Test aktywnego zestawu PreSonus StudioLive AI: kolumny 315AI oraz subwoofer 18sAI

25 września 2014 Tagi: nagłośnienie, przenośne, kolumny, subwoofery, presonus, studiolive ai, 315ai, 18sai
Autor testu: maciej-zulczyk-zdjecie Maciej Żulczyk
Produkt: PreSonus StudioLive 315AIPreSonus StudioLive 18sAI
Cena: 5.600 zł / 5.300 zł
Dostarczył: AUDIOSTACJA

Przed kilkoma miesiącami na niniejszym portalu opublikowałem test najnowszego cyfrowego miksera PreSonus, który oceniłem całkiem pochlebnie, jednocześnie informując, że sympatyzuję z tą firmą i oczekuję możliwości zapoznania się z ich dalszymi produktami. Tak też się stało i do redakcji dostarczono kolejny sprzęt z nowej serii StudioLive AI - tym razem jest to aktywny system nagłośnieniowy składający się z dwóch kolumn 315 AI oraz subwoofera 18s AI.

Producent generuje dość sporo szumu wokół najnowszej serii - uwagę przykuwa fakt, że zarówno grupa nowych konsol cyfrowych, jak i kolumn nagłośnieniowych noszą tę samą nazwę, po części wskazującą na ich przeznaczenie oraz na pokrewieństwa w zastosowanej technologii. Ponadto, urządzenia SL AI mają rzekomo być zaprojektowane w sposób unikalny i oferować dużo więcej niż tylko "zwykła" kolumna głośnikowa.

Oczywiście, gdyby były to jedynie puste slogany marketingowe, trudno byłoby im odnieść jakikolwiek sukces. Za zapowiedziami nowych i wyjątkowych urządzeń idą też czyny - do współpracy przy zaprojektowaniu i wybudowaniu kolumn SL AI został zatrudniony nie kto inny jak Dave Gunnes, słynny konstruktor i wynalazca, od ponad dwudziestu lat specjalizujący się w konstrukcji głośników, mający na swoim koncie wieloletnią współpracę z czołowymi firmami jak Electro-Voice czy Eastern Acoustic Works, obecnie natomiast pracujący pod szyldem własnej firmy Fulcrum Acoustic.

 

[lupa:1]

 

Przy współtworzeniu kolumn głośnikowych serii StudioLive AI, na którą składają się modele pełnopasmowe 312, 315, 328 oraz subwoofer 18s, Gunnes odniósł się zarówno do nowej filozofii technicznej Presonus - Aktywnej Integracji - jak i własnych idei w konstruowaniu głośników, wspieranych przez niezrównane dotąd możliwości techniczne.

Rezultatem tej współpracy jest seria urządzeń, których parametry, możliwości oraz ilość zawartej wewnątrz technologii daleko wykraczają poza konwencjonalną kolumnę głośnikową: to potężne (2000 W) kolumny, wykorzystujące technologię głośników współosiowych i rzekomo mające być estradowym odpowiednikiem monitorów studyjnych (stąd StudioLive). Wyposażone są w zintegrowane komputery, odpowiadające za obsługę intensywnych procesów DSP zachodzących wewnątrz, oraz oferują łączność przewodową i bezprzewodową, zdalną kontrolę oraz płynną komunikację z innymi urządzeniami AI i nie tylko. Nie sposób w skrócie zawrzeć wszystkich informacji na ich temat, dlatego przejdźmy do rzeczy.

 

Zobacz test video PreSonus StudioLive 315AI oraz 18sAI:

 

2000-watowe monitory studyjne?

SL 315 AI to ciężkie (32 kg), solidne kolumny trójdrożne zasilane wzmacniaczami klasy D, z 15-calowym wooferem ferrytowym oraz zamontowanymi współosiowo przetwornikiem średniotonowym 8" i wysokotonowym kompresyjnym o średnicy 1.75". Parę słów o głośnikach współosiowych (ang. Coaxial / Dual Concentric): jest to technologia, której początki sięgają lat czterdziestych. Polega ona na instalowaniu dwóch (czasem trzech) głośników w jednej osi, jeden przed drugim. W profesjonalnych systemach audio płynie z tego szereg zalet, między innymi ujednolicenie kierunkowości i symetryczność emisji dźwięku czy zniwelowanie problemów z fazą, obecnych przy stosowaniu odseparowanych źródeł dźwięku.

Niemniej, z rozwiązaniem tym wiąże się również wiele problemów, jak konieczność zrównania czasowej pracy głośników oraz dyfrakcja i niekorzystny rezonans wynikający z bezpośredniego wpływu pracy jednego głośnika na drugi. Stąd też technologia ta nie jest tak popularna w sprzęcie pro audio, jak można by się spodziewać, i istnieje niewiele profesjonalnych kolumn czy monitorów skutecznie ją wykorzystujących (do popularnych modeli należą np. starsze monitory studyjne Tannoy).

 

[lupa:4]

 

Rzekome podobieństwo kolumn StudioLive AI do monitorów studyjnych to jedno z głównych haseł marketingowych tego sprzętu - producent utrzymuje, że oferują one studyjną klarowność i separację w potężnym, estradowym wydaniu. Warto dodać, że seria wysokomarkowych monitorów studyjnych PreSonus SCEPTRE również wykorzystuje technologię głośników współosiowych - według PreSonus, produkty te są jednymi z pierwszych, gdzie udało się ją skutecznie zaimplementować.

Co więc czyni kolumny StudioLive AI szczególnymi? Dlaczego dopiero w ich przypadku rozwiązania te mają działać bez wspomnianych mankamentów? Na to pytanie odpowiada Dave Gunnes. Jego firma Fulcrum Acoustic poświęciła wiele lat na próby skutecznego wprowadzenia układów współosiowych, a ich najnowsze osiągnięcia różnią się od pozostałych projektów jedną zasadniczą kwestią: podczas gdy w większości głośników wykorzystanie procesorów cyfrowych do poprawy ich pracy ma miejsce już po fizycznym udoskonaleniu urządzenia, nowe projekty (w tym głośniki StudioLive AI) od podstaw projektowane są z myślą o ścisłej współpracy z procesorami DSP, zintegrowanymi wewnątrz kolumny. Mówiąc w skrócie, podejście to pozwoliło na dużo lepszą ich optymalizację pod kątem redukcji negatywnych aspektów układu współosiowego.

 

[lupa:5]

 

Pierwsze z rozwiązań to zaprojektowanie i wykorzystanie specjalnego podwójnego głośnika, który PreSonus ochrzcił imieniem CoActual - jego budowa ma redukować negatywne efekty omawianego układu, ale też być od podstaw przygotowana na współpracę z procesorami cyfrowymi w urządzeniu. To właśnie w nich odbywa się cała "magia", mająca uczynić pracę tych kolumn tak wyjątkową.

 

Dedykowany komputer wewnątrz każdej kolumny - nowoczesność czy lekka przesada?

Aby obsłużyć potężną ilość procesów cyfrowych kontrolujących pracę głośników, konieczne było zainstalowanie komputerów (czipów Active Integration) wewnątrz każdej z jednostek - nota bene, są to te same urządzenia obecne w mikserach StudioLive AI. Wykorzystują one wielordzeniowe procesory OMAP ARM Cortex-A, własny system operacyjny, karty sieciowe do przewodowej i bezprzewodowej komunikacji, porty USB i konwertery analogowo-cyfrowe o rozdzielczości 32 bitów (floating-point) i częstotliwości samplowania 96 kHz.

 

[lupa:7]

 

Najbardziej obciążającym je zadaniem są procesy zbiorczo określane jako Temporal Equalisation, w skrócie TQ, opatentowane przez firmę Fulcrum Acoustic. To właśnie one, z wykorzystaniem m.in. zaawansowanych (i wymagających niebagatelnej mocy obliczeniowej) filtrów FIR (Finite Impulse Response filter, czyli filtr skończonej odpowiedzi impulsowej), kontrolują pracę przetworników oraz ich reakcję na sygnały wejściowe tak, by uniknąć problemów wynikających z układu współosiowego.

Technologia Temporal Equalisation jest, zarówno od strony teoretycznej jak i praktycznej, dosyć skomplikowana, dlatego tych zainteresowanych odsyłam chociażby do oficjalnej strony Fulcrum Acoustic, gdzie można odnaleźć techniczne artykuły dokładniej ją wyjaśniające. W odniesieniu do pracy głośników StudioLive AI, w dużym uproszczeniu sprawa ma się następująco: zaawansowane algorytmy oraz wspomniane filtry FIR kontrolują odpowiedź impulsową głośników w taki sposób, że "przewidują" one wystąpienie powszechnych problemów, jak wystąpienie odbić wewnątrz tuby głośnika kompresyjnego i powrót części sygnału do jego membrany, dyfrakcja niższych częstotliwości przez kontakt z umieszczoną przed wooferem tubą czy rezonans wewnątrz głośników. W wielkim skrócie, za sprawą dynamicznych, operujących w domenie czasowej filtrów możliwe jest takie zmodyfikowanie sygnału (w oparciu o odpowiedź głośnika na impulsy wejściowe), aby np. nie wzbudzał on niepożądanego rezonansu oraz niwelował go przed jego wystąpieniem.

 

[lupa:8]

 

Automatyczne procesy spod szyldu TQ to oczywiście nie wszystko - kolumny StudioLive AI oferują również "standardowe" narzędzia dostępne dla każdego użytkownika, czyli 31-pasmowe equalizery graficzne, 8-pasmowe equalizery parametryczne (w tym wąskie filtry do niwelowania sprzężeń), limitery oraz delay. Ponadto, z tylnego panelu możliwy jest wybór jednego z czterech trybów pracy: normal (do standardowego nagłośnienia), LBR source (low bit-rate source, kiedy odtwarzane są słabej jakości nagrania, np. MP3 - przy wyborze tej opcji kolumny kompensują ich kiepskie brzmienie), floor monitor (obcinający dolne pasmo i podbijający pasmo wokalne) oraz user (aktywujący ustawienia skonfigurowane przez użytkownika).

Skoro już mowa o kontroli użytkownika i konfigurowania jego własnych ustawień, pozostaje odpowiedzieć na pytanie jak w ogóle uzyskać do nich dostęp, co płynnie sprowadza nas do kolejnego kluczowego zagadnienia, jakim jest...

 

[lupa:9]

 

Aktywna Integracja

...czyli hasło łączące wszystkie nowe produkty PreSonus. Ci, którzy na bieżąco śledzą nowsze dokonania firmy wiedzą, że idea temu przyświecająca jest bardzo prosta: produkty spod szyldu Active Integration mają tworzyć grupę urządzeń płynnie współpracujących ze sobą i łączących się w zunifikowany system za sprawą komunikacji przewodowej bądź bezprzewodowej. Integracja ta jest "aktywna", ponieważ każde osobne urządzenie zdolne jest do przejmowania części zadań i niezależnej pracy (dzięki wyżej omawianym czipom kontrolującym), jak i do wykrywania pozostałych urządzeń w sieci.

Na tylnym panelu kolumn SL AI widnieją porty USB oraz Ethernet (Control). To właśnie one pozwalają na łączność każdej kolumny ze światem zewnętrznym i resztą sieci. Do każdego urządzenia dołączony jest adapter bezprzewodowy USB, pozwalający na dostęp do wszystkich ustawień wewnętrznych każdej kolumny przez WIFI z urządzeń mobilnych jak iPad, dla których PreSonus wydał dedykowaną aplikację kontrolną, SL Room Control. To właśnie z niej możliwa jest bezprzewodowa kontrola wszystkich parametrów każdej kolumny jak głośność, funkcje Mute i Solo, filtr górnoprzepustowy, edycja wbudowanych equalizerów i limiterów, a co więcej, łączenia kolumn w grupy i przypisywania im poszczególnych ustawień.

 

[lupa:2]

 

W przypadku wykorzystania większych ilości kolumn SL AI funkcja ta jest nieoceniona: z oprogramowania mogą one być bezprzewodowo dostrojone indywidualnie lub w grupach (jak np. kolumny główne (FOH), side-fille, odsłuchy, itd.), z których każda posiadać może spersonalizowany bank ustawień. Bo właśnie tu ujawnia się potęga takiego rozwiązania - wszystkie te ustawienia mogą być zapisywane, przechowywane w pamięci kolumny i przywoływane w dowolnym momencie; łatwo wyobrazić sobie korzyści płynące z tego dla systemu mobilnego.

Może się wydawać, że obsługa tego typu oprogramowania może być problematyczna, szczególnie w przypadku większych systemów. Producent jednak zadbał o to i aplikacja SL Room Control posiada wyjątkowo przejrzysty i przyjazny interfejs z graficzną reprezentacją indywidualnych kolumn w systemie (kiedy edytowane są parametry danej kolumny, sygnalizuje ona to zapaleniem lampki umieszczonej z przodu) - dzięki temu indywidualne elementy systemu mogą być dowolnie zreorganizowane, ich zapisane ustawienia wymieniane, kopiowane i powielane. SL Room Control oferuje też indywidualny monitoring pracy każdego z głośników oraz sygnalizuje jego temperaturę, generowane ciśnienie akustyczne oraz pracę limiterów zabezpieczających. Jest to dobrze przemyślana aplikacja, dająca realizatorowi potężne narzędzia do optymalnego dostrojenia i kontrolowania systemu StudioLive AI.

 

[lupa:3]

 

Ale filozofia Aktywnej Integracji nie kończy się na bezprzewodowej kontroli z iPada czy laptopa. Nie zapominajmy, że te same chipy zainstalowane są również w konsolach StudioLive AI, które wraz z kolumnami tej serii mogą stworzyć pokaźny i ściśle współpracujący system bazujący na tych samych procesorach sygnału i oprogramowaniu kontrolnym. Ponadto, co wskazuje na przyszłościowe myślenie producenta oraz, moim zdaniem, poważne podejście do tematu integracji systemu to fakt, że niedawno ukazały się karty rozszerzeniowe DANTE do kolumn tej serii. Są to bodajże pierwsze aktywne kolumny nagłośnieniowe na rynku wyposażone w obsługę tego protokołu, który umożliwi im wykroczenie poza współpracę z produktami tej samej marki i pozwoli na przyłączenie do większych, zaawansowanych instalacji wykorzystujących urządzenia różnych producentów.

 

Brzmienie

Tyle technologii i tyle słów, a przecież wszystko sprowadza się do tego, że kolumna głośnikowa ma dobrze, czysto brzmieć, i tyle. Nie ma co tu czarować - kolumny Presonus StudioLive AI brzmią bardzo, bardzo czysto. Według opisu firmy Fulcrum Acoustic co do zastosowania technologii Temporal Equalisation, kolumny ją wykorzystujące mają oferować "wyraźniejszą reprodukcję stereo, większą głębię, lepszą separację indywidualnych elementów złożonego miksu, zwiększoną odporność na sprzężenia, płynniejsze przejścia między indywidualnymi głośnikami i mniej męczący odsłuch przy wysokich głośnościach". Muszę przyznać im rację - kolumny SL AI generują dźwięk o wielkim bogactwie niuansów i detali, są bardzo selektywne, zarówno przy odsłuchu nagranego materiału jak i pracy z muzykami na żywo.

 

[lupa:6]

 

Ich reprodukcję określiłbym jako bardzo skupioną, zbitą. Dźwięk sprawia wrażenie "skondensowanego", lub może raczej pozbawionego niespójności fazowych, szczególnie w środkowym i wyższym paśmie - najprawdopodobniej jest to zasługa osławionego, dopracowanego głośnika współosiowego. Doniesienia o symetryczności pola odsłuchu potwierdzają się, podczas gdy stosowanie efektów czy odsłuch dobrze zrealizowanego materiału ukazuje dobrą głębię stereofoniczną. Oczywiście ta precyzyjność oznacza również konieczność uważnej equalizacji i dostrojenia systemu do warunków akustycznych, w jakich zostanie on umieszczony.

Niemniej, brzmienie to nie musi przypaść wszystkim do gustu. Selektywność i precyzja, owszem, ale na mnie jednocześnie sprawiło ono wrażenie może nieco sterylnego i suchego. Nie mówię tu o braku dołu, ponieważ subwoofer 18s AI zagwarantował dobre uderzenie - raczej o pewnej płaskości, lub inaczej - braku podkoloryzowania. Skoro już pora na krytykę, to odniosłem też wrażenie, że bas był trochę oderwany od reszty, lecz nie ukrywam że mogła być to kwestia umiejscowienia.

 

Słowa końcowe

PreSonus wszystkimi zapowiedziami oraz intensywną promocją wzbudził bardzo wysokie wymagania co do swojego najnowszego produktu. Osobiście nie jestem do końca zwolennikiem sformułowań w stylu przytoczonego porównania do monitorów studyjnych oraz, jeśli mam być szczery, w ogóle bywam dość sceptyczny co do produktów o "nakręconej" kampanii reklamowej, wychwalającej tak złożoną funkcjonalność czegoś, co w gruncie rzeczy posiada proste przeznaczenie. Niemniej w tym przypadku produkt od PreSonus oferuje niekwestionowaną jakość, a obszerna lista funkcji i zastosowanej technologii wydaje się być uzasadniona efektem końcowym.

Ocena końcowa:

 

Ceny testowanego zestawu:

 
  • PreSonus StudioLive AI 315AI - cena około: 5.600 zł
  • PreSonus StudioLive AI 18sAI - cena około: 5.300 zł

 

Galeria zdjęć PreSonus StudioLive AI:

 

[img:1]

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Bardzo czyste brzmienie, dźwięk o wielkim bogactwie niuansów i detali
Bezprzewodowy dostęp do ustawień każdej kolumny z poziomu urządzeń mobilnych
Opcjonalna dostępność karty rozszerzeniowej DANTE
Do testów dostarczył:
AUDIOSTACJA
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Powersoft T Series1

Pozostałe testy nagłośnienia

Końcówka mocy Powersoft "T" i Armonia-Plus

Końcówka mocy Powersoft "T" i Armonia-Plus

Ocena:

Niezależnie od wybranego modelu, nabywając końcówkę serii T uzyskujemy niemalże pewność, że przez kolejną dekadę będziemy pracować na sprzęcie należącym do awangardy. Zapraszamy na test nowych wzmacniaczy Powersoft.

Produkt: T
Przemysław Waszkiewicz OFF STAGE
System monitorowy LDM Flatspeaker 200

System monitorowy LDM Flatspeaker 200

Kilka dni przed otwarciem, do klubu Black&White w Ostrołęce dotarła nieduża paczka. Nadawcą była firma LDM Electronic Sp. z o.o., która przekazała nam na...

Produkt: Flatspeaker 200
Paweł Berent
System bezprzewodowy Audix AP61 OM2

System bezprzewodowy Audix AP61 OM2

Marki Audix nie trzeba przedstawiać nikomu związanemu z branżą pro-audio. Popularne i pożądane przez realizatorów mikrofony amerykańskiej marki znajdziemy na...

Produkt: AP61 OM2
Cena: 2.600 zł
Michał Jantar Realizator dźwięku
Zestaw przenośny LD Systems Curv 500 TS

Zestaw przenośny LD Systems Curv 500 TS

Trzy tygodnie temu dotarł do mnie do testów - w dwóch sporych i w dwóch nieco mniejszych pudłach - wyrównany liniowo zestaw nagłośnieniowy frmy LD Systems....

Produkt: Curv 500 TS
Cena: 6.500 zł
Rafał Drewniany DTS Studio
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz