Boss eBand JS-10, czyli gitarowe karaoke - następne pokolenie.

Marcin Rutkowski 6 października 2012, 00:00 Roland Polska Sp. z o.o.
Boss eBand JS-101600 Pln
  • Dobre brzmienia
  • Solidna konstrukcja
  • Możliwości importu i eksportu utworów
  • Duuuużo ciekawych podkładów
  • Dźwięk w systemie 2.1
  • Bogatszy bas dzięki wbudowanemu głośnikowi niskich tonów
  • Solo jednak było fajne, ale coś za coś...
  • Cena każe przemyśleć zakup dwukrotnie

Sporo wody w Wiśle upłynęło od kiedy z lekkim rozrzewnieniem włożyłem do pudła pierwszą odsłonę bossowskiego eBanda i odesłałem po testach do dystrybutora. Piszę o rozrzewnieniu, gdyż wówczas niechętnie się z owym urządzeniem rozstawałem.

Producent chyba znalazł ciekawą niszę na nasyconym, zdawałoby się, rynku akcesoriów i dodatków gitarowych. Wszak niedługo po premierze protoplasty rodu eBandów pojawił się kolejny członek rodziny - MICRO BR BR-80. Członek rodziny nieco może sztucznie wkupiony, ale w posagu dostał wszystkie niemalże funkcje eBanda JS-8, może poza głośnikami. Zainteresowanych odsyłam do testów w/w urządzeń, oba w serwisie Infomusic. Aż tu nagle w ciepłe letnie popołudnie informacja dnia – Boss wydaje nowego eBanda. JS-10! Jakie rewolucyjne rozwiązania tym razem przygotował producent? Czym zaskoczy nas, znających funkcje i możliwości JS-8? Wreszcie, czy nowa odsłona to po prostu stary eBand po liftingu, czy może coś więcej? Cóż, za chwilęsię przekonamy...

Designerzy Bossa słusznie trzymają się sprawdzonej konwencji, która po prostu zmian nie wymaga. Co więcej, to także wyraźny sygnał, który można odczytać mniej więcej tak: "Nie chodzi nam o sprzedawanie starych pomysłów w nowym, ładniejszym opakowaniu, ale rzeczywiście coś zmieniliśmy. Przyjrzyj się uważnie!" No to się przyglądam...

[img:1]

Nowy eBand na pierwszy rzut oka wygląda dokładnie tak samo jak jego pierwsza odsłona. Lekko pochylona bryła, dwie kolumny po bokach, klarownie zaprojektowany panel przedni. Krótko o tym co widzimy: Włącznik POWER, wszelkie klawisze kontroli, typu PLAY, REC, przewijanie – oczywistości nie objaśniam. SONG LIST pozwoli nam sprawnie przeskoczyć między podkładami.  Panel kontroli wszelkiej, czyli pięć klawiszy i pokrętło tworzące koło – tu poruszamy się między brzmieniami, ścieżkami, ustawieniami. Niżej dostęp do efektów, sygnowanym bossowskim logo COSM, przyzwoitego w swym działaniu Tunera...

"Przyjrzyj się UWAŻNIE!"... Faktycznie pierwsza zmiana już widoczna. Klawisz AMP w miejscu gdzie wcześniej widniał klawisz TUNER, ten zaś zastąpił przycisk SOLO. Czyli już wiemy, że nie zmienimy brzmienia podczas solówki. O tym dlaczego za chwilę. Zostaje jeszcze zagadkowy AMP. Okazuje się, że ów klawisz daje dostęp do edycji brzmień na wzmacniaczu, tak jakbyśmy to czynili z prawdziwym piecem. Po wciśnięciu AMP na ekranie wyświetlą się poszczególne funkcje, które możemy modyfikować za pomocą panelu kontrolnego (tego okrągłego).

[img:2]

A dlaczego nie ma opcji SOLO? Może dlatego, że solo zazwyczaj gra jedna gitara, a jedna gitara to już przeszłość... JS-8 oferował podłączenie gitary lub basu, ewentualnie mikrofonu poprzez wejście jack. JS-10 oferuje więcej. To już nie tylko Single Player. Moduł Multi Player na pokładzie gotowy do użycia. JS-10 posiada dwa wejścia jack, czyli od tej pory nie będzie już "Daj mi, teraz ja!", ale "Proszę bardzo, weź wiosło i podłącz się". Konfiguracje gitara + gitara, gitara + bass, gitara + wokal, bass + wokal... Co nam tylko do głowy wpadnie! Obok wejść, w miejscu gdzie eBand JS-8 posiadał gałkę poziomu głośności instrumentu, nowy JS-10 posiada podwójne pokrętło. Gałka z pierścieniem, gdzie gałka służy do ustawienia poziomu na pierwszym wejściu, zaś pierśćień – do poziomu na drugim. Jak widać inżynierowie nie próżnowali, to bowiem niesie ze sobą cały ogrom nowych możliwośći zastosowań, z edukacyjnymi na czele.

[img:3]

Samo brzmienie urządzenia nie pozostawia wiele do życzenia, o ile pamietamy, że nie jest to lampowy wzmacniacz lecz wielofunkcyjne urządzenie edukacyjne. Dżwiek pracuje w systemie 2.1, czyli na wspomnianych wyżej glosnikach i jednym głosniku niskich tonów. „Subwoofer“ to kolejna nowość w tym wydaniu, a gdzie go znajdziemy? Tam gdzie być powinien, czyli przy podłodze...

Możliwości urządzenia Boss eBand JS-10 nie da się policzyć, tak jak jego opcji ustawień brzmień. Dodatkowe (w stosunku do poprzedniej wersji) 50 podkładów daje całkiem szeroką gamę, a dodając do tego możliwość zaimportowania własnych nagrań, czy utworów ulubionych artystów – blisko nieskończoności. Podobnie jeżeli chodzi o brzmienia. A zabawa płynąca z posiadania takowego cacka? Bezcenna!

PODSUMOWANIE

W ogólnym rozrachunku nowy eBand dostaje kilka istotnych plusów. Dźwięk w systemie 2.1, bardzo przyzwoity, możliwość podłączenia dwóch instrumentów, co z pewnością znajdzie zastosowanie podczas lekcji gry na gitarze, czy po prostu podczas spotkań towarzyskich w gronie muzyków (wystarczy spojrzeć na popularność Guitar Hero!). Również zachowane z poprzedniej wersji cechy, jak łatwość obsługi, solidna budowa czy szerokie możliwości  importowania / eksportowania utworów to duże zaletu najmłodszego członka rodziny eBandów. Cena? Około 1600 zł, czyli zasadniczo niemało. No cóż, poprzedniej wersji nie nabyłem, kolejna odsłona każe mi rozważyć zakup na nowo.


Specyfikacja techniczna:

Pojemność Karty SD/SDHC: 1 G do 32 GB

Rodzaj Danych 
Utwory eBand (Nagrywanie/Odtwarzanie)
WAV (16 bit, Tylko Odtwarzanie)
MP3 (Bit rate: 64 K do 320 Kbps, Tylko Odtwarzanie)

Pamięć Zewnętrzna USB Flash Memory (sprzedawana oddzielnie)
Konwersja AD 24 bit + AF method
Konwersja DA 24 bit
Częstotliwość Próbkowania 44.1 kHz

Ilość Ustawień Efektów  
Preset: 130
User: 100

Rodzaje Efektów 

AMP
COMP/LIMITER
OD/DS
NOISE SUPPRESSOR
EQ
MODULATION
(PHASER, FLANGER, CHORUS, TREMOLO, ROTARY, UNI-V, PAN)
DELAY
REVERB
WAH

Czas Nagrywania (Utwory eBand) 
Ilość godzin na GB: 4 
32 GB: 130 godzin
* Dostępne czasy nagrywania podano w przybliżeniu. Czasy te mogą być krótsze w zależności od ilości stworzonych utworów.

Czas Nagrywania
 (WAV/16 bit/Stereo) 
Ilość Godzin na GB: 1.5 
32 GB: 50 godzin
* Dostępne czasy nagrywania podano w przybliżeniu. Czasy te mogą być krótsze w zależności od ilości stworzonych utworów.

Czas Nagrywania (MP3/128 Kbps/Stereo) 
Ilość Godzin na GB: 17
32 GB: 550 godzin
* Dostępne czasy nagrywania podano w przybliżeniu. Czasy te mogą być krótsze w zależności od ilości stworzonych utworów.

 

Nominalny Poziom Wejściowy 
INPUT 1/2 GUITAR/MIC (INPUT GAIN = GUITAR): -10 dBu
INPUT 1/2 GUITAR/MIC (INPUT GAIN = MIC): -32 dBu
INPUT 2 AUX: -20 dBu
Impedancja Wejściowa 
INPUT 1/2 GUITAR/MIC jacks: 1 M ohm
INPUT 2 AUX jack: 47 k ohms
Nominalny Poziom Wyjściowy 
LINE OUT jacks: -10 dBu
Impedancja Wyjściowa 
LINE OUT jacks: 1 k ohm

Głośniki Wewnętrzne 
2.1 kanały (2-kabały Stereo i Woofer)
Szacowana Moc Wyjściowa 12 W (Stereo Speaker 3.5 W x 2 + Woofer 5 W)
Wyświetlacz Graficzny LCD 132 x 64 punktów

USB Audio, Mass Storage Class

Złącza 

INPUT 1 GUITAR/MIC jack (1/4-cala phone type)
INPUT 2 GUITAR/MIC jack (1/4-cala phone type)
INPUT 2 AUX jack (Stereo miniature phone type)
PHONES jack (Stereo miniature phone type)
LINE OUT jacks (RCA phono type)
EXP PEDAL/CTL 1, 2 jack (1/4-inch TRS phone type)
USB MEMORY port (USB A)
USB COMPUTER port (USB B)
DC IN jack

Pobór Prądu 700 mA

Akcesoria 
AC zasilacz
SD karta
USB kabel
Owner's Manual

Opcje (sprzedawane oddzielnie) 
Footswitch (BOSS FS-5U)
Podwójny Footswitch (BOSS FS-6)
Pedał Ekspresji (Roland EV-5, BOSS FV-500L, BOSS FV-500H)
USB Flash Memory

 

* Używaj USB Flash Memory sprzedawanej przez Roland. Nie gwarantujemy poprawnego działania jeśli zastosowane są inne pamięci. 

Rozmiar i Waga
Szerokość 264 mm
Głębokość 169 mm
Wysokość 209 mm
Waga (bez zasilacza) 1.8 kg.

* 0 dBu = 0.775 Vrms

 

* AF (Adaptive Focus) System Adaptive Focus to unikalna technologia Roland/BOSS, dająca znaczne ulepszenie stosunku sygnału do szumu (S/N) konwertera AD.

 

 

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Roland Polska Sp. z o.o.

adres:
ul. Kąty Grodziskie 16B 03-289 Warszawa

Sklepy muzyczne > Boss rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Marcin Pendowski testuje nowe combo Laney'a Pozory czasami lubią mylić. Jeśli szukacie nowoczesnego comba do basu o tradycyjnej estetyce to nie mogliście lepiej trafić. Laney Dibeth DB200-210 pod pozorami klasycznej konstrukcji chowa szereg niezwykle nowoczesnych i funkcjonalnych...
VIDEO TEST: Wyjątkowa gitara basowa Sterling Stingray Ray 34 HH Czy budżetowa wersja ikonicznego basu musicman Stingray godna jest swojej nazwy? Marcin Pendowski zaprasza na video test absolutnej klasyki gatunku. Posłuchajcie jak instrument brzmi ten bas w rękach mistrza.
Budżetowy baryton dla każdego. Aria Pro II JET-B’tone jest z pewnością niezwykle ciekawym instrumentem w sektorze budżetowych gitar barytonowych. Gitara ta prezentuje się niezwykle elegancko, jest przy tym mądrze zaprojektowana i wygodna w grze. TEST
Testujemy trio od Walden Guitars Walden Guitars coraz mocniej zaznacza swoją pozycję na rynku gitar akustycznych. Tym razem do naszej redakcji trafiły trzy instrumenty tego producenta, które powinny zainteresować zarówno gitarzystów-amatorów, jak i zawodowców,...
Test gitary basowej Markbass JF1 Markbass to dobrze wszystkim znana włoska marka, która bardzo szybko zdobyła serca basistów na całym świecie żółto-czarnymi produktami służącymi do nagłaśniania tego, co tworzymy na naszych basówkach. Lista topowych artystów, którzy...
Test gitary akustycznej Washburn Bella Tono Washburn, amerykańska marka z tradycjami. Od 1883 roku obecna w świadomości muzyków. Pomimo wzlotów i upadków, wciąż obecna w muzyce folkowej, country, szeroko rozumianym rocku. Dziś bardziej znana z gitar elektrycznych, ale przecież...