TEST: Rane Sixty Four - klubowa bestia!

Adam Cyzman 8 maja 2014, 13:36 Show System
RANE Sixty Four8.461 zł
RANE 64
  • 2 porty USB
  • Rozbudowane możliwości routowanie sygnałów i efektów
  • Funkcjonalność i dedykowane przyciski MIDI
  • Świetnie działający cross
  • Wysoka jakość wykonania
  • Brak wsparcia dla Bridge (stan na 04.2014)
  • Brak "Matrixa" wejść

Sixty Four to oznaczenie najnowszego 4-kanałowego miksera w gamie Rane. Na pierwszy rzut oka niewiele różni się od modelu Sixty - Eight, jednak pozory mylą i różnic oraz zmian wprowadzonych w tym modelu jest cały szereg.

Najważniejszą i kluczową różnicą pomiędzy obydwoma modelami jest fakt, że 68 projektowana była pod Serato Scratch Live, podczas gdy 64 to sprzęt dedykowany specjalnie dla Serato DJ. Koncepcja, która stała za 68 jest jednak ciągle aktualna, a chodzi w niej o umożliwienie bezproblemowego grania z jednego miksera dwóm DJ z dwóch różnych komputerów, bez jakiejkolwiek potrzeby przepinania czegokolwiek w trakcie imprezy czy używania zewnętrznych kart dźwiękowych. Do tego dochodzą klawisze funkcyjne, które ograniczają potrzebą korzystania z dodatkowych kontrolerów MIDI.

Aktualnie bezpośrednim konkurentem dla Rane 64 wydaje się być tylko Pioneer DJM900 SRT - jednak ten mimo posiadania na pokładzie odpowiedniej karty muzycznej nie posiada dwóch wejść USB!

[lupa:9]

Złącza

Kluczową cechą Sixty-Four są 2 złącza USB, pozwalające na podłączenie 2 komputerów z których grać można równocześnie. Do tego dochodzi standardowy zestaw wejść liniowych/gramofonowych (maksymalnie 4 urządzenia), dwa wejścia mikrofonowe, pełny zestaw wyjść (główne, odsłuchowe), pętla efektowa i aż 3 (!) wyjścia słuchawkowe (w tym jedno 3,5 mm). Jest to więc pełny zestaw złączy charakterystycznych dla miksera klubowego.

[lupa:1]

 

Budowa

W Rane 64 zastosowany magnetyczny, świetnie działający cross, wokół którego zostawiono sporo przestrzeni dla zadań turtablistycznych. Z frontu miksera nie znajdziemy żadnych wystających elementów, za wyjątkiem wejść słuchawkowych. Wszystkie elementy miksera: knoby, fadery - są wysokiej jakości i nie ma się do czego przyczepić, poprawiono przy tym przyciski MIDI, które osadzone są teraz pewniej niż w modelu 68.

[lupa:2]

 

Gra muzyka

Sercem Rane 64 jest 22 kanałowa karta dźwiękowa, a więc prawdziwy muzyczny potwór. To dzięki niej mamy możliwość grania z 2 komputerów, korzystając przy tym z 4 decków. Oczywiście znajdzie ona także zastosowanie w innych aplikacjach muzycznych, a tak wiele kanałów tworzy całkiem spore spektrum możliwości, które przez mikser są w pełni wykorzystywane.

[img:1]

 

Efektor

Efektor hardwarowy w Rane 64 to jednostka dobrze znana z innych mikserów Rane (62, 68). Oferuje ona zestaw sześciu efektów, które brzmią dobrze, ale sam ich wybór nie wyzwala szybszego bicia serca - nie znajdziemy wśród nich niczego nowego. Mamy klasyczną kontrolę tempa i długości efektów. Z poziomu miksera (kombinacja SHIFT + przycisk efektu) możemy zmienić parametry kilku efektów, mamy np. do wyboru kilka wariacji echa, w tym feedback echo, które możemy wykorzystać jako loop. Sam efektor jest łatwy w obsłudze i wbrew pozorom oferuje sporo możliwości, dzięki szybkiej i płynnej zmianie efektów czy prostemu przypisywaniu ich do kanałów (w tym również mikrofonowych).

[lupa:3]

Efektor obsługuje również zewnętrzną pętle efektową, przy czym efekty dostępne w mikserze są cały czas do naszej dyspozycji, podczas gdy zwykle w mikserach innych marek (w tym 900SRT) włączenie pętli blokuje nam dostęp do efektów z efektora głównego.

Do tego dochodzą efekty INSERT, które możemy odpalać bezpośrednio z Serato (gdzie znajdziemy tonę świetnych efektów) - realizowane jest to na osobnym kanale audio POST FADER, co oznacza mniej więcej tyle, ze np. po zamknięciu faderów na mikserze efekt echa z softu będzie nadal wybrzmiewał. Do tego mając do dyspozycji drugi komputer, np. z Abletonem, możemy zarzucać efekty z wykorzystaniem wtyczek VST - ze znanych mi klubowych mikserów jedynie Rane oferuje takie możliwości.

 

Filtry

Rane 64 wyposażono w niezależne filtry, dostępne dla każdego z 4 głównych kanałów. Częstotliwość filtrów możemy zmieniać z poziomu miksera (przycisk SHIFT + CUE). Przy czym możemy ustawić taką częstotliwość, że filtr na końcu będzie wycinał sygnał do zera - jest to idealna propozycja dla tych którzy lubią grać korzystając właśnie z filtrów - w mikserach Pioneera (w tym DJM900SRT), nie mamy możliwości zmiany ustawień filtru, przez co efektu „killowania” sygnału przez filtr w żaden sposób nie uzyskamy.

[lupa:4]

 

Funkcje MIDI

Rane 64, podobnie jak inne miksery z serii, wyposażony jest w szereg przycisków do kontrolowania softu (w tym przypadku Serato DJ). Należy jednak zaznaczyć, że funkcjonalność MIDI domyślnie nie jest w stanie zastąpić decków (a więc nie ma zmapowanych przycisków play/cue czy pitch bendów) i Rane 64 w założeniu nie zastępuje pełnoprawnego kontrolera, aczkolwiek można to zmienić - o czym nieco dalej. Dodatkowe przyciski są za to świetnym uzupełnieniem dla gramofonów czy playerów starszej generacji (bez MIDI) działających w DVS. Z poziomu miksera dostępna jest na tyle szeroka możliwość kontroli softu, że możemy się obejść bez dodatkowych kontrolerów dla decków (w rodzaju Novation Dicer).

[img:2]

Sekcje MIDI występują symetrycznie po bokach miksera. Dzięki nim możemy w wygodny sposób przeglądać i wrzucać kawałki na wirtualne decki. Gałka służy do przewijania listy tracków a przycisk TAB do przemieszczania pomiędzy wszystkim aktualnie włączonymi widokami przeglądania w Serato DJ (czyli np. widoki playlisty, główny i historia) - rozwiązanie to na dłuższą metę jest wygodniejsze niż wcześniejsze przeglądanie plików i wracanie z BACK.

Sekcja Loop skład się z Knoba kontrolującego długość loopa i przycisku wyzwalającego pętle. Przytrzymanie przycisku Roll aktywuje klasycznego dla Serato Roll Loopa. Kolejny przycisk aktywuje popularny tryb SLIP, w którym czas grającego tracka nie zmienia się w zależności od naszych akcji na decku. Możemy więc skreczować czy backspinować a track po wykonaniu czynności będzie grał w miejscu, w którym grałby gdybyśmy nie zaczęli kombinować.

[lupa:7]

Kolejny przycisk aktywuje nam klasyczny już teraz SYNC, czyli automatyczną synchronizację tracków. Z Rane 64 i Serato DJ testowałem ten tryb po raz pierwszy z gramofonami i byłem bardzo pozytywnie zaskoczony. Działa to płynnie i bez zgrzytów, czego wcześniej nie udało mi się uzyskać np. w Traktorze - gdzie płynne przechodzenie między miksowaniem manualnym a SYNC było dość utrudnione a Traktor często się gubił. W Serato po odpaleniu SYNC na gramofonach nadal możemy dokręcać tracka, ale już pitch się nie zmienia, soft w inteligenty sposób odczytuje kiedy korygujemy bit, a kiedy zmieniamy pitcha. Biorąc pod uwagę, że gramofony zawsze mają swój minimalny próg odchylenia prędkości, algorytm SYNC zastosowany w Serato DJ naprawdę robi wrażenie. Oczywiście tak czy inaczej grając z gramofonów jesteśmy zmuszeni kontrolować prędkość co jakiś czas, ale do zmiksowania czegoś na szybko czy sytuacji awaryjnej SYNC sprawdza się świetnie.

[lupa:8]

Ostatnia sekcja MIDI w Rane 64 to przyciski funkcyjne. Dwa wirtualne Banki - każdy po 4 wirtualne warstwy - w warstwie mamy 4 już fizyczne przyciski pod którymi finalnie uzyskujemy 32 różne funkcje na DECK. Pierwsze warstwy domyślnie odpowiadają za Hot Cue oraz Sample, pozostałe z nich możemy dowolnie zmapować w Serato DJ. Sama obsługa i połapanie się w systemie przynajmniej na początku może sprawić nieco problemów i jest to jeden z niewielu elementów w mikserze, który ciężko ogarnąć „w locie”. Możliwość mapowania przycisków oznacza, że w teorii możemy jednak z miksera uzyskać pełnoprawny kontroler, mapując chociażby tylko Play i CUE, a kwestię dostosowania prędkość załatwi SYNC.

Warto wspomnieć będąc przy MIDI, że tym razem w przeciwieństwie do Rane 68 komunikaty MIDI są niezależne dla każdego z wyjść USB, a więc podczas gdy jeden z DJ normalnie gra drugi może odpalać u siebie np. sample nie ingerując klawiszami w software pierwszego Dja.

 

Serato DJ

Dla wielu DJ przesiadka na Rane 64 oznaczać będzie też zmianę software. Ci, którzy wcześniej działali na Serato Scratch Live w nowym sofcie poczują się jak w domu. Serato DJ odczyta bez problemu te same bazy i playlisty, które mieliśmy wcześniej na SSL, niemniej dla poprawnego działania Sync konieczna będzie ponowna analiza utworów z bazy. Nowicjusze również odnajdą się w Serato DJ bez problemu, bo jest to najłatwiejszy i najbardziej przejrzysty software dostępny na rynku - do tego w pełni plug & play, bez konieczności jakiekolwiek konfiguracji.

[lupa:5]

 

Minusy? Niewiele...

Póki co (04.2014) Serato DJ nie wspiera funkcjonalności Bridge dla Ableton Live, z której korzysta spora ilość Djów przy produkcji Mixtapów. Rane Sixty Four nie wspiera przy tym starszego Serato Scratch Live, więc na chwilę obecną Bridge z wykorzystaniem 64 jest niemożliwy.

W mikserze brakuje również typowego „Matrixa” wejść, a więc mając np. gramofony na kanałach 2 i 3, przy 2 komputerach i tak będziemy ograniczeni do grania na tych kanałach - między nimi dwóch DJ zmieni się płynnie, ale już kiedy jeden z DJ będzie chciał grać na kanałach 1 i 4 konieczne będzie przepięcie kabli w odpowiednie wejścia.

[lupa:6]

 

Podsumowanie

Dla mnie najbardziej frustrującym elementem zabawy w DJ jest podłączanie i przepinanie sprzętu. Seria mikserów Rane (62, 64, 68) realnie i znacząco ułatwia sprawę. Podłączenie i zmiana między Djami ogranicza się do 1 kabla USB z miksera do komputera. Osobiście testowałem tego typu zastosowanie Rane podczas imprezy, gdzie aż 6 DJ grało z 6 różnych komputerów i wszystko przebiegało szybko i bez zgrzytów. Mikser i soft dawały radę przez całą 10 godzinną imprezę.

Oczywiście jakkolwiek nie wychwalałbym miksera, dla wielu najważniejszym minusem będzie cena. Nie ma co ukrywać, że mikser jest drogi, podobnie zresztą jak wszystko ze stajni Rane, ale ludzie kupujący te produkty i używający Serato od lat wiedzą za co płacą. W przypadku 64 nie mamy na rynku bezpośredniego konkurenta, który byłby stworzony dla Serato DJ. Pioneer DJM900SRT jest droższy, funkcjonalnością odstaje od 64 na kilka długości - brakuje mu chociażby sekcji MIDI no i przede wszystkim posiada tylko 1 port USB. W tej chwili dla Serato DJ ciężko więc o lepszy wielozadaniowy mikser, który spokojnie można postawić w klubie i każdy zagrać na nim bez problemu, i to niezależnie czy korzysta z softu, czy jeszcze klasycznie z playerów czy gramofonów.

 

ZAPRASZAMY DO GALERII FOTO: RANE 64

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > RANE rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich...
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.
Gruby sprzęt dla podcasterów – Test miksera Mackie DLZ Creator Mackie DLZ Creator to bardzo zmyślny, uniwersalny mikser, dający twórcom podcastów – ale nie tylko - duże możliwości. Ekran dotykowy bardzo ułatwia pracę, uwalniając od konieczności korzystania z komputera. Więcej