOOP FX TYPE, przełącznik PHANTOM
  • Sygnalizatory POWER, REC/PLAY (DUB), PEAK, TRACK 1 STATUS, TRACK 2 STATUS, BEND DOWN, STEP PHASER, SWEEP FILTER, TEMPO DELAY, Lo-Fi
  • Wyświetlacz 7 segmentów, 2 znaki (LED)
  • Złącza MIC IN Jack: XLR (zbalansowane/zasilanie phantom: DC 48 V, 10 mA), INST IN Jack (L/MONO, R): 1/4" phone, AUX IN Jack: Stereo miniature phone, OUTPUT Jack (L/MONO, R): 1/4" phone, FOOT SW Jack: 1/4" TRS phone, złącze USB, DC IN Jack (DC 9 V)
  • Zasilanie DC 9 V: baterie alkaliczne (AA, LR6) lub węglowo-cynkowe (AA, R6) x 6, zasilacz AC (seria PSA: sprzedawane oddzielnie)
  • Akumulatorki Ni-MH nie mogą być zastosowane.
  • Maksymalny pobór prądu 195 mA (DC 9 V)
  • Szacowana żywotnośc baterii przy ciągłej pracy: baterie alkaliczne (AA, LR6): około 7.5 godziny, baterie węglowo-cynkowe (AA, R6): około 1.5 godziny. Żywotność może być inna w zależności od aktualnych warunków pracy.
  • Wymiary 173 x 158 x 57 mm
  • Waga 1.2 kg (wraz z bateriami)
  • Zawarte akcesoria Accessories Owner's Manual, broszurki ("USING THE UNIT SAFELY," "IMPORTANT NOTES," oraz "Information"), baterie alkaliczne (AA, LR6) x 6
  • Opcje zasilacz AC Adaptor (seria PSA), przełącznik nożny (FS-5U, FS-6)
  • 0 dBu = 0.775 Vrms
  • Baterie znajdujące się w urządzeniu przeznaczone są do tymczasowego używania ze wskazaniem na testowanie urządzenia. Sugerujemy wymianę na suche baterie alkaliczne

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
RC-3: Wbudowany automat perkusyjny
RC-3: Złącze USB
RC-3: Czas nagrywania do 3 godzin
RC-30: Niezależna regulacja głośności dwóch ścieżek
RC-30: Wbudowane efekty
RC-30: Wejście mikrofonowe z zasilaniem fantomowym
Brak wyjścia słuchawkowego
Do testów dostarczył:
Roland Polska Sp. z o.o.
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Joyo BanTamP - Zombie nadchodzi!1
TEST: TC-Helicon TalkBox Synth2
TEST: Ovation Celebrity Elite Plus3

Pozostałe testy sprzętu gitarowego

Head gitarowy Blackstar HT-5RH

Head gitarowy Blackstar HT-5RH

Firma Blackstar, która na rynku istnieje już sporo latek, nadal się rozwija mimo olbrzymiej konkurencji na rynku wzmacniaczy. Fakt, że została założona przez ludzi o niesamowicie otwartych umysłach na nowe rozwiązania...

Produkt: HT-5RH
Cena: 1.800 zł
Tomasz Andrzejewski Gitarzysta
Gitara akustyczna Ibanez AFC151 SRR

Gitara akustyczna Ibanez AFC151 SRR

Nie brak jej uroku, ale też charakteru. Zdecydowanie będzie widoczna na scenie, ale także obroni się w studiu, bo po prostu doskonale brzmi. Jest przy tym bardzo grywalna. Póki co, to po prostu doskonała oferta.

Produkt: AFC151 SRR
Cena: 4.000 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
Gitara elektryczna PRS SE Floyd Custom 24

Gitara elektryczna PRS SE Floyd Custom 24

PRS SE Floyd Custom 24 to jeden z lepszych ?koreańczyków? z jakimi miałem do czynienia. Uważam, że jest to bardzo dobra alternatywa dla osób, które hołdując marce nie chcą wydawać nastu tysięcy złotych.

Produkt: Floyd Custom 24
Cena: 4.200 zł
Marek Pająk Gitarzysta VADER
Kombo gitarowe Supro Black Magick

Kombo gitarowe Supro Black Magick

Rynek wzmacniaczy gitarowych to fantastycznie funkcjonujące zjawisko. Od czasów, gdy gitara elektryczna na dobre zadomowiła się w kanonie szeroko rozumianej...

Produkt: Black Magick
Cena: 7.000 zł
Szymon Chudy Gitarzysta, kompozytor, producent muzyczny
mikrofon