Test mobilnego studia Roland Canvas SD-50

17 listopada 2011 Tagi: rejestrator Roland Canvas SD-50, sd50, sd 50
Autor testu: artur-lutynski-zdjecie Artur Lutyński
Cena: 1612 Pln
Dostarczył: Roland Polska Sp. z o.o.

Jak świat stary, długi i szeroki ludzie wymyślają, co rusz nowe rzeczy. Tysiące wynalazków bardziej lub mniej przydatnych. Setki urządzeń usprawniających nasze codzienne życie. Wynalazców podzieliłbym na 3 kategorie. Są tacy, co wymyślają zupełnie nową rzecz, są tacy, którzy ulepszają i modyfikują istniejące już rzeczy, aż w końcu są i tacy co zbierają wiele różnych pomysłów i zamykają je w jednym „pudełku” tworząc tzw. kombajny.

Dlaczego o tym piszę? Bo takim „kombajnem” nazwać można Rolanda Canvas SD-50.

Ktoś kiedyś powiedział: „jak coś jest do wszystkiego, to tak naprawdę jest do niczego” i pewnie miał rację, gdyż można to powiedzonko odnieść do wielu przedmiotów stworzonych w ostatnim wieku. Na szczęście ta pospolita prawda kompletnie nie odnosi się do urządzenia, jakim jest Roland Canvas.

Konstruktorzy z koncernu Roland bardzo sprytnie i z dużym wyczuciem połączyli w jedną całość wiele przydatnych funkcji potrzebnych mobilnemu muzykowi. W niewielkiej, lekkiej i niepozornie wyglądającej obudowie, z malutkim wyświetlaczem, elegancko wkomponowali cała masę funkcji które będą dla niejednego muzyka zbawienne. Ale do rzeczy...

Po otwarciu pudełka, znajdziemy następujące elementy: oczywiście samo urządzenie SD-50, podręcznik w języku angielskim, CD-rom z instrukcją w wersji PDF w kilku językach, DVD z Sonar LE 8.5, sterowniki USB oraz oprogramowanie, kabel usb i zasilacz. Zasilacz jest wielo napięciowy (100V-240V) i dość silny (2A), więc może być używany również z wieloma innymi urządzenia firmy Roland.

Moduł może być zasilany na trzy różne sposoby: baterie (AA x 6szt.), zasilacz lub poprzez port USB z komputera. Co więcej, zasilanie USB działa nawet, jeśli komputer jest wyłączony, przynajmniej z mojej płyty głównej ASUS. Tak więc pojedynczym kablem MIDI możemy zapewnić wspomniane zasilanie, transmisje komunikatów MIDI oraz ścieżek audio. Oprogramowanie Sonar LE firmy Cakewalk wydaje się być świetnym dodatkiem z jedną zasadniczą wadą – nie jest dostępne w wersji na komputery Mac.

[img:2]

Osobom, które wolą klasyczne wzornictwo SD-50 może wydać się zbyt ekstrawagancki, mnie jednak osobiście nowoczesny i minimalistyczny styl (który notabene nawiązuje silnie do innych, nowych produktów Rolanda) bardzo przypadł do gustu.

A teraz najważniejsze: dźwięk. SD-50 ma 128 MB sampli w pamięci ROM, (czyli tyle samo co Roland Sonic Cell, Roland Fantom XR i dwukrotnie więcej niż w XV-5080). Próbki te są używane przez setki presetów, organizowanych w różnych bankach: pojedynczych barwach, barwach GM2, barwach GS, w presetach zestawów perkusyjnych GM2 i GS. Dźwięki typu "Preset" i "solo" są specyficzne dla SD-50, a GS i GM2 zgodne z panującym standardem.

Presety różnych kategorii mogą być mieszane: na przykład, można użyć barwę "preset" w kanałe MIDI 1, brzmienia z GM2 w kanale 2 i brzmienia "solo" w kanale 3. Istnieją jednak pewne wyjątki: w opcji GS, można używać tylko presetów GS i zestawów perkusyjnych. Ponadto, istnieją dwa różne zestawy GM2: "klasyczny" i "współczesny". Można wybrać, które będą w użyciu, ale nie jest możliwe, aby wybrać poszczególne barwy dla każdego zestawu, więc jeśli zdarzy się tak, że podoba się nam fortepian z "klasycznych" ustawień i gitara ze "współczesnych" to niestety nie będziemy mogli ich razem ustawić. Wielka szkoda .

Brzmienie SD-50 w standardzie GS jest zbliżone do modelu SC-55, ale śmiem twierdzić, że SD-50 w brzmieniu jest nieco słabszy. Tak czy siak idealnie nadaje się do odsłuchiwania plików w standardzie GS.
Jedną z najbardziej reklamowanych funkcji SD-50 jest możliwość włączenia "przerobionych" banków dźwięków GM2. Jak podkreśliłem wcześniej, SD-50 składa się z dwóch różnych banków GM2 ( "klasyczne" i "współczesne" ), choć można używać tylko jednego z nich na raz. "Klasyczny" zestaw jest tym samym, co można znaleźć w wielu innych produktach firmy Roland, takich jak SD-20. Dźwięki te są, moim zdaniem, po prostu poprawne, ale nie bardzo dobre. Bank z próbkami "współczesnymi", ma lepsze i bardziej realistyczne brzmienia, które porównać można z jakością brzmień typu "preset". Ale w momencie gdy próbujemy na tym ustawieniu odtwarzać standardowe pliki GM i GM2 zaczyna brzmieć to dosyć irytująco i ma się wrażenie jakby te barwy nie kleiły się ze sobą. Po powrocie do „klasycznego” trybu okazuje się jednak, że GM i GM2 brzmią dużo lepiej. Mam wrażenie, że „współczesne” tryb lepiej nadaje się do tworzenia własnej muzyki.

[img:3]

Bank brzmień "Preset" jest największym (640 presetów), i zawiera zarazem najlepsze brzmienia. Wiele presetów z SD-50 posiada taką samą nazwę jak w przypadku Sonic Cell i syntezatorów Fantom X, ale na samej nazwie się nie kończy bo również brzmią prawie, że identycznie. Sekcja efektów SD-50 to tylko pogłos, chorus, delay (chorus i delay, nie mogą działać jednocześnie) i korektor, ograniczony do 3 różnych ustawień. Brak przesterów, zniekształceń, brak leslie (wirujących głośników) dla organów, tremola dla pianina, rezonansu dla instrumentów akustycznych, i kiepskie FX syntetycznych dźwięków ...
Prawdę mówiąc tutaj po Rolandzie można byłoby spodziewać się czegoś więcej. Sekcja efektów po prostu leży. Ale gdy się przyjrzymy już temu co jest na pokładzie, okazuje się, że pogłos jest bardzo dobry i po odpaleniu go dodaje życia do naszego instrumentarium. Próbując zrozumieć posunięcie Rolanda w kierunku mega okrojonych efektów, na obronę SD-50 przychodzi mi myśl, że tak defakto do modułu dołączony mamy program SONAR LE w którym to możemy wgrać suche ślady a następnie za pomocą pluginów VST (które znajdziemy w pakiecie SONARA) dowolnie obrabiać i modelować wgrane uprzednio ślady.

W ogólnym rozrachunku, brzmienia SD-50 są dobre, ale brakuje naprawdę doskonałych brzmień. Gdybym miał ocenić je, to byłby mój werdykt:

 

  • fortepiany akustyczne: średnie / dobry (kilka ładnych fortepianów)
  • piana elektryczne: dobry / bardzo dobry (ładny zbiór Rhodes / Wurlitzer / fortepiany FM)
  • organy: niska / średnia (oczywiście przez brak efektu Rotary Speaker)
  • smyki: dobry / bardzo dobry (ładne, pełne i realistyczne)
  • basy akustyczne i elektroniczne: dobry / bardzo dobry
  • gitary: niska / średnia (gitary akustyczne są bardzo płaskie)
  • dęte: średnie (całkiem ładne flety i podobały mi się saksofony)
  • synth: dobry / bardzo dobry (różnorodne i kreatywne brzmienia)
  • perkusja: dobry (mogłoby być lepiej ale bębny brzmią przyzwoicie i naturalne).

 

Wreszcie dotarliśmy do brzmień z banku oznaczonego jako "SOLO tone” , który zawiera tylko trzy brzmienia: skrzypce, puzon i shakuhachi. Tak, tylko trzy, ale szczerze mówiąc, są one piękne. Brzmią bardzo dobrze i prawie jestem przekonany, że nie słyszałem tak ładnie brzmiących na żadnym innym urządzeniu modelowanym syntetycznie. Są one nie tylko realne, ale również bardzo elastyczne i posiadające niuanse realnych instrumentów.

[lupa:2]

Roland Canvas SD-50 to jednak nie tylko moduł brzmieniowy w dosłownym tego słowa znaczeniu, to o wiele więcej. SD-50 może czytać i odtwarzać z pamięci typu pendrive utwory w formatach mp3, wave i oczywiście midi. Dodatkowe funkcje pozwalają na zmianę tempa (bardzo przydatne), tonacji (z plikami audio działa dobrze do 5 półtonów, potem zaczynają się schody) a także pozwala „usunąć” partię wokalną z utworu audio. Ostatnią funkcję, należy potraktować z lekkim przymrużeniem oka i nie należy się spodziewać efektu zmutowania ścieżki wokalnej :). Canvas posiada także wejście audio z zasilaniem phantom oraz wysoko impedancyjne wejście gitarowe, dlatego można go wykorzystać jako pełnowartościowy interfejs audio w połączeniu z całkiem dobrym oprogramowaniem SONAR LE.

[lupa:1]

 

Podsumowanie

W ogólnym rozrachunku, uważam, iż Roland Canvas SD-50 jest fajnym urządzeniem. Nie zabija może brzmieniem dostępnych próbek, ale też nie brzmi źle. Jest za to poręczny, lekki i mobilny. Zasilanie bateryjne to jego wielki atut. Jako urządzenie do zadań wszelakich sprawdzi się znakomicie. Biorąc pod uwagę, że w tak małym i schludnym pudełku znaleźć możemy odtwarzacz plików audio, interfejs audio z 24 bitowym przetwornikiem podłączany do komputera, wejścia i wyjścia MIDI, moduł brzmieniowy i przyglądając się zarazem bardzo przyzwoitej cenie jestem przekonany, że z pewnością zainteresuje on niejednego muzyka który na co dzień zajmuje się komponowaniem i tworzeniem muzyki, nie koniecznie siedząc przy biurku.

Jednak tworzenie kombajnów ma jakiś sens...

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Niewielka i lekka a zarazem solidna obudowa
Dołączone oprogramowanie Sonar LE
3 rodzaje zasilania: zasilacz sieciowy, złączw USB, baterie AA
Kompatybilny z Windows i Mac
128 MB sampli w pamięci ROM
Całkiem dobre brzmienia
Możliwość czytania i odtwarzania z pamięci pendrive formatów: mp3, wave i midi
Przydatne funkcje zmiany tempa i tonacji
Oprogramowanie do nagrywania SONAR 8.5 LE tylko dla Windows
Do testów dostarczył:
Roland Polska Sp. z o.o.
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: EVE Audio TS107, TS108 & TS1101

Pozostałe testy sprzętu studyjnego

Subwoofery studyjne EVE Audio TS107, TS108 & TS110

Subwoofery studyjne EVE Audio TS107, TS108 & TS110

Subwoofer w studiu nie jest elementem niezbędnym. Są jednak przypadki, kiedy staje się ważnym uzupełnieniem toru odsłuchowego, pozwalając po prostu usłyszeć...

Produkt: TS107TS108TS110
Cena: 2.090 zł2.990 zł3.850 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
Sampler Akai MPC Live

Sampler Akai MPC Live

Ocena:

Służące do produkcji muzyki urządzenia z serii MPC od Akai od lat z powodzeniem zajmują miejsca w studiach muzycznych. Ta uznana marka w 2016 doczekała się gruntownego odświeżenia wraz z pojawieniem się Akai Touch...

Produkt: MPC Live
Cena: 5.100 zł
Adam Cyzman
Monitory studyjne Hedd Type20

Monitory studyjne Hedd Type20

Dość długo zwlekałem z napisaniem tego testu. Minęły dobre 3 miesiące, podczas których monitory HEDD Type 20 były podstawowym źródłem odsłuchu w moim studiu....

Produkt: Type 20
Cena: 7.500 zł (szt.)
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
Monitory KRK Rokit6 G3 oraz V6S4

Monitory KRK Rokit6 G3 oraz V6S4

Firma KRK to jeden z najbardziej uznanych producentów monitorów studyjnych. Znajdziemy je zarówno w zawodowych studiach nagraniowych, jak i w wielu mniejszych, domowych. Dzięki doskonałemu rozeznaniu rynku...

Produkt: Rokit6 G3V6S4
Cena: 750 zł brutto2.250 zł brutto
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz