TEST SONAR X1 PRODUCER - Rewolucyjna platforma DAW

Marcin Warnke 15 grudnia 2011, 09:02 Roland Polska Sp. z o.o.
Cakewalk 1700 PLN
  • Nowatorski, funkcjonalny, ergonomiczny
  • Bardzo stabilny
  • Ogromna liczba świetnych usprawnień systemowych oraz użytkowych
  • Urządzenie MultiDock - pozwala na pełną kontrolę używanych elementów sesji
  • Inteligentne narzędzie Smart Tool
  • Przeglądarka Mediów
  • Rewolucyjny system zarządzania interfejsem użytkownika - Skylight
  • Jednostka ProChannel - połączenie korektora i kompresora
  • Sonar X1 Producer obsługuje pliki REX 64-Bit
  • Skróty klawiszowe - Key Clusters

Na rynku pojawiła się nowa wersja oprogramowania Sonar X1 Producer, która według poprzedniej chronologii stosowanej przez Cakewalk nosiłaby numer dziewięć. Zmieniono nie tylko nazewnictwo, ale także interfejs użytkownika oraz funkcjonalność programu. Twórcy rozpoczęli rewolucję, która powinna ucieszyć istniejących użytkowników programu i zachęcić nowych do zakupu oraz tworzenia muzyki.

Dla tych którzy znają wygląd Sonara, wersja X1 może wydawać się zupełnie nowym programem, jednak nic bardziej mylnego. Znajdziecie go pod przykrywką nowego, bardziej funkcjonalnego interfejsu, którego przyswojenie nie zabiera dużo czasu.

Jest to jeden z najlepszych updatów spośród wszystkich sekwencerów, jakie miałem okazje używać. Używając X1 odniosłem wrażenie, że twórcy programu wzięli pod uwagę sugestie użytkowników Sonara. Świadczy o tym niesamowita przystępność oraz wspomniana już funkcjonalność tej platformy. Wiele programów do tworzenia muzyki przeznaczona jest przede wszystkim dla osób posiadających sporą wiedzę na temat technologii dźwięku, przez co stają się niedostępne dla osób rozpoczynających przygodę z produkcją muzyki. Cakewalk zmniejszył dystans między amatorami a profesjonalistami, dzięki rozwiązaniom zastosowanym w tej wersji Sonara.

[lupa:1]


Co nowego 

Poza wyglądem tracków i klipów zmieniło się praktycznie wszystko. Kontrolki odpowiedzialne za wejścia i wyjścia sekwencera oraz efekty, etc, zostały przeniesione na lewą stronę okna aranżu, dzięki czemu są dostępne za kliknięciem myszki.

Jeśli chodzi o Inspektora, istnieje możliwość włączenia wyglądu – Channel Strip (podgląd parametrów wybranego śladu, auxów) oraz ProChannel. Przeglądarkę mediów również udoskonalono, od teraz możecie przesuwać ją według upodabnia po całym ekranie, bądź umieścić na stałe w wybranym miejscu. Dzięki temu wrzucanie wtyczek na ścieżkę, czy pozbywanie się niepotrzebnych elementów aranżu staje się bardzo proste. Pozwala to na zwiększenie wydajności pracy. Pamiętajcie, że operacji nie można wykonać w odwrotnym kierunku. Klip raz umieszczony w śmietniku nie może być przeciągnięty z powrotem na ścieżkę.

[img:3]

[img:6:R]Jednym z rozwiązań które zrobiło na mnie bardzo duże wrażenie jest Smart Tool. Jest to narzędzie, które zmienia swe zastosowanie w zależności od wykonywanej czynności. Działa bez zarzutu i niesamowicie przyspiesza pracę. Smart Tool zmienia się z jednego narzędzia w drugie po przesunięciu myszki, zatem w jednym momencie możemy używać gumki do sklejania części aranżu, a już za chwilę ołówka umożliwiającego rysowanie nut. Oczywiście możecie robić to samo manualnie, ale jestem pewny, że po pierwszej styczności z tym inteligentnym narzędziem zapomnicie o tej już „archaicznej“ opcji. Dotychczasowy Transport Bar zastąpiony został przez Control Bar, który tak, jak w poprzednich wypadkach zwiększa diametralnie wydajność i funkcjonalność tego programu. Pozwala na wybór własnych ustawień, jak kwantyzacja, nagranie w pętli, etc. Oczywiście i w tym wypadku okno może być przesuwane przez użytkownika po całym ekranie, bądź wstawione w dowolne miejsce interfejsu.

MultiDock natomiast pozwala na „dokowanie“ na swym pokładzie miksera, przeglądarki oraz innych okien włączając w to wtyczki. Podobnie jak przeglądarkę, można go przesuwać po ekranie, a także zwinąć by zachować porządek sesji. 

[img:8:R]Istnieje także możliwość zapisu ustawień narzędzi Sonara oraz zmiany między tymi ustawieniami za pomocą funkcji Screenset.

 

Twórcy Sonara X1 stworzyli narzędzie, które użytkownik jest w stanie zaprojektować według własnych upodobań, co do funkcjonalności, trybu pracy i zapotrzebowania. Jest to krok milowy w rozwoju platform DAW. Ten rynek praktycznie od samego powstania stawiał na optymalizację pracy, funkcjonalność oraz minimalizację czasu poświęcanego na obsługę programu, teraz jednak nadszedł długo oczekiwany moment. Z całą pewnością z tego pomysłu już niebawem będą korzystać pozostali producenci sekwencerów. Ten rewolucyjny system zarządzania interfejsem użytkownika nazwano Skylight.

 

ProChannel

Warto poświęcić trochę uwagi jednostce – ProChannel, która łączy w sobie EQ oraz kompresor. Oczywiście jak łatwo się domyślić jest to jednostka, oferująca wysokiej jakości efekty. Każdy z kanałów posiada wbudowany ProChannel, zatem znikła konieczność dodawania tych procesorów, dzięki czemu znacznie oszczędzane jest CPU X1.

Kompresor pracuje w dwóch trybach: PC76 oraz PC4K. Pierwszy oferuje pięć ustawień ratio oraz parametry attack i release, ponadto pokrętła I/O. Drugi natomiast posiada na pokładzie attack, release, make-up gain, ratio oraz możliwość zastosowania techniki sidechain.

[img:7]

Ekualizer (four-band) oferuje następujące parametry: level oraz frequencies dla każdego z bandów. Istnieje możliwość zmiany pomiędzy charakterystyką modern, vintage oraz pure. Ponadto dodano filtry nisko oraz górnoprzepustowe przepustowe. Wisienką na torcie jest przycisk dodający przestrzeni edytowanej ścieżce.

Ciekawym elementem ProChannela jest tube saturation emulator, posiadający następujące parametry: wyjście, wejście i drive. Oferuje on dźwięk o wysokiej jakości.

 

 

Dodatkowe usprawnienia

Dodano także nowe elementy audio oraz MIDI o wysokiej jakości - 1.2GB zróżnicowanych stylistycznie sampli Loopmasters oraz Sample Magic. Wszystkie pętle i sample to pliki REX. Nowa wersja Sonara obsługuje pliki REX 64-Bit.

Świetnym rozwiązaniem twórców tego softu jest możliwość edycji wielu efektów jednocześnie jako FX Chain. Te ustawienia można oczywiście zapisać i korzystać z nich w pracy nad innymi projektami. Pamiętajcie, że nie można w nich zawierać efektów MIDI oraz instrumentów wirtualnych.

Kolejnym ciekawym oraz funkcjonalnym rozwiązaniem są skróty klawiszowe – Key Clusters, które pogrupowano w logiczny sposób, na przykład – wszystkie komendy dotyczące lupów, znajdują się pod klawiszem L, i tak dalej. Świetne rozwiązanie, które po raz kolejny świadczy o nowatorskiej polityce developerów Sonara.

Sonar X1 oferuje wiele dodatkowych usprawnień i nowinek, które wpływają na jakość pracy, jak Edit Filter – pokazujący automatyzację tylko tej ścieżki, którą chcecie edytować.

[img:4]


 

Podsumowanie

Ta wersja Sonara jest prawdopodobnie najlepszym updatem jaki widział rynek platform DAW. Nowatorski, funkcjonalny, ergonomiczny i stabilny, to słowa, które najtrafniej oddają czym jest Sonar X1. Liczba usprawnień nie ma końca. Praca z tym programem jeszcze nigdy nie była tak łatwa.

Po zapoznaniu się z możliwościami tego softu, jedyną rzeczą, o jakiej będziecie myśleć, to Wasza muzyka. X1 został zaprojektowany tak, by użytkownicy skupiali swą uwagę na tworzeniu, a nie nad rozgryzaniem jego skomplikowanych funkcji. Dla wielu osób, szczególnie na początku przygody z sekwencerami zrozumienie zasad obsługi Platform DAW wydaje się być po prostu trudne. Cakewalk zadbał by ta kwestia nie wchodziła w drogę użytkownikom, dzięki temu Sonar X1 stał się jednym z najbardziej użytkowych oraz nowatorskich sekwencerów dostepnych na rynku.

Testując X1 stworzyłęm ponad 40 ścieżek audio/MIDI, użyłem niezliczonej liczby VST, efektów i procesorów, pomimo to system zachowywał się stabilnie, nie zawieszał się. Ci, którzy używają sekwencerów wiedzą, że jest to nagminny problem podczas pracy z platformami DAW. Jeśli używaliście poprzednich wersji Sonara, nie obawiajcie się, przejście na X1 będzie szybkie i bezbolesne. Zmiany w interfejscie użytkownika nie są zmianami w rdzeniu programu, a zatem będziecie pracować w znajomym Wam środowisku, tyle, że o wiele bardziej przystępnym, funkcjonalnym, krótko – lepszym!

Jeśli Sonar jest dla Was nowym programem, jest to najlepszy moment by przyjrzeć mu się bliżej. Ten program na prawdę przyspieszy proces tworzenia muzyki.

 

 

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem