Test Koch Studiotone 20: Bezkompromisowe brzmienie gitarowe?

14 stycznia 2012 Tagi: Koch Studiotone 20, combo gitarowe
Autor testu: piotr-borowik-zdjecie Piotr Borowik
Produkt: Koch Guitar Studiotone 20
Cena: 4600 Pln
Dostarczył: Music Partners Polska

Wiele wzmacniaczy przewinęło się w trakcie mojej wędrówki w poszukiwaniu własnego brzmienia i nie często zdarza mi się mieć tak trwałe wspomnienia związane z konkretnym piecykiem. Tym razem zdradzę Wam już na początku, że test przebiegł bez ani jednego zgrzytu.

Z właścicielem firmy Koch miałem okazję rozmawiać parę razy przy okazji targów muzycznych. Jest to uśmiechnięty człowiek o bardzo otwartej i serdecznej postawie połączonej z ogromną dedykacją misji dostarczenia światu gitarowego brzmienia na bezkompromisowym poziomie.

Nasz Polski dystrybutor, Music Partners Polska, w zaufaniu zdradził mi, iż holenderski producent nie poszukuje dużych firm sprzedających wzmacniacze na tony, a raczej pasjonatów brzmieniowych, z którymi nawiąże bliski kontakt oparty na zrozumieniu wspólnej misji. Wyobrażacie sobie być częścią czegoś tak wyjątkowego?!

Budowa

Koch Studiotone 20 to w pełni lampowe otwarte kombo wydobywające swoje unikalne brzmienie dzięki umieszczonemu wewnątrz 12” głośnikowi VG12-60 autorskiej produkcji. Na preampie znajdziemy trzy dobrze znane lampy 12AX7, a na końcówce dwie EL84.

[lupa:1]

Przedni panel zaraz za pojedynczym wejściem posiada przełącznik kanałów Clean/OD/OD+ oraz trójpozycyjny przełącznik charakteru pracy OD+ H/M/L (high/mid/low). Wspólna dla regulacji barwy 3-stopniowa korekcja współpracuje z dwoma przełącznikami voicingu: Mid Shift i Bright, służącymi uwydatnieniu środkowych i wysokich frekwencji. Czystą barwę regulujemy pojedynczym Volume, a nasycenie kanału Overdrive dwoma: Gain & Volume. Wisienką wieńczącą nasz tort jest Accutronicsowy reverb sprężynowy.

Tylny panel zaskakuje w miły sposób ujawniając opcje wyłączenia głośnika (np. podczas nagrywania z linii), podłączenia głośników o trzech różnych opornościach 4/8/16 Ω. Posiada wyjście nagrywania z voicingiem symulacji głośnika - ustawienie mikrofonu prostopadłe i ukośne oraz cztero lub jednogłośnikowa paczka(!), 2 wyjścia liniowe i wyjście słuchawkowe, pętlę efektów i wejście na footswitch.

[lupa:2]

Brzmienie

Nieporównywalnie piękne i oryginalne. Doskonały, dźwięczący clean połączony z bogatą i selektywną fakturą overdrive’u oraz lejącym i artykulacyjnym brzmieniem solowym. Dla mnie: najwyższa półka - nic dodać, nic ująć. Musicie przekonać się na własne uszy, jednak czytajcie do końca ;).

Wygoda gry

Niech Was nie zmyli nazwa piecyka (pierwsza część nazwy brzmi: Studio)! Producent dostarcza dwupozycyjny footswitch umożliwiający przełączanie pomiędzy trzema trybami: Clean / OD / OD+, dzięki czemu śmiało można go wykorzystać na próbie i scenie.
Kombo znakomicie sprawuje się przy niskich głośnościach, więc można grać na nim w pokoju. Dodatkowo zamieszczono wyjście do nagrywania z symulacją głośnika, zatem możemy podpiąć słuchawki lub kabel do nagrywania.
Tradycyjna korekcja wzmacniacza dzięki dodatkowym opcjom pozwala na uzyskanie szerokiej palety barw i dopasowanie do charakteru naszego wiosła. Jeżeli mamy w arsenale LP i Strata nie musimy grzebać za każdym razem we wszystkich ustawieniach – po prostu przełączamy BRIGHT.

Wrażenia

Brzmienie doceniłem i owszem, ale nie od pierwszego dźwięku. Tradycyjnie gały na godzinę 12 – od tego zawsze zaczynam i dopiero po przemyśleniach dotarło do mnie, jak długo grałem na tych ustawieniach bez kręcenia w poszukiwaniu lepszych ustawień. Na Studiotone nie da się po prostu nie zabrzmieć.

W międzyczasie miałem próbę i grałem na niebylejakim piecyku, bo Peavey’u 6505 połączonym z Marshallem 1960AV. Świadomie zrzucam winę na wyeksploatowane lampy Peavey’a: na próbie okazało się, że gitarze brakuje trochę środka i co za tym idzie charakteru oraz prawie nie słychać wiolinowych strun przy pełnych akordach. Kręciłem Presencem i Highem do upadłego, ale nawet po maksymalnym rozkręceniu gałek, wzmacniacz nie miał zamiaru odkryć przede mną skąd inąd wiadomo, że nieprzeciętnego charakteru.

Powrót do Studiotone’a okazał się zbawienny dla moich uszu – wszystkie niuanse bogatej tekstury pojawiły się z powrotem.
 

Podsumowanie

Bardzo, bardzo polecam.
Moim skromnym zdaniem totalnie i bezkompromisowo górna półka.

 

Serdecznie polecam,
Piotr ‘Grzybu’ Borowik

 

[img:2]


Specyfikacja Koch Studiotone 20:

  • 20W w pełni lampowej konstrukcji, 3 x 12AX7 na preampie i 2 x EL84 na końcówce
  • 3 kanały (clean, overdrive & overdrive boost) z możliwością przełączania footswitchem
  • Korekcja barwy pasywna, trzystopniowa: bass-mid-treble
  • Dwa przełączniki voicingu (mid-shift dwupozycyjny, bright trójpozycyjny) obejmujące wszystkie kanały
  • Nowo zaprojektowany głośnik VG12-60 Koch 12”
  • Wyjścia głośnikowe 4, 8 & 16 ohm plus przełącznik głośnika on/off
  • Szeregowa pętla efektów (poziom sygnału 10 dBV)
  • Wyjście nagrywania z emulacją głośnika i 2 filtrami voicingu
  • Wyjścia direct outputs (bez filtra, czysty kanał & słuchawki)
  • Reverb Accutronics trójsprężynowy krótki
  • 2-pozycyjny footswitch w komplecie
  • Wymiary: 44cm (W) x 23cm (D) x 42cm (H)
  • Waga: 15 kg

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

Do testów dostarczył:
Music Partners Polska
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Cort Gold Series D61
TEST: PRS SE 277 2
TEST: Joyo BanTamP Jackman3

Pozostałe testy sprzętu gitarowego

Gitara elektryczna Fender American Original '60s Jazzmaster

Gitara elektryczna Fender American Original '60s Jazzmaster

Fender Jazzmaster to dość niecodzienny model gitary, którego legenda zdaje się ostatnimi czasy ożywać na nowo. Skonstruowany z myślą o spełnianiu...

Produkt: American Original '60s Jazzmaster
Cena: 7.700 zł
Szymon Chudy Gitarzysta, kompozytor, producent muzyczny
Efekt gitarowy TC Electronic Quintessence Harmonizer

Efekt gitarowy TC Electronic Quintessence Harmonizer

Ostatnim urządzeniem, które otrzymaliśmy do testów, jest TC Electronic Quintessence Harmonizer - inteligentny harmoinzer, wyposażony w najnowsze rozwiązania...

Produkt: Quintessence Harmonizer
Cena: 700.00 zł
Przemysław Rajewski Gitarzysta
Head gitarowy Joyo BanTamP Jackman

Head gitarowy Joyo BanTamP Jackman

W świecie gitarowego sprzętu od dłuższego już czasu króluje miniaturyzacja. Nowoczesne technologie pozwalają otrzymać brzmienie i parametry, które jeszcze...

Produkt: BanTamP Jackman
Cena: 650 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
Efekt gitarowy TC Electronic Nether Octaver

Efekt gitarowy TC Electronic Nether Octaver

Kolejnym efektem, który znalazłem w sympatycznej paczuszce był octaver Nether. Myśl przewodnia towarzysząca genezie tego urządzenia jest identyczna z tą,...

Produkt: Nether Octaver
Cena: 230.00 zł
Przemysław Rajewski Gitarzysta
mikrofon