Kurzweil SP5-8: Więcej niż pianino cyfrowe!

Dawid Buras 13 marca 2013, 15:12 Music Info
Kurzweil SP 5-84.800 zł
Kurzweil SP5-8
Kurzweil SP58
Kurzweil SP 58
  • Cena
  • Wykonanie
  • Ilość i jakość brzmień
  • Niezłe przetworniki
  • V.A.S.T
  • Mały wyświetlacz
  • Polifonia
  • Jakość przycisków funkcyjnych
  • Waga

Czym powinno charakteryzować się przenośne pianino cyfrowe? Powinno być przede wszystkim uniwersalne, dobrze wykonane, nie ważyć pół tony, z pięknie brzmiącymi fortepianami i chociażby organami. Co zatem oferuje nam Kurzweil SP5-8?

 

Klawiatura

Testowany przeze mnie model posiada pełnowymiarową klawiaturę 88 klawiszy - Graded Hammer Action, FATAR LK40GH - na szczęście z aftertouch'em. Powiem tak... ta klawiatura jest niejako kompromisem pomiędzy klawiaturą fortepianową, a organową. Dlaczego? A dlatego, że w modelu SP5-8 zainstalowano między innymi moduł KB3 - symulację organów, więc jeśliby producent zainstalował klawiaturę typową dla pianistów, to barwami z modułu KB3 grałoby się niewygodnie.

 

[img:1]

 

W modelu SP5-8 postawiono na sprawdzone rozwiązanie i klawiatura LK40GH znakomicie się spisuje. Owszem, że typowi pianiści mogą być nie do końca zadowoleni, gdyż ta klawiatura jest dość szybka i lekka jak na ważoną. Z kolei typowi organiści także mogą mieć pewien problem, gdyż dla nich ta klawiatura będzie z kolei za ciężka...

 

[img:2]

 

Nie da się wszystkim na raz dogodzić, dlatego mając na uwadze zarówno pianistów, jak i organistów, a przede wszystkich "Pana Jana Kowalskiego" i "Panią Janinę Kowalską" - kolokwialnie pisząc - producent moim zdaniem zainstalował najbardziej optymalną z możliwych klawiatur FATAR'a. Śmiem twierdzić, że zarówno typowi pianiści, jak i organiści przyzwyczają się do niej, a przeciętny "Kowalski" otrzyma uniwersalną dla siebie klawiaturę mogącą pogodzić ze sobą ciężar pianina oraz lekkość hammondów.

 

Panel przedni

Co wyróżnia panel przedni? Nic. Instrument posiada wszystko to, co posiadać powinien, lecz nie wyróżnia się na tle konkurencji. Nawet design nie jest szczególny - ja na przykład widzę podobieństwo wizualne chociażby do Yamaszki S90XS. Jakość... obudowa, wyświetlacz, suwaki i pokrętła są wykonane bardzo dobrze, czego nie mogę powiedzieć o gumowych przyciskach. Niestety nie są takie, jak w osławionej serii PC3. Poddaję w wątpliwość "długowieczność" tych przycisków. Myślę, że producent nie straciłby zbyt wiele wstawiając lepszej jakości przyciski funkcyjne!

 

[img:3]

 

A Co znajdujemy na panelu przednim? Przede wszystkim wyświetlacz, który moim zdaniem mógłby być większy, choć nie przeszkadza zbytnio w użytkowaniu instrumentu. W dodatku widzimy pięć suwaków do kontroli modułu KB3 oraz efektów.

Dalej mamy sekcję MODE, w której wybieramy poszczególne programy, setupy, dokonujemy edycji itp. Pod nią znajdują się przyciski, dzięki którym w łatwy i szybki sposób dokonamy zmiany tonacji (transpozycja) oraz wysokości danej oktawy. Po prawej stronie instrumentu mamy standardowy wybór barw.

 

[img:4]

 

Wszystkie mamy podzielone na poszczególne kategorie. Możemy także barwy wybierać numerycznie, co także jest uwidocznione pod kategoriami. Żałuję, że do panelu Real Time Control (suwaki) nie dodano pokręteł, chociażby do lepszej moim zdaniem kontroli nad efektami, ale to jest już chyba kwestia kosmetyczna, która mi osobiście się nie podoba. Ponadto przycisk Shift umożliwia przełączanie funkcji dla suwaków.

 

Panel tylny

Tylny panel nie wyróżnia się niczym szczególnym. Większość rasowych pianin cyfrowych posiada takie gniazda jak SP5-8. MIDI IN / OUT, USB do bezpośredniego połączenia z komputerem w celu edycji i porządkowania barw, 3 gniazda na pedał czy symetryczne audio OUT 2x (L / R) o przetwarzaniu 24-bit.

 

[img:5]

 

Czy trzeba czegoś więcej? Nie! Jeśli chodzi o piana cyfrowe, to wszystko to co Kurzweil "wsadził" do modelu SP5-8 zdecydowanie wystarcza.

 

[img:6]

 

Brzmienia & możliwości

Teraz napiszę, co tak naprawdę wyróżnić może SP5-8 na tle konkurencyjnych modeli. Przede wszystkim cena - obecnie na poziomie 4.800 zł. A Kurzweil w cenie do 5.000 zł oferuje całkiem sporo: około 1000 zawodowych brzmień, świetne piana "wydarte" wręcz z serii PC3 oraz PC3LE. Znakomite el.piana oraz klawesyny.

 

[img:8]

 

Do dyspozycji mamy także wspomniany wcześniej moduł KB3 - symulator organów - oraz moduł VA - virtual analog. Chyba każdy muzyk wie, jak dobre brzmienia ma Kurzweil. Hammondy oraz brzmienia organowe zapożyczone z serii PC3 (moduł KB3) brzmią naprawdę wyśmienicie.

 

 

Co mnie urzekło, to niektóre pady oraz brzmienia orkiestrowe, które Kurzweil ma rewelacyjne (na szczęści smyki mam lepsze w moim Fusionie 8, bo gdyby nie, to rozważałbym zakup SP5).

Użytkownik ma do dyspozycji 64 presety brzmieniowe, 65 edytowalnych ustawień Multilayer Setup, 64 ustawienia Setup użytkownika z czterema programowanymi strefami, dziesiątki łańcuchów efektowych z osławionej serii PC3, począwszy od pogłosów typu Koncert Hall, a na symulacjach brzmień wzmacniaczy i efektów typu Rotary Speaker skończywszy. Nie podoba mi się natomiast to, że polifonia to "zaledwie" 64 głosy - 128 w pełni by mnie zadowoliło.

 

[img:7]

 

Podsumowanie

Jakiś czas temu dobre, przenośne pianino cyfrowe charakteryzowało się głównie dobrą klawiaturą i kilkoma brzmieniami piana. Rynek dostosowuje się teraz pod coraz to większe wymagania użytkowników... także w tym przypadku. Jeśli ktoś nie potrzebuje wszystkich funkcji PC3K8, to zamiast wydawać ponad 9.000 zł może zapłacić połowę mniej, otrzymując podobnie grający instrument z ogromną paletą brzmień.


[img:9]

 

Specyfikacja techniczna Kurzweil SP5-8:
 
  • Klawiatura ważona, 88 klawiszy Graded Hammer Action LK40GH
  • Wyświetlacz LCD 2 x 20 znaków z regulacją kontrastu
  • Polifonia 64 głosy alokowana dynamicznie
  • Multitimbral 16 częściowy (jeden na kanał MIDI)
  • Funkcja Quick Split oraz Layer z łatwym dostępem i dostosowaniem poziomu dźwięku, 4 strefy klawiatury
  • 861 presetów brzmieniowych pochodzących z platformy PC3, brzmienia KB3 z 5 suwakami, brzmienia KVA
  • 64 presetów brzmieniowych użytkownika
  • 65 edytowalnych ustawień multilayer Setup
  • 64 ustawienia Setup użytkownika z 4 programowanymi strefami
  • Dziesiątki łańcuchów efektowych z platformy PC3, począwszy od pogłosów typu Koncert Hall, aż po symulacje brzmień wzmacniaczy i efekty typu Rotary Speaker
  • Kontrolery pitch i modulation, 5 suwaków z przełącznikami funkcji Shift (przypisywalne), 1 programowalny przełącznik, 2 wejścia sustain, 1 wejście continuous control
  • 2 wyjścia symetryczne TRS o przetwarzaniu 24-bit
  • Wyjście słuchawkowe 1/4" na tylnym panelu
  • MIDI I/O
  • Wbudowany interfejs MIDI USB umożliwia przesyłanie plików Program / Setup z i do komputera oraz do aktualizacji systemu operacyjnego
  • Wymiary: 12 x 35 x 139 cm
  • Masa: 21 kg
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Test keyboardu Medeli A1000 Klawiatur z technologią, która pozwala zastąpić zespół w pojedynkę, było już setki. Instrumenty tego typu wykrystalizowały przez lata pewne standardy, których wręcz oczekuje się, poszukując uniwersalnego sprzętu do oprawy muzycznej, przy...
Pianino cyfrowe Samick SDP-3300 Koreańska korporacja Samick Music Co. powstała w 1958 roku i od początku zajmuje się przede wszystkim produkcją akustycznych pianin i fortepianów. Współpracuje przy tym ze znanymi firmami jak chociażby Bechstein i Seiler. Paleta...
Klawiatura sterująca Roli Seaboard RISE 49 W mojej dotychczasowej muzycznej stajni, z instrumentów klawiszowych, na stałe zadomowiły się poczciwe Stage piano YAMAHA P 120, stacja robocza ROLAND FANTOM X6, lekki kaliber ROLAND Juno Di oraz akustyczne pianino...
Cyfrowe pianino Artesia DP-3 Dziś w moje ręce wpadło kolejne cyfrowe pianino. Tym razem jednak jest to produkt marki, która dopiero staje się popularna na naszym rynku. Mowa tutaj o firmie Artesia, która wchodzi w skład większej grupy...
Test stagepiana Dexibell VIVO S7 Z dużą ciekawością oczekiwałem tego instrumentu. Dexibell VIVO S7 kusił danymi technicznymi i rodzajem syntezy, a filmy z targów muzycznych podsycały apetyt. Nie chciałem chyba pisać o nim w konwencji typowego testu...