KAWAI ES100: test najnowszego pianina cyfrowego.

27 czerwca 2014
Autor testu: marek-truszkowski-zdjecie Marek Truszkowski
Produkt: Kawai ES100
Cena: 2.700 zł

Wreszcie zaczyna się powiększać grono producentów , którzy stawiają również na początkujących i edukację. Kawai wkracza z ES100, dając nam porządną klawiaturę z 19 brzmieniami, 100 rytmami oraz wieloma możliwościami edycyjnymi. Dodatkowa opcja edukacyjna czyni go godnym konkurentem dla innych producentów.

Klawiatura

Technologia AHA IV Action o polifonii 192 (dla porównania Yamaha seria P, Arius – 128 oprócz P-255, Casio seria PXA – 128), więc na dzień dobry duży plus dla Kawai. Zastosowano w tej klawiaturze progresywny system młotkowy, tzn. klawisze basów są najcięższe. Im wyżej tym mniejsza siła jest potrzebna do wydobywania najgłośniejszych dźwięków. System ten bardzo dobrze imituje odczucie gry jak na akustycznym instrumencie.

[lupa:1]

Klawiatura wykonana została bardzo solidnie i pewny jestem, że jest to instrument, który posłuży nam baaaardzo długo. Dosyć ciężka, ale o to chodzi. Ma nam zapewniać odczucia klasycznej klawiatury i spełnia tę funkcję całkiem nieźle. Dzięki swojej odpowiedniej wadze jest bardzo dobra do ćwiczenia palców.

Fajną rzeczą jest dodany odgłos przyciskanego i puszczanego pedału oraz młotków. Jest to miły, subtelny dodatek, który trochę bardziej pomaga się wczuć w ES100 jako instrument klasyczny.

[lupa:2]

W tym miejscu wspomnę o bardzo ważnej kwestii, czyli kontrolerze nożnym. Często producenci tańszych instrumentów zapominają jak bardzo wpływa on na ogólną jakość gry. Albo w ogóle nie ma i trzeba dokupić, albo dorzucają plastikowe badziewie. Kawai natomiast dodało do zestawu warty ok. 200 zł pedał, który jest fantastyczny. Ciężki, solidnie wykonany z metalową nóżką. Dzięki swej wadze i dwóm paskom z gumy nie tańczy pod naszą stopą. Wielkie brawa za ten ruch!

[lupa:3]

 

Edycja

Producent dał nam do dyspozycji 19 brzmień podzielonych na trzy grupy: Piano, E.Piano/Organ, Other. Są dwie możliwości ich wyboru. Pierwsza – naciskamy odpowiednią ilość razy jeden z 3 przycisków - Piano, E.Piano/Organ, Other.

Druga jest o wiele szybsza, ale wymaga zapamiętania kombinacji przycisku funkcyjnego z klawiszem. Służą nam do tego klawisze od A-1 do A0 (szczegóły skrótów i oznaczeń klawiszy znajdują się w załączonej instrukcji obsługi). Oprócz opisu w instrukcji właściciel instrumentu dostaje ściągawkę z opisem wszystkich skrótów.

[lupa:4]

Mamy możliwość łączenia tych brzmień w tzw Dual, czyli dwa naraz warstwowo. Co ciekawe jest też opcja balansowania ich głośności względem siebie. Taki wybór przeważnie dostępny jest w bardziej zaawansowanych instrumentach. Jest też tryb – Split, który dzieli nam klawiaturę na połowę, czyli dwa dowolne brzmienia w lewej i prawej części klawiatury. Tu również mamy władzę nad balansem głośności.

Standardowo jest metronom ale również Kawai dorzuciło proste pętle perkusyjne. Jest ich aż 100 w różnych gatunkach muzycznych. Bardzo dobre urozmaicenie podczas ćwiczeń. Wracając do metronomu, możemy ustawić jego tempo, metrum oraz głośność. Mamy do dyspozycji trzy różne pogłosy – Room, Small Hall, Concert Hall. Również kilka innych parametrów do edycji takich jak – damper rezonance (rezonans tłumika), voicing („głębokość” brzmienia), fall-back noise (odgłos puszczania klawisza), damper noise (odgłos pedału), transpose, brilliance (jasność brzmienia), touch (dynamika klawiatury), tuning, temperament. Naprawdę sporo dodatków, które pozwoli nam ustawić dźwięk według naszych upodobań.

[lupa:5]

Ciekawą funkcją jest opcja Speakers On/Off. Dzieki niej możemy wybrać czy wbudowane głośniki mają być odcięte gdy podłączymy słuchawki.

Kolejne udogodnienie dzięki, któremu zaoszczędzimy trochę prądu to funkcja Auto Power OFF!! Instrument sam się wyłącza po jakimś czasie bezczynności. Rzadko spotykane a bardzo przydatne rozwiązanie. Możemy ustawić na 30, 60, 120 minut lub wyłączyć tą opcję.

 

Brzmienia

Co do brzmień ocena zawsze będzie dyskusyjna, ale to dobrze. Każdy ma inne ucho, z innymi instrumentami miał do czynienia, a jego wrażliwość na gatunek dźwięku będzie zupełnie inna. Jednak jedna rzecz w tym instrumencie jest bezdyskusyjna! Do powstania próbek brzmień fortepianu posłużył fortepian koncertowy KAWAI EX. instrument, który możemy zobaczyć i usłyszeć na największych salach koncertowych świata. Więcej argumentów chyba nie potrzeba.

Lecz nie tylko brzmienie fortepianu jest świetne. Bardzo dobrze brzmią pianina, rhodesy, a wszczególności wibrafon (Ostatni w – Others).

[lupa:6]

Bardzo dziwnie natomiast się zachowują brzmienia strings oraz organ (Slow Strings, String Ensemble, Jazz Organ, Church Organ), a mianowicie użycie pedału sustain działa na nie tylko przez ok 1-2 sekundy po czym wycisza się. Instrument „trzyma” brzmienia tylko wtedy, kiedy sami nie zdejmujemy palcy z klawiatury. Generalnie jednak jest naprawdę bardzo dobrze i niedociągnięcia sekcji string czy organ zawsze będzie rekompensowało świetne piano. Jakby ktoś zapomniał to przypomnę tylko, że cały czas mówimy o instrumencie z tak zwanej linii budżetowej, którego cena nie przekracza 3000 zł :). 

Próbka możliwości Kawai ES100:

 

Rejestrator i opcja edukacyjna

ES100 posiada prosty rejestrator z pamięcią na trzy utwory oraz wbudowany zestaw lekcji. Lekcje mamy podzielone na trzy części. W każdej jest ok 10 ćwiczeń/utworów. Zestawy te nie są wymyślone przez sztab Kawaii. Sygnowane są autorstwem – Alfred's Basic Piano Library (www.alfred.com). Niestety podręcznik nie jest dostarczany z instrumentem, więc w razie czego, nuty można nabyć za pośrednictwem tej strony. W ćwiczeniach tych możemy zmieniać tempo oraz wybierać czy chcemy trenować lewą, prawą rękę czy obie.

[lupa:8]

 

Panel tylny / Złącza

Tutaj standardowo ale wystarczająco. Dwa wyjścia słuchawkowe dla ucznia i nauczyciela, które są równocześnie wyjściami audio. Z tyłu natomiast gniazdo zasilania, MIDI IN/OUT oraz JACK pod pedał sustain. Martwi trochę brak wyjścia USB, na którym moglibyśmy zapisywać nasze dokonania ale w jakimś stopniu rekompensuje nam to gniazdo MIDI choć interfejs musimy sobie dokupić sami.

Głośniki 2 x 7W Na potrzeby domowe zdecydowanie wystarczy. Do tego dochodzą opcje podbicia głośności poprzez wspomniane wcześniej możliwości edycyjne.

[lupa:7]

 

Specyfikacja technicza KAWAI ES100:

  • Klawiatura: 88 ważonych klawiszy
  • Mechanika: Advanced Hammer Action IV-F (AHA IV-F)
  • Źródło dźwięku: Harmonic Imaging™ (HI)
  • Brzmienia: Concert Grand, Concert Grand 2, Studio Grand, Studio Grand 2, Mellow Grand, Mellow Grand 2, Modern Piano, Rock Piano, Classic E.Piano, 60’s E.Piano, Modern E.Piano, Jazz Organ, Church Organ, Inne (6)
  • Polifonia: 192
  • Pogłosy: Room, Small Hall, Concert Hall, Off
  • Nagrywanie: 3 utwory - max 15000 nut
  • Ustawienia: Damper Resonance, Voicing, Fall-back Noise, Damper Noise, Brilliance, Table EQ
  • Utwory demo: 12 utworów
  • Funkcje lekcji: Alfred’s Basic Piano 1A/1B, Burgmüller 25 (Opus 100)
  • Inne funkcje: Transpose, Tuning, Temperament, Speakers On/Off , User Memory, Factory Reset, Auto Power Off
  • Metronom: 1/4, 2/4, 3/4, 4/4, 5/4, 3/8, 6/8, 7/8, 9/8, 12/8, 100 rytmów
  • Gniazda: MIDI (IN/OUT), Pedał (dla F-10H), Słuchawki x 2
  • Głośniki: 8 x 12 cm x 2
  • Moc wyjściowa: 7 W x 2
  • Pedały: Damper (z funkcją półpedału)
  • Wymiary: 131,2cm x 28,6cm x 14,5cm
  • Waga: 15kg

 

Podsumowanie

Podtrzymuję swoją opinię z początku testu. Mamy do czynienia z naprawdę fajnym instrumentem, który bez wątpienia znajdzie swoich odbiorców. Świetna, pełna klawiatura, bezkonkurencyjna polifonia, funkcje edukacyjne i wiele innych, to naprawdę powody aby zastanowić się nad tym instrumentem podczas dokonywania wyboru. Brak gniazda USB może być czasami uciążliwy, ale zastanówmy się nad czym czy naprawdę będziemy go używać. W zamian dostajemy świetny kontroler nożny.

Do tego dochodzi mobilność i waga (zaledwie 15 kg! ), dzięki czemu nasz instrument możemy zabrać wszędzie tam gdzie chcemy pochwalić się naszymi dokonaniami. Polecam z czystym sumieniem!
Ocena końcowa:

 

GALERIA FOTO: KAWAI ES100

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Funkcja Auto Power off
Bardzo dobra klawiatura
Polifonia 192
Solidny kontroler nożny w zestawie
Spore możliwości edycji brzmienia
Funkcja edukacyjna
Brak wyjścia USB
Krótki Sustain przy smykach i organach
Do testów dostarczył:

Powiązane video:

reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Artesia DP-31

Pozostałe testy instrumentów klawiszowych

Cyfrowe pianino Artesia DP-3

Cyfrowe pianino Artesia DP-3

Ocena:

Dziś w moje ręce wpadło kolejne cyfrowe pianino. Tym razem jednak jest to produkt marki, która dopiero staje się popularna na naszym rynku. Mowa tutaj o firmie Artesia, która wchodzi w skład większej grupy...

Produkt: DP-3
Cena: 2.000 zł
Krzysztof Śliwiński Muzyk
Test stagepiana Dexibell VIVO S7

Test stagepiana Dexibell VIVO S7

Ocena:

Z dużą ciekawością oczekiwałem tego instrumentu. Dexibell VIVO S7 kusił danymi technicznymi i rodzajem syntezy, a filmy z targów muzycznych podsycały apetyt. Nie chciałem chyba pisać o nim w konwencji typowego testu...

Produkt: VIVO S7
Cena: 7.700 zł
Marcin Szczęsny Snowman
Test syntezatora Roland AIRA System-1

Test syntezatora Roland AIRA System-1

Ocena:

Roland wychodzi naprzeciw najnowocześniejszym rozwiązaniom, a jednocześnie patrzy w przeszłość. AIRA System-1, bo o nim mowa, to klawisz, który szeregiem innowacyjnych rozwiązań ma wskrzesić kultowe syntezatory...

Produkt: System-1
Cena: 2.200 zł
Marek Truszkowski Infomusic.pl / Trener PreSonus Akademia Realizacji Dźwięku
Test stage piana Kurzweil Artis SE

Test stage piana Kurzweil Artis SE

Ocena:

Długo zastanawiałem się nad tym, czy po Artisie i Forte zostanie zaproponowana "mniejsza" alternatywa dla koncertujących muzyków. No i właśnie... Dzisiaj zajmę się wersją SE, czyli uproszczoną, skróconą i odchudzoną...

Produkt: Artis SE
Cena: 4.900 zł
Dawid Buras INFOMUSIC.PL
mikrofon