Test czteropasmowego korektora Elysia xfilter 500

Marcin Kajtek Makowiec 30 sierpnia 2013, 13:39 AUDIOTECH
Elysia xfilter 5003.200 zł
  • Stosunek jakości do ceny
  • Solidne wykonanie
  • True-bypass
  • Brak wewnętrznej metalowej ramki, by uniknąć interferencji

Świat dąży do minimalizmu. Czy to w telefonach komórkowych czy w pamięciach masowych, tak samo w urządzeniach studyjnych. Urządzenia w formacie 500 nieubłaganie wpychają się nam w nasze rackowe szafki studyjne, to co w dzisiejszych czasach można "wepchnąć" w te małe pudełka było nie do pomyślenia 10/15 lat temu. 

 

Budowa

Opisywany poniżej produkt firmy Elysia xfilter 500 to pełnoprawny 4 pasmowy korektor pracujący w klasie A. Jak to w niemieckich urządzeniach bywa - pierwsze wrażenie - solidność. Jako produkt plasujący się w przedziale cenowym kategorii 500ek - "entry level" bardzo pozytywnie zaskakuje wykonaniem, solidnością oraz masą ;-)

[lupa:1]

[lupa:2]

Po rozpakowaniu, bezproblemowo zainstalowałem go w „ramce“. Wątpliwości budzi jedynie fakt że producenci nie opakowali urządzenia żadną metalową ramką by uniknąć ewentualnego uszkodzenia od wewnątrz, tudzież interferencji z innych urządzeń znajdujących się w ramce. Korektor po dostarczeniu prądu „budzi“ się do pracy sygnalizując o tym zapalonym białym kółkiem na środku z napisem Elysia.

Na panelu przednim znajduje się 8 pokręteł (4 - wybór pasma, 4 - gain) oraz 6 switchy, które sterują ciekawymi opcjami dodatkowymi, które zwiększają atrakcyjność tego semi-parametrycznego eq.

 

Pokrętła posiadają 41 "skoków" w zależności od pasma :

  • Dla najniższego, oraz najwyższego mogą podbijać/ciąć o 16 dB, lub po przełączeniu w trybie "slope" działać o 4 dB mniej, czyli 12 dB / oktawę. (switche 1 i 2).
  • Dla środkowych pasm pokrętła działają w zakresie 13 dB, oraz posiadają opcję zmiennego Q - z 1 na 0.5 - za to odpowiadają switche 3 i 4.
 
[lupa:3]

Piątym switchem uruchamiamy opcję "Passive Massage", nazwałbym to "dodaniem powietrza", urządzenie podbija 3 khz, 12 khz, ale zabiera trochę 20 khz. Ciekawa opcja do stosowania na całych miksach.

Urządzenie posiada true-bypass (switch znajdujący się najniżej), co nie jest takie oczywiste bo nie występuje we wszystkich eq jakie spotkałem - bardzo pomocna rzecz, pomagająca w szybki sposób sprawdzić działanie eq.

 

W praktyce...

Xfilter 500 jest typowym korektorem stereo, więc niestety nie będziemy mogli go wykorzystywać jako dual mono.
W związku z tym musiałem testować to urządzenie na grupach stereo instrumentów, wokali , oraz na sumie miksu utworu.

[img:1] [img:2] [img:3] [img:4]

 

Na sumie gitar elektrycznych gdzie problemem był nagrany dudniący dół oraz brak "ataku w górze" elysia poradziła sobie świetnie. Wokale po rozjaśnieniu, nie sprawiały wrażenia cienkich i jadowitych, elysia posiada bardzo łagodną i muzyczną górę więc ten problem nie istniał. Na sumie miksu użyłem opcji "Passive Massage", lecz nie do końca byłem zadowolony z efektu przez to, że fabrycznie tnie on 20khz i zamyka zamiast otwierać nagranie.

Lepsze efekty zyskałem ustawiając te wartości ręcznie i dodając tej góry, by dodać powietrza. Korektor świetnie sprawdza się w rzeczach delikatnych, tam gdzie zaczynamy radykalnie ciąć lub dodawać dźwięk zaczyna robić się "plastikowy" oraz ma się wrażenie używania pluginu, a nie analogowego urządzenia. Lecz jeśli chcemy do maxymalnie 6 dB rozjaśnić jakiś instrument, lub skorygować jego dół/środek - zadanie to zostanie wykonane idealnie.

 


Podsumowanie

Jakie są wady tego urządzenia? To, że jest ono bezpłciowe. Tak jak korektory firmy API, SSL mają swój charakter - Elysia tego nie ma. Czy każdemu tego będzie brakować? Nie do końca. Do pewnych aplikacji uważam, że jest to urządzenie idealne - delikatne, lecz jeśli oczekujemy, by korektor nie tylko służył do kontroli pasma, ale również do dodawania "tego czegoś" to nie tędy droga.

Druga sprawa to stosunek jakości do ceny - GENIALNE! Nie ma drugiego takiego korektowa, który w tej cenie oferowałby tak wiele. Za połowę ceny wielu produktów mono dostajemy stereo. Szczerze polecam wszystkim szukającym tanich efektywnych korektorów do swoich "ramek", ta Elysia już u nas zostanie.

Ocena końcowa: [img:5] [img:5] [img:5] [img:5] [img:6]


 

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

AUDIOTECH

tel.: +48 (22) 648 29 35
tel.: +48 (22) 258 20 07
adres:
ul. Łagiewnicka 20 02-860 Warszawa

Sklepy muzyczne > Elysia rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich...
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.
Gruby sprzęt dla podcasterów – Test miksera Mackie DLZ Creator Mackie DLZ Creator to bardzo zmyślny, uniwersalny mikser, dający twórcom podcastów – ale nie tylko - duże możliwości. Ekran dotykowy bardzo ułatwia pracę, uwalniając od konieczności korzystania z komputera. Więcej