Allen & Heath XONE:23 - test dwukanałowego miksera dla DJ'ów

Adam Cyzman 28 lipca 2014, 14:42 Konsbud Audio Sp. z o.o.
Allen&Heath XONE:23958 zł
  • Sekcja Filtrów
  • Wyjścia XLR i Monitor
  • Podwójne wejście słuchawkowe
  • Zmiana kanałów Phono na Line dostępna tylko po otworzeniu miksera
  • Brak możliwości wyłączenia Crossfadera
  • Brak regulacji pętli efektowej

Przez ostatni czas nie mogliśmy narzekać na nadmiar premier nowych 2-kanałowych mikserów. W tym roku lukę stara się wypełnić Allen & Heath prezentując model Xone:23 oraz wzbogacony o interfejs Audio model Xone:23C. Nowe miksery to w prostej linii następcy popularnego modelu Xone:22.


Budowa

Sam design miksera może budzić mieszane uczucia, mi akurat przypadł do gustu. Pastelowe podświetlenia przycisków oraz „wcięta” płyta czołowa nadają mu nowoczesnego charakteru. Sam mikser, mimo takiego wyglądu to w kwestii funkcjonalności bardzo klasyczny sprzęt. Dość intrygujące hasło reklamowe „2+2 Channel Mikser” oznacza tylko tyle, że dla każdego z 2 kanałów mamy niezależną osobną regulację głośności wejść LINE i PHONO. Rozwiązanie to jest raczej nie spotykane w mikserach DJ'skich, ale też nie jest jakimś niesamowitym i porządnym dodatkiem. Z pozostałych kwestii warto wspomnieć o dobrze wykonanych i wygodnych knobach pokrytych twardą gumą oraz dobrze i pewnie działających podświetlanych przyciskach.

[lupa:1]


Wejścia/wyjścia

Do miksera podłączymy mikrofon (podwójna regulacja barwy), słuchawki (2 wejścia – Jack, mini Jack), 2 odtwarzacze oraz 2 gramofony. Dostępna jest także rzadko spotykana w tego typu mikserach pętla efektowa. Na każdy z kanałów miksera przypada jedno wejście LINE i PHONO. Niestety ciężko zrozumieć fakt, szczególnie w kontekście reklamowania miksera jako „2 + 2”, że PHONO nie można w łatwy sposób zamienić przełącznikiem na LINE. Operacja taka jest możliwa, ale wymaga rozkręcenia całego miksera i zmiany zworek na płycie głównej. Z wyjść mamy Record na chinchach (może służyć za Master), ale należy zwrócić uwagę na rzadko spotykane w tego typu mikserach wyjście Master na XLR oraz osobno regulowane wyjście (Monitor) na głośniki odsłuchowe.

[lupa:2]


Fadery

Fadery chodzą z odpowiednim oporem, dźwięk reguluje się bardzo płynnie. Do crossfadera jako takiego ciężko mieć zastrzeżenia – ma on dwa stopnie regulacji cięcia, przy czym to agresywne nie jest na tyle ostre żeby mikser uznać za przeznaczony do turntablizmu. Możemy za to dość łatwo wymienić crossa na innofader, jednak wyjątkowo klubowy charakter miksera nie sprzyja tego typu tuningowi. Na minus należy zaliczyć brak możliwości całkowitego wyłączenia crossfadera, żeby nie przeszkadzał kiedy DJ po prostu nie ma w zwyczaju z niego korzystać podczas grania. Charakterystyka EQ jest bardzo neutralna, przy czym dźwięk z poszczególnych pasm wycinany jest do zera.

[lupa:3]

[img:3]

[img:1]

 


Filtry

Zestaw filtrów to nieodłączna i charakterystyczna cecha mikserów Xone. W 23 też go nie zabrakło. W porównaniu do Xone:22 uproszczono nieco obsługę tej sekcji, do wyboru konkretnego filtra (górno lub dolno przepustowy) służą osobne przyciski (a nie jak w poprzedniku jeden wciskany). Filtr otrzymał też regulację Mild/Wild (w poprzedniku były tylko 2 skrajne opcje do wyboru) – czyli tego czy będzie spokojny czy agresywny w działaniu. Same filtry brzmią oczywiście bardzo dobrze i każdy użytkownik Xone:23 będzie chętnie z nich korzystał.

[img:2]

[img:4]


Pętla efektowa

Xone:23 otrzymał pętlę efektową, ale jej możliwości są dość ograniczone. Pętla na kanał odpalana jest tym samym przyciskiem co filtry – do tego można się przyzwyczaić. Niestety ciężko przyzwyczaić się już do braku regulacji głośności stosunku sygnału wysyłanego i wracającego z pętli. W praktyce wrzucenie dźwięku z miksera na pętlę powoduje, że w tej samej głośności wraca on na mikser, powodując znaczne pogorszenie jakości. A więc sensowne używanie pętli efektowej staje się mocno utrudnione jeżeli chcemy zachować nieskazitelną jakość audio podczas grania seta.

 


Podsumowanie

Xone:23 to w gruncie rzeczy bardzo klasyczny mikser, wyposażony jednak w zestaw wyjść (XLR, Monitor) które są jak najbardziej pożądane w profesjonalnym klubowym graniu. Nie znajdziemy tutaj zbyt wielu fajerwerków, właściwie do „zabawy” mamy tylko filtry, ale nie zmienia to faktu, że jakość wykonania sprzętu i dźwięku sprawiają, że na mikserze gra się po prostu dobrze. Połączenie tego z optymalną ceną sprawia, że nowy Xone to ciekawa oferta na rynku mikserów 2 kanałowych.

 

 

Gdzie kupić?

Allen&Heath Allen&Heath www.allen-heath.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Allen&Heath rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich...
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.
Gruby sprzęt dla podcasterów – Test miksera Mackie DLZ Creator Mackie DLZ Creator to bardzo zmyślny, uniwersalny mikser, dający twórcom podcastów – ale nie tylko - duże możliwości. Ekran dotykowy bardzo ułatwia pracę, uwalniając od konieczności korzystania z komputera. Więcej