TEST Pioneer XDJ-Aero

Adam Cyzman 24 listopada 2012, 00:00 DSV Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Pioneer DJ xdj-aero3600 zł
Pioneer DJ xdj aero
  • Wykonanie
  • Łatwa komunikacja i konfiguracja WIFI
  • Efektory
  • Wbudowane Sample
  • Niestandardowe długości parametru BEAT dla Efektów
  • Brak możliwości wyłączenie trybu VINYL
  • Niezbyt rozbudowany mobilny Rekordbox

Pioneer na rynek kontrolerów DJskich wszedł z DDJ-T1 i DDJ-S1 dość późno, bo dopiero w 2011 roku. Jednak po tych premierach kolejne kontrolery tego producenta zaczęły pojawiać się w zaskakująco szybkim tempie. W tej chwili, niemal każdy znajdzie w ofercie Pioneer'a kontroler do swoich potrzeb. XDJ-Aero to wielofunkcyjny system DJ'ski (jak nazywa go sam Pioneer) i jest jak do tej pory najbardziej nowatorskim i świeżym kontrolerem jaki Pioneer wypuścił. A „kontroler” to oczywiście uproszczona kategoria dla tego stand-alone kombajnu do wszelkich mobilnych zastosowań.
 

XDJ-Aero – zastosowanie

XDJ-Aero to trzy podstawowe komponenty. Mikser do którego podłączyć możemy klasyczne odtwarzacze i gramofony, 2 deckowy kontroler dla plików cyfrowych, które mamy podpięte pod USB (lub bezprzewodowo z komórki/tableta/komputera) oraz kontroler MIDI wyposażony w 2 kanałowy interfejs Audio. Jest to sprzęt w pełni Stand-Alone, a więc do samodzielnego działania nie potrzebuje on komputera.
 

Budowa

Wyraźnie widać, że nad XDJ-Aero oprócz sztabu inżynierów pracował też sztab designerów i sprzęt prezentuję się profesjonalnie, nowocześnie i... modnie. Pasuje do drogich tabletów, smartfonów i laptopów z nadgryzionym jabłkiem na obudowie. Kolorystyka przycisków, zastosowane materiały, przeźroczysta obwódka wokół obudowy sprawiają, że mamy wyraźnie wrażenie, że jest to sprzęt z wyżej półki. Jedynym odstającym od tego wizerunku elementem są niewielkie ekrany, które prezentują się tylko poprawnie. Mają za to bajerancką opcję zmiany koloru podświetlenia na cztery do wyboru - niebieski, fioletowy, czerwony i biały. Mimo małych rozmiarów ekrany sprawdzają się zaskakująco dobrze podczas przeglądania zasobów z USB z tego względu, że wyświetlają aż 3 linijki z nazwami kawałków. Po załadowaniu tracka na ekranie widzimy czas tracka, parametry loopa, i efektów ale też coś w rodzaju małego waveforma. Cztery kwadraciki wskazują nam beaty w takcie – przydatne podczas Sync, ale gdy skreczujemy kwadraciki zmieniają się w kreseczki rozdzielone znacznikami beatu. Daje nam to optymalne wykorzystanie powierzchni niewielkich w końcu ekraników

[lupa:1]

W kwestii wielkości Aero nie jest tak napuchnięte jak największy chyba w tej kategorii Pioneer DDJ-T1, ale nie należy też małych kontrolerów. Najważniejsze, że wśród kontrolek jest dosyć luźno. Przyciski CUE/PLAY oraz same jogi są odpowiednie oddalone od sekcji miksera. Same knoby w mikserze są w porównaniu do tych w klasycznych Pionkowskich mikserach zdecydowanie mniejsze, ale nadal oferują duży komfort obsługi.

Jogi to nowa konstrukcja Pioneera, która debiutuje w XDJ-Aero. Są one wrażliwe na dotyk, bardzo czułe, ale też niezwykle dokładne. Jednym problem jest fakt, że nie mamy możliwości zmiany ustawień trybu joga. A więc góra joga służy do skreczowania (ustawiania punktu CUE), boki do dokręcania... dokładnie jak w CDJach w trybie VINYL, którego tutaj niestety nie wyłączymy.
 

Sekcja Miksera

[lupa:2:R]Eq miksera to już „nowa szkoła” Pioneera, a więc ta która w nowych DJMach określana jest wymownie jak ISOLATOR. EQ po przekręceniu w lewo po prostu całkowicie wycisza dane pasmo. Filtry w XDJ-Aero to klasyka i brzmią dokładnie tak jak w topowych mikserach Pioneera. Charakterystyka linefaderów zbliżona jest do tej najpłynniejszej jaką do wyboru mamy w DJMach - a więc wydaje się, że jest najbardziej optymalna. Crossfader możemy wyłączyć, ustawić na płynny fade lub na pełne cięcie. Mikrofon regulujemy dość skromnie, bo jedynie w zakresie głośności oraz barwy EQ – ale tylko pod jednym knobem. Sekcja odsłuchu to standard – bez udziwnień.


Funkcjonalność USB – odtwarzanie i nagrywanie

Do XDJ-Aero podłączyć możemy pendrive czy dysk z naszymi plikami cyfrowymi. Odczyt i przeglądanie plików jest szybkie. Bez bazy przeanalizowanej Rekorboxem muzykę przeglądać możemy tylko w strukturze foldery/pliki. Analiza Rekordboxa daje nam szersze spektrum kategorii wyszukiwania – tutaj bez niespodzianek, właściwie działa to podobnie na wszystkich tego typu sprzętach. Ciekawszą rzeczą jest możliwość bezpośredniego nagrywania (wystarczy wcisnąć przycisk) na pamięć USB – XDJ-Aero nagrywa nasze sety do formatu WAV, przy czym bez problemu możemy grać i jednocześnie nagrywać z tego samego źródła USB.


Funkcjonalność WIFI

Granie plików po WIFI to opcja, o której przy okazji XDJ-AERO jest najgłośniej, często z różnych, dość kontrowersyjnych powodów. Bo czy granie dowolnej muzyki, w taki sposób, że fizycznie jej nie posiadamy, a urządzenie magazynujące jest gdzieś dobrze schowane, a więc nie ma jak skontrolować jej legalności nie jest kuszące? Dla niektórych DJ'ów na pewno tak. Niestety mam dla nich przykrą niespodziankę, ponieważ w przypadku XDJ-Aero to tak nie działa. Takie rzeczy tylko w... dostępne już od 3 lat z odtwarzaczami CDJ2000/900, systemem LINK i bezprzewodowym routerem... ale to już temat na inny test.

Wracając do XDJ-Aero; Owszem możemy grać z komórki czy laptopa zupełnie bezprzewodowo, ale w takim przypadku Aero nie wyświetla nam plików na swoich ekranikach. Ekran zewnętrznego urządzenia z Rekorboxem staje się w takim przypadku rozszerzeniem dla Aero i za pomocą knobów na XDJ przeglądamy na nim pliki. Innymi słowy nie możemy schować naszego magazynu plików w postaci komórki czy tabletu z dala od DJ'ki, bo musimy mieć cały czas podgląd na ekran zewnętrznego urządzenia. Z drugiej strony połączenie WIFI ma też inne zastosowanie, możemy mieć materiał wyłącznie na pamięci USB (i to bez znaczenia czy świeży czy po analizie Rekordboxem), a smartphone/tabletem przeglądać jej zawartość oraz ładować pliki na poszczególne decki.

Sama konfiguracja WIFI jest bardzo prosta. XDJ-Aero jest wyposażony w swój własny ROUTER WIFI, a więc wystarczy, że podłączymy się telefonem czy komputerem do Aero. To właśnie główny element, który na tym polu wyróżnia XDJ-Aero od innych urządzeń. W przypadku CDJów z systemem LINK (oraz Denonów serii SC) do uzyskania jakiejkolwiek funkcjonalności WIFI potrzebujemy oddzielnego Routera WIFI. W XDJ-Aero bez zbędnej kabelkologii możliwości WIFI dostępne są od ręki.

[lupa:3]

Połączenie przez WIFI jest oczywiście chronione hasłem, które podejrzeć i zmienić możemy w ustawieniach XDJ. Naraz możemy podłączyć po WIFI aż do 4 źródeł i grać z nich na przemian.

A gra się... fajnie, pomijając kwestie użytkowe jest to po prostu bardzo szpanerski bajer, szczególnie dla miłośników nowych technologi. Na pewno można tym zaskoczyć niejedną osobę - wyjmujemy telefon, łączymy się w kilka sekund, przeglądamy pliki na ekranie komórki, ale sterujemy nimi z XDJ. Nie potrzeba komputera, żeby mieć szybki i łatwy dostęp do naszych numerów i playlist, a przeglądanie jest stosunkowo proste.

Przed zainicjowaniem połączenia należy zainstalować oczywiście Rekordbox i opcjonalnie przeanalizować w nim nasze tracki.
 

Rekordbox

Rekordbox to oprogramowanie Pioneera, służące do analizy i katalogowania plików cyfrowych dostępne dla telefonów/tabletów na Ios/Android oraz komputerów. RB analizuje pliki, tworzy ich waveform, ale przede wszystkim kataloguje, dzięki czemu możemy na XDJ oraz podłączonych do niego urządzeniach łatwo wyszukiwać kawałki po kryteriach (nazwa, wykonawca, album). O ile wersja na komputery, rozwijana od ponad trzech lat jest siłą rzeczy dobrze rozbudowana, to aplikacja mobilna póki co rozczarowuje. Brakuje przede wszystkim poglądu waveformów (graficzne widmo kawałka), a opcje wyszukiwania też nie są do końca optymalne. Mamy wyszukiwanie w kolejności alfabetycznej po artystach czy tytułach, ale brakuje najprostszego wyszukiwania po ciągu znaków. W tej kwestii istnieje jeszcze spore pole do usprawnień. Pozytywną stroną mobilnego Rekordboxa jest łatwość z jaką przeanalizujemy pliki i podłączymy nasz sprzęt do XDJa. Aplikacja jest darmowa, na przykładzie sprzętów Apple: importujemy wybrane przez nas pliki z Itunes, Recordbox sam ja analizuje i przygotowuje do zagrania. Tym sposobem każdy ze swoją kolekcją muzyki na telefonie, będąc u nas na domówce może podłączyć się do Aero i pobawić ze swoim materiałem.
 

Efektory

Jednostki FX to poważna sprawa w XDJ-Aero. Nie są one dołożone na siłę, żeby po prostu coś było, a realnie zwiększają przyjemność grania z Aero. Cztery dostępne efekty to czysta klasyka, bez fajerwerków, ale należy pochwalić sposób działania efektów, szczególnie Echa, które jest post fader i post crossfader. A więc zawsze będzie nam wybrzmiewać, nawet gdy maksymalnie ściszymy kanał. Jedynym zgrzytem w przypadku efektów jest zbyt wiele parametrów długości BEAT, znalazły się tam egzotyczne długości jak 1/3 i 3/16, które są raczej marginalnie przydatne, ale przez to że znajdują się pomiędzy standardowymi połówkami (1/2, 1/4, 1/8) nie można dobrze skręcić efektu ROLL. Być może możliwość zmiany parametrów dla BEAT pojawi się w jakimś updacie softu.

[img:1]

Bardzo miłą sprawą jest fakt, że efektory będą działać z urządzeniami podłączonymi pod LINE/PHONE a nie tylko w trybie kontroli z USB/WIFI. Efekty można używać z filtrami które są „ustawione za efektorem” (czyli można np. sfiltrować ROLL), dodatkowo efektory działają z wbudowanymi samplami oraz funkcją JOG DRUM – razem daje nam to zaskakująco sporo możliwości.
 

SAMPLE LAUNCH i JOG DRUM

Z cyklu „mała rzecz a cieszy” w XDJ-Aero mamy dostęp do czterech na stałe wbudowanych sampli. Wśród nich znajdziemy najpopularniejszy sampel do SKRECZU, równie popularną TRĄBKE która nagminnie występuje w setach około hiphopowych, dźwięk SYRENY oraz stosunkowo najmniej przydatny LASER.

JOG DRUM to funkcja która po prostu zamienia JOG w wielki przycisk CUE – w połączeniu z sampli i efektami (echem) pozwala to na ciekawe kombinacje efektowe.

O brzmieniu sampli i efektów możecie się przekonać na własne uszy oglądając filmik, który przygotowałem specjalnie dla potrzeb tego testu:

 

Na chwilę obecną na XDJ-Aero nie możemy wrzucać własnych sampli do banków – mimo że zgodnie z oznaczeniami na obudowie powinniśmy mieć dostęp do czterech banków, sample nie działają też niestety w TLE granej muzyki z jednego decka. W grudniu 2012 do XDJ wyjdzie jednak nowy Update, który ma w kwestii funkcjonalności dodać nowe elementy do Samplera.

[img:2]
 

LOOP

XDJ-Aero oferuje najprostszą obsługę Loopów jaką można sobie wyobrazić, pokrętłem wybieramy długość, wciskając wchodzimy/wychodzimy z LOOPa. Pętle są w pełni automatyczne oraz dokładne dzięki QUANTyzacji z Rekordboxa . Co ciekawe długości LOOPa w przeciwieństwie do długości parametru BEAT ma tutaj standardowe wartości, a więc LOOP spokojnie możemy „skręcić”.


SYNC i AUTOMIX

XDJ wyposażono w popularną opcję SYNC, która będzie działać o tyle dobrze o ile dobrze pliki zanalizuje Rekordbox. Ten zwykle analizuje pliki dobrze, ale to co zawsze piszę - mimo wszystko musimy polegać na własnym słuchu i kontrolować czy numery grają równo. Jest to spore ułatwienie dla Dji, ale samo w sobie nie załatwia kwestii czystego miksu.

AUTOMIX jak sama nazwa wskazuje stworzy nam automatyczne miksy pomiędzy kawałkami które mamy na odpalonej PLAYLIŚCIE, równo 30 sekund do końca numeru sam zbituje i zrobi płynne przejście między kolejnym numerami. Przydatna sprawa na początek imprez, kiedy w lokalu nie ma wielu ludzi, więc gra się właściwie tylko muzykę tła.
 

XDJ w MIDI

XDJ-Aero oczywiście śmiga po MIDI jak każde nowe Djskie urządzenie. Na stronie Pioneera znajdziemy mapowanie pod Traktora, które zrobione jest i śmiga bardzo przyzwoicie. Widać, że nie jest to sprzęt tworzony stricte do kontrolowania oprogramowania (np. niestandardowe sekcje efektorowe), ale bez problemu da się grać. Do tego XDJ-Aero ma swój 2 kanałowy interfejs Audio, co daję nam dwie możliwości w kwestii kontroli faderów i EQ. Możemy więc wysłać z softwaru dwa kanały na mikser (tryb EXTERNAL) i dalej tory audio kontrolować mikserem XDJ-Aero, albo możemy też miksować korzystając z miksera softwarowego (tryb INTERNAL w Traktorze).

[lupa:4]

[lupa:5]


XDJ a CDJ

Wielu dotychczasowych użytkowników CDJów może być zainteresowanych przejściem na XDJ-Aero lub uzupełnieniem swojego setupu o to mobilne urządzenie. Przemawia za tym fakt, że w Rekordboxie dla wszystkich urządzeni mamy to samą bazę, przy czym XDJ-Aero podobnie jak Playery jest niezależny od komputera. Jest kilka różnic w funkcjonalności między XDJ-Aero a CDJ. W Aero nie mamy przycisków PREV/NEXT Track, wybieranie tracków odbywa się tylko poprzez pokrętła, jednak mamy dość fajną kombinację klawiszy SHIFT + CUE, która niezależnie od ustawionego CUE cofa nas zawsze na początek numeru. W XDJ-Aero może brakować też systemu HOT-CUE oraz MEMORY CUE – nie mamy więc możliwości przeskakiwania do punktów które ustawiliśmy w Rekordboxie.
 

MENU UTILITITES

W ustawieniach XDJ-Aero dostępnych z poziomu samego urządzenia znajdziemy przede wszystkim opcje związane z konfiguracja WIFI oraz ekranów (kontrast, kolor). Ustawieniem o którym warto wspomnieć jest LOAD LOCK, który uniemożliwia przypadkowe załadowanie numeru jeżeli inny numer na decku aktualnie gra (trzeba go spauzować).


Podsumowanie

XDJ-Aero to z profesjonalnie wykonany sprzęt do Djskich zadań mobilnych. Ma jednak napakowane tyle atrakcji (jak na sprzęt djski), że jest jednocześnie świetną zabawką dla ludzi którzy lubią bawić się muzyką podczas grania a przy okazji lubią wszelkie gadżety. Cena XDJ-Aero nie jest niska, ale na pewno optymalna w stosunku do możliwości które oferuje. To w końcu samodzielny system Djski z pełnoprawnym mikserem oraz dwoma niezależnymi sekcjami FX, na deser wyposażony w Router WIFI.

 


Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Studio Pro

adres:
ul. Wadowicka 12 30-415 Kraków

DSV Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.

adres:
ul. Plac Kaszubski 8 81-350 Gdynia

Sklepy muzyczne > Pioneer DJ rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich...
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.
Gruby sprzęt dla podcasterów – Test miksera Mackie DLZ Creator Mackie DLZ Creator to bardzo zmyślny, uniwersalny mikser, dający twórcom podcastów – ale nie tylko - duże możliwości. Ekran dotykowy bardzo ułatwia pracę, uwalniając od konieczności korzystania z komputera. Więcej