Test monitorów EVE-Audio SC205

31 lipca 2012 Tagi: studio, monitory, eve-audio, sc205
Autor testu: dawid-gorgolewski-zdjecie Dawid Gorgolewski
Produkt: EVE Audio SC205
Cena: 2.500 zł (para)
Dostarczył: AUDIOTECH

Na rynku monitorów studyjnych do Adama dołączyła Ewa. To pierwsze skojarzenie jakie mi przyszło do głowy, gdy dowiedziałem się o nowej marce – Eve Audio – stworzonej przez głównego konstruktora i współzałożyciela firmy ADAM Audio. Czy Ewa będzie lepsza...?

Do testów otrzymałem jeden z mniejszych modeli - SC205. Są to dwudrożne monitory oparte o 5-calowy woofer o strukturze plastra miodu, pokryty włóknem szklanym oraz driver wysokotonowy AMT znany z ADAMów, zapowiadający, że przetwarzanie wyższych tonów będzie  plusem tych monitorów. Woofer jest sztywny i ma spory skok membrany na gumowym resorze.  

Po wstępnych oględzinach widzę, że konstruktorzy też postarali się od strony praktycznej. Na dolnej ściance głośnika jest gwint na statyw mikrofonowy, a na tylnej gwinty do pomagające zawiesić monitory na ścianie. Na przednim panelu uwagę przykuwa wielofunkcyjna gałka otoczona diodami, którą nie tylko możemy kręcić lecz także ją wcisnąć. W praktyce tym jednym pokrętłem zarządzamy wszystkimi funkcjami dostępnymi w odsłuchach. A jest to nie tylko głośność, ale także możliwość zaingerowania w poziom tonów wysokich, niskich, a także włączenia desk filtra, który niweluje efekt odbijania dźwięku od np. dużej konsolety (wzmacniają się wtedy częstotliwości z niskiego środka, które filtr przycina o kilka dB).

 

[img:3]

 

[img:4]

 

Z tyłu

Z tyłu są oczywiście gniazda - zbalansowane XLR oraz niezbalansowane RCA, gniazdo zasilania, włącznik oraz trzy przełączniki typu DIP. Jeden z nich pozwala na zablokowanie zmian głośności volume, drugi zaś na zablokowanie zmian w filtrach dostosowujących brzmienie. Trzeci w tym modelu nie jest używany, czyli nie ma żadnej funkcji. Mamy tu też podłużny przechodzący przez całą szerokość kolumny (oczywiście nie licząc ścianek bocznych) otwór bass reflex.

 

Od środka

W środku EVE sc205 pracują dwa wzmacniacze (praca w trybie bi-amp). Woofer zasilany jest wzmacniaczem 50W (RMS). Driver wysokotonowy również, także łącznie kolumna ma 100W. W monitorach EVE Audio użyto cyfrowych zwrotnic co sprawia, że nie ma pewnych ograniczeń znanych z układów analogowych. Za przetwarzanie sygnału odpowiadają wysokiej klasy przetworniki Burr-Browna. Bezpośrednio do przetworników są podłączone wzmacniacze mocy by uniknąć dodatkowej konwersji.

 

Wrażenia z pracy

Pierwszy odsłuch był dla mnie małym szokiem...

Nie spodziewałem się z tak małego głośnika, nisko schodzących, dobrze kontrolowanych, czystych basów. Okazało się, pasmo przenoszenia tych kolumn - od 53 Hz - 21 KHz ze spadkiem 3 dB nie jest wcale naciągane.

Trzeba przyznać, że wiele monitorów studyjnych z większymi głośnikami nie radzi sobie tak dobrze z częstotliwościami basowymi jak EVE Audio. 
 

Średnica wypada równie dobrze. Jest bardzo zrównoważona i słychać w niej najdrobniejsze szczegóły. Pełnego obrazu dopełnia otwarta choć nie przesadzona góra. Powiedziałbym, że taka w sam raz. Jest jej sporo, ale nie męczy przy dłuższym odsłuchu. Góra brzmi tu podobnie jak w monitorach ADAM. Co prawda nie miałem okazji porównać tych dwóch marek łeb w łeb, ale gdy wcześniej miałem styczność z ADAMAmi wydawało mi się, że jednak góra tam bardziej męczyła przy dłuższej pracy. Niby drivery wysokotonowe podobne, ale jakaś tam mała różnica jest i to na korzyść EVE Audio. 

 

[img:2]

 

Monitory sprawdziłem przy miksowaniu muzyki przede wszystkim rockowej i popowej. Świetnie było słychać każdy ruch korektorem. Dobrze kontrolowało się kompresję, a także efekty przestrzenne. SC205 może się też pochwalić dobrym oddaniem stereofonii. Precyzyjnie słychać z jakiego kierunku dochodzą do nas dźwięki. Okazało się też, że przy tych odsłuchach jest szeroki sweet spot (czyli pole w którym odsłuch jest najlepszy). Nawet gdy gdzieś się odchylimy, odsuniemy, nie ma aż tak dużej różnicy w brzmieniu.

Akurat w czasie w jakim testowałem Eve Audio, nie miałem możliwości zmiksować nagrania typowo akustycznego, jednak odsłuchałem kilka płyt jazzowych i jedną płytę Norah Jones. Fantastycznie słychać było naturalną przestrzeń akustyczną tych nagrań z każdymi szczegółami, charakterystycznymi dla akustycznych instrumentów

 

Dodać należy, że nawet przy większych głośnościach nic się nie zatyka, nie słychać efektu kompresji i monitory nadal grają czysto.

 

Ok, dość słodzenia. Po odsłuchaniu dwóch miksów zrobionych na SC205 na innym sprzęcie znalazłem pewien minus. Wysoki bas w okolicach 150Hz jest w Eve audio nieco schowany. Mam wrażenie, że dzięki temu nawet w niedoskonałych warunkach akustycznych nic nie dudni. Ale za to inne monitory czy głośniki HiFi nie są już tak pobłażliwe dla tego zakresu. Dlatego miksy wymagały pewnej korekty w tym paśmie. Być może jest to kwestia przyzwyczajenia. Gdybym dłużej pracował na tych monitorach pewnie brałbym na to poprawkę. Niemniej jednak trzeba to odnotować.

Cóż, jak widać nie ma monitorów doskonałych. Jednak biorąc pod uwagę cenę i jakość z którą mamy do czynienia, można tylko ocenić je bardzo pozytywnie.

 

Podsumowanie

EVE Audio SC205 to wysokiej klasy monitory bliskiego pola mogące spokojnie konkurować z o wiele droższymi konstrukcjami. Mają świetny bas, czego większości monitorom z 5-calowymi wooferami brakuje. Do tego rewelacyjna, czytelna średnica i góra. Bardzo wyrównane pasmo powoduje, że miksowanie na SC205 to przyjemność. Trzeba jedynie zwrócić uwagę na okolicę 150 Hz, które na tych kolumnach są trochę schowane.

SC205 rekomenduję zarówno do Studia nagraniowego jako bliskie pole, jak i do domowego studia jako odsłuch główny, gdzie sprawdzą się równie dobrze, gdyż nie są zbyt wrażliwe na warunki akustyczne.

Ocena końcowa:

 

 

 

 

Specyfikacja monitorów EVE Audio:

[img:1]

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Wyrównane pasmo
Świetny bas z małego głośnika!
Stereofonia
Jakość użytych materiałów
Wielofunkcyjne pokrętło na panelu przednim z diodami pomagającymi tak samo ustawić oba monitory
Możliwość blokowania ustawień
Stosunek jakości do ceny
Schowane nieco okolice 150 Hz
Nie potrafią skoczyć po piwo ;)
Do testów dostarczył:
AUDIOTECH AUDIOTECH Tel: +48 (22) 648 29 35 www.audiotechpro.pl
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: EVE Audio TS107, TS108 & TS1101

Pozostałe testy sprzętu studyjnego

Subwoofery studyjne EVE Audio TS107, TS108 & TS110

Subwoofery studyjne EVE Audio TS107, TS108 & TS110

Subwoofer w studiu nie jest elementem niezbędnym. Są jednak przypadki, kiedy staje się ważnym uzupełnieniem toru odsłuchowego, pozwalając po prostu usłyszeć...

Produkt: TS107TS108TS110
Cena: 2.090 zł2.990 zł3.850 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
Sampler Akai MPC Live

Sampler Akai MPC Live

Ocena:

Służące do produkcji muzyki urządzenia z serii MPC od Akai od lat z powodzeniem zajmują miejsca w studiach muzycznych. Ta uznana marka w 2016 doczekała się gruntownego odświeżenia wraz z pojawieniem się Akai Touch...

Produkt: MPC Live
Cena: 5.100 zł
Adam Cyzman
Monitory studyjne Hedd Type20

Monitory studyjne Hedd Type20

Dość długo zwlekałem z napisaniem tego testu. Minęły dobre 3 miesiące, podczas których monitory HEDD Type 20 były podstawowym źródłem odsłuchu w moim studiu....

Produkt: Type 20
Cena: 7.500 zł (szt.)
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
Monitory KRK Rokit6 G3 oraz V6S4

Monitory KRK Rokit6 G3 oraz V6S4

Firma KRK to jeden z najbardziej uznanych producentów monitorów studyjnych. Znajdziemy je zarówno w zawodowych studiach nagraniowych, jak i w wielu mniejszych, domowych. Dzięki doskonałemu rozeznaniu rynku...

Produkt: Rokit6 G3V6S4
Cena: 750 zł brutto2.250 zł brutto
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz