Profesjonalny rejestrator na każdą kieszeń: Olympus LS12 i LS14

20 września 2013 Tagi: studio, rejestratory, cyfrowe, mp3, olympus, ls12, ls14
Autor testu: artur-lutynski-zdjecie Artur Lutyński
Produkt: Olympus LS12Olympus LS14
Cena: LS12: 650 zł / LS14: 900 zł
Dostarczył: OLYMPUS Polska sp. z o.o.

Co roku na rynku pojawiają się nowe urządzenia do przenośnej rejestracji dźwięku - coraz prostsze w użyciu, bardziej funkcjonalne i w końcu tańsze. Tak właśnie jest w przypadku dwóch modeli rejestratorów liniowych marki Olympus - modeli LS12 i LS14.

Firma Olympus stworzyła oba modele z myślą o muzykach, którzy pragną nagrywać swoje pomysły w prostszy i szybszy sposób. Czy im się to udało? Dowiecie się o tym z poniższego testu. Zacznę od tego, iż test będzie opowiadał jednocześnie o obu wspomnianych wyżej rejestratorach, gdyż różnice pomiędzy oboma modelami są minimalne i wspomnę o nich w poniższym tekście.

 

 

Olympus wyposażył swoje nowe rejestratory LS12 i LS14 w mikrofony elektretowe ustawione względem siebie pod kątem 90 stopni, co może przypominać układ typu NOS, chociaż w nim rozstaw pomiędzy kapsułami jest znacznie większy i wynosi zazwyczaj około 30 cm. W przypadku rejestratorów przenośnych nie ma możliwości tak daleko rozstawić kapsuły, ale i tak zastosowany układ pozwala rejestrować szerokie stereo. Z pewnością niejednego z muzyków zaskoczy baza stereo nagrywanych równocześnie dwóch gitar akustycznych ustawionych blisko siebie.

 

[img:1]

 

Oprócz koloru, LS12 (szary) i LS14 (czarny) wyglądają identycznie, również większość funkcji mają praktycznie takie same poza raptem kilkoma opcjami. Zasadniczą różnicą jest fakt, iż LS14 posiada dodatkowy, wielokierunkowy mikrofon umieszczony pomiędzy standardową parą kapsuł. Sygnał z tego mikrofonu domiksowywany jest do sygnału stereo, co poszerza zakres rejestrowanych częstotliwości od 60 Hz w dół do 20 Hz. Efekt słyszalny jest niewątpliwie w przypadku nagrywania zestawu perkusyjnego, który na rejestratorze LS14 dostaje zdecydowanie większej głębi i stopa jest pełniejsza w brzmieniu.

[img:2]

Inną cechą różniącą obie jednostki jest ilości wbudowanej pamięci wewnętrznej. I tak 2 GB zainstalowano w LS12 i 4 GB w LS14. Z 4 GB pamięci wewnętrznej, LS14 rejestruje 1.5 godziny muzyki na 24-bit / 96 kHz w formacie PCM i oczywiście zdecydowanie więcej w niższych rozdzielczościach i w formacie pliku mp3. Oba urządzenia obsługują karty SD / SDHC do 32 GB wielkości, co pozwala na znaczne zwiększenie czasu nagrywania. LS-14 jako ten bardziej wypasiony brat dostarczany jest wraz z pokrowcem i plastikowym uchwytem mocującym, LS-12 pozbawiony jest tych udogodnień.

Olympus naprawdę postarał się o ergonomię obu modeli rejestratorów. Praca i szybkość dostępu do większości funkcji w menu może odbywać się o wiele sprawniej niż w innych rejestratorach przy pomocy funkcyjnych przycisków oraz pokrętła z automatycznie przypisanymi, najczęściej używanymi funkcjami.

 

[img:3]

 

Szczególnie przydatnym dodatkiem jest przełącznik skokowy wyboru trybu, którego można użyć, aby wybrać jeden z czterech trybów pracy (Quick, Manual, Smart - lub tuner chromatyczny). To prawda, nie trzeba wgłębiać się w menu, aby dostać się do tunera! Niewątpliwym hitem okazał się przycisk nagrywania w trybie inteligentnym. Po jego wciśnięciu urządzenie automatycznie ustawia poziom wejściowy i zajmuje mu to zaledwie 30 sekund, a następnie zaczyna nagrywanie. W trybie szybkim, można rozpocząć nagrywanie automatycznie po wciśnięciu przycisku REC.

Pre-recording, w które wyposażone są omawiane rejestratory liniowe, zapewnia 2 sekundowy bufor w razie opóźnionej reakcji na włączenie przycisku REC. Prędkość pracy, szybki czas uruchamiania oraz gotowość do działania to jedne z ważniejszych cech obu modeli. Rejestratory LS12 i LS14 uruchamiają się w mniej niż pięć sekund.

 

[img:4]

Próbka możliwości Olympus LS12&LS14:

 

Muzycy z pewnością docenią funkcjonalność dokładnego stroika chromatycznego jak i metronomu, który działa w zakresie od 50 do 300 BPM. Wbudowany głośnik monofoniczny (do szybkiego sprawdzania nagrań) również może okazać się przydatną funkcją.

Moim zdaniem funkcja overdubingu, w którą wyposażone są LS12 i LS14 pozwala na wejście na wyższy poziom instrumentalistom i wokalistom. Wystarczy wybrać odpowiedni podkład muzyczny i po chwili można dogrywać do niego własną partię, przy czym istniejący plik, do którego chcemy dogrywać pozostanie niezmieniony. Ilość nakładek może zależeć jedynie od zużycia baterii lub pojemności włożonej karty SD.

 

[img:5]

Oba urządzenia pozwalają na zapis 16-bitowe pliki WAV na 44.1 lub 48 kHz, 24-bitowych pliki na 88.2 lub 96 kHz oraz pliki MP3 na 128, 256 i 320 kbps. Jeżeli nie zależy nam na jakości nagrania i chcemy zarejestrować np. wykład na uczelni, możemy wydłużyć czas nagrywania ustawiając parametry rejestracji na tryb mono w jakości 44.1 kHz lub 64kbps. Rejestratory liniowe wyposażone są w limiter, low-cut filter (100 lub 300 Hz), regulację poziomu wejścia liniowego oraz w zewnętrzne wejście mikrofonowe. Można również dokonywać prostych edycji na nagranych plikach, takich jak przenoszenie, kopiowanie, przycinanie, dzielenie,kasowanie części utworu.

Pomimo niewielkich rozmiarów, rejestratory mają duży (1.75"), ekran LCD, dzięki któremu wszystkie informacje są bardzo klarowne. LS14 posiada system komunikatów głosowych, które są przydatne dla osób niedowidzących. W tym trybie rejestrator informuje poprzez lektora, w którym miejscu menu obecnie się znajduje użytkownik i jakie są możliwości wyboru nastawień.

 

[img:6]

Podsumowanie

Przenośny rejestrator jest tylko tak dobry, jak jego jakość nagrywanego dźwięku, a zarówno LS12 i LS14 nagrywają dźwięk bardzo dobrej jakości. Układ mikrofonów stereo oraz elektronika zapewniają dużą dynamikę, niskie szumy własne, piękną bazę stereo. Czego zatem chcieć więcej, za stosunkowo niewielką cenę w której Olympus sprzedaje oba modele?

Ocena końcowa: [img:7] [img:7] [img:7] [img:7] [img:7]

 

 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Bardzo dobra jakość nagrania
Duża dynamika
Niskie szumy własne
Dobra baza stereo
Atrakcyjna cena
Do testów dostarczył:
OLYMPUS Polska sp. z o.o.

Powiązane video:

OLYMPUS LS12 146:36 OLYMPUS LS12 14 12 września 2013
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: EVE Audio TS107, TS108 & TS1101

Pozostałe testy sprzętu studyjnego

Subwoofery studyjne EVE Audio TS107, TS108 & TS110

Subwoofery studyjne EVE Audio TS107, TS108 & TS110

Subwoofer w studiu nie jest elementem niezbędnym. Są jednak przypadki, kiedy staje się ważnym uzupełnieniem toru odsłuchowego, pozwalając po prostu usłyszeć...

Produkt: TS107TS108TS110
Cena: 2.090 zł2.990 zł3.850 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
Sampler Akai MPC Live

Sampler Akai MPC Live

Ocena:

Służące do produkcji muzyki urządzenia z serii MPC od Akai od lat z powodzeniem zajmują miejsca w studiach muzycznych. Ta uznana marka w 2016 doczekała się gruntownego odświeżenia wraz z pojawieniem się Akai Touch...

Produkt: MPC Live
Cena: 5.100 zł
Adam Cyzman
Monitory studyjne Hedd Type20

Monitory studyjne Hedd Type20

Dość długo zwlekałem z napisaniem tego testu. Minęły dobre 3 miesiące, podczas których monitory HEDD Type 20 były podstawowym źródłem odsłuchu w moim studiu....

Produkt: Type 20
Cena: 7.500 zł (szt.)
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
Monitory KRK Rokit6 G3 oraz V6S4

Monitory KRK Rokit6 G3 oraz V6S4

Firma KRK to jeden z najbardziej uznanych producentów monitorów studyjnych. Znajdziemy je zarówno w zawodowych studiach nagraniowych, jak i w wielu mniejszych, domowych. Dzięki doskonałemu rozeznaniu rynku...

Produkt: Rokit6 G3V6S4
Cena: 750 zł brutto2.250 zł brutto
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz