Denon MC3000: test najnowszego kontrolera

Adam Cyzman 5 marca 2012, 15:53 Horn Distribution S.A.
Denon 1800 zł
  • Solidna metalowa obudowa
  • Jakość dźwięku
  • Funkcja Line to master
  • Brak zasilania z USB

Początek 2011 roku to premiery pierwszych pełnych (2 decki + sekcja miksera) kontrolerów Djskich marek Pioneer i Denon. W tym samym czasie ze swoim kontrolerem dołącza do nich znany z Traktora Native Instruments. Tak o to na rynku znalazły się aż trzy 4-kanałowe kontrolery dedykowane głównie do Traktora. Pioneer DDJ-T1, Denon DN-MC6000 oraz NI Kontrol S4 stawiały co prawda na różne rozwiązania i różniły się znacząco od siebie, jednak 4 kanały (przy 2 jogach) stały się ich cechą wspólną.

Po niecałym roku ponownie w bardzo podobnym czasie tych 3 producentów przedstawia odchudzone o 2 kanały wersję swoich kontrolerów. Pojawia się więc Pioneer DDJ-Ergo, Kontrol S2 i bohater tej recenzji Denon MC3000. Jego starszy brat DN-MC6000 wyróżniał się na tle konkurencji przede wszystkim świetnymi możliwościami w stosunku do ceny, głównie tym, że działał jak normalny w pełni niezależny mikser. Szybko zdobył sobie sporą rzeszę użytkowników. O tym czy MC3000 jest w stanie powtórzyć ten sukces postaram się odpowiedzieć w tej recenzji.

 

Co w pudełku?

Na zbyt wiele atrakcji w pudełku nie ma co liczyć. Jest sam kontroler, kabel wraz z zasilaczem, 2 płyty – jedna ze sterownikami, druga na której znajdziemy Traktora i broszurki informacyjne. Pełną instrukcję znajdziemy na płycie. Specyfika kontrolerów, w której pod klawiszami jest sporo podwójnych funkcji, nakazuje chociaż pobieżne ich przejrzenie, a niestety instrukcja jest w tej kwestii średnio przejrzysta. Zdecydowanie brakuje kolorowej dużej infografiki z przedstawieniem mapowania domyślnego w Traktorze oraz VDJ. Jest co prawda spora wkładka z mapowaniem, ale zrobiona dość topornie i po najmniejszej linii oporu.

[lupa:1]

Budowa

 

Denon od lat przyzwyczaja nas do wysokiej jakości swoich produktów i MC3000 nie jest wyjątkiem. Sam kontroler mimo tego, że jest relatywnie mały to ważny ponad 3 kilogramy. Taka waga to zasługa metalowej obudowy,  potęgującej wrażenie solidności samego sprzętu. Przyciski to Denonowy standard, czyli „gumki” które nie każdemu mogą przypasować, jednak wbrew pozorom ich konstrukcja zapewnia większą żywotność niż klasyczne plastikowe przyciski. W przypadku MC3000 nie ma się też co obawiać o precyzję ich działania, pod tym względem jest bardzo dobrze.

Warto pamiętać, o tym, że kupując sprzęt z polskiej dystrybucji mamy po rejestracji aż trzyletnią gwarancję.

Niewielki rozmiar urządzenia to przede wszystkim zasługa bardzo małych jogów. Ergonomia została jednak zachowana, nie ma się wrażenia natłoku zbyt wielu gałek w jednym miejscu. Operowanie EQ nie jest utrudnione, a encodery są odpowiednio duże. Kompaktowa obudowa została niestety okupiona koniecznością użycia zewnętrznego zasilacza. Do tego kontroler nie działa na zasilaniu ze złącza USB. Podłączenie do klasycznego gniazdka jest więc konieczne do jego używania.

 

Wejścia/Wyjścia 

MC3000 oferuje skromny zestaw wejść i wyjść. 2 wejścia liniowe, jedno mikrofonowe, 2 wyjścia MASTER to wszystko co znajdziemy na tylnej ściance kontrolera.

 [lupa:2]

[lupa:4]

JOGi 

Jogi to nie najmocniejsza strona tego kontrolera. Są lekkie, przez co mają dość dużą bezwładność. Można nimi dokręcać numery i w tym przypadku sprawdzają się ok, chociaż bez rewelacji. Poszurać cyfrowymi plikami - poszuramy, jednak o porządnych skreczach możemy zapomnieć.

 

Jakość dźwięku/Odsłuch 

Wydaję się, że wielu producentów kieruje swoje kontrolery do nieco mniej wymagających klientów, szczególnie jeżeli chodzi o jakość dźwięku.  W wielu z nich interfejsy Audio brzmią bardzo słabo. Denon na całe szczęście stanął na wysokości zadania i jest to zdecydowanie jeden z najlepiej brzmiących tego typu kontrolerów na rynku. Dzięki temu mamy bardzo klarowny odsłuch, którego kontrole (głośność oraz stosunek CUE/MASTER) umiejscowiono w bardzo wygodnym miejscu.

 

Oprogramowanie 

Denon MC3000 podobnie jak DN-MC6000 jest dedykowany zarówno do oprogramowania Traktor jak i Virtual DJ. W wersje europejskiej w zestawie z kontrolerem znajdujemy Traktora 2 LE, który jest softem swobodnie wystarczającym na początek. Konfiguracja ogranicza się jedynie do wybrania kontrolera w powitalnej konfiguracji Traktora. Mapowanie i konfiguracja Audio zostanie automatycznie załadowana. W przypadku VDJ kontroler dodatkowo wyśmienicie sprawdzi się w przypadku grania z teledysków, gdyż posiada  zmapowane funkcje dedykowane właśnie do tego celu, a także crossfader działający w 2 trybach – audio bądź video.

 

Layout i obsługa 

DN-MC3000 przynajmniej na początku wygląda na średnio intuicyjny. Niemniej, jest to złudne wrażenie. Podstawowe funkcje są do opanowania zaraz po odpaleniu oprogramowania, wiele pozostałych funkcji schowanych jest pod klasycznymi kombinacjami z przyciskiem SHIFT. Są to zwykle dość logiczne kombinacje, niemniej warto zajrzeć do tabelki z mapowaniem, gdzie można znaleźć je wszystkie. 

Zdecydowanie trzeba docenić wyraźne rozdzielenie konkretnych sekcji kontrolera (HOT CUE, Sampler/Efektor). Warto zwrócić również uwagę na to, że mimo tylko 2 fizycznych kanałów bardzo łatwo przełączamy się między dodatkowymi dwoma wirtualnymi deckami. Dzięki temu faktycznie jesteśmy w stanie kontrolować 4 decki. Do tego różnokolorowe podświetlenie klawiszy funkcyjnych zdecydowanie ułatwia prace na MC3000. W użytkowaniu pomagają schludne wskaźniki wysterowania które możemy przypisać do głośności MASTER lub kanałów.

[lupa:3]

Sekcja EFX/Sampler

Sekcję EFX warto wyróżnić ze względu na dużą wygodę jej używania, przyciski odpalające efekty są po prostu odpowiednio duże. Do tego sekcja EFX za pomocą jednego przycisku przechodzi w tryb Samplera. Bez konieczności używania kombinacji z przyciskiem SHIFT otrzymujemy dostęp do odpalania sampli z pełną kontrolą ich głośności.

 

LINE to MASTER 

W sposobie podłączenia zewnętrznych urządzeń do kontrolerów (odtwarzacze CD, mikrofony) można wyróżnić 2 szkoły. Część kontrolerów (DDJ-T1, NI S4) pozwala na podłączenie zewnętrznych źródeł oraz mikrofonu, ale tylko z poziomu softu. Innymi słowy bez komputera i bez włączonego oprogramowania ani mikrofon, ani żadne inne źródło dźwięku nie będzie w stanie działać. Druga szkoła, to po prostu pełny mikser (tak jak w przypadku DN-MC6000), do którego możemy podłączyć zewnętrzne źródła dźwięku bez włączonego komputera. 

W przypadku MC3000 mamy kompromisowe rozwiązanie. Możemy swobodnie podłączyć mikrofon, niestety bez jakiejkolwiek korekcji. Możemy też podłączyć dwa urządzenia LINE, z których sygnał jest bezpośrednio wysyłany na MASTER, a my mamy wpływ jedynie na jego głośność. W przypadku problemów z komputerem takie rozwiązanie to dobre zabezpieczenie (tym bardziej że w klubach zawsze są jakieś odtwarzacze). Jednak w stosunku do pełnego miksera w DN-MC6000 jest to krok w tył.

[img:2]

Jakość/Cena 

Największym problemem MC3000 jest to, że w przeciwieństwie do  DN-MC6000 nie wyróżnia się on zbytnio na tle konkurencji. Proces kastracji w stosunku do starszego i większego modelu poszedł dość daleko. Fizyczne obcięcie 2 kanałów jest zrozumiałe, ale tak gruntowne zdegradowanie funkcjonalności miksera nieco zaskakuje. Niemniej MC3000 to na tle konkurencji ze swojego segmentu nadal bardzo dobrze wykonany, kompaktowy kontroler z „bonusową” możliwością przepuszczenia przez niego mikrofonu czy źródeł analogowych bez konieczności podłączenia komputera.

 

Podsumowanie 

DN-MC3000 to solidny, dobrze wykonany, kompaktowy kontroler z 3 letnią gwarancją u Polskiego dystrybutora. Optymalnie zmapowany do działania zarówno z Traktorem i Virtual DJ. Posiada przejrzysty Layout, na tle pozostałej nieco tańszej konkurencji w segmencie kontrolerów 2 kanałowych nieźle wygląda i jest komfortowy w użytkowaniu. Nie jest to zdecydowany lider w swoim segmencie, ale takiego po prostu nie ma. Przyszli użytkownicy MC3000 nie powinni być zawiedzeni tym kontrolerem.

 [img:1]

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem