Test IMG Stage Line DSM-260: cyfrowy procesor zarządzający głośnikami

Andrzej Modrzejewski 8 listopada 2011, 10:21 Monacor
IMG STAGELINE 2290 Pln
  • Bardzo dobra praca urządzenia
  • Duży zapas linii opóźniającej
  • Pięciopunktowa korekcja
  • Przełączniki odłączające masę od złącza USB
  • Czytelny wyświetlacz oraz intuicyjny panel przedni
  • Możliwość zapisania 64 presetów dla każdego projektu
  • Bardzo dobra relacja ceny do możliwości urządzenia
  • Odczuwalny efekt feedback

Produkt IMG Stage Line DSM-260 należy do grupy urządzeń cyfrowych służących głównie do pracy między mikserem a końcówkami mocy i połączonych z nimi kolumnami głośnikowymi. Jego podstawowym zadaniem jest doprowadzenie niezniekształconego i odpowiednio obrobionego sygnału do końcówek po to, aby nie spalić cewek głośników, ustawić odpowiednio pasma dla różnych reproduktorów, poprawić korekcję, sfazować, a w pewnych sytuacjach opóźnić sygnał. Wszystkie te zabiegi służą poprawie jakości dźwięku.

[lupa:1]
 
DSM-260 posiada dwa rodzaje wejść: analogowe i cyfrowe – interface S/PDIF (chinch) i RS 485 oparte o złącze XLR. Takie rozwiązanie zastosowane zostało dla wlotów kanałów A i B.
 
[img:2]
 
Przechodząc do obróbki sygnału mamy sposobność regulacji poziomu czułości wejścia w zakresie + 6dB do – 12dB. Funkcję tę można kontrolować na wyświetlaczu LED. Kolejnym elementem spełniającym funkcję poprawy jakości dźwięku jest pięciopasmowy korektor. Każdy z nich można modyfikować. Do wyboru są filtry typu dzwon, półka lub notch. Oczywiście filtry parametryczne posiadają regulację dobroci Q w zakresie od 0,3 do 20 korygowane +/- 15dB. Każdy tor (A lub B) przekazuje po wstępnej obróbce sygnał do trzech niezależnych kanałów wyjściowych. W każym z tych kanałów wyjściowych mamy do dyspozycji zwrotnicę, linię opóźniającą, kompresor, regulację poziomu wyjściowego sygnału,l limiter, odwracacz fazy. Wszystkie te funkcje można wyciszyć przyciskiem Mute.
 
Zwrotnica działa w oparciu o dwa rodzaje filtrów półkowych Low i High, a ich nachylenie można ustawić od 6dB do 24dB, Wykorzystując dwa rodzaje filtrów Butterworth lub Linkwitz - Rilay.
 
[lupa:2]
 
Dalszym punktem służącym do obróbki dźwięku jest linia działająca w zakresie od 0 do 848,998msek czyli 288,65932m. Następnym elementem toru wyjściowego jest RMS kompresor posiadający regulację Treshold (- 10dB do + 20dB) Ratio 1:1 do 32:1, Attack od 5ms do 200ms Relase od 0,1 s. do 3s. Knee od 0% do 100%. Po kompresorze możemy skorzystać z regulacji poziomu wyjścia sygnału (Gain – 12dB do + 6dB).Bardzo istotnym elementem wyposażenia DSM 260 jest limiter, którego poziom regulacji Treshold zaczyna się od – 10dB do + 20dB, Ratio od 0,1s do 3s. i Attaca od 5ms do 200ms. Na samym końcu kanału wyjściowego znajduje się dwustanowy (0? , 180? ) odwracacz fazy. Każde z sześciu wyjść (suma obu kanałów A i B) posiada wyświetlacz LED informujący o poziomie sygnału wyjściowego.
 
[img:4]
 
Oczywiście obróbkę procesora możemy przeprowadzać ręcznie lub przy pomocy PC, do którego producent dostarcza oprogramowanie na płycie CD. PC łączymy przy pomocy kabla USB 2.0 dołączonego do DSM 260. Każdy z ustawionych wariantów programu można zabezpieczyć przy pomocy klucza – hasła dostępu. Można też wprowadzić własną nazwę dla każdego wariantu, a mamy ich do dyspozycji 64. Punktem wyposażenia DSM-260 są przełączniki odłączające masę od złącza USB, a także ogólną urządzenia. Przydaje się to w wypadku wystąpienia przydźwięku z powodu pętli masowej.
 
Szczegółowe informacje dotyczące użytkowania procesora DSM-260 znajdziecie w instrukcji obsługi:
 
 

Wrażenia
 
W moim odczuciu procesor DSM-260 pracuje bardzo poprawnie i posiada sporo możliwości. Wprawdzie jego mniejszy brat: DSM-240 posiadający dwa wejścia i cztery wyjścia ma możliwość ustawienia nachylenia charakterystyki zwrotnicy do 48dB na oktawę. Linia opóźniająca użyta w testowanym egzemplarzu ma szeroki zapas, ale odczuwalny jest efekt feedback. Przydałby się regulowany odwracacz fazy na wyjściach. Ma to zastosowanie w przypadku użycia kolumn głośnikowych, w których reproduktory są ustawione pod innym kątem niż 0? lub 180? . Bardzo ważnym elementem poprawiającym brzmienie jest pięciopunktowa korekcja. Uważam że relacja ceny do możliwości DSM-260 firmy Stage Line jest bardzo dobra gdyż jego sobowtór pochodzący od Adama Halla kosztuje dwukrotnie więcej.
 
[img:3]
 
Specyfikacja techniczna DSM-260:
 
  • 2 wejścia i 6 wyjść (XLR, sym.)
  • Wejście cyfrowe S/PDIF (32kHz, 44.1kHz lub 48kHz)
  • DSP: SAM3716, 24 bity (data) x 96 bitów (coeff.)
  • Konwerter A/D: AKM5392, 24 bity
  • Konwerter D/A: AKM4396, 24 bity
  • Zakres dynamiki: > 110dB
  • 3 tryby pracy: 3-drożna stereo/2-drożna stereo + sub/6-drożna mono
  • Interfejs graficzny, oprogramowanie PC (zarządzanie max 32 urządzeniami DSM-260)
  • Możliwość zapisania 64 presetów dla każdego projektu
  • Interfejs USB
  • Interfejs RS-485
  • Wyświetlacz 2 x 24 znaki
  • Wskaźnik VU z 7 diodami dla każdego kanału, poziom lub limiter
  • Możliwość równoczesnej zmiany ustawień dla kilku kanałów
  • Montaż w racku 482mm (19"), 1U
 
Wejścia (dla każdego kanału):
 
  • Regulacja wzmocnienia
  • 5 parametrycznych korektorów
  • 17 typów filtrów dla każdego korektora
  • Opóźnienie, wprowadzanie czasowo (ms) oraz dystansem (m): max 849ms z krokiem 22usek. lub max 288m z krokiem 6.8mm
 
Wyjścia (dla każdego kanału):
 
  • Zwrotnica z filtrem Butterworth'a, Linkwitz-Riley'a oraz Bessel'a, od 6 do 24dB/okt.; możliwość uzyskania bardziej stromego zbocza filtru w połączeniu z korektorem
  • 5 parametrycznych korektorów dla każdego wyjścia
  • 17 typów filtrów dla każdego korektora
  • Limiter oraz kompresor RMS ze stosunkiem do 32:1 oraz regulowanym twardym/miękkim kolanem, threshold: od 20dBu do -10dBu, czas release: od 0.1 do 3 sek., czas attack: 5-200ms
  • Limiter oraz kompresor RMS z funkcją przepuszczania (bypass)
  • Opóźnienie, wprowadzanie czasowo (ms) oraz dystansem (m): max 849ms z krokiem 22usek. lub max 288m z krokiem 6.8mm
  • Przełącznik fazy (180°)
  • Regulacja wzmocnienia
 
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem