Test M-audio Oxygen 88

Dawid Buras 23 kwietnia 2012, 15:02 Music Info
M-Audio Oxygen 882200 PLN
  • Rewelacyjna klawiatura
  • DirectLink - świetna współpraca z DAW`ami
  • Barzo atrakcyjna cena
  • wykonanie
  • intuicyjna obsługa
  • bardzo dobrze wyważone klawisze
  • brak zasilacza w zestawie
  • brak pedału sustain w zestawie
  • troszkę mały wyświetlacz
  • brak aftertouch oraz pad’ów
Wielu (w tym i ja) zastanawiało się, co pokaże M-AUDIO po popularnym Keystation Pro 88?! Byłem ciekaw w jakim kierunku pójdzie ta marka jeśli chodzi o klawiatury MIDI z ważonymi klawiszami… Sądziłem, że pod tym względem M-AUDIO długo mnie nie zaskoczy! …myliłem się!
 
 
Klawiatura
 
Tradycyjnie zaczynam od samej klawiatury. Przyznam, że podszedłem do niej sceptycznie. Nie do końca byłem przekonany co jej możliwości oraz wykonania. Podłączyłem OXYGEN’a najpierw do swojego zewnętrznego modułu, a następnie pod kilka wtyczek VST. Ustawiłem najlepszą z możliwych barw fortepianu i usiadłem do testu.. Po prostu rewelacja! Za 2200zł taka klawiatura? To praktycznie za pół darmo! Ta klawiatura zachowuje się pod palcami znacznie lepiej niż klawiaturki konkurencji (np. KX8 czy UF80). Klawiatura jest bardzo dobrze doważona. W znacznym stopniu oddaje uczucie gry na prawdziwym pianinie. Nie należy do tzw. „wyścigówek” nad czym w sumie ubolewam, ale za to jest głęboka, pełna i ma świetną dynamikę.
 
[img:2]
 
OXYGEN 88 jest na tyle zawodową klawiaturą samą w sobie, że spokojnie zaspokoi zawodowego pianistę, producenta muzycznego, szkołę/nauczyciela udzielającego korepetycji, czy też samego ucznia.
Zasięgając informacji od dystrybutora, tylko potwierdziło się moje przeczucie - to nie FATAR czy inna marka robiła tę klawiaturę… Jest to klawiatura M-AUDIO – i za to szacunek !!! Wiele firm na rynku używa w swoich modelach klawiatur wyprodukowanych przez inne firmy (czyt. FATAR lub YAMAHA), ale nie M-AUDIO. Znam Keystation PRO 88, choć dość dawno jej nie dotykałem, to śmiem twierdzić, że są bardzo podobne w użyciu. Sama klawiatura jest na tyle dobra, że powinna kosztować tyle co cały kontroler, i tutaj ten fakt nie podlega żadnej dyskusji, gdyż w tej cenie nie ma po prostu na rynku tak solidnej i dobrze wyważonej klawiatury. Najlepsze jest to, że klawiaturka jest tak skonstruowana, że czym wyżej położony klawisz na klawiaturze, tym lżejszą ma akcję/dynamikę (tak jak w prawdziwym pianinie) – co w tym przedziale cenowym zdarza się rzadko, a jeśli już, to nie do końca udanie. Oczywiście użytkownik ma do wyboru kilka różnych poziomów dynamiki w zależności od swoich preferencji gry. CME ze swoją UF80, czy YAMAHA z KX8 mogą tylko pozazdrościć jakości samej klawiatury. Co do funkcji, to już inna kwestia…
 
 
Panel przedni
 
W porównaniu z kultowym już modelem wspomnianym wyżej przeze mnie tj. KEYSTATION PRO88, OXYGEN 88 na pierwszy rzut oka wypada po prostu biedniej, ale…
 
Mniej czytelny wyświetlacz, mniej „gał do zabawy”, w ogóle mniej przycisków to wskazywałoby na to, że OXYGEN jest po prostu o wiele uboższy. Nic bardziej mylnego! Twórcy OXYGEN’ów (25, 49, 61 i 88) postawili na funkcjonalność, wygodę, oraz mimo gabarytów w przypadku wersji z 88 klawiszami niedużą wagę.
 
[lupa:1]
 
Zarówno przyciski jak i suwaki są dobrze wykonane. Użytkownik nie powinien mieć odczucia „zapadania” się przycisków funkcyjnych podczas załączania. Suwaki także funkcjonują bardzo dobrze i przede wszystkim są bardzo stabilne oraz nie posiadają zbędnego luzu, co daje odczucie, że nie pochodzą z Chin. Pokręteł (w tym modulation i pitchbender) używa się całkiem przyjemnie bez odczucia, że zaraz coś się urwie. Co do wyświetlacza, to faktycznie, mógłby być większy, bardziej czytelny, jak chociażby w Keystation 88 PRO. W przypadku tworzywa, z którego OXYGEN 88 jest wykonany, to niestety szału nie ma – plastik. Nie ma tutaj aluminium, metalu, drewna. Coś za coś. Proszę sobie jednak wyobrazić, że ta ważąca ok. 20 kg klawiaturka sterująca, posiadająca najlepszą moim skromnym zdaniem klawiaturę sensu stricte na rynku w tej cenie, jest zbudowana ze znacznie cięższego tworzywa?! Ja sobie wyobraziłem i już na samą myśl boli mnie kręgosłup! Na szczęście ten plastik jest dość solidny i widać, że nie najgorszej jakości, choć osobiście wstawiłbym aluminium (ok. + 5 kg do obecnej wagi, co jeszcze jest do przeżycia).
 
 
Panel tylny
 
Co tutaj mamy? USB, dobrze! Standard MIDI OUT, dobrze! 3x kontroler nożny, dobrze! (jak w pianinie), gniazdo na opcjonalny zasilacz + włącznik, dobrze! Czegoś nam brakuje? Nie! Owszem, Ktoś może pomyśleć: a gdzie interfejs AUDIO/MIDI? Odpowiedź brzmi: PO CO?!
 
Jeżeli OXYGEN 88 jest kupowany np. na potrzeby studio, to w cenie lekko przekraczającej 2000zł interfejs byłby kiepski. A jeżeli miałby być w 88mce wstawiony zawodowy interfejs to OXYGEN 88 nie kosztowałby ok. 2200zł , tylko sporo ponad 4000zł, a i tak znaczna część użytkowników korzystałaby z zewnętrznego interfejsu. Ta klawiaturka posiada wszystkie niezbędne gniazda, czego nie można powiedzieć o jej mniejszych i ciut starszych braciach (OXYGEN 25/49/61). Przedmiotowa klawiatura M-AUDIO zasilana jest poprzez USB, i w sumie bardzo dobrze! Cieszy mnie fakt, że można także podłączyć ją do tradycyjnego źródła zasilania poprzez zewnętrzny zasilacz, który sobie trzeba kupić! Niestety wraz z klawiaturą otrzymujemy: pudełko i przewód USB. Brak zasilacza oraz chociażby kontrolera sustain są moim zdaniem nie najlepszym posunięciem ze strony producenta. Choć zważywszy z kolei na cenę 88mki… można na ten fakt przymknąć oko.
 
[img:3]
 
Możliwości
 
OXYGEN 88 jest na tyle zawodową klawiaturą samą w sobie, że spokojnie zaspokoi zawodowego pianistę, producenta muzycznego, szkołę/nauczyciela udzielającego korepetycji, czy też samego ucznia. Nie można tutaj zapomnieć o koncertujących muzykach. Mimo gabarytów klawiatury, jest ona stosunkowo lekka jak na te wymiary, dlatego jej transport wbrew pozorom nie jest uciążliwy. Nie powinna nadwyrężać pleców muzyków. Co odróżnia serię OXYGEN od konkurencji? To, że ma suwaki, pokrętła, przyciski, wyświetlacz.. o niczym nie przesądza, gdyż konkurencja też to posiada. Otóż DirectLink daje możliwość praktycznie pełnej kontroli nad wieloma funkcjami DAW (m.in. PRO TOOLS) – dosłownie, tryb automatycznego mapowania kontrolerów do DAW. Bardzo fajna sprawa i przede wszystkim wygodna!
 
[img:4]
 
Nie trzeba wszystkiego osobno programować ani ustawiać, gdyż OXYGEN 88 jest tak zaprojektowany, aby jego suwaki czy pokrętła, automatycznie przyporządkowywały się do poszczególnych parametrów i funkcji w DAW. Trzeba wskazać, że znakomicie współpracuje m.in. Xpand! ™ 2, Hybrid ™, Velvet ®, ® Strike, Oddity, ImpOSCar i MiniMonsta. Oxygen 88 oferuje nam 9 kontrolerów suwakowych (60 mm) i 8 obrotowych oraz 6 przycisków transportu. 4 strefy klawiszy z dedykowanymi przyciskami włączającymi każdą ze stref, także się przydaje. Po lewej stronie znajduje się 3-segmentowy wyświetlacz LED z 5 przyciskami funkcyjnymi poniżej oraz przełącznikiem ścieżek – bardzo przydatna funkcja. Nie trzeba już za pomocą myszki czy klawiatury QWERTY przemieszczać się pomiędzy poszczególnymi ścieżkami. Te przyciski umożliwiają bezpośrednią kontrolę nad track’ami bez konieczności odrywania rąk od OXYGEN’a. Nad pokrętłami Pitchbend i Modulation umieszczono przełączniki oktaw. Oprócz pokręteł, faderów i przycisków, OXYGEN 88 posiada wiele atutów, które pomogą uwolnić kreatywność użytkownika. Odpowiednio zaprogramowane pokrętła pitchbend i modulation mogą dodać ekspresji do każdego wydanego za pomocą 88mki dźwięku. W Oxygen’ie 88 przejście pomiędzy poszczególnymi presetami czy programami odbywa się za pomocą dosłownie paru przycisków. Dlatego mimo, iż OXYGEN 88 nie ma tyle pokręteł i optycznie większych możliwości co wspomniany wcześniej Keystation 88 PRO, to swoją funkcjonalnością bije nie tylko ten model, ale także konkurencję.
 
 
 
Podsumowanie
 
Nie ma na rynku tak dobrej klawiatury za takie pieniądze. Nie ma na rynku klawiatury tak intuicyjnej w obsłudze. Nie ma na rynku klawiatury z tak dobrze wyważonymi klawiszami w tej klasie. Nie ma także lepiej współpracującej klawiaturki z systemami DAW. Owszem, mogła by być ładniejsza i jeszcze lżejsza. Mogłaby mieć także bardziej czytelny wyświetlacz i przynajmniej kilka pad’ów…, ale z drugiej strony w porównaniu do tego co oferuje, i do tego jak przyjemnie się na niej gra na wyżej przytoczone „niedogodności” można przymknąć oczy ;).
 
 

 

Gdzie kupić?

M-Audio M-Audio www.m-audio.com

Dystrybucja w Polsce:

Audiostacja

tel.: +48 (22) 122 53 00
Godziny otwarcia:

Pon - Pt: 09:00 - 17:00

 

adres:
ul Kolejowa 93/95 05-092 Łomianki

Sklepy muzyczne > M-Audio rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem